Nieuwe Dell Vostro 1310 - Restore-MBR gesloopt...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In het heel kort:
Gisteren kreeg ik eindelijk mijn Dell Vostro 1310 bezorgd. Ik heb met PartedMagic meteen de bestaande partities verkleind, en daarna Gentoo geinstalleerd. Dat ging niet allemaal even soepel, diverse opties werken niet zonder veel handmatige aanpassingen, dus om hem snel te kunnen gebruiken heb ik Ubuntu geinstalleerd. Dat ziet er hoopvoller uit (hoewel ik uiteindelijk wel verder wil met Gentoo), dus de Linux-support is wel goed.
Nu wou ik eens Windows booten, alleen die doet het niet... Ik gebruik al jaren geen Windows, dus weet er bar weinig meer vanaf. Ik had hem uiteraard wel in Grub (de bootloader) gezet, maar na een paar seconden zwart scherm reboot de computer, zonder dat Windows te voorschijn komt.
Omdat het nu toch een chaos aan het worden is, wou ik de Dell Restore benutten, om fijn helemaal overnieuw te beginnen. De Dell Restore partitie staat nog op mijn harddisk (alleen van 10 naar 4,5 GB verkleind, er staat tenslotte maar 4 GB op).
Nu komt het echte probleem: de F8 (volgens Dell) of CTRL-F11 (volgens Google) om de restore te starten (direct na het aanzetten van de laptop) werkt niet. Op zich logisch, omdat de MBR is aangepast. Echter, lang zoeken leert dat het niet zo eenvoudig is deze MBR te fixen: de meest hoopvolle website is http://www.goodells.net/dellrestore/fixes.htm , maar daar staat expliciet bij dat het alleen voor XP werkt, en niet voor Vista...

Oftewel: hoe krijg ik de Dell MBR zodanig terug, dat ik de Dell Recovery partitie kan benutten? Als laatste redmiddel is er nog zelf opnieuw installeren, maar dat is veel meer werk, en dan moeten alle drivers ook nog goedkomen... Ik heb de Dell opstartpartitie (NTFS) met een Factory-image. Die moet ik alleen zien te benutten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10
Windows zelf installeren is een fluitje van een cent en kost inderdaad wel iets meer tijd, maar niet veel meer werk. Daarnaast staan alle drivers die je nodig hebt of op CD of op de Dell support site dus die zijn ook zo te downloaden. Bij het zelf installeren heb je wel het voordeel dat er niet zoveel troep (voor zover dat die meegeleverd wordt bij de Vostro-serie) op je Windows installatie staat en ook dat je meer controle hebt over je partities en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Is het niet verstandiger om gewoon Windows vanaf een echte Windows schijf (al dan niet een gedownloade) te installeren zodat je ook geen Dell troep er bij krijgt en alles direct zelf goed kan indelen. Persoonlijk gooi ik altijd recovery troep er af omdat ik die toch nooit ga gebruiken :+

Voor zover ik kan zien kan dit ook gewoon met Vista, die pagina die jij geeft. Dat DSRFIX is gewoon een DOS programma en er staat dat dat ook niet vanuit XP kan. Echter zul je een DOS Boot disk moeten hebben. Daar ben ik niet zo in thuis, misschien kun je daarvoor een CD branden die wordt geboot. Dat had ik zelf met een HDD test programma van Samsung, daar werd DOS op de CD gezet en daarna werd het programma gestart.

Dan zou je op die CD ook dit programma moeten branden, anders zul je een USB Floppy drive moeten hebben :+

Een andere optie die misschien werkt is het fixen van de MBR met een Vista schijf. Boot vanaf de schijf en kies op een gegeven moment voor repareren. Dan kun je de Vista installatie selecteren en verder gaan (als hij die niet vindt kun je ook zonder selectie verder). Kies dan de console en type:

"bootrec /FixMbr"

