Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Toegang tot folder geblokt via 'netwerk'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Twee systemen: Desktop PC met XP Pro en Laptop met Vista Home Premium. Samen op een Linksys WRT54G. De laptop draadloos. Op beide systemen sta ik ingelogd als Admin en heb dus beheersrechten.
Altijd via netwerk bestanden tussen de twee systemen over en weer uit kunnen wisselen, uiteraard vanuit gedeelde folders.
Printen vanuit de Laptop via gedeelde printer op de PC.
Sinds ca drie weken lukt dit niet meer. Mogelijk viel dit samen met het updaten van windows op de .
PC.
Wat is er veranderd? Ik kan nog steeds vanuit de PC op de Laptop terecht en bestanden uitwisselen, gewoon de oude en gewenste situatie.
Vanuit de Laptop kan ik wel de gedeelde folder op de PC zien maar er niet in komen. Ook printen lukt niet meer.
Als ik op de PC Verkenner of Totalcommander opstart en in de gedeelde folder -die op de PC staat- 'kijk' is dat geen probleem. Als ik echter via de 'ingang' "Netwerk" in die folder wil kijken dan lukt dat niet. Ik krijg dan een foutmelding die zoveel zegt als dat ik onvoldoende rechten heb. Daaronder staat nog de vermelding: "Er is onvoldoende opslagruimte op de server om de opdracht te voeren" (?).
Precies de zelfde melding krijg ik als ik vanuit de laptop probeer om de gedeelde folder op de PC (die ik dus wel kan zien) te openen. Ook dan wordt de toegang geweigerd met dezelfde melding

Pingen over en weer is geen probleem.

Wat heb ik gedaan tot nu toe.
- De beide computers volledig op spy/malware trojans e.d gescand. Bij de PC het een en ander aangetroffen, Op de laptop niets. Dit omdat ik bij het gebruik van Verkenner wel eens een DEP-melding kreeg, waarna het programma werd afgesloten.
- De netwerkinstellingen gecontroleerd met betrekking tot TCP/IP instellingen en bestands/printerdeling.
- De namen en werkgroepnaam op beide systemen gecontroleerd. Die waren en zijn juist. Ook als ik via Verkenner of Totalcmdr navigeer naar 'Netwerk' dan zie ik daar de netwerknaam en de namen van de PC en de laptop. Ik kan naar de gedeelde mappen navigeren en de map die op de laptop staat openen en gewoon gebruiken, de gedeelde map op de PC zie ik wel maar kan ik niet openen.
- De update op de PC (SP3) teruggedraaid en weer alles doorlopen.
- Aan de hand van allerlei ge-Google-de info allerlei instellingen en beveiligingsinstellingen geprobeerd, maar tot nu toe (anders was ik dit niet aan het posten :) ) zonder resultaat.

Overigens heb ik een probleembeschrijving die exact gelijk was aan deze niet kunnen vinden.

Ik ben dus eigenlijk nog net zo ver als toen het probleem begon.

Groet, Ron R.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat zijn de rechten van de betreffende folder op share en op ntfs niveau ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
Hoe staan de NTFS en Share rechten op de share? Staat de windows firewall bestanden delen toe? (zowel XP als vista machine) Andere beveiligings software aanwezig?

Bekijk deze ook even: FAQ - Netwerken en de volgende twee hoofdstukken :)

[ Voor 28% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-08-2008 11:51 ]

Specs

• Mike2k

Mike2k

Best practice is trouwens om op share niveau "everyone" full control te geven en vervolgens op NTFS niveau de rechten gaan bepalen...

--Great minds think alike...--

[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 07-08-2008 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fastex, asfaloth_arwen,
bedankt voor de snelle reaktie, maar ik ben bang dat ik meer hulp nodig heb.
Firewall: op de PC staat 'Sygate Personal Firewall'. Daarin staat de laptop gedefinieerd met volledige toegang voor alle processen. Windows firewall is uitgeschakeld.

Op de Laptop staat de Windows firewall. Voor zover ik na kan gaan laat die het delen toe.
Op beide systemen staat eTrust van Comp. Ass. als antivirus.
Ik had in mijn beschrijving moeten vermelden dat ik het probleem ook heb als zowel firewalls als antivirus is uitgeschakeld.

