[WC] Zwarte aanslag op koelblok

Pagina: 1
Acties:

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 14:17
Vandaag viel me op dat er een dikke zwarte aanslag op één van m'n koelblokken zat, namelijk een Alphacool NB-SLI1. Grote kans dat het ook in m'n Alphacool NexXxos XP zit op m'n CPU, maar die is niet transparant.

Ik bouw al ruim 5 jaar waterkoelingen, maar dit is voor het eerst dat ik een aanslag op een koelblok zie die zo ernstig is na zo'n korte tijd. Ik gebruik dit systeem nu bijna een half jaar, en het is het eerste systeem waarbij de totale hoeveelheid water ruim onder 1 liter ligt (ongeveer een halve liter in totaal). Naast de twee genoemde waterblokken heb ik 2 radiatoren (een Cooltek van 120mm en een Alphacool NexXxos Xtreme ref 2 van 120 mm, beide als het goed is volledig van koper), een Eheim 1048 pomp, een Innovatek flowmetertje (geen elektrische), een Alphacool Coolpek reservoir, Tygon slangen en bijpassende inschroef verbindingen. Vandaag heb ik ook een NexXxos NVXP-3 op m'n HD3870 erbij geplaatst. Ik gebruik gedemineraliseerd water.

De aanslag ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.caiw.nl/~svo/Waterbloknb.jpg

Ik ga er van uit dat het algen zijn. Echter zoals ik al zei heb ik het nog nooit zo ernstig gezien (meestal alleen slangen die wat wit uitsloegen), waardoor ik begin te twijfelen. Zijn het inderdaad algen, of is het iets anders?

Als het algen zijn kan ik dit voorkomen door Waterwetter toe te voegen, of moet er dan ook nog een anti-algen spul bij? Weet iemand van jullie toevallig of Waterwetter ook samengaat met Tygon slangen en plexiglazen waterblokken?

Alvast bedankt!

My case has so many fans that it hovers above the ground

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 19:49

EntonoX

Team leider

Algen aanslag zou goed kunnen. Maar om dat zeker te weten zou ik even het cpu blok eraf en uit elkaar halen. Waterwetter met je huidige slangen moet geen probleem opleveren, gok ik.

Zijn de blokken en de radiateurs nieuw? anders zou er bijvoorbeeld in de radiateurs nog wat vervuiling kunnen zitten welke dan ophoopt in het cpu blok.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Sten Vollebregt
De radiatoren en het 'northbridge' blokje waren inderdaad nieuw. Zal binnenkort het systeem helemaal open gooien en schoonmaken. Iemand advies om koper goed schoon te krijgen, meestal deed ik het alleen met heet water aangezien ze niet zo vies waren.

Voorkomt Waterwetter ook algen, of kunnen die zelfs in dat chemische goedje overleven?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

Zenix

BOE!

Sten Vollebregt schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:16:
De radiatoren en het 'northbridge' blokje waren inderdaad nieuw. Zal binnenkort het systeem helemaal open gooien en schoonmaken. Iemand advies om koper goed schoon te krijgen, meestal deed ik het alleen met heet water aangezien ze niet zo vies waren.

Voorkomt Waterwetter ook algen, of kunnen die zelfs in dat chemische goedje overleven?
Wat veel mensen ook gebruiken is de roze koelvloeistof van halfords en dan mengen 50 water 50 koelvloeistof dan kan er niks in overleven hoor >:) Gewoon de long life -38 de roze is dat volgens mij :) Werkt bij mij prima, ik gebruik verhouding 25/75 maar met 50/50 is het zeker weten ok. Het is ook wat goedkoper dan waterwetter en makkelijker aan te komen

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 02-06-2008 12:46 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kan het ook door een potentiaalverschil komen? Omdat het niet op het plexiglas zit. Heb je aluminium ergens tussen zitten? nvm. dat ziet er anders uit en dan zou het aluminium aangetast zijn, het koper niet (omdat koper edeler is).

[ Voor 59% gewijzigd door jdm8 op 02-06-2008 16:41 ]

• Sten Vollebregt
Heb nog een halve fles Waterwetter staan die ik jaren geleden ooit gebruikt heb, dus dan kies ik het liefst voor die optie. Nog suggesties voor schoonmaken?

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10-2025

SRI

Hangt ervan af wat nou precies de aanslag is zou ik zeggen, algen ja ehm misschien gewoon met een afwasborstel... is het echt oxidatie of iets anders dan heb je ene heel ander probleem.

Heb geen flauw idee of dit misschien werkt maar Cola is ook erg goed in het schoonmaken van stuivers e.d. misschien is dat een idee en daarna erg goed omspoelen.

