Zoektocht nieuw home theatre systeem

Pagina: 1
Acties:

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 14:20
De zoektocht naar een home theatre systeem.

Aangezien ik compleet nieuw ben met home theatre ben ik eerst gaan inlezen (Wikipedia bedankt!) en ben ik inmiddels ook gaan kijken / luisteren.

Huidige situatie:

Philips 37" full hd tv
Apple TV
Sony Playstation 3

Laten we eerst naar het budget kijken; ongeveer 800/900 euro MAX.
Het systeem is voornamelijk bedoeld om blu-ray films, games en HD series + muziek via mijn Apple TV mooi weer te geven.

Na het beluisteren van verschillende systemen van NAD, Denon, Onkyo en Harman Kardon ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor mijn gebruik het verschil te verwaarlozen vind. Ik begrijp dat dit voor velen hier afschuwelijk in de oren klinkt ;)

Vergeef me dat ik niet meer precies weet welke speakers erbij stonden maar ik meen dat bij de Onkyo en Harman Kardon receivers de eigen speakers stonden. De Denon had in ieder geval B&W speakers.

Ja ik vond de Denon en B&W combinatie prachtig klinken maar het is buiten mijn budget voor zover ik heb kunnen achterhalen en ik ben blij met minder. Mijn cd's staan in iTunes geïmporteerd in 320kbps AAC dus een echte fanaat die alles losless doet ben ik ook niet.

Makkelijk als ik ben, ben ik naar complete packages gaan kijken en de meeste aandacht ging uit naar de HT-S5105 van Onkyo. Na het lezen van reviews bleek deze alleen HDMI video te ondersteunen dus voor audio moet ik een aparte kabel gebruiken. Ik ben er helaas nog niet compleet achter welke verdere nadelen dit met zich meebrengt.

Ik kwam daardoor ook op het idee om alles los te kopen alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. De package van Onkyo kost me zo'n 400 euro exclusief wat accessoires. Kan ik voor een 800 euro dan niet een beter systeem zelf samenstellen?
Ik kan voor een dikke Denon receiver gaan maar dan houd ik geen geld over voor passende goede speakers. Ik sta open voor tips. Onthoud dat ik dus niet zoveel geef om de verschillen tussen merken.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Neem een goedkopere receiver met de nodige DD/DTS HD decoders aan boord. Plus een fatsoenlijke speakerset. Dan dus niet van B&W, maar een andere welke eveneens een goed geluid produceert maar goedkoper is. Wellicht kun je nog een korting krijgen als totaal set. Begin desnoods met stereospeakers en een subwoofer, en koop later de center en surrounds.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ericafterdark
ShittyOldMan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:47:
Neem een goedkopere receiver met de nodige DD/DTS HD decoders aan boord. Plus een fatsoenlijke speakerset. Dan dus niet van B&W, maar een andere welke eveneens een goed geluid produceert maar goedkoper is. Wellicht kun je nog een korting krijgen als totaal set. Begin desnoods met stereospeakers en een subwoofer, en koop later de center en surrounds.
Nog enige tips qua merken / series etc.?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35

mr.paaJ

generatie cmd+z

de merken uit je startpost zijn wel een beetje de interessante merken, plak daar nog marantz aan vast en dan heb je ze vrijwel allemaal :)
voor surround is zo'n KEF setje misschien interessant, staan vrij goed aangeschreven. de kht 1005 rond de 400 E, 2005 voor 500 E, heb je nog 3/400 E over voor kabels en receiver. kijk naar je beginlijstje voor merken en kies er een met voldoende aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 08-08-2008 01:38 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ericafterdark
mr.paaJ schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 01:35:
de merken uit je startpost zijn wel een beetje de interessante merken, plak daar nog marantz aan vast en dan heb je ze vrijwel allemaal :)
voor surround is zo'n KEF setje misschien interessant, staan vrij goed aangeschreven. de kht 1005 rond de 400 E, 2005 voor 500 E, heb je nog 3/400 E over voor kabels en receiver. kijk naar je beginlijstje voor merken en kies er een met voldoende aansluitingen.
Die KEF 1005 en 2005 zien er interessant uit, die moet ik eens gaan beluisteren. Moet ik nog ergens op letten betreft de receiver (qua vermogen)?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 10:47
Ik zou zeggen neem een goede receiver en neem daar een mooie set Wharfedale Diamonds óf Klipsch luidsprekers bij. Geen setje, maar gewoon los. Die kosten tegenwoordig geen fluit meer en dan zit je niet meer met van die "melkpakjes".