Dan de vraag 'Hoe staan de NTFS en Share rechten op de share?' Antwoord: 'Ik zou het echt niet weten.' Ik denk dat ik voor alle typen gebruikers alle rechten heb toegekend, maar ik heb daar niet zo heel veel kaas van gegeten (zeg maar dat ik daar niet veel van weet) Misschien een verdere aanwijzing? Hoe controleer ik het, hoe stel ik in?

NB de FAQ had ik al doorgespit

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
Kijk eens in de FAQ waar ik na gelinkt heb. Ik kan me niet voorstellen dat je mbv search, FAQ's of google niet uit kunt vinden hoe je de NTFS rechten op een folder of de share rechten hierop kunt instellen en wijzigen :)

Hint: bekijk dit topic eens waar ik recentelijk wat hints in gezet heb: Externe HDD onmogelijk te sharen in netwerk

[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-08-2008 12:12 ]

Specs

• Mike2k

Mike2k

The easy way:
Rechtsklikken op de gedeelde map -> properties -> tablad sharing -> permissions -> allow everyone full control
Tablad security -> groep users -> modify rechten

ok - ok

Nu hebben de lokale gebruikers van je laptop of pc MODIFY rechten op die map.
De rechten die je instelde bij Sharing -> permissions zijn de rechten op share niveau.
De rechten die je instelde bij Security zijn de rechten op NTFS niveau

Succes

PS. als het nou niet werkt, kan je het de lazy-way doen
Bij de NTFS rechten even op add klikken en dan groep Everyone toevoegen en read en list rechten geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Mike2k op 07-08-2008 12:50 ]

• Mike2k

Mike2k

Als het niet werkt, drop dan een screenie van je ntfs en share rechten

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog weer aan het proberen geweest, maar kan er geen brood van bakken.
Ik heb nog geprobeerd om op een andere schijf en partitie ( er zit een drietal HD's in de desktop PC)folders toegankelijk te maken maar ook daar strand ik als ik er via 'Netwerk' toegang tot wil krijgen.
Ik kan dus wel de folder zien die ik share, maar ik kan er niet in kijken, er data in zetten of uit halen.
Ik heb maar een vijftal schermopnames gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Scherm1.jpg
Scherm1
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Scherm2.jpg
Scherm2
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Scherm3.jpg
Scherm3
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Scherm4.jpg
Scherm4
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Scherm5.jpg
Scherm5
Voor mij is Scherm4 het meest opvallend. Die eigenschappen kan ik ook niet veranderen via "geavanceerd" Zo gauw ik dan op toepassen klik worden de vinkjes weer weggehaald door het systeem.
Een overzicht van de instellingen staat in de vijfde afbeelding.

De mappenstructuur die aan de linkerzijde staat is zoals ik die zie in verkenner (of totalcmdr) als ik 'direct' naar die map kijk. Ik kan dan gewoon de bestanden/subfolders bekijken en er mee werken. Ga ik via de 'ingang' Netwerk - Microsoft netwerk- Netwerknaam - systeemnaam, dan zie ik uiteindelijk wel de folder maar kan er dus niet ín kijken of werken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 16:40 ]

• Mike2k

Mike2k

Now didn't we tell you...share rights ;)

De machtigingen die je laat zien zijn op NTFS niveau...niet op share niveau...
Op scherm 1 zie je zo'n mooi knopje genaamd "machtigingen" daar kan je zien welke rechten je hebt op de share.

Cramsession heeft er een mooi artikel over:
http://www.cramsession.com/articles/get-article.asp?aid=235

Basically waar het op neerkomt:
Share rechten stammen uit de tijd van Win98 en WinME. Het grote verschil is de indelingstabel.
FAT vs NTFS.
Bij FAT kun je geen rechten instellen op bestandsniveau simpelweg omdat FAT dat niet ondersteund. Daarom heeft Microsoft rechten op share niveau erin gebouwd zodat je toch enige vorm van beveiliging hebt. Het grote nadeel hiervan is echter dat je de rechten op, je raad het al, share niveau aan brengt.
Voorbeeld: Je hebt de map c:\test gedeeld met rechten: Everyone deny Write, Read, Modify. Oftewel, niemand kan de inhoud van de share bekijken, aanpassen, of er naar toe schrijven.
Maar in Win2000, WinXP, Win2k3, WinVista is bij default elke harde schijf gedeeld als een zgn "administrative share". Stel nou dat ik daaraan zou verbinden. Dat is dan \\computer\C$\. dan zou ik gewoon in de map test kunnen aangezien ik niet meer op share niveau connect maar op bestandsniveau. Beetje verwarrend misschien, maar het is niet anders ;)

Stel je nou je rechten in op NTFS niveau dan maakt het niet uit hoe je die map test probeert te openen, voor mijn part zit je achter de console, je zult een foutmelding krijgen met "Access Denied".

