Toon posts:

HD4870 Catalyst crashes [WIn Vista 64]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week ben ik in het bezit van een Sapphire HD4870 kaart. Mijn vorige kaart was een GF8600. Mijn OS is Windows Vista Ultimate 64 bit en ik heb een Thermaltake Toughpower van 600 Watt.

Mijn specs

Bij de installatie van mijn videokaart heb ik eerst de bestaande Nvidia display drivers ge-uninstalled. In eerste instantie heb ik de bijgeleverde Catalyst drivers geinstalleerd. Maar daar gaf ie al aan dat er problemen mee waren. Toen heb ik de laatste variant gebruikt van de site van AMD. Catalyst 8.7. Nu heb ik alleen regelmatig dat na verloop van tijd het beeld een keer of 6 naar zwart gaat voor een paar seconde en daarna crashed Windows naar het blauwe scherm. Bij het opnieuw opstarten geeft het crash rapport aan dat er een probleem is met de display drivers. Deze heb ik momenteel al drie keer opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft. Ook bij het opstarten van een game loopt ie vast en crashd Windows naar het blauwe scherm.

Is er iemand die dit probleem ook al eens ervaren heeft? En is er ook een oplossing bekent?

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
drivercleaner al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog niet. Je denkt dat er, ondanks de officiele uninstall, mss toch nog restanten van de Nvidia driver conflicteren met de nieuwe ATI drivers mss?

Bedoel je deze soms? http://www.drivercleaner.net/ Wel een beetje jammer dat ik daar dan weer voor moet betalen. Ik mag er toch wel van uit gaan dat ik mijn driver van mijn nieuwe kaart op de 'normale' manier moet kunnen laten werken, zonder gebruik te hoeven maken van third party software?

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:27

Joran

<3 natalee

Ik denk dat hij deze bedoelt: klikkerdeklikklik

Send me your gameboys

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Werkt zo'n tool uit 2006 dan nog goed op de huidige drivers?

It takes one to know one...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal 'm bij thuiskomst eens proberen.

Is het misschien ook een idee om de chipset drivers ook opnieuw te installeren? Die zijn destijds nml geinstalleerd samen met de Nvidia displaydriver (nForce 570)? Of moet dat niets uit maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle drivers van Nvidia geuninstalled (chipsetdrivers ook) en driver cleaner er achter aan gebruikt. Daarna de chipset drivers van Nvidia opnieuw er op gezet (laatste versie). En de laatste Catalyst drivers (8.7, Vist 64bit) van ATI geinstalleerd.

Het leek even goed te gaan, maar nadat ik mijn computer een uurtje aan had staan ontstond het zelfde probleem weer.
Ik heb ook al een ATI Catalyst support probleem form ingevuld een aantal dagen geleden, maar heb daar nog geen reactie uit gekregen.

Verder heb ik op een andere HDD Windows XP Pro 32bit draaien. En heb daar hetzelfde truckje uitgeprobeerd. Daar doet het probleem zich niet voor. Enig probleem dat ik daar heb is dat er in games artifacts ontstaan na een korte tijd. En die zijn er nu juist weer niet met het spelen van games onder mijn Vista. :?

Kan het mss iets met mijn moederbord te maken hebben? Asus M2N-E (Nforce 570 Ultra)

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Artifacts en random crashes doen mij eerder denken aan een kaart die te warm krijgt ... check eens je temps ! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ward Vr schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:30:
Artifacts en random crashes doen mij eerder denken aan een kaart die te warm krijgt ... check eens je temps ! ;)
Gemiddeld zo een 78 graden. Onder belasting rond de 87 graden. En de kaart blaast zelf zijn warme lucht al buiten de kast. Verder is de kast zelf van een goede airflow voorzien.
Wel staan deze kaarten bekent om hun hoge warmte productie. maar daar schijnen ze tegen te kunnen. Ik weet niet wat de normale idle temps moeten zijn.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 22:04
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 19:35:
[...]

Gemiddeld zo een 78 graden. Onder belasting rond de 87 graden. En de kaart blaast zelf zijn warme lucht al buiten de kast. Verder is de kast zelf van een goede airflow voorzien.
Wel staan deze kaarten bekent om hun hoge warmte productie. maar daar schijnen ze tegen te kunnen. Ik weet niet wat de normale idle temps moeten zijn.
Gebruik gpu-z even om de temps te kijken en kijk alledrie de temps even, als de temps ok zijn dan wordt het waarschijnlijk een RMA (defect).
70 idle en rond 90 load is normaal.
de temps zijn GPU/VRM/MEM (dacht ik) bij gpu-z 0.2.6

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Ben van de week van een 8800GTS naar een HD4870 overgestapt en na het ene na het andere probleem (ook Vista64, uninstall, drivercleaner in veilige modus, drivercleaner in normale modus, handmatig gezocht naar achtergebleven meuk) uiteindelijk uit wanhoop maar een format gedaan. Nu draait de kaart loeisnel en retestabiel (op 835/1170 atm).

