IBM Intellistation + non-IBM geheugen - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 14:07
Misschien een stomme vraag, maar ik ben helaas niet zo goed ingelicht in de geheugelarij.

Maar dit is mijn vraag:
Ik ben van plan een (reeds gebruikte, maar met 1 jaar garantie) IBM Intellistation M Pro 6230 te bestellen met o.a. 2 x 512 MB DDR PC3200 ECC van IBM.
Het systeem lijkt me wel wat omdat de kast er stjilvol uit ziet, en IBM over het algemeen voor kwaliteit staat. Maar nu wil ik dit graag uitbreiden door die 2 x 512 mb te vervangen voor een 2 x 1024 mb no-name geheugen, zodat ik met 4 geheugenbankjes in totaal eventueel later ook nog eens zou kunnen uitbreiden.

Nou zegt de verkoper: "Deze machines zijn zeer gevoelig voor ander geheugen. Wij willen 100% tevredenheid onder onze klanten" en dus stelt hij nu voor om er 4 x 512 mb IBM geheugen in te stoppen, maar ik heb dat liever niet omdat dan meteen alle sloten vol zitten. En 1 gb IBM bankjes heeft hij niet op voorraad, dus dat is zogezegd geen optie. De enige andere optie is de deal afblazen, maar ik zie de PC verder dus wel zitten.

Maar (little do I know?) ik heb nooit gehoord dat systemen niet goed zouden werken met andere dan hun eigen merk geheugen. Is dit jullie bekend?

Ik vond via google deze site die ook alleen naar IBM geheugen verwijst als compatible met die specifieke Intellistation, maar is dat toeval, hogere marge voor de retailer, of gewoon de waarheid?
Wat denken jullie, zou er niet net zo goed no-name geheugen in kunnen?

NB: Het moederbord is volgens mij een Intel 875P, met hier wat meer info over haar compatibiliteit kwa geheugen. Daar staat volgens mij niks over bepaalde merken :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens naar de punten die we in het PMG Beleid noemen mbt geheugen. Zoek die op voor jouw Intellistation. Ga dan (evt mbv de RAM FAQ) na wat je nodig hebt en wat erop draait. Als het daadwerkelijk een i875P is, is maar de vraag of het moederbord verplicht registered geheugen moet hebben, anders kun je 'gewoon' DDR-SDRAM erin vrotten zolang het snel genoeg (200MHz) kan draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• CeeDeeS
Zo, een hele speurtocht gehouden, en er eens wat dieper in gedoken en ik vond uiteindelijk in de PMG FAQ onder andere dit stukje tekst:
Op Intel chipsets kun je géén unregistered geheugenreepjes met 16 chipjes met elk 4 datalijnen (#Mx4) gebruiken, omdat Intel zich strikt aan de JEDEC geheugenspecificatie houdt. Deze zogenaamde cheap-ass "VIA-only geheugen" werkt dus alleen samen met VIA/SiS/nVidia/etc chipsets, op Intel chipsets wordt het niet herkend en/of wil het systeem niet booten.
En op een andere site:
Your [..] 875P-T only supports modules made with a specific type of chip. Should you find what seems to be the exact same memory elsewhere for a lower price, it is very possible that the cheaper memory will not work in your system.
Alhoewel de Chipset Memory Configuration Guide van dit moederbord dan weer zegt:

The following configurations are not valid:
• 64-Mb and 1-Gb Memory Technology
• x4,x32 DIMMS
• Double Sided X16 DIMMS
Registered DIMMS

:? Dus die zegt dat Registered DIMMS juist níet valid zijn...?
:? En betekent die 1 GB technology beperking dat ik er wel een 1GB module in kan zetten maar dat moet dan 512 mb DRAM technology zijn ofzoiets?

Hmm het is me nog niet helemaal duidelijk maar ik denk dat ik ondertussen nog maar eens even verder moet kijken naar een eventuele backup voor als dit niet doorgaat...

[ Voor 31% gewijzigd door CeeDeeS op 07-08-2008 13:34 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De i875p chipset ondertsteunt zowel registered als unbuffered DIMMs, maar waarschijnlijk ondersteunt jouw bord slechts de een of de ander. Welke jij moet hebben hangt af van welke de moederbordfabrikant (IBM in dit geval) geimplementeerd heeft. Kijk gewoon naar een willekeurige DIMM die door IBM aanbevolen is voor dit systeem. Is het registered? Dan moet je registered pakken. Is het unbuffered? Dan moet je dus geen registered hebben :z

Verder moet je je links nog even wat nauwkeuriger lezen. Er staat toch echt 64Mb en 1Gb, niet 1GB...

Lees de RAM FAQ nog eens, maar let deze keer *wel* op hoofdlettergebruik.

