MSI 9800GX2 draait voor geen meter

Pagina: 1
Acties:
  • 856 views

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Zo, wat dacht ik, weer eens wat geld gespaard, tijd om mijn 4 jaar oude PC eens te vervangen voor een snel game monster. Na op Tweakers de reviews gezien te hebben van de MSI P45 serie moederborden. (en in/op andere bladen/websites), de MSI P45 Platinum aangeschaft. Met veel verwachtingen een systeem samengesteld, maar ik krijg langzaam het gevoel dat dit een ramp wordt.

Het Systeem
- MSI P45 Platinum moederbord (v1.1)
- Intel E8500 core2duo
- OCZ 4 (2x2) GB DDR2 1066 REAPER (MEMTEST86:OK)
- MSI N9800GX2 (Geforce 179.19)
- Creative X-FI Titanium Fatality Pro.
- 500 GB Seagate HDD SATA + 500 GB IDE
- Cooler master 600 W Silent Pro M
- Vista 32bit (SP1)

De problemen:
- Instabiel moederbord: Het MB blijft vaak hangen op verschillenden soorten onderdelen (Indicator lampjes), hier zit geen logica in. Zelfs na bios update naar 1.1, moet ik elke dag de Bios weer resetten. default opties (RAM op 2.1+ Volt) zijn niet goed genoeg, optimised default opties zijn niet stabiel. Ik weet het niet meer!!! Ik weet het niet meer in te stellen. Ik heb wel het proggie "DUALCORE CENTER" er af gegooid, deze zorgen zelf nog voor wat BSOD's. Na veel gelees op verschillende fora, ben ik er nog steeds niet uit. Het vreemde is, dat na de reset jet MB gewoon draaid, maar dan een dag, als ik weer verder wil klussen, weer vastloopt. Wat kan het zijn, heeft iemand zelf ervaring met de P-45 serie?

- 4 Gb wordt gezien als 2 GB (Opgelost met SP 1, De volle 4 GB wordt gezien)

Maar als mijn PC eens wil opstarten, dan kan ik niks draaien. Ik heb geprobeerd om Crysis te draaien, Dirt en ook 3d mark06 kapt na 5 seconden af met de mededeling dat of er iets is met de EXE van het spel of dat de driver voor de grafische kaart er mee gekapt is. ik heb al wat driverversies geprobeert, maar er komt niet echt schot in. Ik weet niet waar ik het moet zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Falcon2107 op 04-08-2008 17:50 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klinkt als defect of niet compatible RAM. Test je RAM eens.

/je hebt gelijk, excuus :)

[ Voor 20% gewijzigd door Exorcist op 04-08-2008 17:49 ]

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:29:
Klinkt als defect of niet compatible RAM. Test je RAM eens.
Zoals gezegt hierboven Memtest86 geeft OK

Ik heb het geheugen op 2.1+ gezet, zoals nodig is voor deze reepjes. Dualchannel een probleem?

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon2107 op 04-08-2008 17:37 ]

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 15:10
- OCZ 4 GB DDR2 1066 REAPER (MEMTEST86:OK)

Dat heeft ie al gedaan zie ik ;)

Computer nr 486 denk ik..

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Al eens een andere voeding geprobeerd? Kan ook aan defecte voeding liggen.

Mss al een wat lower-end graka geprobeerd, a la 8800GT?

Ander besturingssysteem [bij voorkeur 64-bit voor 4GB RAM] of BIOS-instellingen voor 4GB RAM onder 32-bit OS proberen in te stellen?

Hoop dat je er aan uitkomt :)

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
3phemeral schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:37:
Al eens een andere voeding geprobeerd? Kan ook aan defecte voeding liggen.

Mss al een wat lower-end graka geprobeerd, a la 8800GT?

Ander besturingssysteem [bij voorkeur 64-bit voor 4GB RAM] of BIOS-instellingen voor 4GB RAM onder 32-bit OS proberen in te stellen?