Vandaar dat we zeggen: als je een share aanmaakt geeft je op share niveau iedereen full control en daarna ga je op NTFS niveau de boel dicht timmeren.

[ Voor 66% gewijzigd door Mike2k op 07-08-2008 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fastex,
bedankt voor je antwoord, maar ik zal toch nog meer moeten puzzelen
De machtigingen die je laat zien zijn op NTFS niveau...niet op share niveau...
Op scherm 1 zie je zo'n mooi knopje genaamd "machtigingen" daar kan je zien welke rechten je hebt op de share
Als ik dat "Machtigingen" open, dan staat er "iedereen" en die zijn voor alle bewerkingen gemachtigd (aangevinkt) Dus dacht ik dat dat goed stond.

De link die je naar Cramsession gegeven hebt zal ik ook nog nalopen.

Overigens, wat een beetje ondergesneeuwd raakt: Ik kan ook de printer nog steeds niet gebruiken. Ik zou niet weten wat dat met map-machtigingen te maken heeft, maar het is wel op hetzelfde moment opgetreden. En volgens mij kan daar eigenlijk ook geen samenhang zijn.......
Nou ja, vanavond komt het er niet meer van,,,,morgen nog maar eens studeren.
Nogmaals bedankt

• Mike2k

Mike2k

Wat ik nog vergeten was:
Voor mij is Scherm4 het meest opvallend. Die eigenschappen kan ik ook niet veranderen via "geavanceerd" Zo gauw ik dan op toepassen klik worden de vinkjes weer weggehaald door het systeem.
Dat komt omdat je "Inherit Permissions" aan hebt staan (overneembare machtigingen) oftwel: de rechten op de map 4x4 worden automagisch overgenomen van het bovenliggende object, in de dit geval de map Foto Backup

Verwijderd

Topicstarter
Fastex,nog bedankt voor je laatste aanwijzing, maar ik zal er wel te stom voor zijn, ik kom er niet uit.
Ik heb van alles geprobeerd, maar ik geef het even op want ik ben nog geen stap verder. Alleen uren er aan besteed en zo af en toe moet ik ook nog wat anders doen.
Mocht er iemand nog een aanwijzing hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Nog even op een rijtje wat ik vandaag nog gedaan heb (om doublures te voorkomen)
Nog weer eens de shares en machtigingen doorlopen ( Overneembare machtigingen uitgeschakeld)
Eenvoudig delen aan/uit gezet.
Netwerkverbindingen gewist en opnieuw opgezet.
De link naar Cramsessions gevolgd.
Voor alle zekerheid toch nog maar weer gezocht naar malware maar de diverse cleaners gaven allemaal een negatief (dus schoon) resultaat.

Nieuwe accounts aangemaakt met dezelfde naam ===> Dit is iets wat me nog intrigeert.!! Ik zag namelijk op een gegeven moment dat ik op de PC (taakbeheer) aangeduid werd met de naam 'Admin' terwijl mijn login naam 'Ron' is ( net als op de laptop) Er is maar één gebruiker op de PC gedefinieerd en terwijl de login naam Ron is wordt die gedisplayed als Admin. Ook kan ik geen User 'Ron' vinden onder Documents en Settings!! Het aanmaken van een nieuw account als Ron biedt geen soelaas. In eerste instantie kon ik dat ook niet want dat werd geblokkeerd met de melding dat dat account al bestond! Via een omweg, (derde account, namen wisselen) toch voor elkaar gekregen, maar ook dan verandert er niets aan de situatie.

Mocht iemand nog een gouden tip hebben.....graag. Ik laat het anders op dit moment even rusten ik heb er al daaagen werk in zitten en ik kan in ieder geval vanuit de PC nog bestanden uitwisselen.

• Mike2k

Mike2k

We blijven je gewoon helpen....
Wat voor foutmelding krijg je nu precies?

Kan je ook eens proberen om vanaf de laptop aan de administrative share van je desktop te verbinden?
Bijv de C$?
Je zou daar gewoon heen moeten kunnen browsen. Lukt dit niet omdat je een foutmelding krijgt als in "access denied" doe dan het volgende:
Rechtsklikken op icoon "Mijn Computer" -> netwerkverbinding maken -> daar staat een linkje met aanmelden als oid. Daar moet je de gegevens van een account met admin rechten op je desktop ingeven...

