Zwarte aanslag op koelblok, the sequel.

Pagina: 1
Acties:

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 14:17
Een tijd terug had ik hier een bericht geplaatst over een zwarte aanslag op een waterblok dat m'n northbridge koelt: [WC] Zwarte aanslag op koelblok

Vandaag had ik eindelijk tijd om m'n systeem te demonteren en uit elkaar te halen. Echter nadat ik het blok had opengemaakt bleek de aanslag geen algengroei te zijn. Het was meer een harde zwarte laag, waar je met een schroevendraaier in kon krassen zodat het koper weer zichtbaar werd. Heb meteen een ander waterblok opengemaakt... deze had totaal geen last van de zwarte aanslag.

Afbeeldingslocatie: http://home.caiw.nl/~svo/DSC00169.JPG
(Excuses voor de kwaliteit, de foto is genomen met m'n mobiel).

Ik kan twee dingen verzinnen wat deze zwarte aanslag kan veroorzaken: koperoxidatie (Cu(II)O) of het zwart van de afsluitdoppen van m'n reservoir is neergeslagen op het koelblok. Koperoxide is zwart maar het lijkt me erg sterk dat dit de oorzaak is, aangezien dat alleen snel gebeurd in open lucht op hoge temperatuur (voor de duidelijkheid groen koper is kopercarbonaat (CuC)).
De tweede oorzaak is aannemelijker, zeker toen ik ontdekte dat ik vergeten was het beschermplasticje van het waterblok te halen (ik weet het, erg dom... maar blijkbaar genereert de nForce4 chipset zo weinig warmte dat het weinig uitmaakte). Wat mijn theorie nu is is dat het blok hierdoor niet geaard was aangezien er geen contact was met de chip core die normaliter geaard is (de schroeven zijn voorzien van plastic ringen dus ook via het mobo geen aarde)... hierdoor heeft er misschien iets van een elektrolyse oid kunnen plaatsvinden.

Misschien dat jullie andere suggesties hebben, dan hoor ik het graag. Vond het wel de moeite van het vermelden waard... heb het zelf nog nooit eerder gezien. Nu verder met het poetsen van het blok, hopelijk krijg ik het er af.

My case has so many fans that it hovers above the ground

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:48
:D looks burned :D zou inderdaad denken aan electolyse ofzo :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Koperoxide is zwart
flauwekul, Koperoxide is groen tot donkergroen, absoluut geen zwart.

Verder denk ik dat je wel even bezig bent met het afkrabben van de zwarte laag.
Je kan het beste nu wel je blok aarden en na een tijd checken of je weer die zwarte laag ontwikkeld.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Sten Vollebregt
Wiethoofd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:19:
[...]

flauwekul, Koperoxide is groen tot donkergroen, absoluut geen zwart.

Verder denk ik dat je wel even bezig bent met het afkrabben van de zwarte laag.
Je kan het beste nu wel je blok aarden en na een tijd checken of je weer die zwarte laag ontwikkeld.
Wikipedia: Copper
Het geoxideerde koperion is idd groen/blauw, als je doorklikt naar Cu(II)O dan zie je dat het zwart is... maar goed het komt wel van wikipedia. ;)

• Sten Vollebregt
Met wat azijn is het blokje nu weer aardig schoon. Iemand tips hoe je Tygon slangen met een witte aanslag van binnen schoon krijgt?

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Spoelen met drupje chloor of azijn in water.

[ Voor 11% gewijzigd door Bollebout op 07-08-2008 20:42 ]

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bollebout schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:42:
Spoelen met drupje chloor of azijn in water.
Je hebt ook anti algen spul en bacterienspul dat in waterbedden gaat,dat tast geen plastics aan.
Het zorgt er ook voor dat buizen en dergelijke niet hard worden.
Ik zou een klein stukje gewoon in die oplossing leggen en zien wat er gebeurd.
Voordeel, zo'n flesje is voor een heel waterbed,dus daar doe je jaren mee...