Neem hier eens een kijkje zou ik zeggen:
http://www.correct.nl/kla...OORRAADSOORT=A&SOORT=9942

Voor 400 a 500 euro kan je daar 4x vloerstaande luidsprekers nemen, en voor minder heb je ook de optie fatsoenlijke boekenplankluidsprekers. Dan heb je zelfs nog leuke spullen van JBL en KEF om uit te kiezen. Dan heb je verder geen subwoofer meer nodig en mocht je er toch nog behoefte aan hebben kan je dat altijd nog later erbij kopen.

Dan hou je nog 400 euro over om een goede receiver te kopen van een van de gangbare merken Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, NAD (wellicht wat duurder), Sony of HK.

[ Voor 15% gewijzigd door PHiXioN op 08-08-2008 04:37 ]

• ericafterdark
Zeer bruikbare tips hier!

Volgens mij wordt de receiver in ieder geval de Onkyo TX-SR606.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

losse speakers is inderdaad ook een goede optie. ik zou zeggen, ga langs een hifi zaak (de RAF is een standaard goede optie) en ga eens luisteren, met name klipsch heeft een vrij specifiek geluid (vond ik) waar je van moet houden (deed ik niet) en eigenlijk alle merken klinken net iets anders. Let ook op de bas, want veel van de 'goedkopere' speakers hebben daar niet zoveel van.

merken om ook op te letten: dali (concept serie), monitor audio (Bronze serie), kef (iq3), allen boekenplank modellen rond de 150 p/s. zie ook op die correct-site de iq5 (vloerstaander) voor 150.
...
maar dan kom je wel een eindje boven budget uit in combinatie met die sr-606. ga je met je nieuwe combinatie een hele tijd doen, dan lijkt mij het beter een wat goedkopere receiver te pakken (of het budget uit te breiden :)).

[ Voor 36% gewijzigd door mr.paaJ op 08-08-2008 11:19 ]

Verwijderd

mr.paaJ schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:04:
losse speakers is inderdaad ook een goede optie. ik zou zeggen, ga langs een hifi zaak (de RAF is een standaard goede optie) en ga eens luisteren, met name klipsch heeft een vrij specifiek geluid (vond ik) waar je van moet houden (deed ik niet) en eigenlijk alle merken klinken net iets anders. Let ook op de bas, want veel van de 'goedkopere' speakers hebben daar niet zoveel van.

merken om ook op te letten: dali (concept serie), monitor audio (Bronze serie), kef (iq3), allen boekenplank modellen rond de 150 p/s. zie ook op die correct-site de iq5 (vloerstaander) voor 150.
...
maar dan kom je wel een eindje boven budget uit in combinatie met die sr-606. ga je met je nieuwe combinatie een hele tijd doen, dan lijkt mij het beter een wat goedkopere receiver te pakken (of het budget uit te breiden :)).
Mijn ervaring is juist dat men in de fabriek bij goedkope speakers het geluidbeeld "verbeterd" door ze allemaal flink te laten bonken.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

cinemasetjes zowiezo ja, door de subwoofer.
boekenplankmodellen moeten in hun eentje al van helemaal hoog naar helemaal laag kunnen, en krijgen het moeilijk in de lage gebieden. Ze geven prima geluid, maar gaan vaak niet zo diep door, dus het klinkt niet zo vol als je het misschien zou willen. Goedkopere vloerstaanders hebben vaak wel diepere bas, geven daardoor al snel een voller geluid, maar zijn daardoor ook vaak boemeriger.

• ericafterdark
Stel ik neem 2x KEF iq3 (links voor en rechts voor), wat raden jullie dan aan als center en achter speakers?

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Voor achter de iQ1 en voor center de iQ2c wellicht? Die heb ik ook, alleen in combinatie met iQ7s

• ericafterdark
2x iQ3 (front)
2x iQ1 (rear)
1x iQ2c (center)
1x Onkyo TX-SR606...
Totaal ben ik afgerond een 1050 euro kwijt voor zo'n set exclusief stands en kabels.
Dit lijkt me dan een set die ik eens moet gaan beluisteren. Boven het budget maar even sparen kan geen kwaad, doe het liever meteen netjes.

