Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY Beamer, bedrading aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben alweer een poosje bezig met me beamer maar vanavond heb ik de lamp aangesloten en die werkte (gelukkig nog) prima. Maar nu wil ik graag de rest ook meteen doen en daar kan ik jullie hulp goed bij gebruiken.

Dit is het schema dat ik heb gebruikt om me lamp aan te sluiten,
Afbeeldingslocatie: http://img201.exs.cx/img201/7716/vsa0dp.jpg.

Ik wil graag 2 á 3 fans op aansluiten. Pc fans.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/8753-c_w600_h474.jpg

Vorige keer had ik het aangesloten een PC PSU in me beamer te bouwen maar daar heb ik nu geen ruimte voor, dus wil ik graag de fans aansluiten op de stroom van de lamp, ik neem aan dat dat wel kan.

Maar dat is nog niet alles, ik wil ook graag dat de fans een paar minuten door blijven draaien nadat de stroom er af is. Ik dacht dat dat kon omdat er nog stroom in de ballast/condensator/starter is. Hier was ik dus erg benieuwd naar.

Ook moet ik mijn TFT scherm op het stroom aansluiten, dit moet waarschijnlijk op een aparte stroom toevoer (er zit geen adapter tussen). Dus dan zou ik 2 stekkers hebben. Ik heb dit opgelost door de vorige keer gewoon een verdeelstekker in de beamer te plaatsen en daar de stekkers op aan te sluiten, dat is niet een mooie oplossing en ik wou dit graag anders doen, hebben jullie hier (simpele) tips over voor een niet zo technisch wonder?

//edit.
Zoiets wil ik dus aan de buitenkant van me kast hebben, ik plug daar een verleng stekker in en dan heb ik dus stroom in die andere 2 stekkers.
Afbeeldingslocatie: http://lumenlab.com/estore/images/P/wpem.jpg

//edit. Ik lees hier en daar wat over "Thermal Switches" zijn die apparaten die je op het stroom kan aansluiten waardoor iets pas aan/uit gaan bij zoveel graden?

[ Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 04-08-2008 19:25 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Wat jij nodig hebt is een voeding van 12 volt en deze schakeling http://www.circuitsonline.net/circuits/view/39
Maar dan in plaats van T2 pak je een mosfet, die sluit je aan met de gate op de collector van T1, de source op gnd en de fan van +12 naar de drain.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Die spanning die er op de lamp staat lijkt me geen gelijkspanning, aan de L en N te zien. En die 230V wil je niet op de 12V fannetje zetten.

Casemod: Cubeleon

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Pfoeh jongens, klikt heftig ;).
Hier heb ik een schema gevonden voor wat ik dus ook wil hebben.
Afbeeldingslocatie: http://no-illusions.nl/images/Simplewire.jpg

Wat ik niet begrijp aan dit schema is dat ze de lamp en scherm beide op 1 stroom kabel zetten, dat kan toch nooit uit, krijgt er dan niet één te weinig stroom?

Verder hebben ze dus de fans aangesloten op het scherm, opzich snap ik wel hoe dat schema in elkaar zit maar niet zo goed waar ik rekening mee moet houden.

Wat doet die FUSE er tussen? Als er kortsluiting is zorgt die fuse (zekering) er voor dat niet de hele groep er uit klapt maar alleen de beamer?

En dan is er nog die Fan Thermostat, ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.

//edit. Over die fans, de stroomkabel van het scherm heeft 3 "uitgangen". 2 daarvan gaan naar de "main stroom" en op de andere kabel worden de fans aangesloten? Hoe moet ik dat aanpakken, gewoon een kroonstukje er tussen en de rode/zwarte kabel er tussen?

//edit2. Ik zit zo wat te denken en opzich hoeft er geen themostat tussen als ik de fans zelf kan uitzetten. Maar ik weet nog steeds niet hoe ik me beeldscherm en me lamp moet aansluiten op één kabel...

[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 04-08-2008 22:57 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• ThaHandy
  • Laatst online: 00:15

ThaHandy

Discovery Channel

MrVegeta schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:56:
Pfoeh jongens, klikt heftig ;).
Hier heb ik een schema gevonden voor wat ik dus ook wil hebben.
[afbeelding]

Wat ik niet begrijp aan dit schema is dat ze de lamp en scherm beide op 1 stroom kabel zetten, dat kan toch nooit uit, krijgt er dan niet één te weinig stroom?
nee, trekt alleen meer vermogen
Verder hebben ze dus de fans aangesloten op het scherm, opzich snap ik wel hoe dat schema in elkaar zit maar niet zo goed waar ik rekening mee moet houden.

