Apache2 en NameVirtualHost

Pagina: 1
Acties:

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Ik wil twee sites hosten op 1 machine. Deze machine staat via een router in verbining met internet. Omdat ik werk met Apache2 leek de optie NamevirtualHost mij de juiste keuze.

Via http://httpd.apache.org/docs/2.2/vhosts/examples.html kwam ik op de volgende configuratie (staat in apache2.conf):

NameVirtualHost *:80
<VirtualHost *:80>
ServerName 217.114.xxx.xxx
ServerAlias site1.nl *.site1.nl
DocumentRoot /var/www
</VirtualHost>
ServerName 82.94.xxx.xxx
ServerAlias site2.eu *.site2.eu
DocumentRoot /gegevens/site2/
</VirtualHost>

Maar zowel bij www.site1.nl als bij www.site2.eu krijg ik www.site1.nl in mijn Internet Explorer.

Ik heb de veel documentie gelezen en volgens mij heb ik het precies zoals er overal staat. Als ik de ip-nr's vervang door respectievelijk www.site1.nl en www.site2.eu verandert er niks.

Ook het werken met losse files voor elke virtual host in sites-available en sites-enabled gaf voor mij geen uitkomst. (uiteraard enabled via "a2ensite site1.conf" etc....)

Is het uberhaupt mogelijk om slechts 1 enkele CNAME name based virtual hosts aan de praat krijgt in Apache2? Zo ja, kan iemand mij tips geven? De talrijke topics hierover gaven mij ook geen uitkomst.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• wizl
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Volgens mij moet je bij ServerName invullen: www.site1.nl resp. www.site2.nl. Je router moet gewoon zorgen dat verkeer voor zowel 217.114.xxx.xxx als 82.94.xxx.xxx uitkomen op de machine waarop je apache hebt draaien. Dat had je dus al ;)

Heb je in je httpd.conf niet gewoon een regel:
code:
1
2
# Virtual hosts
Include etc/apache22/extra/httpd-vhosts.conf

staan?

[ Voor 4% gewijzigd door wizl op 31-07-2008 20:49 ]

Verwijderd

ServerName 217.114.xxx.xxx is geen Fully Qualified Domain Name.

De éérste VirtualHost op een bepaald IP adres is de default virtual host voor dat adres.

Als je site2.nl beschikbaar wilt maken op het eerste IP adres gaat dit waarschijnlijk niet zo eenvoudig werken, maar ik ga er even vanuit dat het volgende is wat jij wilt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
NameVirtualHost 217.114.xxx.xxx:80
NameVirtualHost 82.94.xxx.xxx:80

<VirtualHost 217.114.xxx.xxx:80>
    ServerName site1.nl
    ServerAlias *.site1.nl
    DocumentRoot /var/www
</VirtualHost>

<VirtualHost 82.94.xxx.xxx:80>
    ServerName site2.eu
    ServerAlias *.site2.eu
</VirtualHost>

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
217.114.xxx.xxx kan best wel een FQDN zijn, maar buiten dat, er is helemaal geen FQDN nodig daar :) En 217.114.93.121 kan ook best een niet-FQDN domeinnaam zijn.

Tevens verwacht ik dat de TopicStarter niet twee ipnummers heeft, maar waar die nummer dan vandaan komen is me niet duidelijk.

Eigenlijk denk ik dat de configuratie van de TS gewoon zou moeten werken.... :?

Verwijderd

Een IP adres is geen FQDN.

Zie http://www.ietf.org/rfc/rfc1034.txt hoofdstuk 2.3.1.

Aangezien de Apache documentatie zegt dat de ServerName een FQDN moet zijn lijkt me daar niet zoveel discussie over mogelijk. Of je moet met een voorbeeld komen uit de Apache documentatie waarin een IP adres als ServerName wordt gebruikt.

Kortom, wat de TS voorstelt hoort dus ook helemaal niet te werken.

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Sendy schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:26:
Tevens verwacht ik dat de TopicStarter niet twee ipnummers heeft, maar waar die nummer dan vandaan komen is me niet duidelijk.

Eigenlijk denk ik dat de configuratie van de TS gewoon zou moeten werken.... :?
Ok, een kleine uitleg over die twee ip nummers. Ik heb dus twee sites die ik wil hosten; www.site1.nl en www.site2.eu. Dit zijn zogenaamde redirects, beide sites worden omgeleid naar http://mijnnaam.isp.nl. Als ik dus ping naar www.site1.nl dan krijg ik het ipnr van het bedrijf te zien waar het domijn geregistreerd is en die de site naar mijn thuisserver redirect. Voor www.site2.eu geldt hetzelfde.

En dat mijn config zou werken had ik ook verwacht inderdaad.... Het lijkt er een beetje op dat door de redirects apache niet de origineel opgevraagde pagina kan achterhalen?
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:17:
Een IP adres is geen FQDN.

Zie http://www.ietf.org/rfc/rfc1034.txt hoofdstuk 2.3.1.

Aangezien de Apache documentatie zegt dat de ServerName een FQDN moet zijn lijkt me daar niet zoveel discussie over mogelijk. Of je moet met een voorbeeld komen uit de Apache documentatie waarin een IP adres als ServerName wordt gebruikt.