Mijn TV staat op een laag kastje, weet niet hoe ik die center daar overigens zou moeten neerzetten.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:19
Wat is er mis met een HK setje?

HKTS7 of 11 of zo?

Ikzelf ga dit weekend in eindhoven een beter audiozaak zoeken (mediamarkt etc. is leuk om te kijken maar eigenlijk weten ze je weinig te melden en horen is daar een ramp) om daar wat HK setjes te beluisteren....mijn doel is om nog dit jaar een AVR355 (of een soortgelijke reciever) te kopen met een HKTS11BQ (hoogstwaarschijnlijk) en daar later 2 B&W speakers bij te halen als front speakers....

Maar ik ben er nog steeds niet helemaal overuit:) zit nu al een jaar te twijfelen:P

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:51
Het verbaast mij dat er nog niemand Pioneer heeft genoemd.

Kijk eens naar een Pioneer VSX-1018AH-K.
Die kost 799 en kan wel audio over HDMI decoden.

En is Bose nog een merk van betekenis in boxenland heden ten dage?

[ Voor 18% gewijzigd door metalant op 08-08-2008 15:02 ]

• ericafterdark
Ik heb niks met HK. Ik geef toe ik heb het niet uitgebreid kunnen beluisteren maar ik heb er niks mee dus ik laat het merk min of meer links liggen. Ook Pioneer trekt me eigenlijk niet...

Besef nu overigens dat ik met 4x iQ1 wellicht ook al goed af ben. Woon in een klein appartement en het "TV gedeelte" is een 5x4 meter. Misschien zijn 2 iQ3s als front een beetje overkill. Dat vind ik het lastige met luisteren, je weet nooit precies hoe het thuis uitpakt.

[ Voor 11% gewijzigd door ericafterdark op 08-08-2008 15:05 ]

• boomr
Als je thuis wil luisteren raadt ik je aan naar de mediamarkt te gaan....koop daar iets en binnen 30 dagen mag je het zoiezo terugbrengen....vraag het wel nog even na maar ik dacht 30 dagen....of was t nu 14?

Luister t thuis, beoordeel t zelf en als t niks is breng het terug.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• ericafterdark
lj_tree schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:04:
Als je thuis wil luisteren raadt ik je aan naar de mediamarkt te gaan....koop daar iets en binnen 30 dagen mag je het zoiezo terugbrengen....vraag het wel nog even na maar ik dacht 30 dagen....of was t nu 14?

Luister t thuis, beoordeel t zelf en als t niks is breng het terug.
Ik heb nog geen MM in de buurt gezien met KEF, toch eens wat verder kijken dan.

• boomr
Eiríkr schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:03:
Ik heb niks met HK. Ik geef toe ik heb het niet uitgebreid kunnen beluisteren maar ik heb er niks mee dus ik laat het merk min of meer links liggen. Ook Pioneer trekt me eigenlijk niet...

Besef nu overigens dat ik met 4x iQ1 wellicht ook al goed af ben. Woon in een klein appartement en het "TV gedeelte" is een 5x4 meter. Misschien zijn 2 iQ3s als front een beetje overkill. Dat vind ik het lastige met luisteren, je weet nooit precies hoe het thuis uitpakt.
Ik ben compleet verliefd geworden op t design van HK....vraag me niet waarom maar dat is voor mij echt doorslaggevend geweest om een HK set te zoeken:)

slecht he:P

• ericafterdark
Nee dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Dat is voor mij ook een belangrijke factor, telt zeker mee.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 10:47
Eiríkr schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:56:
2x iQ3 (front)
2x iQ1 (rear)
1x iQ2c (center)
1x Onkyo TX-SR606...
Totaal ben ik afgerond een 1050 euro kwijt voor zo'n set exclusief stands en kabels.
Dit lijkt me dan een set die ik eens moet gaan beluisteren. Boven het budget maar even sparen kan geen kwaad, doe het liever meteen netjes.

