[Dual Wan] Kabel en ADSL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Ik overweeg om naast mijn huidige ADSL-abonnement een kabel-abonnement via UPC te nemen. Om beide verbindingen tegelijkertijd te kunnen gebruiken wil ik dan een router met twee WAN-aansluitingen aanschaffen. Mijn vraag is waar moet ik op letten. Kan ik bijvoorbeeld de Vigor 2910V van Draytek hiervoor gebruiken?

(Draadloos is niet mijn ding vandaar niet de Vigor 2910VG, de G staat voor een draadloos model)

Mijn vraag is niet duidelijk genoeg. De hoofdvraag is kan ik een kabelmodem en een ADSL-modem aansluiten op dezelfde router met twee WAN-poorten. Zo ja, welke routers zijn hiervoor geschikt.

[ Voor 19% gewijzigd door One_Gandalf op 22-07-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
De vraag is dan vooral wat je eisen zijn ;)
Waarvoor wil je een tweede lijn? als backup? als goedkoper alternatief? Om enelijn open te houden voor een server?
Kortom; wat had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
the_stickie schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:26:
De vraag is dan vooral wat je eisen zijn ;)
Waarvoor wil je een tweede lijn? als backup? als goedkoper alternatief? Om enelijn open te houden voor een server?
Kortom; wat had je in gedachten?
Redenen voor deze oplossing in volgorde van belangrijkheid :
1. Connectiviteit als één verbinding wegvalt
2. Extra bandbreedte (meer een bijkomstig voordeel)

Eigenlijk is de eerste reden de hoofdreden.

[ Besef je wel dat je een vraag met een vraag beantwoordt ? ;) ]

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 22-07-2008 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gebruik een Netgear DGFV338 (Wireless/ADSL Modem/VPN/Firewall/Router). Daarmee kun je kiezen om een verbinding als backup te gebruiken of eventueel PC's altijd over een bepaalde verbinding te laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Bedenk wel dat je met een dergelijke setup (twee verschillende ISPs) en geen binding aan de andere kant van de lijnen dat je dan de individuele connecties niet sneller zullen gaan. Pas als je meerdere (download)connecties openzet gaat het harder lopen (met een downloadmanager bijvoorbeeld). Verder krijg je bij een random WAN keuze per connectie een probleem met sessies/websites die je proberen te volgen op 1 IP adres.
Als je kiest voor een optie dat je de clients kan binden aan een WAN interface is het niet zo nuttig imo, behalve als je N aantal WAN interfaces overeenkomen met je N aantal clients.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik had eerst een merkloze dualwan router, alleen deed die slechts 8mbit...
Heb daarna een poosje een Hotbrick gehad (19"). Kwa performance deed ie het goed, alleen was dat ding een hel kwa VPN config (en vond ik de config uberhaupt zuigen)

Heb nu een eenvoudige sonicwall staan. Dat ding haalt ook niet de hele performance, houd op bij zo'n 30mbit, maar is wel stabiel en goed in te stellen. (ivm performance heb ik nu ff tijdelijk een aparte router ernaast)

Maar idd, je kan gewoon 1 verbinding als backup gebruiken, of bv bij een bepaalde load mee laten schakelen.
De laatste optie is niet handig, aangezien je dan @random 1 van beide IP adressen pakt, en sommige sites dat niet leuk vinden (sessies uitgelogd enzo)

Ikzelf gebruik mn ADSL als primaire verbinding (14/1), en chello extreme als backup (24/2).
Giganews routeer ik via chello, Usenetserver via ADSL. Totaal kom ik dan op zo'n 4Mb/sec download uit. Handmatig forceer ik dus wat de 2e verbinding gebruikt (Routing configureren in de router), en bij downtime schakelt ie alles over.

Als je een beetje router hebt kan dat dus prima via een dualwan ding, en heb je ook geen downtime bij storingen.

