Toon posts:

RealTemp 2.5 vs CoreTemp 0.98.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Heb even gestressed met Prima95, en kwam uit op het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/2337/realtempvscoretempvq2.jpg

Het zijn beide de nieuwste, maar nu weet ik dus niet op welke ik moet vertrouwen mits ik verder wil gaan dan 3.0 GHz met de Arctic Freezer 7 Pro.

Misschien kunnen jullie mij raad geven wat betreft de tempraturen tussen de twee.

Groetjes,

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Er zit exact een offset van 5 graden celcius tussen. Ik zou bij gebrek aan een definitief antwoord uitgaan van de hoogste temperatuur.
Het zit hem in het feit dat beide programma's van een andere TjMax uitgaan. Daar wordt de temperatuur aan afgemeten. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het verschil zit hem in de maximale temp van de CPU alle twee progjes nemen hier een andere voor.
Maar dat maakt niet uit kijk gewoon hoeveel je van de maximale temp af zit dit moet je 25 graden vandaan blijven voor 24/7. :)
Zie ook deze mooie post van Dark
RealTemp, CoreTemp, Speedfan, Everest en vele andere progjes lezen allemaal dezelfde core sensoren, namelijk de DTS in het MSR 19C... Dit register van de cpu geeft aan hoe ver de cpu-temperetuur verwijderd is van het denkbeeldige punt tjMax, het punt waarbij de cpu intern te heet wordt en zichzelf uit moet schakelen.

De absolute temp wordt dan als volgt berekend: absTemp = tjMax - DTS
Hier zit het probleem, omdat tjMax niet gedocumenteerd is voor desktop modellen cpu's raden de makers van de diverse programma's er maar wat op los. De ene gaat uit 85C terwijl een ander 105C als tjMax. gebruik, of iets er tussen in, 95 of 100C... Realtemp gaat overigens uit van een tjMax van 95C voor E8*00 modellen... Bij de andere genoemde programma's is dat een andere waarde, maar je kan de tjMax. wel bijstellen in de prefs of de ini van die programma's (courante versies gebruiken iig) en dan heb je wel overal dezelfde core temp readings.

Onthoudt wel dat tjMax dus niet officieel bekend is, en dat intel afraadt om de temperatuur volgens die formule te berekenen... zelf kijk ik meestal gewoon naar de waarde van de DTS, wat in RealTemp "distance to tjmax" heet (in speedfan kan je dit ook instellen als 'relative temps' ). Deze moet zo'n 25C van het 0-punt verwijderd blijven, daaronder is te heet voor 24/7... maar dat is mijn idee erover...

[ Voor 75% gewijzigd door -The_Mask- op 05-05-2008 19:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de informatie.

Dat zou betekenen dat ik dus onder de 70 / 75 moet blijven op een Q6600.

Ik weet voldoende, maar alsnog moet ik uit gaan van de hoogste tempratuur, en dat is die van Core Temp / Everest / Speedfan. :)

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Coretemp is niet de nieuwste, je hebt namelijk ook al een 0,99 Beta

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Oh wat zijn we weer wijs. :D

Net of dat zoveel zal uitmaken O-)

Kan allicht proberen

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Om bij benadering een beetje in de buurt te komen van de juiste temperaturen, kun je ook het volgende even doen: Laat je cpu opstandaard waardes draaien, met speedstep ingeschakeld.
Lees daarna je temps eens uit van je cpu, onbelast natuurlijk. Beide core,s zouden dan ongeveer 5 graden boven de omgevingstemperatuur moeten zitten. Dan kun je zelf bekijken welk programaatje er het beste bij past.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1