Ikzelf draai ook met een 600Watt voeding dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen (je hebt geen prutsding in ieder geval :P ) en mijn 8800 draaide prima op een nForce 570 bordje dus ik kan me niet voorstellen dat die HD4870 niet wil op dat bord (en ik draai nu ook met een PCI-E 1.0a bord). Je temps zijn aan de hoge kant maar niet onacceptabel, wellicht kun je je Overdrive profiel aanpassen om je fan iets sneller te laten draaien (zie HD4870 topic). Maar ik zou in ieder geval een schone installatie overwegen, desnoods een dualbootje maken zodat je je oude installatie kunt blijven gebruiken als het het probleem niet oplost.

• tupelo20
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 17:37
Heb je 4 GB aan geheugen ?

Anders check dit topic eens er zijn meer mensen die met de ATi drivers problemen hebben waaronder ik.

[ Voor 77% gewijzigd door tupelo20 op 11-08-2008 00:02 ]

I have not failed, I only found 123 ways that won't work

• KneoK

KneoK

Ik heb ook 4GB geheugen en zoals gezegd nu helemaal geen problemen meer. Maar het is de moeite waard om eens wat reepjes te verwijderen en met 2GB te testen.

Verwijderd

Topicstarter
KneoK schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 00:06:
Ik heb ook 4GB geheugen en zoals gezegd nu helemaal geen problemen meer. Maar het is de moeite waard om eens wat reepjes te verwijderen en met 2GB te testen.
Ik heb ook 4 reepjes van 1Gb geheugen. Zal eens kijken wat ie doet met 2 reepjes. Want een clean install zie ik toch nog wel als een allerlaatste redmiddel.
Wel een erg vreemd probleem dan als het aan het geheugen ligt. Want met mijn Nvidia kaart heb ik deze problemen nooit gehad.

Verwijderd

Ehm als ie het ervaringen topic had doorgelezen had je het geweten......

Komt er op neer dat je windows gewoon opnieuw moet installeren.
Op de een of andere manier krijg je allerlei crashes als je van nvidia naar een HD48** gaat.
Hoe goed je ook alle drivers verwijderd :(

Dus suc6 met opnieuw installeren van windows.... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 10:28 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:56:
[...]

Ik heb ook 4 reepjes van 1Gb geheugen. Zal eens kijken wat ie doet met 2 reepjes. Want een clean install zie ik toch nog wel als een allerlaatste redmiddel.
Wel een erg vreemd probleem dan als het aan het geheugen ligt. Want met mijn Nvidia kaart heb ik deze problemen nooit gehad.
Daarom is het ook een issue met 4GB geheugen, en, jawel, Ati kaarten ;)

• Nieulz
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-04 09:08
Nu jullie het zo zeggen ja...
Ik had eerst ook 2x2GB, maar 1 ging er kapot, toen draaide het idd niet fijn nee.
Nu heb ik tijdelijk 2x1GB, en geen enkel probleem meer.
Dus bij deze een bevestiging.

Verwijderd

Ik heb een soort gelijk probleem met mijn catalyst drivers op een schone vista 64bit installatie. installeer ik de drivers direct van de meegeleverde cd dan heb ik geen problemen. Ga ik ze updaten dan krijg ik bij het heropstarten ook een blauw scherm. Probeer anders de drivers van versie 8.501. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een volledige clean install van Vista. Ik ben dus benieuwd of dit gaat helpen. AL moet ik ook zeggen dat het crashen de laatste tijd al een stuk minder voor kwam. Toch hoop ik dan maar dat met deze clean install het crashen nu toch echt tot het verleden gaat behoren.

• Massygo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09-2021
Dezelfde ervaringen heb ik hier ook ervaren sinds 'k al een tijdje de ATI radeon X1650
gebruik in Vista Ultimate 64 en die nieuwe drivers van catalyst dus aktief kwamen.
Wat mij opvalt is dat de blue-screen optreed wanneer de kaart naar rusttoestand gaat,
dus net nadat de screensaver-tijd is verstreken.

'k Heb wel een simpele oplossing gevonden.
Sinds ik de tijden van de schermbeveiligingen heb gerekt naar iets over de 4 uur
is het probleem van de baan, tot nadat de 4 uur is bereikt.
Soms crasht het nog wel eens maar dus wel minder door de langere tijden aktief zijn.

Kijk het dus eens na hé, want ik vermoed dat de catalyst-driver op eender welke 3D-kaart
het moeilijk heeft om zichzelf in stand-by te plaatsen.

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49
Ik weet niet of het probleem al is opgelost maar ik heb het probleem ook gehad afgelopen dagne en heel het internet afgezocht. Nergens staan antwoorden alleen veel mensen met dezelfde kaart.

Het heeft niks te maken met voeding vista of wat dan ook.

Het probleem is:
In de bios van de videokaart zit een probleem met de powermanagement. Hij is heel de tijd mijn zijn snelheden aan het spelen waardoor het fout gaat. Er zijn veele fixes/fan fixes maar het lost het probleem niet 100% op.

De oplossing:
Je moet er een nieuwe bios inflashen. Dit werk alleen bij sapphire kaarten. Ga naar saphire website ga naar drivers en kies je model. Als je verzend krijg je een hele lijst met drivers. Bovenaan staan 3 files die je kan downloaden waaronde 1 bios file. Deze moet je downloaden.

Als je die erin flashed dan is het probleem verholpen.
PM me als het je niet lukt.
Pagina: 1