Echt loadbalancing raad ik dus niet aan, tenzij je isp dat aanbied. Failover en selectief routeren is wel een goed werkbare optie.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 22-07-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
TheBorg schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:31:
Ik gebruik een Netgear DGFV338 (Wireless/ADSL Modem/VPN/Firewall/Router). Daarmee kun je kiezen om een verbinding als backup te gebruiken of eventueel PC's altijd over een bepaalde verbinding te laten verbinden.
Heb je hierop een ADSL-modem en een kabel modem aangesloten? Ik heb even gekeken maar deze router ondersteunt zo te zien geen load balancing. Wat ik wel aantrekkelijk vind.
gertvdijk schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:36:
Bedenk wel dat je met een dergelijke setup (twee verschillende ISPs) en geen binding aan de andere kant van de lijnen dat je dan de individuele connecties niet sneller zullen gaan. Pas als je meerdere (download)connecties openzet gaat het harder lopen (met een downloadmanager bijvoorbeeld). Verder krijg je bij een random WAN keuze per connectie een probleem met sessies/websites die je proberen te volgen op 1 IP adres.
Als je kiest voor een optie dat je de clients kan binden aan een WAN interface is het niet zo nuttig imo, behalve als je N aantal WAN interfaces overeenkomen met je N aantal clients.
Ik heb inderdaad nagedacht over het probleem van twee IP-adressen. Mocht dit fout gaan dan koppel ik de browser aan een van de WAN-poorten.

Het nut ligt voor mij vooral bij de fail over mogelijkheid.
DJSmiley schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:38:
Ik had eerst een merkloze dualwan router, alleen deed die slechts 8mbit...
Heb daarna een poosje een Hotbrick gehad (19"). Kwa performance deed ie het goed, alleen was dat ding een hel kwa VPN config (en vond ik de config uberhaupt zuigen)

Heb nu een eenvoudige sonicwall staan. Dat ding haalt ook niet de hele performance, houd op bij zo'n 30mbit, maar is wel stabiel en goed in te stellen. (ivm performance heb ik nu ff tijdelijk een aparte router ernaast)

Maar idd, je kan gewoon 1 verbinding als backup gebruiken, of bv bij een bepaalde load mee laten schakelen.
De laatste optie is niet handig, aangezien je dan @random 1 van beide IP adressen pakt, en sommige sites dat niet leuk vinden (sessies uitgelogd enzo)

Ikzelf gebruik mn ADSL als primaire verbinding (14/1), en chello extreme als backup (24/2).
Giganews routeer ik via chello, Usenetserver via ADSL. Totaal kom ik dan op zo'n 4Mb/sec download uit. Handmatig forceer ik dus wat de 2e verbinding gebruikt (Routing configureren in de router), en bij downtime schakelt ie alles over.

Als je een beetje router hebt kan dat dus prima via een dualwan ding, en heb je ook geen downtime bij storingen.

Echt loadbalancing raad ik dus niet aan, tenzij je isp dat aanbied. Failover en selectief routeren is wel een goed werkbare optie.
Kijk dat is nu precies wat ik bedoel. Kan ik hiervoor elke dual WAN router gebruiken of zijn er modellen die de combinatie van een ADSL-modem en een kabel-modem niet ondersteunen?

[ Voor 84% gewijzigd door One_Gandalf op 22-07-2008 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag uit de eerste post kan gewoon met JA worden beantwoord.
Die Draytek is een prima keuze.

edit: check even bij routershop.nl, die hebben een flinke keuze dual WAN apparaten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
One_Gandalf schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:39:
[...]

