HD content welke videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even als navolging van mijn post in dit topic: HD video bekijken met een AGP kaart

Situatie:

Het gaat hier om een Aopen Xcube kastje (EX65-II) die ik wil gebruiken als Media pc.
Specs:
275 Watt voeding
P4 2,8 Ghz
Intel 845 chipset onboard video
WinTV PVR 500 MCE tv kaart
AGP slot

Toepassing:

Welke videokaart zal goed genoeg zijn gekeken naar alleen maar het afspelen van HD content gelet op passieve/actieve koeling, stroom verbruik, warmte, prestatie en prijs.
Er komt MCE2005 of Vista MCE op te draaien.

Informatie:

heb zelf uiteraard al rond gezocht naar verschillende zaken.

Gekeken naar Nvidia: http://www.nvidia.com/object/geforce_family.html

Op basis van deze text: "HD DVD / Blu-ray Video Playback on NVIDIA GeForce 8800 GT is classified as Excellent. HD DVD / Blu-ray Video Playback on NVIDIA GeForce 8800 Ultra, GeForce 8800 GTX and GeForce 8800 GTS 320MB/640MB are classified as Good." zou de 8800 GT dus goed zijn. Jammer alleen dat deze er alleen in PCI-E is en minimaal 90 euro kost in de pricewatch.

Verder: PureVideo HD support is currently only available on Microsoft Windows Vista for GeForce 8500 and 8600 graphics processors.
De 8500 en 8600 series zijn allemaal niet AGP.

Al met al blijven alleen de Ati kaarten over.

Ik Zover ik kon lezen was de Ati serie HD2400/HD2600 en HD3450/HD3650/HD3850 een keuze.

HD2400: http://ati.amd.com/products/radeonhd2400/specs.html
HD2600: http://ati.amd.com/products/radeonhd2600/specs.html
HD3600: http://ati.amd.com/products/radeonhd3600/specs.html

Zoals je kan zien hebben ze allemaal ATI Avivo™ HD Video and Display Platform ondersteuning.
Ik weet alleen niet in hoeverre de HD3600 er sneller/beter mee is dan de HD2400. In veel benchmarks worden er games getest om snelheid te vergelijken.

HD2400 is er rond de 40 euro: pricewatch: Sapphire Radeon HD 2400Pro
HD2600 rond de 55 euro, maar dan is het prijsverschil met de HD3650 vrij klein. Die is er rond de 65 euro.

Al met al zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik kwam dit bericht tegen: http://www.digitimes.com/news/a20070904PD209.html

Hier wordt vermeld dat de 8 Serie van Nvidia en de Ati kaarten met AGP komen en dat Ati met de HD serie driver problemen heeft. Nou is dit bericht bijna een jaar oud dus ik was benieuwd hoe het nu zit.

Zelf neig ik dus richting de HD2400. Aangezien deze het goedkoopste is en het minste stroom verbruikt denk ik. Maar of die snel genoeg is weet ik dus niet.

Dit was nog een interessant topic waar alle kaarten die ik noem in getest staan: http://arstechnica.com/ne...ayback-ati-vs-nvidia.html

Gekeken naar het verbruik: http://www.tomshardware.c...deon-hd-3800,1726-18.html
Hier is het totale verbruik met een HD3850 234Watt.

Die 275 moet dus net genoeg zijn.

Dit was een test met de HD3850 AGP versie en video decoding: http://www.tomshardware.c...-agp-3850-agp,1939-6.html

Verder een tomshardware reeks over HD afspelen:
part 2: http://www.tomshardware.c...08/avivo_vs_purevideo_hd/
part 3: http://www.tomshardware.c...vo-hd-purevideo,1711.html

in part 3 staat o.a. dit:
HQV Benchmark Totals Windows XP Windows Vista
Radeon 2600 XT 105 105
Geforce 8600 GTS 0 95
Radeon 2400 PRO 0 0
Geforce 8400 GS 0 0

Dit geeft toch wel aan dat de 2600 stukken beter is dan de 2400 serie.
Het prijsverschil met de HD3650 is alleen niet heel groot, dus misschien dat die dan weer interessanter is.