Let us know...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit heeft trouwens niets met applicaties te maken; ik verplaats dit topic even naar het juiste forum; dan zet ik meteen even het gebruikte OS in je titel :)

CSA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:11:
Dit heeft trouwens niets met applicaties te maken; ik verplaats dit topic even naar het juiste forum; dan zet ik meteen even het gebruikte OS in je titel :)

CSA > WOS
Ja oke. Ik dacht dat dit het meest aangewezen forumdeel was. Sorry voor het ongemak.

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-11 23:00
Ik had gisteren hetzelfde euvel, maar dan na het installeren van Symantec Antivirus Corporate. De oplossing (ontleend aan Dark in \[XP-SP2] Sharen Via netwerk):

==============

Ik wil even melden hier een oplossing voor gevonden te hebben.

als je in het eventlog op de server kijkt na het misslukken van het browsen op het netwerk, zie je een eventid 2011. hierop zoekend kom je dan op het knowledge-base artikel op Antivirus software may cause Event ID 2011

hier wordt beschreven dat de standaard stack te klein is om de operatie uit te voeren, waardoor je die not enoug mem error krijgt , iets wat naar mijn idee ook voorkomt op heel grote partities (b.v. 390gb in mijn geval). Het lijkt mij dus zoiets als dat de standaard stack te klein is om de inhoudsopgave van zo'n grote disk te bevatten.

de stack-size is gedefineerd in het register onder:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters\IRPStackSize

bij mij bestond deze parameter helemaal niet, dus moest ik die zelf aanmaken (dword) met de waarde 15(decimaal) en daarna telkens met 3(decimaal) verhogen...met de waarde op 18(decimaal) werkte het vervolgens bij mij wel weer.

==============

Verwijderd

Topicstarter
Poeh, bedankt voor de tip. Helaas heb ik vandaag geen tijd meer om er wat mee te doen....
Kreeg je die melding ook met uitgeschakelde virusscanner?
Bij mij maakt het niet uit of ik alles uitschakel (virusscanners en firewalls), de melding blijft bestaan.
Bovendien heb ik geen wijzigingen aan de scanner of firewalls uitgevoerd (bij mijn weten! ;) )

Fastex.
Ik sta op beide machines ingelogd met Admininstrator bevoegdheid.
Ik kan alle folders (schijven/partities) die ik definieer als 'gedeeld' ook zien, maar zo gauw ik een folder wil openen, dan volgt de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.ourwebspot.nl/afbeeldingen/tweaker/Foutmelding.JPG

Voor alle duidelijkheid: Ook de gedeelde printer die aan de PC is gekoppeld kan ik vanaf de laptop niet meer gebruiken.
Ook die is altijd zichtbaar geweest, maar na een poging om hem opnieuw te installeren, waarbij ik dus de definitie op de laptop heb gewist, kan die ook niet meer gevonden worden.

NOOT: Ik heb alle services en clients die voor het netwerk nodig zijn gewist en opnieuw geinstalleerd. Geen verandering.

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan, het werkt bij mij goed.

(ik had de link niet meer, maar wel de tekst)

Citaat:
Origineel gepost door Seki
Hallo,ik zou mijn hele hard disk willen delen in mijn thuisnetwerk,maar deze optie blijft doorzichtig bij het menu Delen.Bij mij de F schijf,kan dit bij geen enkele schijf.
Ik kan wel alle mappen delen die erin zitten;wel apart natuurlijk.
Is dit misschien om beveiligingsredenen in Windows Vista zelf???
Seki
Eigenlijk is wat je wil doen niet zo moeilijk Seki! Gewoon dat de beveiliging van Vista beter is dan dat dit was bij XP. Maar wat er ook wordt verteld het gaat perfect! Hier is wat je moet doen in een paar stappen.

Waar je de disk deelt
Op de computer waar je de disk wil delen maak je een nieuwe account aan met paswoord en je maakt deze administrator.

