[Dreambox800/Gentoo] Mounten Samba Share?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
[Dreambox800]

Vorige week ben ik overgegaan van de kabel naar een schotel/satelliet ontvanger combinatie, namelijk een VisionSat 4G HD (Schotel) inc 4LNBs & een Dreambox800 als ontvanger. Aangezien analoog signaal nogal armoedig oogt op een Samsung 46" Full HD :), en omdat ik natuurlijk Live voetbal wil kijken vanaf 29aug :D

Maar goed het bovenstaande ter zijde. De Dreambox 800 wordt standaard geleverd zonder interne hdd, je kan hier een 2,5 Laptop disk in doen, maar de Dreambox zelf wordt al erg warm (hij is ook erg klein), en financieel gaat dat ook ff niet lukken. Nou zat ik te denken om een netwerk mount te maken, naar ofwel mijn Server of MyBookII.

Echter krijg ik het niet voor elkaar om een Samba Share van mn server te mounten in de Dreambox. Ik heb al diverse Sites bekeken & rond gezocht op Sat4all, maar alles wat ik vind is net niet wat ik zoek of werkt niet.

Info:
==================

- Dreambox OS: Gemini2.
- Server OS: Linux Gentoo.
- Mac MyBook2 (met ssh toegang door hack).
- ServerIP 172.16.1.251 /24
- DreamboxIP 172.16.1.200 /24
- Samba share is gewoon te benaderen vanaf PC.

Server smb.conf @ Server:
=================

code:
1
2
3
4
5
6
7
[Dreambox]
        comment = dreambox
        path = /home/dreambox/
        valid users = dreambox danny root
        public = yes
        writable = yes
        create mask = 0777

ls -l /home/ @ Server:
=================

drwxr-xr-x 3 ali3n    users     4096 Mar 21 22:56 ali3n
-rw------- 1 root     root      8192 Aug  4 15:56 aquota.group
-rw------- 1 root     root      7168 Aug  4 15:56 aquota.user
drwxr-xr-x 6 danny    danny     4096 Aug  4 17:01 danny
drwxr-xr-x 3 dreambox dreambox  4096 Aug  4 15:56 dreambox
drwxr-xr-x 2 root     ftp       4096 Feb  5  2007 ftp
drwx------ 2 root     root     16384 Jan 26  2007 lost+found

Automount.conf @ Dreambox:
==================

root@dm800:/etc> vi automount.conf

code:
1
db -fstype=cifs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=dreambox,pass=xxxxx ://172.16.1.251/dreambox

(Aangemaakt op dreambox via: Blauwe knop >> extra/settings >> automount)

Er is vast iets wat ik over het hoofd zie of niet goed begrijp, misschien dat iemand hier ervaring heeft met het mounten van een netwerk schijf op de Dreambox... maar goed het blijft tenslotte linux, dus wellicht een Linux guru :D

Alvast bedankt.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 16:38

deadinspace

The what goes where now?

Een paar dingen:
  • Wat werkt niet, en hoe werkt het niet?
  • Waarom SMB, en niet iets dat wat meer native is voor Unices? Ik weet niet wat op die dreamboxen aan de praat te krijgen is, maar NFS en sshfs zijn twee opties die ik meer voor de hand vind liggen. En er zijn nog andere opties.
  • [cmd] en [code] blokken zijn misschien geschikter om die configs en output van je op te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Deadinspace. Ik zal het daarom ook even proberen te verduidelijken.

Waarom?
Zoals vermeld is de Dreambox te klein voor een conventionele disk, een laptop disk zou kunnen maar moet weer aangeschaft worden, bovendien wordt deze al vrij warm zonder een extra hdd. Het liefst zou ik daarom ook gewoon een mount op mn Dreambox aan maken naar een netwerk share, naar mijn server (samba shares) of naar mijn MyBook(Samba & NFS mogelijk).

Wat werkt niet?
Op de Dreambox zelf kan je via een GUI (blauw>>extra/instellingen/automount) een aantal instellingen ingeven:
(Of gewoon via SSH/FTP/Telnet naar /etc/automount.conf)

Mountpoint: Naam
Type: Cifs
Options: rw,soft,udo,nolock
Username: (user op de PC me voldoende rechten)
Password: (geef gebruikers wachtwoord op)
Buffersize: rsize=8192,wsize=8192
Server: {ip-adres van de pc}
Share: (share naam van dir op de pc)

Dit zou moeten werken volgends verschillende sites/fora, echter werkt het niet, mijn Dreambox kan nog steeds niet opnemen.

Hoe?
Mogelijkheden zijn het mounten via Automount.conf of via het FStap.
Ik kan zowel samba shares aanmaken op mijn server via Samba als op mijn MyBook via NFS of Samba.

Wat betreft mounten heb ik alleen ervaring/kennis van lokale mounts naar \\dev\sda1 of bijvoorbeeld naar een USB stick/disk.

Ik hoop dan ook dat iemand hier weet of ervaring heeft met een dergelijk systeem en het mounten over een netwerk, het zij via Samba of NFS.

Extra:
Extra info over de MyBook elders op GoT te vinden @ Hacken van de Western Digital Mybook World Edition

P.S
Overigens heb ik ook rondgekeken bij Sat4All waar mijn account nog niet is ge-activeerd en waarbij ik ook nog wat vragen heb m.b.t. het uitrichten van de LNBs, maar los hiervan post ik dit juist in dit topic, omdat dit in mijn optiek meer met het OS/Linux te maken heb dan met het hele Sateliet/reciever verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr0zenFlame op 05-08-2008 15:38 ]

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zou denk ik als eerste inloggen via telnet op de dreambox en via de commandline proberen een mount te maken. Op die wijze kun je goed zien wat er precies mis gaat en hoe en waarom. Nadat je een werkende mount via de commandline hebt, ga dan via de userinterface aan de gang.

Overigens ben ik er niet zeker van dat het opnemen van een HD-kanaal over het netwerk gaat werken. Het zou wel eens kunnen dat de bandbreedte hier te klein voor is.

[ Voor 23% gewijzigd door MrScratch op 05-08-2008 15:46 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
zet eens een samba pass voor je user?

met:
smbpasswd dreambox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMX_Dreambox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
Hoi Falcon88,

Ik weet niet of je inmiddels verder bent gekomen, maar hierbij mijn ervaring.

Ook ik heb er een tijdje over gedaan, voordat ik een mount op mijn DM800 voor elkaar had met mijn MyBookWorld (versie met de blauwe led-ringen).
Volgens mij draait hier standaard (niet gehackt) geen NFS server op, dus een NFS mount kun je vergeten.
Ik heb nu vanuit mijn Image Gemini 4.40 via het automount-menu van het instellingen menu (General onder de blauwe knop), een mount kunnen realiseren met CIFS.
Er wordt dan een regel aan het bestandje auto.network in de map /var/etc aangemaakt die er als volgt uitziet:

NAS -fstype=cifs,rw,soft,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=username,pass=password ://192.168.100.30/PUBLIC

Sindsdien heb ik een goede netwerkmount om mijn muziekbestanden te kunnen afspelen en heb ik ook al een volledige film in SD kunnen opnemen. Een HD film heb ik nog niet geprobeerd.

Hopenlijk heb je hier wat aan.
Succes!
Pagina: 1