Kijk dat is nu precies wat ik bedoel. Kan ik hiervoor elke dual WAN router gebruiken of zijn er modellen die de combinatie van een ADSL-modem en een kabel-modem niet ondersteunen?
Maakt geen f*ck uit, ervanuitgaand dat je ethernet modems hebt. Bij kabel krijg je standaard al je publieke IP, bij ADSL zul je de modem bij voorkeur in bridging moeten zetten. (Eventueel voip in je modem vervalt dan wel)

Tenzij je een aparte modem hebt (oude speedtouch home die PPtP doet) of een kabelprovider met inloggen (PPPoE, bv Caiway) hoef je eigenlijk nergens rekening mee te houden. Alleen moet je router wel snel genoeg zijn als je de max snelheid wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:56:
De vraag uit de eerste post kan gewoon met JA worden beantwoord.
Die Draytek is een prima keuze.

edit: check even bij routershop.nl, die hebben een flinke keuze dual WAN apparaten.
Ok, toch nog een duidelijk antwoord. ;) Ik heb al bij de routershop rondgeneusd maar had nog niet voldoende kennis om een afgewogen keuze te maken.
DJSmiley schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:57:
[...]
Maakt niet uit, er van uitgaand dat je ethernet modems hebt. Bij kabel krijg je standaard al je publieke IP, bij ADSL zul je de modem bij voorkeur in bridging moeten zetten.
Ok, op zo'n antwoord zat ik eigenlijk een beetje te wachten. Zekerheid voor alles. :)
DJSmiley schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:57:
[...]
bij ADSL zul je de modem bij voorkeur in bridging moeten zetten. (Eventueel voip in je modem vervalt dan wel)
Mijn ADSL-modem (SpeedTouch 780WLi) ondersteunt nu VOIP en staat ingesteld in bridge mode (RFC1483). Mijn telefoon is aangesloten op een poort van het ADSL-modem.

Waarom zou VOIP niet meer werken als ik het modem koppel aan de router?

[ Voor 57% gewijzigd door One_Gandalf op 23-07-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
One_Gandalf schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:01:
Waarom zou VOIP niet meer werken als ik het modem koppel aan de router?
Omdat VoIP een subsysteem is dat zich net als een PC in je netwerk met het internet moet communiceren. In bridged mode kan het VoIP subsysteem dus niets, omdat het voor de router zit.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 22:28
als je telefoon (let wel POTS telefoon) rechtstreeks op de modem hangt zie ik geen probleem.
Je gebruikt dan waarschijnlijk geen echte VoIP maar Voice over ATM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RV042-EU van Linksys is ook fijn, maar geen idee hoe die staat in vgl met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
redfox314 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:40:
als je telefoon (let wel POTS telefoon) rechtstreeks op de modem hangt zie ik geen probleem.
Speedtouch 780 is een VoIP modem, geen VoDSL ( over ATM). Afaik gebruikt alleen Alice dat.
TS zal, als ie dus zn 780 in bridiging zet, een ATA convertor (en eventueel accespoint) achter zn dualwan router moeten hangen, de 780 zal dan niets anders zijn dan modem. (dat is ie bij mij ook)

Andere (goedkopere) optie: een 546 kopen en die als modem laten werken (bridiging), kost je 20 eur op marktplaats. Vervolgens de 780 'misbruiken' als AP/ATA. (DHCP uit en ding dmv lan aan je router knuppen). Meestal werkt dat. (geen garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
redfox314 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:40:
Dat een telefoon direct op het modem kan wil niet zeggen dat het VoDSL is, hoor. In feite zijn alle Telfort/Tiscali ZyXEL kastjes all-in-one apparaten voor een VoIP SIP apparaat, modem, router, switch en access point (indien wireless). De Allied Data dingen voor het BBNed netwerk zijn VoDSL en gaan op de manier die jij beschrijft. Die hebben afaik dan ook inderdaad niets te maken met hoe de TCP/IP laag staat afgesteld op het modem (bridged bijvoorbeeld).
Maar goed dat je even wijst op de mogelijkheid van het niet onklaar maken van je telefonie als je VoDSL hebt met een modem in bridged mode.
edit: net te laat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
gertvdijk schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:09:
[...]

