Toon posts:

Temperaturen Q6600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een standaard Q6600 G0 stepping en laatst heb ik Coretemp geinstalleerd om de temps te meten en ik merkte dat mijn idle temps 50°C waren met de stock cooler en stressed 78°C. Nu heb ik een nieuwe casefan (Noctua) en cpu cooler (Xigmatek HDT-1283) geinstalleerd en nu zijn men idle temps nog altijd 42-45°C en mijn stressed temps 62°C. Kan het aan de koelpasta liggen? of aan de cpu?
Hulp gevraagd :-)

Bedankt op voorhand

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 23:01 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Grappig, een dergelijk fenomeen heb ik ook met mijn Asus V60 gezien: idle niet beter dan stock, maar stress wel.
Ik ben me wat gaan verdiepen in de werking van de heat pipe en kwam tot de conclusie dat dat gedrag wel eens normaal zou kunnen zijn. De temperaturen die idle-ende processors doen zitten n.l. maar net boven de ondergrens van het werkingsgebied van een heat pipe. Mogelijk dat het proces in het binnenste van de heat pipe dan nog langzaam loopt om bij meer warmteproductie sneller te worden.
Overigens vind ik een verbetering van 16 graden stressed best wel indrukwekkend. Ik zou dus denken dat je nieuwe koeler prima geïnstalleerd is.

Ter vergelijking: m'n E8400 doet idle 40 gr en stress 61 gr.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 08-08-2008 08:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Men nieuwe cooler werkt perfect, daar hoor je me niet over klagen.
Ik vraag me eigenlijk voornamelijk af waarom de stock temps met de boxed cooler rond de 52° in idle en 78° in stress gaan. Terwijl andere Q6600 G0 veel lager zitten qua temps.

Verwijderd

Slechte airflow in case?

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:00

ricardo246

Life's what you make it!

Kijk is naar deze post hier

Ik heb geexperimenteerd met de hoeveelheid pasta, en mijn Q6600 (G0) was erg krom (= meer pasta of lappen). Probeer eens wat meer pasta.

Tevens is de opmerking van Vlaamse eend nuttig: een goede airflow is erg belangrijk (wat voor fans heb je en waar "hangen" ze in je kast (en wat voor kast heb je)?

Tevens draait mijn Q6600 op stock maar 1 graad koeler dan op 2,9GHz. Ik draai alleen de FSB omhoog. Mijn Vcore is ingesteld op 1.2125 (= Vid).
Wat voor voltage heb je ingesteld? Sommige Q6600 hebben een hogere Vid (en dus hogere temps).
Laatste opmerking: wat zijn de temps van de omgeving (kamer). Deze hebben een rechtsreeks effect op de (luchtgekoelde) CPU temps. 30 Graden of 20 Graden scheelt voor mij ook bijna 10 graden in CPU temp.

Hier een leuke temp guide.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb allemaal Noctua NF-P12 120mm casefans, 1 intake vooraan , 1 exhaust vanboven en 1 exhaust achteraan. Vcore staat standaard op 1.25 V, kamertemperatuur is +- 22°C.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Met speedfan kun je ook allerlei andere temperaturen in je PC monitoren. Ik zie dan vaak (bij bv 20 kamertemperatuur), dat bij mijn Q6600:
- het moederbord op 30 graden zit
- De CPU op 35 (idle)
- de 4 Cores van de CPU op 45.

(Bij hogere kamertemperaturen til je alle bovenstaande waarden gewoon direct mee omhoog.)

Als er nu abnormale verschillen zitten tussen de diverse onderdelen, kun je daar wellicht wat uit afleiden; waar het probleem zit bijvoorbeeld. Stel je moederbord blijft prima koel, maar je CPU wordt gloeiend heet, dan weet je dat er geen probleem zit in je airflow, maar wel in je CPU koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu overklokt :)
Zit op 3,4 GHz @ 1,25 vcore
Verhouding FSB:DRAM is 1:1
Met temperaturen van 42°C idle en 62°C stressed :)
Dus heb geen reden tot klagen meer :p

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 14:19 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

BartS12 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 01:24:
Met speedfan kun je ook allerlei andere temperaturen in je PC monitoren. Ik zie dan vaak (bij bv 20 kamertemperatuur), dat bij mijn Q6600:
- het moederbord op 30 graden zit
- De CPU op 35 (idle)
- de 4 Cores van de CPU op 45.
En wat voor koeling heb jij precies?

Verwijderd

Topicstarter
Noctua NF-P12 casefans
Xigmatek HDT-S1283 cpu cooler

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:00

ricardo246

Life's what you make it!

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:18:
Ik heb nu overklokt :)
Zit op 3,4 GHz @ 1,25 vcore
Verhouding FSB:DRAM is 1:1
Met temperaturen van 42°C idle en 62°C stressed :)
Dus heb geen reden tot klagen meer :p
En wat heb je nu veranderd? (even voor ons om te leren!!)

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

Topicstarter
Normale overclock alleen voltage heel laag gezet en zo terug omhoog gegaan om te kijken op welk voltage de cpu stabiel werkte zonder te hoge temps
Pagina: 1