Advies voor instap laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 901 views

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:00
Voor een oude dame(me oma) ben ik op zoek gegaan voor een instap laptop, de volgende zijn de must have: een 15” groot beeld(ivm met grotere letters en leesgemak), Windows Vista en zo goedkoop mogelijk.

De laptop zal voornamelijk voor Mail/Internet kranten/Spider en Mahjong gebruikt worden. Misschien kan er in de toekomst ook gebruikt gemaakt worden van een eventuele webcam. De webcam kan overigens ook later aangeschaft worden.
De budget is rond de 400 euro

Ik heb twee laptops gevonden die aan de eisen voldoen:

De eerste is de Compaq Presario S101 deze kost 398€:
  • Processor : AMD Sempron Si-40
  • Geheugen 1024 MB
  • Garddisk 120 GB opslagcapaciteit
  • DVD RW DL brander
  • Videokaart:NVIDIA GeForce 8200M
  • tot 319 MB videogeheugen beschikbaar
  • Luidsprekers:Altec Lansing luidsprekers
  • 3 x USB, HDMI, webcam en 802.11 WLAN
  • Windows Vista basic
  • 15,4 " WXGA brightview breedbeeldscherm
  • 0.3 pixel webcam
De tweede is van Packerd Bell easynote MX37-V-055 deze kost 399€(heeft geen webcam):
  • Processor: Intel® Celeron® Dual Core T1400 Processor 1.73 GHz
  • Gewicht: 2,9 kg
  • Geheugen: 2048 MB
  • Draadloze netwerkkaart: ja
  • Harddisk: 160 GB
  • Beeldscherm: 15.4" Diamond View breedbeeld
  • CD-/DVD-Rewriter: DVD+/-R/RW Double Layer
  • Netwerkkaart: ja
  • Geluidskaart: onboard
  • Besturingssysteem: Windows Vista™ Home Basic SP1 (NL/ENG)
  • Videokaart: 256 MB shared SiS Mirage 3+
  • Garantie: 12 Mnd garantie, haal&breng service aan huis, 6 mnd op accu/batterij
Nou heb ik wel een beetje verstand van processors maar dit zijn echt DÉ low end dingen.
Om te beginnen zijn de specificaties van de PB easynote verkeerd aangegeven, de T1400 is een single core processor die op 1.73ghz loopt. De AMD sempron is ook een single core maar die loopt op 2.0ghz. Op internet is overigens weinig te vinden, ik zou toch voor de sempron gaan omdat die ook single core is en wat sneller loopt.

Nou weet ik ook uit eigen ervaring dat hoewel het Windows Vista Basic is, je de 2.0gb aan ram wel goed kunt gebruiken. Hoewel de laptop vrijwel niet belast zou worden, misschien in de toekomst met MSN + webcam.

Voor de rest zitten er in de beide een waardeloze videokaart, is verder toch niet echt nodig. Ook hebben ze beiden een 4 cell of 6 cell accu, ik heb hier verder niets over gevonden, hoewel het verder niet echt van belang is.

De hoofdverschil is eigenlijk de Webcam en de Ram, de Compaq trekt me aan voor de Sempron en Webcam, maar de Easynote voor zijn grotere geheugen en harddisk/ Helaas is het voor mij best moeilijk omdat je geen benchmarks ofzo voor zulke low end specificaties kunt vinden en niemand neemt zo te zien de moeite om een revieuw te plaatsen over de laptops die te vinden is op google.
Als er mensen zijn met advies en ervaringen wil ik dat graag weten.

Computers are useless. They can only give you answers.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-01 20:48
Over die webcam, die zou ik er niet eens bijzetten. Van die 0.3mp word je echt niet warm of koud.
De laptop zal voornamelijk voor Mail/Internet kranten/Spider en Mahjong gebruikt worden.
Dan maakt 120 of 160GB ook niet echt uit.

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik zou sowieso focussen op een goede processor en 2 gigabyte RAM. Natuurlijk is de videokaart niet echt van belang voor je oma, zoals je zelf al aan geeft. Ik weet eigenlijk niet hoe duur een laptop tegenwoordig is, maar ik zou op zijn minst wel voor een C2Duo gaan (geen Dual Core!), Vista heeft dit echt nodig. Dit kan ik je vertellen uit eigen ervaring.

• Brainsz
Echt goed zijn de boven genoemde processoren niet en ik heb wel even snel gekeken naar de C2Duo processoren maar dan heb je het over een prijs van +600. Ik vind dit wel iets te veel van het goede voor een oma'tje.

Voor ongeveer 100€ meer dus 499 is er een andere Easy Note die bijna precies is aan de bovengenoemde maar dan met een Intel® Pentium® Dual Core Processor T2390 1.86 GHz en 3gb ram.

Ik vraag me af of het nou echt neccesary is om dualcore te gaan voor een pc die niet eens volledig gebruikt zal worden.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[NBBG] Special: Studenten Notebook - juli 2008

De winnaar is maar een paar tientjes boven je budget. Eventueel zou je een modelletje lager kunnen kiezen, naar gelang je specs minder nodig denkt te hebben.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Een goedkope acer kan internetten en mailen, dat is wat ze wil neem ik aan?

Homey — Critics are those without skills to create.

• Brainsz
WeeJeWel schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:46:
Een goedkope acer kan internetten en mailen, dat is wat ze wil neem ik aan?
Ze zal de laptop voor het internetten(ook gestreamde nieuws bv. uitzending gemist), mailen(minder dan de rest) en de ontspanning spelletjes van Vista zelf spelen zoals Spider en Mahjong. Voor de rest zal ze er weinig mee gaan doen.

Ik wil de optie voor de webcam wel open laten. Me oma zal voor een maand bij ons logeren, maar als ze weer naar haar huis gaat, kan het handig zijn als ze af en toe via webcam met ons kon communiceren.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Als jij het toegevoegde waarde vind, zeker doen, maar nuttig is het allerminst.

Homey — Critics are those without skills to create.

• Brainsz
Ik denk dan dat ik dan toch voor de packard bell ga. Het gaat dan ten koste van de Webcam, maar er komt een extra gig aan ram erbij wat hopelijk vista op een single core een beetje vloeiend laat werken.

Verwijderd

volgens mij is packerd bell de laptop die ook kan stofzuigen, alsthans zo klinkt het wel.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Beste Brainsz,

Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.

@Brian: Een Core 2 Duo is echt niet nodig voor Vista. Zelfs mijn AMD Turion X2 TL-52 welke trage ris als de traagste Core Duo draaide Vista nog met 2 vingers in de neus, op energiebesparing that was.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.