Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

URL met komma's, waarschuwing?

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic: Vreemd parsen URL met komma's, vroeg ik mij af, of er een soort waarschuwingssysteem kan worden ingebouwd. Ik heb domweg de link gekopieerd en geplakt, in een [url] verpakt en geen rekening gehouden met de komma's, hoewel ik wel wist dat komma's in een url niet kunnen, tenzij je er dubbele quotes ("...") omheen zet. Maar dat heb ik dus niet gedaan en gewoon de url gepost en er vervolgens niet naar gekeken. Kan er niet op basis van een aantal gegevens*, een waarschuwing worden ingebouwd in de trand van "Let op, het lijkt erop dat je een link probeert te posten met komma's, klopt dit? [OK] [ANNULEREN]" en dat na een druk op OK automagisch dubbele quotes omheen worden gezet?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik zeker niet de enige ben met dit 'probleem', maar het voorkomt ook een heleboel ergernis ("die kutlink doet het niet, nou dan kijk ik maar niet"), en ik ga niet lange urls checken op komma's, die vaak ook nog geeneens opvallen. Tuurlijk kan je zelf na het aanmaken van de url even checken of die het doet (via Bekijk Bericht bijvoorbeeld), maar ik ben lui en doe dit meestal niet. Nu gaat er wel een trigger in mijn hersenen dat wanneer ik een link van maps.google.com wil posten ik even de URL check, maar over een paar weken ben ik dit alweer vergeten.

Een andere, maar met meer implicaties beladen manier, zou zijn om de [url] tag om te bouwen door in plaats van komma's een andere delimeter te bedenken, of door alle extra opties in de url verplicht te plaatsen tussen quotes (dus [url="URL", "TITLE", "NAME"]), wanneer dit dus niet word gebruikt (dus alleen URL), weet de parser dat de komma's in de url horen bij de link.

Gewoon een paar ideetjes, ik weet niet of dit realiseerbaar is, of uberhaupt praktisch is, gewoon even meedenken met de dagelijkse kleine dingetjes waar men tegenaan loopt ;) Ik houd het topic in de gaten :)

* bijvoorbeeld: Waar de url vandaan komt (in dit geval maps.google.com, waar bijna alle links komma's hebben), of er na de komma nog anchors, &-tekens of dat er veel te veel komma's (voor zover ik weet worden er maximaal 2 komma's gebruikt om de [url] tag uit te breiden),

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

crisp

Devver

Pixelated

Je zou jezelf natuurlijk ook kunnen aanleren om gewoon quotes te gebruiken ;)
Overigens doet ook het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/toolbar/link.gif-knopje quotes gebruiken als je een link achter een stuk tekst wilt zetten.

Het punt is dat er niet eenvoudig een check gedaan kan worden. De tokeniser heeft geen weet van dit alles en volgt gewoon de syntax-regels die gelden voor RML. Achteraf 'corrigeren' in de url-functie is ook niet eenvoudig, want wanneer is iets een foute 'title'? Dat soort dingen gaan gewoon gigantisch veel ambiguiteiten opleveren.

Als laatste, het gebruik van een andere delimiter (dat zou dan wel een heel exotisch karakter moeten worden om zeker te weten dat het eventueel toch niet eens in een url voor kan komen) en/of het verplichten van quotes is een absolute no-go; daarvoor hebben we gewoonweg teveel content en teveel gebruikers die de huidige syntax regels bezigen...

Intentionally left blank

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
crisp schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:11:
Je zou jezelf natuurlijk ook kunnen aanleren om gewoon quotes te gebruiken ;)
Overigens doet ook het [afbeelding]-knopje quotes gebruiken als je een link achter een stuk tekst wilt zetten.

Het punt is dat er niet eenvoudig een check gedaan kan worden. De tokeniser heeft geen weet van dit alles en volgt gewoon de syntax-regels die gelden voor RML. Achteraf 'corrigeren' in de url-functie is ook niet eenvoudig, want wanneer is iets een foute 'title'? Dat soort dingen gaan gewoon gigantisch veel ambiguiteiten opleveren.

Als laatste, het gebruik van een andere delimiter (dat zou dan wel een heel exotisch karakter moeten worden om zeker te weten dat het eventueel toch niet eens in een url voor kan komen) en/of het verplichten van quotes is een absolute no-go; daarvoor hebben we gewoonweg teveel content en teveel gebruikers die de huidige syntax regels bezigen...
Zoals ik al zei, waarschijnlijk zou dit teveel problemen opleveren, maar nooit geschoten is altijd raak toch? oh wait Enniewees, leuk geprobeerd, maar het gaat dus blijkbaar niet werken, tenzij iemand anders nog ideetjes heeft, maar ik denk dat de huidige manier prima werkt. Ik ga mezelf proberen aan te leren om quotes te gebruiken.

Overigens gebruik ik dat Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/toolbar/link.gif knopje helemaal niet, ik heb zelfs die hele toolbar niet aanstaan :+ Een overblijfsel uit mijn HTML/PHP codeertijd, gewoon plaintext, niks fancy :p

Overigens nog bedankt voor het implementeren van de vergroot optie in Youtubefilmpjes :>

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 23:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Misschien kan het nog wel andersom aangepakt worden? Ik heb namelijk het idee dat de attributen helemaal niet vaak gebruikt worden. Dan zou je er dus vanuit gaan dat er standaard geen attributen gebruikt worden, al staan er komma's in de url, maar alleen als een deel van de url in quotes wordt er gekeken naar attributen. Dan wordt dus [url=www.voorbeeld.com/a,b,c] geïnterpreteerd als [url="www.voorbeeld.com/a,b,c"] en niet als [url="www.voorbeeld.com/a",b,c].
Dit kan dus alleen als mijn aanname klopt dat er niet veel gebruik gemaakt wordt van de attributen, zodat voor deze paar gebruikers de verandering maar klein is, terwijl het een hoop gedoe kan schelen voor andere gebruikers.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Dirk schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:57:
Misschien kan het nog wel andersom aangepakt worden? Ik heb namelijk het idee dat de attributen helemaal niet vaak gebruikt worden. Dan zou je er dus vanuit gaan dat er standaard geen attributen gebruikt worden, al staan er komma's in de url, maar alleen als een deel van de url in quotes wordt er gekeken naar attributen. Dan wordt dus [url=www.voorbeeld.com/a,b,c] geïnterpreteerd als [url="www.voorbeeld.com/a,b,c"] en niet als [url="www.voorbeeld.com/a",b,c].
Dit kan dus alleen als mijn aanname klopt dat er niet veel gebruik gemaakt wordt van de attributen, zodat voor deze paar gebruikers de verandering maar klein is, terwijl het een hoop gedoe kan schelen voor andere gebruikers.
Dat is technisch gezien niet realiseerbaar omdat de tokeniser, zoals gezegd, helemaal geen weet heeft van het soort tag dat hij aan het tokenisen is op een zeker moment. Uitzonderingen inbouwen op dat niveau is simpelweg niet wenselijk.

Op het moment dat een token aan de parser wordt gegeven gaat de parser kijken welke actie bij dat token hoort. Deze actie krijgt vervolgens de attributen mee, waaraan op dat moment niet meer te zien is of deze oorspronkelijk tussen quotes stonden of niet - dat is voor de actie namelijk niet meer van belang.

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

wontfix

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.