Omdat VoIP een subsysteem is dat zich net als een PC in je netwerk met het internet moet communiceren. In bridged mode kan het VoIP subsysteem dus niets, omdat het voor de router zit.
En als ik nu VoIP instel op de nieuwe dual WAN router ? Ik zie net bij XS4ALL in de VoIP-wiki http://voip.wiki.xs4all.n...tle=Draytek_Vigor_2910VGi een uitleg voor de configuratie van de Draytek Vigor 2910VGi, dit model is vergelijkbaar met het model dat ik op het oog heb.
DJSmiley schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:00:
[...]

Speedtouch 780 is een VoIP modem, geen VoDSL ( over ATM). Afaik gebruikt alleen Alice dat.
TS zal, als ie dus zn 780 in bridiging zet, een ATA convertor (en eventueel accespoint) achter zn dualwan router moeten hangen, de 780 zal dan niets anders zijn dan modem. (dat is ie bij mij ook)

Andere (goedkopere) optie: een 546 kopen en die als modem laten werken (bridiging), kost je 20 eur op marktplaats. Vervolgens de 780 'misbruiken' als AP/ATA. (DHCP uit en ding dmv lan aan je router knuppen). Meestal werkt dat. (geen garantie)
Ik heb niet zo'n behoeft om me in allerlei bochten te wringen om VoIP werkend te houden.

Wat is een ATA-converter ? Ik heb even gezocht en ATA staat als ik het goed heb voor Analoge Telefoon Adapter.

[ Voor 62% gewijzigd door One_Gandalf op 23-07-2008 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
One_Gandalf schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:04:
En als ik nu VoIP instel op de nieuwe dual WAN router ? Ik zie net bij XS4ALL in de VoIP-wiki http://voip.wiki.xs4all.n...tle=Draytek_Vigor_2910VGi een uitleg voor de configuratie van de Draytek Vigor 2910VGi, dit model is vergelijkbaar met het model dat ik op het oog heb.
Dat werkt prima natuurlijk. Moet je wel uitkijken dat die VoIP connectie waarschijnlijk alleen werkt op de WAN aansluiting van de betreffende ISP. IP-gebonden namelijk.
Ik heb niet zo'n behoeft om me in allerlei bochten te wringen om VoIP werkend te houden.
Dan is VoIP op de Dual WAN router de perfecte oplossing.
Wat is een ATA-converter ? Ik heb even gezocht en ATA staat als ik het goed heb voor Analoge Telefoon Adapter.
Gewoon een kastje dat van het geluid digitaal naar analoog omzet op een ouderwetse analoge telefonielijn. Die zit dus in je huidige ST modem en dus waarschijnlijk ook in die Dual WAN router met VoIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZyWALL 35 en 70 kan het ook.
Zie instructie-link op http://www.zyxelsupport.nl/z219.html

Als je op ADSL gedeelte een PPPoA verbinding hebt probeer dan een 660R serie in half-bridge mode of een speedtouch in DHCP-spoofing mode zodat het publieke ip-adres alsnog op de WAN1 of WAN2 wordt doorgezet.

Als je VoIP daarachter wil gebruiken zou je een ATA adapter Prestige 2002 / L aansluiten met eventueel STUN instellingen van de SIP provider.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:44:
ZyWALL 35 en 70 kan het ook.
Zie instructie-link op http://www.zyxelsupport.nl/z219.html

Als je op ADSL gedeelte een PPPoA verbinding hebt probeer dan een 660R serie in half-bridge mode of een speedtouch in DHCP-spoofing mode zodat het publieke ip-adres alsnog op de WAN1 of WAN2 wordt doorgezet.

Als je VoIP daarachter wil gebruiken zou je een ATA adapter Prestige 2002 / L aansluiten met eventueel STUN instellingen van de SIP provider.
Ik heb inmiddels al een dual WAN router besteld namelijk de Vigor 2910VGi van Draytek.

(Voor de aandachtige lezer : dit is toch een draadloos model. De reden is dat ik graag VoIP en ISDN wilde en er geen model 2910Vi bestaat)

Kun je me uitleggen waarom ik de Speedtouch 780WLi (de ADSL-modem/router die ik nu heb) in DHCP-spoofing mode moet zetten (het modem staat nu ingesteld op bridge mode (RFC1483))? En wat de voordelen (en nadelen) zijn van het 'verplaatsen' van het publieke adres van het SpeedTouch modem naar de Draytek router?