Kies daarna voor de zekerheid ook nog opstartherstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kun je niet de recoverpatitie als actief zetten, zodat hij daar automatisch van opstart?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 21:26
Wat voor formaat (exentensie) heeft die image op die partitie? Misschien is het eea wel op een andere manier te draaien.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10
Het image op die partitie is waarschijnlijk een Ghost image, aangezien de meeste grote bedrijven gewoon met Symantec Ghost werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Op de recover-partitie staan geen files in de root, dus ik denk niet dat active maken voldoende is om er van op te starten.
De Vostro heeft standaard geen bloatware, dus het liefst heb ik de standaard-installatie. Als alternatief wil ik eigenlijk eerst proberen de Vista-installatie weer werkend te krijgen: nu valt-ie direct na het selecteren in grub na een paar seconden zwart scherm over in een reboot. Geen idee waar dat aan kan liggen, maar in principe staat alle data nog gewoon op de harddisk, niks aan veranderd, behalve de MBR en een schuifactie met PartedMagic.
De extensie van de imagefile moet ik even opzoeken, ik zit er nu niet meer achter. Maar er staat nog een half gig aan data op die rescue-partitie, en daar zal ongetwijfeld ook iets mee gedaan moeten worden. Los hiervan begin ik me steeds meer te realiseren dat de rescue-partitie niet gaat helpen, tenslotte is de Vista-partitie zelf nog niet aangeraakt (anders dan partitie-resize)! En de recovery zal dat niet terugzetten.
(wel enorm achterlijk van Dell om een recovery-systeem te maken wat niet meer werkt zodra de partities zijn veranderd... Je verzint het niet! En Google leert dat heel veel mensen hier tegenaan lopen...)

Los hiervan heb ik een nieuw probleem, iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt, en ook nog niet kan verklaren: mijn geinstalleerde Gentoo versie reageert niet op het toetsenbord! Binnen Grub werkt het toetsenbord, direct na het laden van de kernel (3 verschillende kernels, die allemaal gisteren en vanmorgen nog werkten!) doet het toetsenbord niks meer, en de enige resterende optie is uitzetten.
Gek genoeg heeft de Gentoo installatieCD hetzelfde probleem: gisteren deed-ie het alleen met de bootopties "gentoo nokeymap", vandaag doet het toetsenbord het ook niet met die opties! Van de CD notabene, waar toch zeker weten niets aan veranderd is... De vage dingen groeien een beetje boven m'n pet momenteel.

Bij Ubuntu (op de laatste partitie) werkt het toetsenbord wel gewoon, als ik er een Knoppix DVD (laatste versie) in stop, reageren zowel toetsenbord als muis niet... Geen touw meer aan vast te knopen!

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 02-08-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je krijgt toch ook de cd met het besturingssysteem erbij? Of vergis ik me nu?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Cyberpope schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:02:
Je krijgt toch ook de cd met het besturingssysteem erbij? Of vergis ik me nu?
Klopt, maar dat is een zelf-installatie-dinges, en omdat ik al 10 jaar geen Windows heb aangeraakt, heb ik weinig zin in gebagger met drivers etc. wat er allemaal los bij moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar heb je geen driver CD erbij dan?

* GENETX vindt het Asus systeem geniaal, drivers en apps selecteren die je wilt en alles gaat automagisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Volgens mij is die cd die je bij een vostro kreeg een recover CD. Die hersteld alle partities van de hardeschijf. Dat was tenminste bij mijn Latitude zo en ook zo bij de Vostro's die ze bij mij op werk draaien. Daar zaten 3 cd's bij die alles konder herstellen. Dat had je namelijk nodig wanneer je HD kapot ging en je een nieuwe opgestuurd kreeg.

Zou je even kunnen kijken welke cd je erbij hebt? (ik hoop dat je er ook meerdere hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een DVD staat op "Operating System", en die geeft (volgens mij) een Windows boot, met repair-optie (die zegt dat-ie de bootsector moet herstellen, wat niet werkt), en verder installatie-optie (die heb ik nog niet geprobeerd). Los hiervan zit er ook een driver-CD bij, maar het zijn voor zover ik weet geen recover-DVD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Okee, nog een laatste *kick*-poging, voor ik de hele zooi maar gewoon delete en handmatig installeer... Het zou erg fijn zijn als dat niet nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RemcoDelft schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:30:
Een DVD staat op "Operating System", en die geeft (volgens mij) een Windows boot, met repair-optie (die zegt dat-ie de bootsector moet herstellen, wat niet werkt), en verder installatie-optie (die heb ik nog niet geprobeerd). Los hiervan zit er ook een driver-CD bij, maar het zijn voor zover ik weet geen recover-DVD's.
Maar heb je dan wel de console geopend? (repareren -> verder (oid) -> Terminal)

