DVD brander brandt alleen nog maar op 4x ipv 16x speed

Pagina: 1
Acties:

• EdjeHell
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12-2024
Nou ja, mijn NEC DL brander brandt plotsklaps niet meer op 16x speed , maar op 4x speed. Dezefde brander, dezelfde software, dezelfde 4.5gb dvd-R's... iemand een idee hoe dit kan??

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Onder welk OS? Wat heb je geprobeerd om dit op te lossen? Andere software, schijfjes? Hoe oud is de brander? Misschien gewoon aan het verslijten?
Zie ook: OM FAQ / Beleid :)

[ Voor 22% gewijzigd door asfaloth_arwen op 06-08-2008 10:24 ]

Specs

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Firmware updaten van de brander?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Meer concreet? Dezelfde schijfjes binnen eenzelfde verpakking als waar schijfjes inzaten die wel op 16X brandden, of een nieuwe verpakking geopend?

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

Sayko

Knowledge Is Power

Misschien gebruikt de zelfde fabrikant voor dezelfde schijf een andere mediacode.

• EdjeHell
Allen bedankt voor de reacties.

Het is een NEC 3550A dualspeed brander niet ouder dan 2 jaar (2.4x dual layer en 16x single layer). OS is win XP home sp 3. DVDR's zijn Arita 16x dvd+r. Altijd probleemloos gebrand, nu kan ik bij de single layer alleen 4x speed kiezen.

Het kán zijn dat ik net ben overgegaan naar een andere bundle, maar ik heb ze aangevuld dus dat weet ik niet zeker.

Allee IDE kanalen staan op DMA, en heb de drivers opnieuw geinstalleerd (verwachte niet dat het iets zou uitmaken maar toch). Firmware heb ik niets aan veranderd.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

EdjeHell schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 00:39:
Firmware heb ik niets aan veranderd.
Je kan het altijd proberen he ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
DVDR's zijn Arita 16x dvd+r. Altijd probleemloos gebrand,
Dit zegt natuurlijk niks!

Met cdspeed kun je de media code zien, hier kun je aan zien welke fabrikant deze gemaakt heeft, behalve als het valse dvd's zijn.
De mediacode staat in de firmware van de brander, daar staat dat hij bijv. maar op 4x mag branden.
daarom indien de mediacode wijzigt dan kun je maar op 4x branden.

Indien je nu echt wilt weten of dvd's goed gebrand zijn zie www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar vind je een beschrijving hoe je dvd's kunt testen na het branden.
Dan zul je zien dat je langzamer moet branden dan wat op de dvd staat om kwalitatief te branden.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:24
Ik houd altijd 4x speed aan vor dvdr's, en 16x voor cdr's.

Eeen kennis zei me ooit dat dat de maximale snelheid is om met lineaire snelheid te branden, dus van begin tot eind dezelfde snelheid.
Bij hogere snelheden schakeld de brander naarmate het branden vordert over op hogere snelheden. Voorbeeld bij branden op 12x: Eerst een deel op 4x, daarna 8x, en uiteindelijk 12x speed op het einde van een dvdr.

Dit is volgens die kennis niet bevorderlijk voor de kwaliteit, en de levensduur.

Verwijderd

Het kán zijn dat ik net ben overgegaan naar een andere bundle, maar ik heb ze aangevuld dus dat weet ik niet zeker.
Dat kan de varklaring zijn van de terugval naar 4X. Kijk de mediacode na van de discs die nog goed gingen met 16X en vergelijk dit met de mediacode van de discs die nu op 4X willen. Enig verschil? Als dit de oorzaak is, is dat omdat in je huidige firmware deze schijfjes "getagged" staan als media die maar tegen 4X gebrand mogen worden (is meestal zo bij lage kwaliteitsschijfjes). Het kan zijn dat in een nieuwere firmware de toegestane snelheid voor deze schijfjes verhoogd is.