VoIP kan ik opnieuw instellen op de Draytek-router. Hier verwacht ik geen problemen.
DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:49:
Is een cisco ASA 5505 niets ? ~225€
Die vigor kan hoe dan ook maar MAX 20Mb routeren dus zit je snel tegen je max. Zeker ook als je SPI en VPN gaat gebruiken. Bij de cisco moet je dan wel een losse AP ernaast hebbem voor wireless maar die zou ik hoe dan ook niet in mijn ADSL modem willen hebben.
Ik heb mijn keuze al gemaakt. Ik ben niet van plan om ingewikkelde zaken als SPI (Stateful Packet Inspection?) en VPN te gaan gebruiken. En ik verwacht niet binnenkort 20 Mb te bereiken. Ik zit nu met moeite op 10 Mb. Ik heb zelf wel gezocht naar een maximale doorvoersnelheid maar heb deze informatie niet kunnen vinden. Waar kan ik deze informatie terugvinden in de specificaties van de router?
DJSmiley schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 17:32:
[...]

a)
Op www.speedtouch.nl kun je kant-en-klare configwizards downloaden waarmee je de modem in bridge kunt zetten

[...]

20Mbit is niet zoveel, zeker niet als je ook gaat bundelen/loadbalancen. Ik weet niet wat je 2e verbinding voor snelheid heeft, maar als die ook 10mbit is zit je al aan de max.
a)
Ik wil graag weten waarom de huidige instelling ( bridge mode / RFC1483 ) moet worden aangepast naar 'DHCP spoofing'.

b)
Ik wil graag weten hoe je weet dat de router niet meer dan 20 Mb kan routeren. Dit kan ik namelijk nergens vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door One_Gandalf op 26-07-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Is een cisco ASA 5505 niets ? ~225€
Die vigor kan hoe dan ook maar MAX 20Mb routeren dus zit je snel tegen je max. Zeker ook als je SPI en VPN gaat gebruiken. Bij de cisco moet je dan wel een losse AP ernaast hebbem voor wireless maar die zou ik hoe dan ook niet in mijn ADSL modem willen hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
One_Gandalf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:41:
[...]

Kun je me uitleggen waarom ik de Speedtouch 780WLi (de ADSL-modem/router die ik nu heb) in DHCP-spoofing mode moet zetten (het modem staat nu ingesteld op bridge mode (RFC1483))? En wat de voordelen (en nadelen) zijn van het 'verplaatsen' van het publieke adres van het SpeedTouch modem naar de Draytek router?
Op www.speedtouch.nl kun je kant-en-klare configwizards downloaden waarmee je de modem in bridge kunt zetten
[...]

Ik heb mijn keuze al gemaakt. Ik ben niet van plan om ingewikkelde zaken als SPI (Stateful Packet Inspection?) en VPN te gaan gebruiken. En ik verwacht niet binnenkort 20 Mb te bereiken. Ik zit nu met moeite op 10 Mb. Ik heb zelf wel gezocht naar een maximale doorvoersnelheid maar heb deze informatie niet kunnen vinden. Waar kan ik deze informatie terugvinden in de specificaties van de router?
20Mbit is niet zoveel, zeker niet als je ook gaat bundelen/loadbalancen. Ik weet niet wat je 2e verbinding voor snelheid heeft, maar als die ook 10mbit is zit je al aan de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Voor antwoorden op de laatste twee posts zie drie posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Kan iemand een antwoord geven op de vraag of de Vigor 2910VGi van Draytek maximaal 20 Mbit/s kan routeren?