Ik was benieuwd naar de mening van de tweaker hierover

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 04-08-2008 19:01 ]

• Viper®
  • Niet online
Even een bescheiden schopje :)

• Viper®
  • Niet online
Is me OP misschien te summier :(

Verwijderd

wat wil je nou weten? je hebt zelf alles onderzocht, lijkt mij duidelijk dat het de hd3650 wordt of de 2600 serie, zijn allemaal goed genoeg voor hd spul

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:21

Kama

Game Coordinator

Ik heb zelf een HD2600XT op een AMD x64... Deze combo komt net te kort om lekker HD te kunnen kijken. Ik zit zelf ook te overwegen om de HD3xxx AGP aan te schaffen, maar heb nog niet kunnen uitvinden of dat beter werkt (ook niet ontzettend veel gezocht).

De driverproblemen houden vooral in dat de drivers voor de PCIe versie worden gemaakt en de AGP versie simpelweg niet herkennen. De Sapphire website heeft vaak geupdate drivers en anders kun je ze ook nog handmatig installeren. (Ik draai nu de nieuwste drivers onder XP32)

Ik heb wel laatst gelezen dat de nVidia kaart je CPU meer ontlasten dan de Radeon HD kaarten, maar zover ik weet heeft nVidia al een tijd geen AGP kaarten meer uitgebracht.

Als je voor de HD3xxx gaat ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.

drs. Kama

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:19:
wat wil je nou weten? je hebt zelf alles onderzocht, lijkt mij duidelijk dat het de hd3650 wordt of de 2600 serie, zijn allemaal goed genoeg voor hd spul
Ik heb zelf veel gezocht, maar ik was eigenlijk op zoek naar tweakers die ervaring hebben met een HD2600 of HD3650 in hun systeem om aan te kunnen geven wat hun verhaal is.

Op die manier loop ik niet tegen problemen op welke andere mensen eventueel al meegemaakt hebben.

Ik probeer mezelf zoveel mogelijk te informeren alvorens me beslissing te maken.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
Kama schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:28:
Ik heb zelf een HD2600XT op een AMD x64... Deze combo komt net te kort om lekker HD te kunnen kijken. Ik zit zelf ook te overwegen om de HD3xxx AGP aan te schaffen, maar heb nog niet kunnen uitvinden of dat beter werkt (ook niet ontzettend veel gezocht).

De driverproblemen houden vooral in dat de drivers voor de PCIe versie worden gemaakt en de AGP versie simpelweg niet herkennen. De Sapphire website heeft vaak geupdate drivers en anders kun je ze ook nog handmatig installeren. (Ik draai nu de nieuwste drivers onder XP32)

Ik heb wel laatst gelezen dat de nVidia kaart je CPU meer ontlasten dan de Radeon HD kaarten, maar zover ik weet heeft nVidia al een tijd geen AGP kaarten meer uitgebracht.

Als je voor de HD3xxx gaat ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.
Kijk dit vind ik interessant om te lezen.
Wat voor een AMD snelheid heeft die processor ?

Ik weet dus niet zozeer of een HD3xxx beter/sneller HD kan weergeven dan de HD2600.

[ Voor 44% gewijzigd door Viper® op 06-08-2008 18:10 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39
Tip: De veel gebruikte codec X264 (vaak in *.mkv of *.avi bestanden) worden vaak niet geëncoded door je videokaart en gaat dan alsnog volledig van je CPU gebruikmaken. Let hier even op.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Als aanvulling op Jumpman.

Er zijn wel manieren om het aan de praat te krijgen(UVD wise) maar het vergt wel ff goed lezen en het gebruik van de juiste programma's en codecs. Ik zou de HTPC topics ff doorspitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 18:19 ]

• Kama

Kama

Game Coordinator

Ik moet toch nog even terugkomen op mijn eerdere post.

