Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Beste en logische wijze van herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:51
Beste allemaal.

Graag zou ik wat rationele informatie willen vergaren over het herinstalleren van een nieuwe pc waarbij de oude HDD in het nieuwe systeem wordt overgezet.

De situatie is:
Volledige nieuw systeem waarbij énkel een HDD met Windows XP home wordt overgezet.

Deze harddisk heeft erg weinig ruimte meer vrij en is al vrij oud. > 5/7 jaar.
De nieuwe pc waar deze HDD in komt heeft een nieuwe HDD.

Nu zou ik een verse installatie op de nieuwe Harddisk willen zetten met behoud van de meeste programma's die op de oude Harddisk staan.
Ze willen namelijk dat de spelletjes van de kinderen + de boekhouding etc etc behouden blijven. Die programma's zijn erg lastig te vinden. Waarom, is verder niet van belang. De programma's moeten behouden blijven.

Hoe pak ik dit nu het beste aan? Een verse installatie op de nieuwe HDD lukt niet, want dan doen alle koppelingen van de oude HDD het niet meer omdat windows op een andere disk staat.

Dus nogmaals, wat is het slimste?

- Wellicht heb ik geluk dat de nieuwe hdd het nieuwe moederbord pakt zonder windows opnieuw te installeren. Waarna ik alle programma's en data naar de nieuwe hdd kan verhuizen?

- indien windows de nieuwe pc niet slikt zonder herinstallatie, kan ik dan een reparatie uitvoeren ( na acceptatie van de voorwaarden, na F8 en dan R? Zodat windows opstart met het nieuwe systeem en vervolgens alles overzet?

Ik zie even geen opties meer. Het lijkt me verstandig om windows op de nieuwe schijf te zetten omdat ik het gewoon niet vetrouw met die oude! Alleen, tsja, hoe zorg ik dan dat de programma's van de oude HDD het doen?

Nogmaals. Ik wil een verse XP op de nieuwe HDD zetten met behoud van spellen en programma's

Iemand?.. :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:43
Als je het al probeert is het verstandig alle specifieke drivers te uninstallen.. zodat je dus op het windows XP basic framework draait. Ik heb het zelf al wel eens succesvol uitgevoerd.

Zoieso een image maken van je schijf -> nieuwe schijf zodat als het geheel niet werkt.. en het spul heeft zich zelf per ongeluk opgehangen het nog werkt op je oude PC.

ow trouwens:
Een verse XP met al je oude programma's is geen verse XP.... een repair vervangt alleen de windows bestanden om het maar even zo te zeggen. Al je register bende blijft behouden.

Ik zou gewoon een nieuwe PC kopen, daar opnieuw op beginnen. En boekhouding en oude spelletjes nog op de oude bak draaien.

[ Voor 31% gewijzigd door Korvaag op 05-08-2008 18:49 ]

UNOX: The worst operating system

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het vergeten dat je hdd gewoon werkt in een nieuw systeem, zeker als we het over een bak van 7 jaar oud hebben. Dit gaat je ook niet lukken met een herinstallatie of reparatie, er zijn gewoonweg teveel verschillen (zeker als je dan ooknog eens van single naar dualcore gaat).

De vraag is of je de programma's kunt overzetten, of dat ze sterk afhangen van register keys. Als dat laatste het geval is heb je pech, maar dan gaat het nooit lukken (tenzij je handmatig de registerkeys exporteert... maar daar wil je niet aan gaan beginnen).
Je kunt het beste dus kijken of die programma's het doen als je ze gewoon kopieert. Imho niet de netste oplossing, maar als het werkt werkt het.

Anders is het een kwestie van meuk backuppen en toch opnieuw gaan installeren. Ik kan me niet voorstellen dat die programma's onmogelijk te vinden zijn.

• Tomino
Sjoko schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:47:
Als je het al probeert is het verstandig alle specifieke drivers te uninstallen.. zodat je dus op het windows XP basic framework draait. Ik heb het zelf al wel eens succesvol uitgevoerd.

Zoieso een image maken van je schijf -> nieuwe schijf zodat als het geheel niet werkt.. en het spul heeft zich zelf per ongeluk opgehangen het nog werkt op je oude PC.
Waar heb je het dan over? Of over allemaal/algemeen?

Sjoko schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:47:
Ik zou gewoon een nieuwe PC kopen, daar opnieuw op beginnen. En boekhouding en oude spelletjes nog op de oude bak draaien.
Helaas is deze niet voor mij, maar voor iemand anders die deze dingen graag wilt.
Er is dus ook maar 1 Toetsenbordmuis set, en 1 beeldscherm. Die optie gaat dus helaas niet door..

[ Voor 28% gewijzigd door Tomino op 05-08-2008 18:51 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:43
Tomino schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:48:
[...]

Waar heb je het dan over? Of over allemaal/algemeen?
Zoveel mogelijk :D Je hebt een stel 7 jaar oude meuk-drivers. Die XP gaat zichzelf zo erg ophangen als je die op nieuwe hardware boot dat ik je minder dan 1% kans geeft dat het geheel boot met bv de mobodrivers/vgadrivers/enz.

Als je alles nog naar standaard krijgt.. is de kans nog steeds erg klein... maargoed.. zolang kost het proberen nou ook weer niet.

UNOX: The worst operating system

• Tomino
Sjoko schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:50:
[...]