[ Voor 17% gewijzigd door One_Gandalf op 28-07-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
One_Gandalf schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:04:
Kan iemand een antwoord geven op de vraag of de Vigor 2910VGi van Draytek maximaal 20 Mbit/s kan routeren?
Je kan ook zelf googlen natuurlijk. Simpel vraag en antwoord zijn helpdesks voor. :P
Er is op zich niet zoveel over te vinden natuurlijk, want niet iedereen wil een Dual WAN router hebben en voor de serieuze toepassingen wordt vaak een oplossing gekozen waarbij je verbindingen aan beide uiteinden aan elkaar worden geknoopt waarbij de ISP natuurlijke medewerking moet verlenen en vaak ook het modem levert.
Reviews/tests van het apparaat zijn er ook nauwelijks. Alleen wat user reviews. Deze gebruiker meldt dat hij maar 30 Mb/s kan. De 2950 is in elk geval sneller, want dat wordt wel gespecificeerd door Draytek: 90 Mb/s total WAN throughput.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 28-07-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik jou was zou ik eerst eens met pfsense gaan spelen om te kijken waar je interesses liggen. Het is een gratis pakket wat je op een oud pc'tje met 3 nics installeert, en kan zoveel meer als de meeste consumenten hardware routers.

Met het spelen leer je een hoop en kan je later alsnog je definitieve keuze maken..als je dat dan nog wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
gertvdijk schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:40:
[...]

Je kan ook zelf googlen natuurlijk. Simpel vraag en antwoord zijn helpdesks voor. :P
Er is op zich niet zoveel over te vinden natuurlijk, want niet iedereen wil een Dual WAN router hebben en voor de serieuze toepassingen wordt vaak een oplossing gekozen waarbij je verbindingen aan beide uiteinden aan elkaar worden geknoopt waarbij de ISP natuurlijke medewerking moet verlenen en vaak ook het modem levert.
Reviews/tests van het apparaat zijn er ook nauwelijks. Alleen wat user reviews. Deze gebruiker meldt dat hij maar 30 Mb/s kan. De 2950 is in elk geval sneller, want dat wordt wel gespecificeerd door Draytek: 90 Mb/s total WAN throughput.
Ik heb me suf gezocht maar nergens een duidelijke specificatie kunnen vinden. Als je het niet erg vindt dan ben ik niet zo'n liefhebber van helpdesks. Ik krijg een beetje het gevoel dat de uitspraak dat de router niet meer dan 20 Mb/s kan verwerken meer gebaseerd is op persoonlijke ervaring.

Ik heb de router vandaag ontvangen en aangesloten. Ik had direct verbinding met Internet. En dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Meestal ben je wel even aan het klooien voordat het zaakje werkt. Ik kan alleen mijn modem nog niet bereiken.

Adres router : 192.168.1.1
Adres modem was : 192.168.1.254

Je zou zeggen dat ik het modem nog steeds zou moeten kunnen bereiken. Iemand een tip?

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 28-07-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet je lan eens in een ander subnet e.g. 192.168.9/24

je modem hangt achter je router, je pc zal de router niet aanspreken omdat hij denkt dat je modem in hetzelfde subnet zit, niet dus.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
fish schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:01:
zet je lan eens in een ander subnet e.g. 192.168.9/24

je modem hangt achter je router, je pc zal de router niet aanspreken omdat hij denkt dat je modem in hetzelfde subnet zit, niet dus.
Inderdaad het werkt. Ik kreeg na het wijzigen van het subnet van het LAN en de uit te geven IP-adressen door de DHCP-server van de router nog wel een melding dat het IP-adres van de administrator 192.168.1.10 zou worden(blijven?). Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt. Feit is dat ik via 192.168.2.1 nu bij de router kan en via 192.168.1.254 bij het modem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
One_Gandalf schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:14:
[...]

Inderdaad het werkt. Ik kreeg na het wijzigen van het subnet van WAN1 en de uit te geven IP-adressen door de DHCP-server van de router nog wel een melding dat het IP-adres van de administrator 192.168.1.10 zou worden(blijven?). Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt. Feit is dat ik via 192.168.2.1 nu bij de router kan en via 192.168.1.254 bij het modem. :)
Kortom: je hebt nu dubbel-nat. Niet echt praktisch, en bij poortforwarding moet je alles dubbel doen, uPNP werkt niet enz.