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb niet in mn blokken gekeken maar ik heb dus ook allemaal aanslag wat los zit in mn reservoir en losse zwarte stukjes. Probleem is dat het zo netjes zit ingebouwd dat even netjes schoonmaken er niet bij is.

• Sten Vollebregt
Losse zwarte stukjes klinkt niet relaxed... hardnekkige algengroei? Is het wel eenvoudig je water te vervangen?

Ondertussen is m'n systeem weer helemaal in elkaar gezet en draaiende... water heeft een mooi groen kleurtje dankzij Halfords koelvoeistof. De slangen heb ik redelijk schoon gekregen met wat azijn en hard boenen. Dankzij nieuwe fans voor m'n radiatoren nu nog stiller!

Zal eens kijken of ik morgen wat foto's kan maken.

Verwijderd

Sten Vollebregt schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:36:
Met wat azijn is het blokje nu weer aardig schoon. Iemand tips hoe je Tygon slangen met een witte aanslag van binnen schoon krijgt?
Gewoon nieuwe slangen kopen!

Koper is vaak heel goed schoon te maken met RVS cleaner...
Lekker agressief spul, dus erna goed schoonspoelen.
Daarna is je blok weer als nieuw!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Staat mij iets van bij dat je koper en aluminium niet bij elkaar in 1 systeem moest plaatsen.
Is dit niet toevallig aan de orde?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

elektrolyse :? lijkt me sterk, je hebt daarvoor al een redelijk grote elektronenstroom nodig hoor, en als het elektrolyse zou zijn dan zou je het er normaal als een velletje moeten kunnen aftrekken.
(ik spreek uit elvaring, heb al eens een elektrolyse gedaan om een aluminiumen voorwerp te verkoperen)
en dan nog een opmerking: dit zou dan ook betekenen dat het water in je slangen geleidend moet zijn anders kan er geen elektronenoverdracht plaatsvinden.

zat er een plexi dekseltje op die koelblok of eentje waar je niet doorheen kan zien. In het 2e geval zou ik zeggen dat het misschien de bedoeling was omdat zwart gemakkelijker warme afgeeft.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Sten Vollebregt
Tygon slangen zijn aan de dure kant... en kan ik niet in de buurt kopen, mochten ze weer vies worden dan gaan er wel nieuwe in. Verder heb ik m'n blokje schoongemaakt met azijn met daarin een beetje zout... werkt ook best goed en is in bijna elke keuken te vinden.

Verder is alles is m'n systeem van koper, dus daar ligt het niet aan. Aangezien de zwarte aanslag oploste in azijn begin ik toch weer te neigen naar koperoxide... wat wel erg raar is aangezien dat normaliter alleen in de open lucht gebeurd en bij kamertemperatuur erg traag is. Of het pigment gebruikt voor de zwarte kleur in m'n reservoir is op gaan lossen en op dat blok neergeslagen.

Het is verder een blok met plexiglazen deksel. Verder is zwart volgens mij alleen beter wat betreft het afgeven van stralingsenergie... bij geleiding zoals met water maakt het niets uit.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Brede P schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:04:
Staat mij iets van bij dat je koper en aluminium niet bij elkaar in 1 systeem moest plaatsen.
Is dit niet toevallig aan de orde?
Kan wel, maar je moet ze niet in galvanisch contact met elkaar zetten. Wanneer twee metalen met elkaar in contact komen vormen ze een potentiaal als gevolg van verschil in edelheid. hoe groter dit verschil, hoe groter dit potentiaal (spanningsverschil). Koper en aluminium hebben een aardig groot verschil in edelheid. Water is dan de andere geleider en er ontstaat een kring, waar een klein stroompje gaat lopen, gedreven door het potentiaalverschil tussen de twee metalen. Het minst edele metaal (aluminium) gaat hierbij in oplossing.
Het gaat niet snel, maar uiteindelijk heb je gaten. Opgelost aluminium slaat vrijwel meteen weer neer als wit aluminiumhydroxide, wat verstoppingen kan veroorzaken.

Dit heet contactcorrosie.

Zorg altijd voor een electrisch isolerende pakking tussen twee verschillende metalen.
Pagina: 1