Zoveel mogelijk :D Je hebt een stel 7 jaar oude meuk-drivers. Die XP gaat zichzelf zo erg ophangen als je die op nieuwe hardware boot dat ik je minder dan 1% kans geeft dat het geheel boot met bv de mobodrivers/vgadrivers/enz.

Als je alles nog naar standaard krijgt.. is de kans nog steeds erg klein... maargoed.. zolang kost het proberen nou ook weer niet.
Ah, op die fiets :P
Inderdaad, die kans is te klein. Ik had het zelf een keer meegemaakt dat het werkte maar er werd inderdaad verteld dat ik érg geluk had :+
Die optie gaat dus niet op..

Er schiet me een optie te binnen wat ik het beste kan doen.
Zoiezo een image maken van de pc voor ANY case. Ook voor hun backup doeleinden.
Heeft u een backup van de 6 jaar lange boekhouding? Nee hoezo? :z

Idee: Pc meenemen die hier ligt om daar ingebouwd te worden ( in losse componenten dan ) Daar ter plekke xp installeren op de nieuwe HDD. Vervolgens naast elkaar kijken wat er over gezet moet worden. Met behulp van usb/porteble HDD Als alles goed is en over is gezet hem ombouwen en de oude HDD als 2e schijf gebruiken.

Als ik op die 2e schijf windows laat staan en boot vanaf de verse windows op de nieuwe schijf. Gaat dat problemen geven? Kwa dat de oude HDD er nog even is indien..

Simpele image tool om image te maken voorhanden?

Thnx so far.. Bied iets meer zekerheid voor mij!

[ Voor 3% gewijzigd door Tomino op 05-08-2008 18:55 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tomino schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:55:

Als ik op die 2e schijf windows laat staan en boot vanaf de verse windows op de nieuwe schijf. Gaat dat problemen geven?
Vergeet je nu niet iets, namelijk dat tijdens de installatie ook de HAL van de computer vastgelegd wordt?
Die kun je achteraf niet wijzigen - ik zou dan eerder kijken hoe je bijvoorbeeld met een Sysprepped image de boel kan voorbereiden.

Dat geeft je in ieder geval ook de mogelijkheid om samen met devcon alle hardware te detecteren als je op een compleet andere PC gaat werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tomino
Oew, dat moet je me toch even uitleggen. Niet bekend met die programma's..

Nu je het zegt inderdaad.. met de HAL gaat het inderdaad niet werken. Zoiezo was die optie er al vanaf kwa zelfde windows behouden.

Je bedoeld met Sysprepped image voorbereiden, puur voor "eventueel" ?
Waarbij zou ik devcon nodig hebben? Ken het programma namelijk niet ;)

Overigens, Als alles werkt op de nieuwe pc, dus HDD. Moet ik de oude HDD dan eerst formatteren bevoor ik hem in het nieuwe systeem plaats? Of kan hij er gewoon in met die oude windows er dus nog op. ( waarvanaf natuurlijk dan NIET opegstart wordt?)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tomino schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:02:
Oew, dat moet je me toch even uitleggen. Niet bekend met die programma's..
[...]
Je bedoeld met Sysprepped image voorbereiden, puur voor "eventueel" ?
Waarbij zou ik devcon nodig hebben? Ken het programma namelijk niet ;)
Je hebt de naam, Met een beetje zoekwerk moet je dan wel een end verder kunnen komen.
Overigens, Als alles werkt op de nieuwe pc, dus HDD. Moet ik de oude HDD dan eerst formatteren bevoor ik hem in het nieuwe systeem plaats? Of kan hij er gewoon in met die oude windows er dus nog op. ( waarvanaf natuurlijk dan NIET opegstart wordt?)
Wat zegt je gevoel je? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tomino
alt-92 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:03:
[...]

Je hebt de naam, Met een beetje zoekwerk moet je dan wel een end verder kunnen komen.

[...]

Wat zegt je gevoel je? :)
Prima, ik ga is op zoek of het nuttig is voor mijn situatie

Verder, ik zou zeggen. Ja, zolang er maar niet vanaf opgestart is en de HDD later wordt toegevoegd.. Of zeg ik nu iets heel doms? :+

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Later toevoegen of niet heeft er niet zoveel mee te maken - zoek eens in de Hardware FAQs hoe een disk als bootdevice aangesproken kan worden? :)

hint: let op je volgorde van aansluitingen en evt jumpers ;)

• Tomino
alt-92 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:19:
Later toevoegen of niet heeft er niet zoveel mee te maken - zoek eens in de Hardware FAQs hoe een disk als bootdevice aangesproken kan worden? :)

hint: let op je volgorde van aansluitingen en evt jumpers ;)
Ik snap dat je mij wilt sturen in de goede richting, maar "een disk aanspreken als bootdevice" Hoe is dat gerelateerd aan mijn situatie?

De oude schijf die als slave staat in het nieuwe systeem nadat alles correct geinstalleerd is, geeft toch geen problemen?

Welke FAQ bedoeld u?
De Forum FAQ's

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tomino schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:23:
Ik snap dat je mij wilt sturen in de goede richting, maar "een disk aanspreken als bootdevice" Hoe is dat gerelateerd aan mijn situatie?

De oude schijf die als slave staat in het nieuwe systeem nadat alles correct geinstalleerd is, geeft toch geen problemen?
Zie je wel dat je het kan? :)

• Tomino
alt-92 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:30:
[...]

Zie je wel dat je het kan? :)
Je kan het leuk brengen Alt-92 ;)

Ik puzzel nog even door, maar voor zover bedankt ;)
Pagina: 1