Zet je modem in bridge en bespaar je die ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
DJSmiley schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:19:
[...]

Kortom: je hebt nu dubbel-nat. Niet echt praktisch, en bij poortforwarding moet je alles dubbel doen, uPNP werkt niet enz.

Zet je modem in bridge en bespaar je die ellende
De door jou genoemde zaken zijn voor mij niet direct urgent. Portforwarding gebruik ik niet en van 'uPNP' heb ik nog geen kennis genomen en gebruik ik dus ook niet.

Daar komt bij dat ik niet weet hoe ik het modem 'in bridge' moet zetten. Ik heb wel kant en klare configuratie-scripts gevonden op de site van SpeedTouch om het modem in 'bridge mode' te zetten, maar hier wordt niet vermeld welke CLI-commando's nodig zouden zijn om het modem in 'bridge mode' te zetten. Waar ik dan wel benieuwd naar ben.

Tevens vraag ik me af of ik het modem nog rechtstreeks zou kunnen bereiken als ik het in 'bridge mode' zet.

[ Voor 12% gewijzigd door One_Gandalf op 29-07-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Toevoeging, de lancom routers kunnen ook allemaal wan backup (tot 4x ethernet en als toevoeging umts en isdn). Totale routing capaciteit bij 2 ethernet interfaces is 120mbit (incl SPI en vpn gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb inmiddels Chello aangevraagd als tweede ISP naast XS4ALL.

Het lukt me echter niet om Chello te laten werken via de Draytek-router Vigor 2910VGi.

Als ik het Chello-modem rechtstreeks aansluit op mijn computer dan heb ik verbinding.

De opstelling is als volgt :
  • XS4ALL-modem naar poort WAN1 van de router (deze verbinding functioneert)
  • Chello-modem naar port WAN2 van de router (deze verbinding lijkt niet te functioneren)
Als ik kijk naar de online status van de Draytek-router via de webinterface dan zie ik dat XS4ALL op WAN1 groen is en Chello op WAN2 rood is.

Onder WAN2 heb ik voor Chello momenteel de volgende instellingen onder Internet Access :
Access Mode : Static or Dynamic IP
Static or Dynamic IP (DHCP Client) : Enable
Obtain an IP address automatically : aangevinkt
Specify a MAC Address : MAC-adres ingevoerd.

Ik weet niet zeker of ik hier het juiste MAC-adres heb ingevoerd (op een bijgevoegde sticker staan 4 MAC-adressen achter de labels EMAC, CMAC, MTA-MAC en USB-MAC); ik heb de eerste twee zonder succes geprobeerd

Het IP-adres van de Draytek router : 192.168.2.1
Het IP-adres van het XS4ALL modem : 192.168.1.254
Het IP-adres van het Chello modem : 1982.168.1.1 (hier zit mogelijk een subnet conflict)

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Ik denk dat ik het al heb opgelost door het Chello modem uit en aan te zetten. Vermoedelijk hield het Chello modem het MAC-adress van de netwerkkaart van mijn computer vast.

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 02-08-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

One_Gandalf schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:32:
Ik weet niet zeker of ik hier het juiste MAC-adres heb ingevoerd (op een bijgevoegde sticker staan 4 MAC-adressen achter de labels EMAC, CMAC, MTA-MAC en USB-MAC); ik heb de eerste twee zonder succes geprobeerd
Ik neem aan dat chello modems nog steeds in bridge mode staan, zo ja dan is het het makkelijkst het MAC te gebruiken van de netwerkkaart waarmee je internet access hebt.
Normaal gesproken kun je meerdere mac's aanmelden maar die draytec kan daar wel eens problemen mee hebben als de 'tijdelijke' ip adres in dezelfde range valt als de andere WAN connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
One_Gandalf schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:32:
...
Ik denk dat ik het al heb opgelost door het Chello modem uit en aan te zetten. Vermoedelijk hield het Chello modem het MAC-adress van de netwerkkaart van mijn computer vast.
Klopt. Chello deelt je ip uit aan 't eerste MAC wat ie tegenkomt (DHCP). Wil je daarna een ander apparaat aansluiten moet je mac clonen, of, simpeler, de modem rebooten.