Onder andere naar aanleiding van deze post ben ik toch nog maar weer eens gaan rondhangen op de diverse fora om te kijken of ik de performance van de HD2600XT kon verbeteren. En dat is gelukt.

Het blijkt dat die UVD onder XP dus gewoon helemaal niet werkt... Je heb software nodig die dit wel doet. Ik draai nu PowerDVD 8 h264 codecs en bekijk nu HDTV met < 10% CPU verbruik. Daar ben ik dus erg over te spreken! Een stuk beter dan schokkerig beeld met CoreAVC.

Ik zit nu alsnog te overwegen om naar een - iets langzamere - passief gekoelde HD3450 (?) AGP over te stappen omdat ik de fan behoorlijk irritant vind in een HTPC. (Mocht je geinteresseerd zijn in een Sapphire 2600XT AGP met actieve cooling, dan heb ik dus nog wat te koop >:) )

Overigens, nog 1 tip: De framerate van alle videocontent ging zichtbaar omhoog nadat ik mijn (Samsung LCD TV-)scherm van VGA overzetten op HDMI en dan de hoogst mogelijk resolutie (FullHD). Dit klinkt raar, maar kennelijk is deze TV geoptimaliseerd op Full-HD input via HDMI. Zeker de kosten en moeite van de DVI->HDMI kabel waard!

Ik zou voor de stilste HD3xxx kaart gaan.

drs. Kama

• Viper®
  • Niet online
De HD3450 is niet in AGP uitgebracht, dan kom je op de HD3650. In de pricewatch staat er eigenlijk maar 1, dat is die van Asus, een Silent versie. Helaas gebruikt deze wel 2 sloten!!

Maar als je zoekt zijn ze er ook van Club3d en Sapphire te krijgen. Rond de 60 - 70 euro allemaal.

lijstje:

HIS 3650
Club-3D
Sapphire HD3650

[ Voor 33% gewijzigd door Viper® op 07-08-2008 18:52 ]

• Kama

Kama

Game Coordinator

Hmm... Dat is wel een minpuntje die twee sloten.

Als je dan toch voor actieve koeling gaat, dan zou ik voor de 2600 XT gaan. Wat ik ervan gelezen hebt is dit een snellere kaart dan de HD3650.

drs. Kama

• Viper®
  • Niet online
Kama schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:42:
Hmm... Dat is wel een minpuntje die twee sloten.

Als je dan toch voor actieve koeling gaat, dan zou ik voor de 2600 XT gaan. Wat ik ervan gelezen hebt is dit een snellere kaart dan de HD3650.
HD3650 is dan ook maar iets van 10 euro duurder dan de 2600XT.

Artikel over de HD3650 van MSI vs de HD2600XT
Final Words
Today's tests have shown that new Radeon HD3650 video cards have proved successful. Of course, they are slower than Radeon HD2600XT equipped with GDDR4, but they consume less power and therefore emit less heat, which became possible due to the finer 55-nm process technology. At the same time, let's not forget about support for DirectX 10.1 and the Display Port by these video cards, which may be in demand in future. In general, AMD Radeon HD3650 and, specifically, MSI R3650-T2D512 are inexpensive and rather functional video cards which will suit to those who are ready for tradeoffs in terms of settings in games.
Wel goed samengevat.

Op zich is de vraag of het snelheidsverschil heel groot is als beide kaarten AGP zouden zijn. Verder is de HD3650 wel DX10.1 en wordt die waarschijnlijk minder warm en maakt de koeler daarom minder herrie.

• Viper®
  • Niet online
Overigens afgelopen zaterdag een HD3650 AGP gehaald van HIS.

Voordeel van deze kaart was ook dat deze een floppy voedings aansluiting heeft ipv een pci-e voedingskabeltje.

Kaart doet het perfect, en films spelen nu goed met 10% belasting ipv 50% belasting en schokkend beeld.

Denk ik meld het nog even :)
Pagina: 1