Mijn TV staat op een laag kastje, weet niet hoe ik die center daar overigens zou moeten neerzetten.
Volgens mij heb je dan een zeer mooie set, maar ik zou zeker nog wat andere merken ook beluisteren. Schrijf Wharfedale en Klipsch niet af op uiterlijk, want misschien vind je die een stuk beter klinken. Geloof mij, het verschil hoor je ook met mp3's. Eventueel zou je de rear luidsprekers later erbij kunnen kopen. Daarvan is het ook niet zo enorm belangrijk dat ze van dezelfde serie zijn, al is dat natuurlijk wel mooier.
lj_tree schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:08:
[...]

Ik ben compleet verliefd geworden op t design van HK....vraag me niet waarom maar dat is voor mij echt doorslaggevend geweest om een HK set te zoeken:)

slecht he:P
Ieder z'n ding hè? Hetzelfde heb ik met Marantz, die vind ik qua uiterlijk erg mooi en het geluid bevalt me ook.

[ Voor 27% gewijzigd door PHiXioN op 08-08-2008 15:31 ]

• ericafterdark
Ik hoorde van iemand in een zaak dat wanneer ik de KEF iQ5's als fronts neem, ik beter iQ1's als rears neem en niet de iQ3 serie. Nu zou ik dat sowieso al doen omdat ik weinig ruimte heb voor de rears en er dicht opzit maar wat maakt dat een betere technische combinatie? Zitten in de iQ3's soms andere speakers?

Verwijderd

Volgens mij is dit vooral kwa budget beter, je zult weinig verschil merken tussen de iq3 en de iq1 wanneer je deze als rear speakers gebruikt.

• ericafterdark
Om nog even terug te komen op mijn zoektocht.

Heb de KEF 3005 kunnen beluisteren, geweldig met films! Met muziek vond ik ze ook goed klinken, moet er wel bijvertellen dat ik alleen getest heb met elektronische muziek.

Ik heb overigens mijn bank op 20 cm van de muur staan. Kan ik de rears dan links en rechts aan het uiteinde van de bank plaatsen? Of staan ze dan te dicht op de oren...

Overigens wilde ik eerst alleen de rears op stands zetten maar het geluid wordt beter wanneer de fronts ook op stands staan heb ik het idee. Iemand een idee hierover?

Verwijderd

De Kef 3005 kost al 800-900 euro, en dan moet je nog een receiver van een euro of 400. Dan ben je 1250,- kwijt? Is toch boven je budget?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Eiríkr schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:44:
Ik hoorde van iemand in een zaak dat wanneer ik de KEF iQ5's als fronts neem, ik beter iQ1's als rears neem en niet de iQ3 serie. Nu zou ik dat sowieso al doen omdat ik weinig ruimte heb voor de rears en er dicht opzit maar wat maakt dat een betere technische combinatie? Zitten in de iQ3's soms andere speakers?
iQ3 'hoord' inderdaad bij de iQ7, en de iQ1 bij de iQ5. Hoe het ook al weer zat weet ik niet, maar de iQ3's heeft in ieder geval een grotere speaker, waardoor je misschien een 'ander' geluid krijg van achter. Met gelijke speakers zal het meer als '1 geheel' klinken.
Ze hebben ook verschillende Centers (iirc) :) .
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:56:
De Kef 3005 kost al 800-900 euro, en dan moet je nog een receiver van een euro of 400. Dan ben je 1250,- kwijt? Is toch boven je budget?
Tja, dan begin je toch eerst met de fronts, en neem je later de rears erbij. Aangezien de TS al zegt dat hij het verschil tussen receivers 'te verwaarlozen' vind, kan hij vast ook wel met zo'n HK receiver van ~200 Euro overweg (de AVR 145).
[edit] ...owww, de 3005, ik dacht dat de iQ serie werd bedoeld. My bad :X . (Ik neem aan dat de 3005 als 1 geheel word verkocht.)

Door geld gebrek een prul setje kopen krijg je later alleen maar spijt van. Dat je een tijdje stereo geluid heb is echt geen ramp hoor. Ik heb persoonlijk ook liever fatsoenlijk stereo geluid, dan een Logitech Z5500 ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door SirNobax op 30-08-2008 21:17 ]

Pentaxiaan

• ericafterdark
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:56:
Ja het is boven het budget maar een Onkyo 606 met de KEF 3005 is een erg leuke combinatie. Overigens is de 3005 SE behoorlijk aan de prijs met een 1600 euro.

Hoe zit het nou met de plaatsing zoals ik hierboven beschrijf?

Pagina: 1