Overigens heb ik al binnen eenzelfde merk en binnen eenzelfde mediacode ook voorgehad dat ik van zeer goede spindles naar zeer slechte spindles (zowel bij lage als hoge brandsnelheid té veel fouten dat de disc niet meer leesbaar was) ging, dus de mediacode op zich is ook geen garantie. Na onderzoek bleek deze mediacode in 3 verschillende fabrieken geproduceerd te worden, en de kwaliteit hing af van welke fabriek.
Richub schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 04:04:
Ik houd altijd 4x speed aan vor dvdr's, en 16x voor cdr's.

Eeen kennis zei me ooit dat dat de maximale snelheid is om met lineaire snelheid te branden, dus van begin tot eind dezelfde snelheid.
Bij hogere snelheden schakeld de brander naarmate het branden vordert over op hogere snelheden. Voorbeeld bij branden op 12x: Eerst een deel op 4x, daarna 8x, en uiteindelijk 12x speed op het einde van een dvdr.

Dit is volgens die kennis niet bevorderlijk voor de kwaliteit, en de levensduur.
Dit komt omdat bij eenzelfde rotatiesnelheid de buitenkant van de disc (grotere omtrek) sneller kan beschreven worden dan de binnenkant van de disc (kleinere omtrek). Dit is ongeveer een factor 2.5 Echter als ik me niet vergis gaan de meeste branders zelfs nog bij 6X lineair branden, dit hangt echter af van de maximale rotatiesnelheid van de brander (bv: 18X branders zijn sneller dan 16X branders). Bij lage snelheden gaat de brander CLV-brandtechniek toepassen: dus constant 4X over gans de disc aanhouden, en naar mate de disc meer naar buiten toe beschreven wordt, neemt de rotatiesnelheid lineair af. Bij hoge snelheden gaat de brander ZCLV toepassen: de disc wordt in verschillende zones ingedeeld en binnen een zone wordt CLV toegepast (met verandering van rotatiesnelheid) maar tussen de zones onderling krijg je dan een brandsnelheidomschakeling.

Of het tegenwoordig nog invloed heeft op de kwaliteit zou ik niet durven stellen.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Heb je ondertussen ook al geprobeerd met andere media om dat uit te sluiten? Firmware geupdate? Ander brandprogramma geprobeerd?

Specs

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik mis de hamvraag eigenlijk:
Wat is er gebeurt tussen dat het werkte en dat het niet meer werkte?
Heb je een update gedraait? iets nieuws geinstalleerd? etc etc.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• EdjeHell
@toolkit: Tja ik kan écht niets bedenken wat er is veranderd...

@jan99999 en disco stu:

CDspeed info nieuwe CDR
MID: RITEK F16 001 (01h)
Write speeds: 4X
Write strategies: 4X
Disk status: Empty

CDspeed info oude CDR (gebrand met 16x)
MID: RITEK R05 001 (01h)
Write speeds: 4X - 6X - 8X - 12X - 16X
Write strategies: 4X
Disk status: Closed

Enfin, laten we het er maar op houden dat het ligt aan de nieuwe spindle, het wachten is tot deze op zijn en ik nieuwe besteld (of ergens anders een DVDR lenen voor een test). Maar ik begrijp dat het eigenlijk sowieso beter is om op 4x speed te branden, nou dan moet ik dat maar gaan doen...

Bedankt allen nogmaals voor de reacties.

gr Edwin

Verwijderd

Duidelijk dus andere media.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

Sayko

Knowledge Is Power

Je kun de media code ook toevoegen aan je firmware

• EdjeHell
Firmware geupgrade van 1.05 naar 1.07 en inderdaad ze branden weer op 16xspeed!
Opgelost dankzij de hulp van de mannen van GoT, mijn dank is groot! _/-\o_
(ook voor degene die dit gelijk al als oplossing voorstelden)

[ Voor 20% gewijzigd door EdjeHell op 09-08-2008 01:12 ]

Pagina: 1