hard en software voor ADSL plus Kabel

Pagina: 1
Acties:

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 13:37
Ik heb momenteel een ADSL abbo met een los modem/router, een losse switch en een los 54G access point.

Ik wil thuis een mail- file en wikiserver gaan hosten en wil voorkomen dat ik door een netwerkstoring onbereikbaar wordt, dus 2 internettoegangen.

Mijn vraag: welke hardware/software kan ik gebruiken (server is OS X trouwens)? Downloadsnelheid vind ik minder belangrijk dan snelle ping tijden en een goede upload, erg veel gebruikers tegelijkertijd verwacht ik niet (5 max), maar met name de mail wil ik nooit laten bouncen, en ook files moeten bereikbaar blijven via VPN.

Ik kan me voorstellen 1 snellere en 1 angzamer abbo (1xkabel en 1xadsl) maar hoe zorg ik ervoor dat de server via beide bereikbaar is want intern is er maar 1 LAN. Dan is load balancing ook nog eens handig lijkt me.

Weet iemand hoe dit kan?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De vraag is niet hóe je dit wil doen (zoek eens op trunking of link aggregation) maar waaróm!

Een shared-hostingoplossing hoeft nog geen twintig euro per jaar te kosten (en dan heb je mail, php en sql, dus ruim voldoende voor jouw eisen) en dan wordt er voor gezorgd dat je site 99,9% uptime heeft.

Dit kun jij thuis voor dit bedrag niet realiseren, alleen aan stroomkosten ben je al meer kwijt.

:w gb'tje :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je een server met "gegarandeerde" uptime wilt hebben, dan kan je beter naar professionele mogelijkheden gaan kijken, zoals colocalisatie. Bij consumentenlijntjes krijg je geen garanties, en is de upload ook nog mager. :)

edit: spuit 11... :P

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 29-07-2008 20:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Opa_Piet840
Toelichting:
Ik wilde een thuisnetwerk omdat ik bezig ben vanuit huis een bedrijfje op te zetten met wat anderen(dus als het goed gaat overplaatsen naar het toekomstige kantoor)

Ik wil de volgende dingen kunnen doen: backups van de laptops van de gebruikers (normaal gesproken via LAN) bestanden delen/centraliseren. Ik gebruik nu hosted exchange wat op zich prima werkt maar best duur is per gebruiker, mail adres en agendaserver zou een leuk extraatje kunnen zijn al heb ik het idee dat er geen beter oplossing dan exchange is.

Vanwege de backup behoefte dacht ik dat zelf de server hebben goedkoper zou zijn, zeker als iedereen 10-tallen gigabytes backupt

Als jullie denken dat mijn behoefte prima via colocatie of hosted oplossingen kan hoor ik dat graag (ben zelf geen systeembeheerder dus de beheerkosten en eenvoud zijn ook wel een factor)

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[Dual Wan] Kabel en ADSL

Onlangs stond in 1 van de bekende computerbladen (weet niet meer welke) 'n test van 3 modem/routers die daarvoor bedoeld zijn, waaronder de Draytek die in bovengenoemd topic aangestipt wordt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Zelf een server willen draaien betekent investeren. Je kunt niet die supergoeie PC van je buurjongetje overkopen en als server in gebruik nemen, want als je moederbord crasht ligt je bedrijf twee dagen plat. Als je daarentegen een contract bij Dell afsluit zullen zij binnen vier uur op de stoep staan met een nieuw, identiek moederbord waardoor er niets opnieuw hoeft te worden geïnstalleerd, en je zo snel mogelijk weer aan de slag kunt. Om van die service gebruik te kunnen maken moet je echter wel de server bij Dell aanschaffen :+

Je zult je eisen op een rijtje moeten zetten, en het beste kun je dit gewoon afstemmen met een adviseur, die je ook zal begeleiden met de aanschaf, installatie en onderhoud. Waarschijnlijk moet je gaan kijken richting een SBS server met een tapeunit, stukken goedkoper dan tientallen gigabytes offsite backup ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 29-07-2008 20:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Opa_Piet840
ik test momenteel een apple server (leopard server op een mac pro) maar mijn eerste ervaring is al dat de eerste adviseur bij de aanschaf roept: neem een 320GB HD voor het systeem en 2x500GB voor de data. Vervolgens komt de man die de installatie doet en die zegt neeeee, je moet het systeem mirorren dus daarvoor de 2x500 (incl data) en de backups op de derde schijf (die dan vervolgens te klein is)

kortom hoe moet ik als relatieve leek nou aan een goede adviseur komen?

Edit: bedankt voor delink naar de andere topic, beantwoord mijn originele vraag

Imand nog een naam van een echt goede advseur? (liever overkill aan kwaliteit, duurdere uren zijn al snel voordeliger als iemand gewoon in een keer en snel de oplossing levert) sorry

[ Voor 21% gewijzigd door Opa_Piet840 op 31-07-2008 22:16 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:37

lier

MikroTik nerd

Gratis advies (krijg je hier voldoende op GoT ;) ): Back-up doe je niet op een medium dat zich in de server bevindt, gebruik hiervoor (bijvoorbeeld) tape of externe harddisk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Opa_Piet840 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:54:
Imand nog een naam van een echt goede advseur? (liever overkill aan kwaliteit, duurdere uren zijn al snel voordeliger als iemand gewoon in een keer en snel de oplossing levert)
Kijk uit, je begeeft je dan heel snel in het terrein van de werving, wat niet mag op GoT. Als je trouwens van adviseurs afhankelijk gaat zijn voor je mening, dan is uitbesteden waarschijnlijk beter. Maak eerst een businessplan voor je tot aanschaf overgaat, en vraag verschillende, onafhankelijke offertes :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1