Dan doe je daar:

bootrec /FixMbr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als ik repareren kies, zegt-ie:
Er zijn problemen met de opstartopties van uw computer gevonden. Wilt u het herstel toepassen en uw computer opnieuw opstarten?
Dit had ik al eerder gedaan, maar zonder resultaat. Nu voor de zekerheid nog een poging (je weet het niet...) ==> WTF?! Grub blijft intact, maar nu boot Windows wel! Start met een filesystemcheck, tot nog toe foutloos... Wellicht dus veroorzaakt door PartedMagick, of gewoon omdat z'n partitie veranderd is.

Ondanks dat de reparatie-CD het ook had over het toevoegen van de 4 GB restore-partitie, is daar nu toch niks van terug te vinden... Heeft Windows tegenwoordig meer boot-opties dan F8 die ik kan proberen?

Either way: Windows werkt nu! Ik denk er nu aan om de 4 GB restore-partitie maar gewoon te verwijderen, omdat het toch niet werkt. Dan maak ik zelf wel een backup van de partitie met Windows...

Is het trouwens normaal dat Microsoft Windows Vista begint met "Windows installeren" en keyboard-keuze op een nieuwe voorgeinstalleerde computer?
Nog vager: de Windows-EULA kende ik wel, maar de DELL EULA verwijst naar "meegeleverde" licentievoorwaarden, die er uiteraard niet bij zitten...

Los hiervan herinnert de MS EULA me weer aan de knulligheid: beperking in aantal CPU's, beperking in slechts 1 taal (onbeperkt onder Linux), "onze software verwijderd automatisch mogelijk niet ongewilde software" 8)7 , slechts 90 dagen garantie, enz. ...

Samengevat:

-de Dell restore partitie heb ik niet aan de praat gekregen, net als vele andere mensen wereldwijd...
-MS Win Vista werkt wel, maar zal ik alleen gebruiken als ik daartoe wordt gedwongen
-Gentoo snapt nog steeds z'n toetsenbord niet, morgen eens opnieuw installeren, en dan wel de tijd nemen om alle kernelopties netjes af te lopen
-Ubuntu doet het nog steeds gewoon zonder problemen, maar die wil ik uiteindelijk dumpen (om precies te zijn wordt dat m'n encrypted partitie voor mail e.d.)
Als laatste vind ik het vreemd dat de WIFI-aan-LED onder Windows veel feller brandt (net zo fel als de HDD-LED) dan onder Ubuntu!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RemcoDelft schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:39:
Is het trouwens normaal dat Microsoft Windows Vista begint met "Windows installeren" en keyboard-keuze op een nieuwe voorgeinstalleerde computer?
Ja lijkt me wel. Je kan namelijk ook een Dell in België kopen met Azerty toetsenbord, maar dus wel de Nederlandse taal ;). Het lijkt me logisch dat Microsoft dit heeft ingebouwd bij OEM installaties om het te checken.

In ieder geval mooi dat het nu weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Voor het vervolg van mijn vage toetsenbord-problemen heb ik een nieuw topic geopend: [Gentoo] Keyboard werkt niet bij boot .
In het kort: ik snap werkelijk niet waarom Gentoo na een verse installatie geen toetsenbord snapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 18:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hmm ik mag hopen dat je niet partition magic gebruikt heb om je partities aan te passen als er vista op stond.. dat werkt namelijk niet met de ntfs versie van vista.. dan kan je beter acronis gebruiken.. maar goed als ik het zo lees heb je t al gedaan..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hubert schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:32:
hmm ik mag hopen dat je niet partition magic gebruikt heb om je partities aan te passen als er vista op stond.. dat werkt namelijk niet met de ntfs versie van vista.. dan kan je beter acronis gebruiken.. maar goed als ik het zo lees heb je t al gedaan..
Ik had www.PartedMagic.com gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 18:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik raad je deze toch aan: http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

erg stabiel en goed pakket. uit ervaring weet ik dat dell niet zo heel goed kan partitioneren lijkt het dus k pas ze zelf ook altijd aan met deze. en tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tnx :)

Hoewel ik de partitie-problemen al heb opgegeven, ik heb nu hele andere problemen: [Gentoo] Keyboard werkt niet bij boot
Pagina: 1