Hoop dat je er aan uitkomt :)
ik kan alleen kijken of XP werkt, maar dat moet ik nog installeren, voor de restkan ik weinig vogelen met kaarten.

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 21:11
Het kan bijna niet anders dat dit een samenhangend probleem is. Als je moederbord/hele systeem niet eens stabiel is, en om de dag een CMOS reset nodig heeft om te booten dan is het niet vreemd dat hij eruit klapt bij games. 2 topics voor hetzelfde probleem lijkt mij niet nodig :/

Heb je misschien wat oudere hardware liggen die je kan gebruiken om bepaalde onderdelen uit te sluiten? Bijvoorbeeld een andere PCI-E videokaart of een andere PSU?

Als je wel in windows weet te komen, run dan HWmonitor en CPU-Z en post hier de screenshots daarvan. Probeer ook OCCT te runnen, kijken wat er gebeurd. Dit is een programmatje die je normaal gebruikt om te kijken of je computer stable is als je overclocked maar in jou geval kan dit ons ook meer inzicht bieden. Je zult ons meer informatie moeten geven om het mogelijke probleem te vinden :>

linkjes

OCCT: http://www.ocbase.com/perestroika_en/
HWmonitor & CPU-Z: http://www.cpuid.com/

edit:

Ik zie in je signature dat je je E8500 op 3,8 hebt draaien? hebben we het hier over een instabiel systeem op stock settings of op je overclock? Als je overclock niet stabiel is zal dat toch echt de reden zijn, en zal je er zelf uit moeten komen. Dat is geen "echt" probleem waar je hulp om dient te vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door lawtshjj op 04-08-2008 17:55 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Door mijn ervaringen hier:

systeem onstabiel en kan geen dx9 of games laden

ben ik al snel geneigd je mobo te verdenken. Lees dat topic eens door en kijk of er overeenkomsten zijn?

Verwijderd

Met idd proc @ stock geprobeerd?

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Hij draaid op stock.

Ik heb ook een stel jumpers op het MB gevonden, waar blijkbaar standaard een jumper op had moeten zitten. Hij stond constant op 400Mhz, ik heb hem nu hardwarematig geklokt op 333.

De Pc schijnt weer te lopen.

ik zal het even aanzien. en de genoemde programma's laten lopen. 3Dmark06 geeft in ieder geval veel artifacts. Dat lijkt me niet te horen. De spellen lopen nog steeds vast.

OCCT loopt 1.5 minuut en dan bereiken mijn kernen 70 graden C en breekt OCCT de handeling af. Het is ook niet dat mijn Pc uit zich zelf gaat koelen of zo op de proc en de GPU.

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon2107 op 04-08-2008 20:39 ]

• lawtshjj
Falcon2107 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:32:
[...]

Hij draaid op stock.

Ik heb ook een stel jumpers op het MB gevonden, waar blijkbaar standaard een jumper op had moeten zitten. Hij stond constant op 400Mhz, ik heb hem nu hardwarematig geklokt op 333.

De Pc schijnt weer te lopen.

ik zal het even aanzien. en de genoemde programma's laten lopen. 3Dmark06 geeft in ieder geval veel artifacts. Dat lijkt me niet te horen. De spellen lopen nog steeds vast.

OCCT loopt 1.5 minuut en dan bereiken mijn kernen 70 graden C en breekt OCCT de handeling af. Het is ook niet dat mijn Pc uit zich zelf gaat koelen of zo op de proc en de GPU.
Op stock 70 graden :/ dan is er toch echt iets mis.

- Misschien heb je heb je koeler niet goed gemonteerd, niet strak genoeg erop
- Teveel koelpasta.
- Of een te hoog voltage ingesteld voor je CPU

Wat bedoel je met je PC zichzelf gaat koelen?

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Lawtje schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:53:
[...]

Op stock 70 graden :/ dan is er toch echt iets mis.