Zo beperkt is dit trouwens niet, je kunt dus alles gebruiken dat PC3200 DDR-SDRAM is met 128Mbit, 256Mbit en 512Mbit chips met x8 en x16 datalijnen. Dat is dus 99% van wat er te krijgen is. Enige wezenlijke punt is dus registered of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 07-08-2008 13:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

• CeeDeeS
Volgens deze site zou dit een geschikte module zijn voor dit systeem, en dat is Unbuffered ECC geheugen.
Dit zou dus betekenen dat ik non registered geheugen moet hebben, dat PC3200 DDR-SDRAM is met 128Mbit, 256Mbit en 512Mbit chips met x8 en x16 datalijnen. Volgens deze tabel uit de PMG FAQ zou dat dan 512 Mbit chips moeten zijn met 32Mx16 of 64Mx8 datalijnen.

Reactie van de verkoper na het voorleggen hiervan:
Dit verhaal klopt echt niet. Normaal wil deze pc ECC geheugen en geen Non-ECC. Dat 99% van het te verkrijgen geheugen op deze computer werkt is echt een onzin verhaal. Denk liever aan 45%. Ik wil dat je een stabiele computer hebt waarmee je jaren probleemloos kan werken.
Hij zegt nu alleen 1GB DDR1 PC2100 Samsung geheugen te kunnen leveren, maar dat lijkt me nogal zonde, omdat ik las dat P4 de bandbreedte van PC3200 goed kan gebruiken om de pipeline snel te kunnen vullen.

Ik denk dat ik hem nu dus maar bestel met de standaard 2x 512 MB DDR PC3200 ECC, en bij een andere winkel een losse 1024 MB DDR PC3200 ECC bestel.
Alleen hoe zie ik nu of ik te maken heb met een 512 Mbit chip met 32Mx16 of 64Mx8 datalijnen? Dit staat er zo goed als nergens bij...?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
CeeDeeS schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:10:

Alleen hoe zie ik nu of ik te maken heb met een 512 Mbit chip met 32Mx16 of 64Mx8 datalijnen? Dit staat er zo goed als nergens bij...?
Deel de grootte van de module door de 512Mbit (64MB) van een enkele chip. Een 1GB-module met 512Mbit-chips heeft dus altijd 16 chips (1024MB ÷ 64MB per chip = 16). Met 32Mx16-chips kun je geen 1GB-module produceren, hooguit 512MB. Vervolgens kijk je of de module single- of doublesided is:

• Een singlesided 1GB-module met 512Mbit-chips heeft zestien 128Mx4-chips.
• Een doublesided 1GB-module met 512Mbit-chips heeft zestien 64Mx8-chips.

De structuren die volgens de Memory Configuration Guide niet worden ondersteund zijn:

• Modules met 64Mbit of 1Gbit-chips
• Modules die gebruik maken van chips met 4 of 32 datalijnen
• Doublesided DIMM's met chips met 16 datalijnen (dus niet van toepassing op 1GB-modules gezien het maximum van 512Mbit per chip)

Je zult zodoende op zoek moeten gaan naar 1GB ECC-modules met 64Mx8-chips.

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 08-08-2008 15:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CeeDeeS schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:10:
Volgens deze site zou dit een geschikte module zijn voor dit systeem, en dat is Unbuffered ECC geheugen.
Dit zou dus betekenen dat ik non registered geheugen moet hebben, dat PC3200 DDR-SDRAM is met 128Mbit, 256Mbit en 512Mbit chips met x8 en x16 datalijnen. Volgens deze tabel uit de PMG FAQ zou dat dan 512 Mbit chips moeten zijn met 32Mx16 of 64Mx8 datalijnen.
Bingo :)
Reactie van de verkoper na het voorleggen hiervan:

[...]
Tja, als het idd ECC eist, dan moet je ECC hebben :z

Had hij ook gewoon van tevoren kunnen melden...
Hij zegt nu alleen 1GB DDR1 PC2100 Samsung geheugen te kunnen leveren, maar dat lijkt me nogal zonde, omdat ik las dat P4 de bandbreedte van PC3200 goed kan gebruiken om de pipeline snel te kunnen vullen.

Ik denk dat ik hem nu dus maar bestel met de standaard 2x 512 MB DDR PC3200 ECC, en bij een andere winkel een losse 1024 MB DDR PC3200 ECC bestel.
Lijkt me verstandig. In ieder geval heb je nu duidelijk wat nodig is, en gelukkig is het vrij makkelijk te vinden.
Heel simpel, zie stukje van rOOn :)

Gewoon op zoek naar 1024MB modules met 18 chips (geen 16, het gaat hier om ECC, en daarvoor heb je per 8 chips nog eentje extra nodig) die dubbelzijdig zijn.

In praktijk hoef je bij ECC geheugen nagenoeg niet bang te zijn voor x4 chips. Die krengen voldoen niet aan JEDEC specs en waren anno 1999/2000 een plaag (64/128/256MB el-cheapo unbuffered non-ECC SDR-SDRAM), maar sindsdien weinig last meer van gehad.

Wil je het zeker weten, controleer dan welke chips er op de DIMMs zitten (een *goede* winkel heeft die info) en ga na wat daarvan de specs zijn (meestal met wat creatief googlen te vinden). 64Mx8=goed 128Mx4=fout :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1