ConfiguratieScherm->Gebruikersaccounts->Een andere account beheren

Hier aangekomen na de gebruikelijke "Uw toestemming is nodig om door te gaan blablabla" zever. Kies je de optie "Een nieuwe account maken"
Je noemt deze bijvoorbeeld "extern" en checkt bij Administrator. Nu klik je op het knopje "Account aanmaken"

Nu klik je op het icoontje van je nieuwe extern account. Je kiest voor de optie "een wachtwoord instellen" en je vult het formulier in waar je terecht komt. Je ziet nu bij je icoontje de tekst "extern Administrator Met wachtwoord beveiligd"

OK deel 1 is nu klaar!

Nu gaan we de HD delen. Kies in het start menu voor computer, en rechts klik op de schijf die je wil gaan delen. Kies uit het menu voor delen, en je ziet weer dat de eenvoudige optie voor mappen niet bestaat, hier is dus niets veranderd. Maar we kiezen gewoon voor "Geavanceerd delen". We krijgen weer het "Uw toestemming is nodig" gedoe en komen zo bij het scherm geavanceerd delen.
Check "Deze map delen" waardoor het onderliggend scherm actief wordt. Klik nu op de klop Machtigingen. Je kan hier nu kiezen om iedereen alle toegang the verlenen, of je voegt je nieuwe account toe, zoals je zelf wil. Voeg je de account toe kijk dan wel even of deze alle privileges heeft! Anders kan je enkel lezen. Aanvaard nu alles!

Zo op deze computer zijn we klaar!

De computers die toegang wensen
Ga weer via het Configuratiescherm naar gebruikers account wijzigen. Maar dit keer zijn we meer geïnteresseerd in het blauw groene gedeelte langs de linker kant van het scherm. Zoek daar naar de optie "Uw netwerk wachtwoorden beheren". Dit brengt je op het scherm "Opgeslagen gebruikersnamen en wachtwoorden" Hier klikken we op toevoegen.
In het veld "Aanmelden bij" vul je de naam in die de andere PC heeft in je netwerk. Bij gebruikersnaam de naam van de account die we net hebben aangemaakt (extern) en het bijhorende paswoord. Klik OK en sluit alle vensters af.

Ga naar je netwerk, en open de externe compute, je ziet nu de disk en als je deze opent bingo, alles werkt zoals het moet.

En ja, je kan dit wel degelijk voor je C: schijf ook!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

(Dit geleend van een andere site, ik weet meer waar het vandaan komt. Maar aan de schrijver van het stukje bedankt en hoop dat het niet erg is dat ik dit op GoT forum zet.)

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-11 23:00
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:35:
Poeh, bedankt voor de tip. Helaas heb ik vandaag geen tijd meer om er wat mee te doen....
Kreeg je die melding ook met uitgeschakelde virusscanner?
Ja, ik kreeg de melding ook terwijl ik alle onderdelen van Norton Antivirus Corporate én de Windows Firewall had uitgeschakeld. Ik vermoed dan ook dat dit bij jou gaat helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Spijt me het te moeten melden.......geen resultaat.
Eerst de registeraanpassing (Poeh) gedaan (diverse waardes) en toen dat niet bleek te helpen de hele procedure zoals Ali BahBah die beschrijft hoewel ik dat in feite al eens een keer gedaan had. Toen echter zonder wachtwoord. Zou - dacht ik - geen verschil moeten maken
Voor alle zekerheid heb ik op beide systemen een nieuw account met exact dezelfde naam en MET exact hetzelfde wachtwoord aangemaakt. Beiden met Administrator bevoegdheid. Uiteraard alles ook telkens gereboot hoewel dat strikt genomen niet hoeft, maar nada niks.
Bedankt voor het meedenken en de aanwijzingen.

Edit:
En het is gelukt!!!
Dom toeval? Naar aanleiding van het verhaal van Poeh ( zijn opmerking dat het na het installeren van een virusscanner optrad) toch nog eens met de virusscanner aan de slag gegaan. Hoewel die ( eTrust van Computer Associates) er al een jaar of vier, misschien wel vijf op staat en nooit een probleem heeft opgeleverd.
Ik heb de software gede-installeerd. En alles draaide zoals je kunt verwachten. Printer weer zichtbaar, mappen (met eenvoudig delen geactiveerd) zonder meer te openen en in te werken.
Antivirussoftware opnieuw geinstalleerd en het werkt nog steeds goed!!!!!!
Kennelijk is er toch ergens een bitje omgevallen en heeft dat de ellende veroorzaakt. Vier weken worstelen is voorbij!! Ben de koning te rijk. Iedereen die meegedacht heeft bedankt voor de moeite.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 19:16 ]

Pagina: 1