Verder is naar mijn idee alleen demiwater niet genoeg moet echt nog wat bij zitten wat het leven erin wat onaangenamer maakt.

• Sten Vollebregt
Heb wat op internet gezocht over waterwetter en algen... lijkt er niet extreem goed tegen te helpen (het verhoogt het pH wat, iets wat de groet wel wat remt). Daarnaast lijkt het ingrediënten te bevatten die plastic kunnen aantasten. Ik ga dat goedje dus maar niet toevoegen.

Iemand suggesties voor een anti-algen goedje? Verkopen aquarium zaken misschien iets wat helpt (iemand ervaring)?

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Bij aquarium zaken hebben ze idd. spul tegen algen wat je voor zover ik mij kan herinneren gewoon in het water kon doen en geen kwaad kon voor de vissen of zooi in het aquarium.

Maar ik zou het anders gewoon bij zo'n winkel na vragen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

Zenix

BOE!

Sten Vollebregt schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:00:
Heb wat op internet gezocht over waterwetter en algen... lijkt er niet extreem goed tegen te helpen (het verhoogt het pH wat, iets wat de groet wel wat remt). Daarnaast lijkt het ingrediënten te bevatten die plastic kunnen aantasten. Ik ga dat goedje dus maar niet toevoegen.

Iemand suggesties voor een anti-algen goedje? Verkopen aquarium zaken misschien iets wat helpt (iemand ervaring)?
Ja dat spul wat ik zei werkt prima.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Water-Wetter beschermt niet tegen algen. Heb zelf in mijn vorige PC ook last gehad van algen met aardig wat Water-Wetter er in. Ik draai nu ook met die combo van koelvloeistof en gedestileerdwater waar Zenix het over heeft. Werkt echt super en voorkomt corrosie en algen. In mijn Coolplex reservoir zit trouwens een stuk alluminium en dat kan bij jou misschien ook problemen geven. In mijn geval is het geen probleem met die koelvloeistof.

Als je het blokje uit elkaar haalt om schoon te maken zou ik het met een oude tandenborstel doen. Dat heb ik zelf ook eens gedaan en dat werkt best goed.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 03-06-2008 20:02 ]

• Sten Vollebregt
Volgens mij heeft mijn Coolplex reservoir plastic doppen, maar het kan ook best zwart geverfd aluminium zijn.

Heeft die combi van koelvloeistof en demi water nog een negatief effect op de warmte afvoer van water (iets waar je een aantal jaren geleden veel over las), of maakt het niks uit?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:47:
Volgens mij heeft mijn Coolplex reservoir plastic doppen, maar het kan ook best zwart geverfd aluminium zijn.

Heeft die combi van koelvloeistof en demi water nog een negatief effect op de warmte afvoer van water (iets waar je een aantal jaren geleden veel over las), of maakt het niks uit?
Ze zijn er idd ook in andere uitvoeringen. Die van jou met zwart is dan wel gewoon met plastic en geen alluminium.

Qua vloeistoffen is puur en alleen water het beste. Het verschil met koelvloeistof is alleen zou klein dat het bijna niet uitmaakt. Zal misschien 1 graad schelen. 25% koelvloeistof is denk ik al wel voldoende om te beschermen tegen corrosie en algen en het verschil met alleen water is denk ik niet eens te merken als je het zou gaan testen.

Ik draai zelf met iets van 40% koelvloeistof maar dat is eigenlijk een gok, ik gooi er altijd eerst een scheut koelvloeistof in en vul het dan later aan met gedestileerdwater.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:35
Als een schoonmaakmiddeltje niet werkt schroom je dan niet om er even met een staalborstel overheen te gaan.

Deed ik ook met mijn koelblokjes om ze schoon te maken (met dremel+ staalborstel dan wel), en een ruw oppervlak heeft ook een groter contact oppervlak. (helaas wordt het dan ook wel weer sneller vies als je het probleem niet wegneemt)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Ketchup al eens geprobeerd?
Koelvloeistof (bijv. halfords) en demi water werkt perfect.
Zelf draai ik momenteel valvoline super coolant.

• Sten Vollebregt
Heb wel gelezen dat ketchup soms gebruikt wordt... net als cola. Dat wordt binnenkort langs de Halfords gaan en een flesje koelspul kopen. Iemand tips om witte aanslag uit leidingen te halen?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

cola is een zuur is iets van een pH 2

gebruik liever een base zoals soda.

op koelvloeistof alleen koelen zou normaal ook perfect mogelijk zijn, het enige waar je dan wat meer op moet letten is dat de temperatuur niet te hoog oploop want koelvloeistof is niks meer dan gedenatureerde alcohol (niet drinken je gaat er van dood is alcohol gemend met ether)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1