Advies over plaatsing Scythe Mugen in lastig situatie

Pagina: 1
Acties:

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 11:59
Beste tweakers,

Naar aanleiding van deze opmerking ( uit dit topic ) zou ik graag wat advies inwinnen over een ietwat lastige situatie bij het plaatsen van de CPU koeler in m'n eigen systeem;
THE_FIREFOX schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:04:
Ik zou de fan anders plaatsen op je processor koeler.

Nu haalt hij waarschijnlijk lucht vlak bij de videokaart weg waar weinig ruimte is om aan te zuigen. Ik raad aan om de fan aan de rechter kant van het blok te plaatsen en dat hij de lucht door de koelblok blaast. Daarbij is het misschien ook verstandig om een case fan te plaatsen aan de achter kant van je pc.

[afbeelding]
Hier zie je hoe ik het bij mij heb gedaan.

Waarom deze opstelling?
nr 1 - case fan blaast de lucht door de koelblok richting de andere case fan/fan van voeding
nr 2 - case fan zuigt de lucht aan door de koelblok
nr 3 - case fan zuigt de warmte uit 'n kast (scheelt toch een 5 graden qua case temp)
nr 4 - Voeding zuigt de lucht naar buiten
Ik gebruik een P5Q mobo, welke de geweldige feature heeft dat de dimm-slots direct naast de CPU socket zitten. |:( Gevolg; de Scythe Mugen past bij mij maar nét langs de eerste geheugen module (aan de smalle kant van de koeler dus ). Aan deze (rechter)kant kan de fan (zoals the_firefox aanraad en zoals ik zelf ook had gedacht) dus NIET aan geplaatst worden, terwijl dit eigenlijk wel optimaal zou zijn.

Mijn kastopstelling lijkt erg op die uit de afb. van de qoute (verschil; geheugen modules zitten in de weg aan de rechterkant van de koeler). Verder zelfde; voeding zit onderin, cablesleeves, 120mm fan rear en 120 mm fan top (en 120mm fan onderin) etc...

Wanneer ik de fan bovenop zou plaatsen blaast deze dus tegen de uitblazende top-casefan in, wanneer ik hem aan de linker smalle kant zou plaatsen, blaast hij tegen de rear-fan in. Allebij niet echt handig.

Ik heb m'n fan daarom maar onder de Mugen geplaatst, nu blaast hij wel "vrij", maar hij blaast wel de warme lucht lucht van m'n videokaart m'n CPU in.

Omdat deze situatie in het bovengenoemde topic meermaals wordt afgeraden vraag ik om advies bij het 'herplaatsen' van de fan; kan ik hem nu het beste bovenop of aan de linkerkant van de Mugen plaatsen en zou het omdraaien van de casefans (zodat ze lucht de kast inblazen ipv uit en ze dus niet langer tegen de CPU fan inblazen) een positief effect hebben op de temps? (nu namelijk verre van geweldig; rond 50~52C met prime95 met stock-settings, ondanks de hogere omg. temp van 28c nu).

btw; m'n Mugen zit vast met vijzen en moeren (die push-pins waren echt rubbish voor een 1kg koeler; door de heatpipes van het mobo kon je ze niet eens vastdrukken), dus klemt goed en gebruik een dun laagje Thermalright Chill Factor. Dus aan de bevestiging zal het waarschijnlijk niet liggen.

Specs;

Antec Performance One P180
Corsair TX750W
Asus P5Q Pro
Intel Core 2 Quad Q6600 (gekoeld door de Scythe natuurlijk)
2x 1GB OCZ Reaper DDR2 PC8500
Sapphire ATI Radeon 4870
Samsung SpinPoint (... bla bla) 500GB
WinXP Pro SP3

Alvast bedankt,

Davidov

[ Voor 6% gewijzigd door davidov2008 op 31-07-2008 18:57 ]

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
@Davidov2008

Ikzelf heb een soortgelijk probleem met een thermalright120extreme en een EVGA790i board.
Koeler past er ook alleen maar horizontaal op zegt men (NB koeler in de weg) en ik heb 'm in eerste instantie ook zo geplaatst met de fan aan de onderkant. Ik had toen ook dezelfde gedachte wat betreft warme lucht van de videokaarten aanzuigen (liggen 2 8800gtxen onder te bakken.
Echter na wat prutsen heb ik t toch voor elkaar gekregen om de koeler er verticaal op te krijgen met de fan aan de recherkant en een casefan die aan de linkerkant de warme lucht van de koeler de kast uitblaast (de standaard setup dus).
Wat blijkt, verschil in processor temps: helemaal niks!
Met koeler horizontaal temp 40gr (kasttemp 35gr, 't is warm heh...)
Met koeler verticaal temp 40gr, kasttemp 't zelfde.
Dit met een Q9450 op 1.3V@3.6Ghz, temps uitgelezen met realtemp.
Moraal van dit verhaal:
Het maakt bij mij niks uit van welke kant de CPU koeler lucht aanzuigt.

PS: Wat wel uitmaakt is dat de CPU fan door de koeler heen moet blazen en NIET door de koeler heen lucht aan moet zuigen.