Kortom, wat de TS voorstelt hoort dus ook helemaal niet te werken.
Zoals gezegd, ook als ik FQDN's neerzet op de plaats waar de ipnr's staan werkt het geheel niet. Volgens ligt het dan ook niet daar aan dat het niet werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door ST10©DE op 01-08-2008 09:33 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05
Een redirect gaat al helemaal niet werken, virtual host kan alleen op FQDN oftewel een DNS dat direct naar jouw publieke ip wijst.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 01-08-2008 09:35 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DukeBox schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:34:
virtual host kan alleen op FQDN oftewel een DNS dat direct naar jouw publieke ip wijst.
Ehm, name based virtual hosts ja, maar je kan prima voor al je IP's een andere virtualhost maken ;)
Alleen niet op die manier, maar op de manier zoals Cheatah aangaf in zijn eerste reply.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 19:31
Volgens mij werkt het gewoon zo.

ServerName site1.nl
DocumentRoot /var/www
</VirtualHost>

ServerName site2.eu
</VirtualHost>

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
dat is wat ik nu ongeveer heb staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NameVirtualHost *:80 
DocumentRoot /var/www 
ServerName www.site1.nl 
</VirtualHost> 
DocumentRoot /gegevens/site2 
ServerName www.site2.eu 
</VirtualHost>

Helaas zonder resultaat. De gedachte van Cheetah maakte dat helemaal niks meer werkte :-)

Is het uberhaupt mogelijk om twee geredirecte sites te hosten op 1 server?

Overigens, het commando "apache2 -S" geeft als resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
VirtualHost configuration:
wildcard NameVirtualHosts and _default_ servers:
*:80                   is a NameVirtualHost
         default server site1.nl (/etc/apache2/apache2.conf:400)
         port 80 namevhost site1.nl (/etc/apache2/apache2.conf:400)
         port 80 namevhost site2.eu (/etc/apache2/apache2.conf:410)
Syntax OK

[ Voor 54% gewijzigd door ST10©DE op 01-08-2008 10:12 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hoe is je DNS ingesteld? Uit je tekst maak ik op dat ze geredirect worden naar jouw server ipv een A of CNAME record in je DNS, in dat geval is het logisch dat dit niet werkt, immers apache weet dan de originele hostname niet ;) (dat kan je ranzig oplossen door naar de referer te kijken, alleen die is niet altijd aanwezig en/of niet betrouwbaar).

Verder hoef je niet moeilijk te doen met tables als je een stukje configfile wilt posten, gebruik de [code]-tags hiervoor ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Erkens op 01-08-2008 10:02 ]

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
De code tags, dat is wat ik al de hele tijd loop te zoeken, die staat ook niet op de UBB-codes pagina?

In ieder geval, DNS, daar heb ik de ballen verstand van. Moet ik een eigen DNS gaan draaien? Of moet ik de DNS bij het hosting/redirect bedrijfje veranderen? De situatie is dat www.site1.nl naar een ipnr wordt geresolved en www.site2.eu wordt naar een ander ipnr geresolved. Beide worden geredirect naar mijn eigen ipnr.

Ik ben bang dat het gewoon niet op deze manier gaat werken omdat apache niet de juiste headers te zien krijgt vanwege de redirects?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

P. Mekes schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:08:
De code tags, dat is wat ik al de hele tijd loop te zoeken, die staat ook niet op de UBB-codes pagina?
Overzicht van UBB-codes #tag_code :Y)
In ieder geval, DNS, daar heb ik de ballen verstand van. Moet ik een eigen DNS gaan draaien? Of moet ik de DNS bij het hosting/redirect bedrijfje veranderen? De situatie is dat www.site1.nl naar een ipnr wordt geresolved en www.site2.eu wordt naar een ander ipnr geresolved. Beide worden geredirect naar mijn eigen ipnr.

Ik ben bang dat het gewoon niet op deze manier gaat werken omdat apache niet de juiste headers te zien krijgt vanwege de redirects?
Je hoeft niet een eigen DNS server te draaien, die bij je hosting bedrijf is goed genoeg. Wat je daar moet instellen is dat die domeinnamen niet geredirect moeten worden maar gewoon moeten verwijzen naar jouw server IP. Op die manier zal apache het wel kunnen.

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
De DNS is aangepast, dan is het nu 24 uur wachten neem ik aan....

Alleen:
De twee domeinen worden bij verschillende bedrijfjes aangehouden. Bij 1 bedijf kan ik de DNS wel aanpassen (site2), bij de ander niet. Gaat dit problemen opleveren? Of is dit opgelost door site1 als default te nemen?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

P. Mekes schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:26:
Alleen:
De twee domeinen worden bij verschillende bedrijfjes aangehouden. Bij 1 bedijf kan ik de DNS wel aanpassen (site2), bij de ander niet. Gaat dit problemen opleveren? Of is dit opgelost door site1 als default te nemen?
Opzich kan je dat "oplossen" door de default te gebruiken, alleen netjes en toekomst gericht is dat niet ;)
Ik zou weggaan bij een partij waarbij je niet iets eenvoudigs als een DNS record kan aanpassen :X

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Muchos gracias!! De DNS instellingen waren de oplossing. Het werkt nu zoals ik het wil.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05
P. Mekes schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:26:
De DNS is aangepast, dan is het nu 24 uur wachten neem ik aan....

Alleen:
Je kan bij diegene waar je het niet kan aanpassen ook aliassen maken, dan verwijs je die naar een site die je wel kan aanpassen.
Pagina: 1