- Misschien heb je heb je koeler niet goed gemonteerd, niet strak genoeg erop
- Teveel koelpasta.
- Of een te hoog voltage ingesteld voor je CPU
De standaardkoeler van Intel zit er op. De koelpasta zit daar al op natuurlijk. ik weet niet of de koeler nog strakker op het moederbord gezet kan worden, hij lijkt nu al wat te verbuigen.
De BIOS staat op default dus ik weet niet wat hij precies met CPUvoltage doet, ik heb alleen het RAM voltage omhooggegooid naar 2.13

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/robreus/3dmark1.jpg
Zo zag 3dmark eruit. Rivatuner gaf 90 graden aan in de CPU. Toen 3dmark klaar was (ik zeg uitviel met veel artifacts), bleven die atifacts ookduidelijk aanwezig op mijn bureaublad.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/robreus/OCCT_0.jpg
Voor de liefhebber
Wat bedoel je met je PC zichzelf gaat koelen?
De GPU en de CPU koeler moeten toch naargelang de stress, sneller gaan draaien?

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon2107 op 04-08-2008 22:12 ]

• lawtshjj
Je clock instellingen staan goed voor zover ik aan OCCT kan zien.

Je temps zijn wel uitzonderlijk hoog, voorral op stock settings... zou die CPU idle niet boven de 40 graden uit moeten komen.

Maar als je op zo'n manier artifacts krijgt denk ik ook dat je videokaart gewoon te heet wordt. Of je videokaart moet een ernstig defect hebben, maar dat is minder waarschijnlijk. Is het niet een algemeen warmte probleem? Wat voor case heb je eigenlijk? heb je genoeg airflow om verse lucht aan te leveren?

Op default instellingen zonder overrides vanuit rivatuner etc. zorgen de nvidia drivers voor het fan management ja, zodat die harder gaat draaien naarmate de temperatuur stijgt. De meeste moderne moederborden hebben die instelling ook in de bios voor de CPU fan. Op standaard instellingen zou dit geen problemen moeten opleveren.

Maar misschien kan je controleren of dit goed werkt? begint de fan op je videokaart harder te draaien zodra je 3dmark runt? Op misschien draaien je fans idle ook al op 100%

[ Voor 33% gewijzigd door lawtshjj op 04-08-2008 22:44 ]

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Lawtje schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:33:
Je clock instellingen staan goed voor zover ik aan OCCT kan zien.

Je temps zijn wel uitzonderlijk hoog, voorral op stock settings... zou die CPU idle niet boven de 40 graden uit moeten komen.

Maar als je op zo'n manier artifacts krijgt denk ik ook dat je videokaart gewoon te heet wordt. Of je videokaart moet een ernstig defect hebben, maar dat is minder waarschijnlijk. Is het niet een algemeen warmte probleem? Wat voor case heb je eigenlijk? heb je genoeg airflow om verse lucht aan te leveren?

Op default instellingen zonder overrides vanuit rivatuner etc. zorgen de nvidia drivers voor het fan management ja, zodat die harder gaat draaien naarmate de temperatuur stijgt. De meeste moderne moederborden hebben die instelling ook in de bios voor de CPU fan. Op standaard instellingen zou dit geen problemen moeten opleveren.

Maar misschien kan je controleren of dit goed werkt? begint de fan op je videokaart harder te draaien zodra je 3dmark runt? Op misschien draaien je fans idle ook al op 100%
De temeraturen zijn veel te hoog. CPU zou minder dan 40 graden Idle moeten zijn. Ik heb een nieuwe Sharkoon Rebel 9 met een zeer grote Fan op de zijkant die de warme lucht er uit blaasd en aan de voorkant een 120mm cooler.

De Fan van de GPU heb ik gehoord.dus die gaat werken bij hogere temps.

Ik heb WINXP er opgezet en een 3D mark06 kunnen uitvoeren.
De resultaten zijn slecht Volgens mij
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/robreus/3dmark_test1_xp.GIF

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon2107 op 04-08-2008 22:52 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Niet echt goed nee, heeft die MSI geen build-in self test oid?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.