Het macadres wat je dan moet clonen is niet van de modem, maar van de PC (als je die tenminste als 1e aangesloten had op dat modem). Maar idd, rebooten van modem is sneller/makkelijker

[ Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 03-08-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
In de webinterface kan je in het menu System Maintenance kiezen voor de optie SysLog / Mail Alert.

Het gaat mij om het deel Mail Alert. Hier kun je e-mail instellingen opgeven, ik kan echter niet in de documentatie terug vinden wanneer er dan een e-mail wordt verstuurd. Je kunt hier de volgende velden invullen:
  • SMTP server : het IP-adres van een te gebruiker SMTP-server
  • Mail To : een e-mail adres
  • Return-Path : geen idee wat ik hier moet invullen en waarvoor dit veld dient ; in de documentatie staat : "Assign a path for receiving the mail from outside."
  • Username : gebruikersnaam e-mail adres
  • Password : wachtwoord e-mail adres
Aansluitend hierop vraag ik me af of het mogelijk is om een e-mail te laten versturen wanneer een van de twee WAN-verbindingen uitvalt.

Update maandagochtend
Ik heb na wat zoeken over e-mail alert voor een Draytek router het volgende gevonden op Internet :
"Zodra de router vanaf het Internet wordt aangevallen, wordt er een e-mail aan de beheerder gestuurd. ".

Als ik in mijn e-mail kijk in Outlook zie ik dat het 'Return-Path' een e-mail adres is dat meestal gelijk is aan het e-mail adres van de afzender. Dit veld lijkt echter niet verplicht. Als ik het goed begrijp kan ik hier een ander e-mail adres invoeren voor het geval dat de e-mail niet kan worden bezorgd op het e-mail adres achter 'Mail To'.

[ Voor 26% gewijzigd door One_Gandalf op 04-08-2008 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

One_Gandalf schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:07:
In de webinterface kan je in het menu System Maintenance kiezen voor de optie SysLog / Mail Alert.

Het gaat mij om het deel Mail Alert. Hier kun je e-mail instellingen opgeven, ik kan echter niet in de documentatie terug vinden wanneer er dan een e-mail wordt verstuurd. Je kunt hier de volgende velden invullen:
  • Return-Path : geen idee wat ik hier moet invullen en waarvoor dit veld dient ; in de documentatie staat : "Assign a path for receiving the mail from outside."
Das gewoon de 'afzender'.
Aansluitend hierop vraag ik me af of het mogelijk is om een e-mail te laten versturen wanneer een van de twee WAN-verbindingen uitvalt.
Ja, mits je natuurlijk een SMTP gebruikt die altijd beschikbaar is (en dus niet achter een van beide wan's die kan wegvallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
DukeBox schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:31:
[...]

Ja, mits je natuurlijk een SMTP gebruikt die altijd beschikbaar is (en dus niet achter een van beide wan's die kan wegvallen).
Ik heb WAN2 er uit getrokken, maar ik heb geen e-mail ontvangen (de SMTP-server functioneert via WAN1). Ik denk toch niet dat dit zo werkt. Op Internet heb ik gelezen dat er een e-mail door de router wordt verstuurd wanneer er een inbraakpoging plaatsvindt. Blijkbaar dus niet als een van de twee verbindingen wegvalt.

Zojuist op de site van Draytek de volgende tekst gevonden :
"Wat is Mail alert? Mail alert kan u via e-mail waarschuwen voor aanvallen van buitenaf."

Ik moet toch eens beter leren zoeken. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door One_Gandalf op 04-08-2008 17:07 ]

Pagina: 1