[Gentoo] Keyboard werkt niet bij boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sinds vorige week donderdag heb ik een nieuwe Dell Vostro 1310 laptop. Uiteraard meteen Gentoo Linux geinstalleerd, en in eerste instantie ging dat goed: ik kon opstarten van harddisk, en ben X, gevolgd door Gnome en meer spul gaan emergen (lees: compileren).
Vrijdag ging het mis: Gentoo startte nog wel op, maar m'n toetsenbord deed het direct na het laden van de kernel niet meer. Binnen Grub (m'n bootloader) werkt het toetsenbord nog wel.
Ik heb ondertussen uitgesloten dat het aan de kernel ligt, onder meer omdat alle 3 de kernels die ik eerder wel kon gebruiken, daarna niet meer werkten.

Uit pure wanhoop ben ik maar opnieuw begonnen met de Gentoo-installatie, maar nu werkt het toetsenbord meteen niet bij m'n eerste poging om van harddisk op te starten! Ik heb weer diverse kernelopties geprobeerd (Google geeft erg weinig op dit probleem), namelijk: De standaard kernel-sources van Gentoo met en zonder ACPI en als "rescue-optie", een "vanilla" 2.6.26.1 kernel van kernel.org, de Gentoo standaard "genkernel", etc., maar alles geeft hetzelfde resultaat: computer start aan, Grub werkt, en hier kan ik de kernel kiezen. Meteen na het laden werkt mijn toetsenbord niet meer (CapsLock-lamp bijvoorbeeld, of Enter duwen, of Shift-PgUp).

Er van uit gaande dat het na bovenstaande argumenten niet aan de kernel ligt, moet het dus ergens anders aan liggen. Mijn vraag: wat kan het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zelfs met een extern keyboard (PS/2 + USB-adapter) krijg ik geen reactie, maar ook geen CapsLockLED o.i.d. Hetzelfde geldt trouwens voor mijn laptop-toetsenbord: het lijkt er op dat-ie op een of andere manier helemaal geen stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt verdacht alsof je kernel niet de juiste drivers bevat of initialiseert...

Heb je sshd actief? Zo ja kun je via een andere computer inloggen en een en ander uitzoeken :)

Anders wordt het lastig. Enige wat ik zou kunnen bedenken is ACPI reset. Normaal doe je dat door stroomkabel uit PC te halen en tien sec de powerknop in te drukken. In dit geval gaat het om een laptop dus moet je stroomkabel en accu loshalen en dan tien sec power indrukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dion_b schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:28:
Heb je sshd actief? Zo ja kun je via een andere computer inloggen en een en ander uitzoeken :)
Ik ben nu bezig ssh werkend te krijgen (via de bootCD).
==> Dit werkt nu, ik kan inloggen. Nu op zoek naar keyboard-devices o.i.d. ...
==> Nog een toevoeging: als ik vanuit Grub CapsLock indruk, blijft de CapsLock-LED daarna branden en gaat ook niet meer uit zodra Gentoo gestart is.
In dit geval gaat het om een laptop dus moet je stroomkabel en accu loshalen en dan tien sec power indrukken.
Ga ik ook proberen...
==> Geen resultaat :(

[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 05-08-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Op m'n normale computer:
remco@tuxdetweede:~$ dmesg | grep -i keyb
[ 14.398725] input: AT Translated Set 2 keyboard as /devices/platform/i8042/serio0/input/input1
Op m'n laptop:
vostro input # dmesg | grep -i keyb
==> Geen output! Iets zegt me dat ik het daar moet zoeken, maar ik weet niet wat ik er verder mee kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ubuntu startte net ook op zonder werkend toetsenbord. Daarna MS Win Vista geprobeerd ==> rebootte na 15 seconden (geen idee of dat normaal is na driver updates bij het uitzetten gisteren) en daarna bootte Vista wel normaal. Hierna werkte Ubuntu ook weer... Ik denk dat ik morgen Dell bel en hem terugstuur :S

-Knoppix werkt niet goed
-Ubuntu werkt soms goed
-Gentoo werkte afgelopen donderdag goed, sindsdien niet meer
-Windows Vista lijkt te werken...

Ik heb de laptop sinds afgelopen donderdag, morgen bel ik Dell, en dan maar gewoon gebruik maken van mijn consumentenrecht dat ik het ding 7 dagen mag proberen en daarna terugsturen als-ie niet bevalt.