Wat doet die FUSE er tussen? Als er kortsluiting is zorgt die fuse (zekering) er voor dat niet de hele groep er uit klapt maar alleen de beamer?
klopt
En dan is er nog die Fan Thermostat, ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
als de temp nog hoog is dan blijft de fan nog aanstaan als je de schakelaar uit zet, deze is overbrugt
//edit. Over die fans, de stroomkabel van het scherm heeft 3 "uitgangen". 2 daarvan gaan naar de "main stroom" en op de andere kabel worden de fans aangesloten? Hoe moet ik dat aanpakken, gewoon een kroonstukje er tussen en de rode/zwarte kabel er tussen?
als je goed ziet is alleen de fase (L) oftewel de plus geschakeld en de nul (N) met elkaar zijn verbonden, zo ook de aarde (G, Ground)
//edit2. Ik zit zo wat te denken en opzich hoeft er geen themostat tussen als ik de fans zelf kan uitzetten. Maar ik weet nog steeds niet hoe ik me beeldscherm en me lamp moet aansluiten op één kabel...

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Okay, snap er al wat meer van bedankt. Ik begreep al dat de thermal switch ervoor zorgt dat de fans bij zoveel graden stoppen/beginnen. Wist niet dat deze door zou gaan als de de schakelaar om wordt gezet. Dus als ik het goed begrijp als de stroom kabel er inzit staat het altijd aan, maar alleen als de schakelaar wordt omgezet gaat de rest aan. Klinkt logisch en vaag bekend van vroeger ;).

Maar ik weet niet wat voor apparaat ik me moet voorstellen bij zo een thermostaat schakelaar die ik kan aansluiten en waar ik zoiets zou kunnen halen. Da's het lastige... Hetzelfde geld voor die zekering, ik verkoop op me werk zekeringen voor auto's (benzinestation) maar ik zou niet weten hoe zoiets er in zou moeten krijgen. Over die zekering, die "knapt" als er kortsluiting is en moet dan dus vervangen worden.

Ik begrijp nu wat alles doet en wil nu nog weten wat het precies is (er uitziet etc) en waar ik het zou kunnen halen.

Over die fans zelf uitzetten, het is beter als die blijven draaien tot een aantal graden dan dat ik ze zelf moet uitzetten, ik zat meer uit luiheid te denken.

//edit.
Een thermostaat schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.autobedrijfmuurling.nl/vwstore/components/com_virtuemart/shop_image/product/1f652e52b6497b4959f7734fcc1e40c7.gif
Maar daar is dan ook alles mee gezegt...

Een DPST (double pole single throw).
Afbeeldingslocatie: http://www.led-switch.com/Toggle_switches/Miniature_Switch/DPST.jpg
Dit is opzich vrij logisch. Er zitten 4 metalen ringen in. Daar moeten de aansluitingen doorheen waardoor ze contact maken. Het verschil met een DPDT (double pole double throw) is dat je dan niet aan aan/uit hebt maar een aan/aan?

Deze 2 dingen kan ik vast wel krijgen in de beter electrozaak of niet? Daar kunnen ze me ook wel helpen met een doosje zekeringen, ben benieuwd of ik dat morgen voor elkaar kan krijgen.

Eventuele opmerkingen over mijn post(s) zijn nog steeds erg welkom.

[ Voor 38% gewijzigd door MrVegeta op 05-08-2008 00:18 ]

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Is dit niet wat? Wel een beetje prijzig voor die paar componentjes.
Verder denk je veel te ingewikkeld, je moet gewoon een fannetje aansluiten op een 12 volt voeding en die laten schakelen op temperatuur.
Gewoon op de aan/uit schakelaar van de beamer kan ook, je weet toch wel hoe je een schakelaar aansluit?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb weinig tot geen technische kennis ;) dus het is allemaal nieuw voor mij en ik ga van schema's van anderen uit die er meer ervaring in hebben dan mij. Misschien is dat ingewikkeld ja. Maar goed, vanmiddag met een simpel schema me eigen lamp aangezet. Dat was al een hele prestatie.

Ik wil meerdere fan's aansluiten en niet nog een extra stekker in me kast hebben. Ik weet niet of je weet hoe een DIY beamer in elkaar zit maar er is stroom nodig voor de lamp en voor het beeldscherm dus die 2 moeten dan nog steeds "samen komen". Het liefst heb ik dus ook de fans op hetzelfde schema om het zo maar te zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www1.conrad.nl/m/1000_1999/1900/1910/1917/191760_BB_00_FB.EPS.jpg
Dit is alweer iets heel anders dan wat ik had gevonden, hoe kan je zoiets instellen wat die moet gaan doen? En hoe sluit je zoiets aan, waar zit de sensor die moet meten.

[ Voor 17% gewijzigd door MrVegeta op 05-08-2008 00:26 ]

Pagina: 1