Dit doet me er aan denken dat de weinige mensen die ik via Google vond met hetzelfde probleem, het ook hadden over "een op de zoveel keer werkt het"...

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 05-08-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
En om het nog vreemder te maken: nu start-ie meerdere keren op met werkend keyboard in Gentoo!
Enige wat ik hier nog van kan maken, is dat er hele rare dingen gebeuren binnenin... *iets* wordt niet goed gereset/geinitialiseerd of whatever! Jammer dat ik geen niet-werkende-Windows kan produceren, dat zou terugsturen ongetwijfeld vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 11:18

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, toevallig heb ik deze blog post gelezen van iemand die het Linux <-> Foxconn ACPI gezever een beetje uitgezocht heeft, en daar stond onder andere het volgende in:
Are there ACPI issues with Ryan's system? It sounds like it. The "Error attaching device data" complaints indicate some kind of failure on the part of the kernel to work out how the devices correspond to the ACPI namespace, but I strongly suspect that this is a Linux bug. Failure to reboot after suspend? Could be anything (I'd need direct access to the hardware to figure it out properly), but again it's almost certainly a Linux bug. The standard way Linux reboots systems is to bang the keyboard controller, and it's conceivable that something we're doing on resume is leaving the keyboard controller in a slightly confused state. We're clearly doing something wrong there, given that my Dell comes up without a keyboard about one resume in twenty - I just haven't had time to look into it yet.
Het hoeft dus geen hardware probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Pffft Dell vraagt een vermogen om een laptop retour te sturen, deze soap gaat hier verder: RemcoDelft in "Dell laptop retour binnen 7 dagen: 184,4..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Ik heb ooit een keer een systeem gehad welke het toetsenbord ook niet wou herkennen tenzij ik tijdens het opstarten continue willekeurige toetsen bleef indrukken. Heb nooit kunnen achterhalen wat het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ene keer wel, ene keer niet icm verschillend gedrag van Windows en Linux komt me akelig bekend voor. Soms heeft het inderdaad met ACPI te maken, of met ESCD settings.

Denk aan de forcedeth (nForce ethernet) driver die niet kon werken direct na een Windows boot, maar wel na een cold boot omwille van settings die Windows deed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dion_b schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:10:
Dat ene keer wel, ene keer niet icm verschillend gedrag van Windows en Linux komt me akelig bekend voor. Soms heeft het inderdaad met ACPI te maken, of met ESCD settings.
ACPI uit de kernel halen helpt niet.
Extended System Configuration Data (ESCD) klinkt als iets waar ik zelf weinig mee kan... Ik zal Dell "techsupport" eens bellen, kijken of ze daar iets willen zeggen over Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een nieuw bios helpt niet, en Dell techsupport "ondersteunt alleen Windows" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ESCD is de plek waar je BIOS z'n settings bewaart. Als die b0rked zijn, is een "Clear ESCD" in BIOS wel handig. Of je die hebt in je BIOS is een tweede...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Deze soap gaat toch nog verder! Ondertussen had ik het kreng opgegeven, omdat er blijkbaar iets niet lekker zit in het mainboard waardoor-ie soms wel, soms niet goed wordt geinitialiseerd onder Linux... Mijn gok was toen al het mainboard, en dat ik gewoon een slecht exemplaar had, ook al ging Windows er wel mee om.
Van pure armoe heb ik maar een andere gekocht (Lenovo 3000 N200 die wel fatsoenlijk werkt onder Tux) en m'n moeder was de nieuwe gebruikster van de Dell. Ze heeft hem niet veel gebruikt, en gisteren was het ding simpelweg dood.
Na 18 minuten ( 8)7 ) helpdesk was Dell het met me eens dat-ie kapot is, en morgen komt er een nieuw mainboard in... Misschien toch nog maar eens testen met boot-CD's of het probleem dan verholpen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
En volgens de monteur zou de laptop nu gewoon weer goed moeten werken onder Linux.

M.a.w.:
-Dell levert een laptop met rot mainboard
-Ik vertel ze dit, Dell negeert dit "want windows werkt"
-Na een paar keer gebruik in een paar maanden begeeft-ie het alsnog helemaal
-Dell levert een nieuw mainboard

Ik koop daar NOOIT MEER iets. Het aloude "Als Linux niet goed werkt is het hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem" geldt nog steeds.
Pagina: 1