Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik zit in de volgende situatie:

In principe zeg ik per 30-7 mijn contract op, ik heb een opzegtermijn van 1 maand (vanuit de cao metaal en techniek), ik heb echter op 11-7 al duidelijk gemaakt aan mijn werkgever dat ik weg zou gaan. (ik heb gezegd dat het 75-80% zeker was dat ik weg zou gaan)

Nu is het zo dat ik in augustus al 3 weken vakantie heb staan (de laatste 3 weken).

Zojuist een gesprek gehad met mijn werkgever waarbij hij aangaf mijn vakantie niet te willen geven (hij heeft al eerder akkoord gegeven) ivm bedrijfsbelang, als ik niet langer blijf (en dus ook geen uitstel vraag bij mijn nieuwe werkgever) om zaken over te dragen.

Nu is het zo dat hij zelf wel van 30-7 tot en met 18-8 op vakantie gaat.

In hoeverre is het nu ook zo dat hij die vakantie daadwerkelijk "af kan pakken?"

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door RKD op 29-07-2008 16:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe het wettelijk in elkaar zit weet ik niet.

Wat mijn persoonlijke mening is. Je moet wel je werkgever de tijd en ruimte geven om jou en je werkzaamheden te vervangen. Ontslag nemen en vervolgens zeggen dat je 2 maanden (opzegtermijn) vakantie hebt staan vind ik persoonlijk geen nette houding en ik zou me voor kunnen stellen dat het niet positief is als referentie later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
Viper® schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:51:
Hoe het wettelijk in elkaar zit weet ik niet.

Wat mijn persoonlijke mening is. Je moet wel je werkgever de tijd en ruimte geven om jou en je werkzaamheden te vervangen. Ontslag nemen en vervolgens zeggen dat je 2 maanden (opzegtermijn) vakantie hebt staan vind ik persoonlijk geen nette houding en ik zou me voor kunnen stellen dat het niet positief is als referentie later.
Ik neem ook geen 2 maanden vakantie, hij weet als sinds de 11e dat ik weg wil. Er is heel kort sprake van geweest dat ik misschien zou blijven, maar dat is op niets uitgelopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hij mag dit gewoon. Die vakantie moet je opnemen 'in overleg' met je baas.

Dat je zaken moet overhevelen is een gegronde reden. Wel zal hij natuurlijk je overblijvende vrije dagen moeten uitbetalen.

Dat hij zelf op vakantie gaat staat hier natuurlijk compleet los van.

[ Voor 19% gewijzigd door Kurios op 29-07-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RKD schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:54:
[...]

Ik neem ook geen 2 maanden vakantie, hij weet als sinds de 11e dat ik weg wil. Er is heel kort sprake van geweest dat ik misschien zou blijven, maar dat is op niets uitgelopen.
Ja lastig. In principe had hij daar meer rekening mee moeten houden bij het evalueren van je vakantie, ik weet niet precies wanneer je die vakantie aangevraagd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:20

Nitai

Live the life you love.

De vakantiedagen waar je recht op hebt, kan niet afgepakt worden. Redelijkerwijs heb je ook al op 11-7 aangegeven dat je gaat opzeggen per 30-7 en vervolgens nog een maand blijft.

Als het in het kader van het bedrijfsbelang is, dan zal hij je vast hebben aangeboden om de vakantiedagen uitbetaald te krijgen?

Hoe dan ook, in mijn ervaring is het dat je gewoon je resterende vakantiedagen opmaakt (in overleg). Mocht het allemaal niet lukken dan kun je altijd een telefoontje plegen naar je rechtsbijstand, en kunnen zij je adviseren wat voor rechten je hebt. Al zou ik me niet zo snel op deze maatregel beroepen.

Overigens, moet je even navragen hoe het zit met eindejaarsuitkeringen, vakantiegeld fietsplan, opleiding, e.d. Wellicht dat je (afhankelijk van de opbouwberekening bij je bedrijf) iets moet terugbetalen of nog moet ontvangen. Ook kan het zijn dat je dit met je vrije dagen kunt verrekenen.

@Viper, hij geeft 11-7 aan dat hij 30-7 gaat opzeggen, waarna hij nog een maand werkt. Ik vind dat meer dan redelijk hoor.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

RKD schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:49:

In principe zeg ik per 30-7 mijn contract op, ik heb een opzegtermijn van 1 maand (vanuit de cao metaal en techniek), ik heb echter op 11-7 al duidelijk gemaakt aan mijn werkgever dat ik weg zou gaan. (ik heb gezegd dat het 75-80% zeker was dat ik weg zou gaan)

Nu is het zo dat ik in augustus al 3 weken vakantie heb staan (de laatste 3 weken).

Zojuist een gesprek gehad met mijn werkgever waarbij hij aangaf mijn vakantie niet te willen geven (hij heeft al eerder akkoord gegeven) ivm bedrijfsbelang, als ik niet langer blijf (en dus ook geen uitstel vraag bij mijn nieuwe werkgever) om zaken over te dragen.

In hoeverre is het nu ook zo dat hij die vakantie daadwerkelijk "af kan pakken?"

Alvast bedankt.
In principe geldt het volgende wat betreft vakantiedagen: toegezegd = toegezegd. Daar kan de werkgever dan niet op terugkomen. De uitzondering betreft wanneer er een zwaarwegend bedrijfsbelang speelt. Of hiervan sprake is hangt van de omstandigheden af, maar zélfs in dat geval kan de werkgever niet zonder gevolgen terugkomen op zijn toezegging; hij zal dan gehouden zijn de schade van de werknemer te vergoeden (geboekte vakantie e.d.)

om het maar letterlijk uit de praktijkgids te quoten:
Als eenmaal toestemming voor vakantie is gegeven, mag de werkgever hier niet zomaar op terugkomen. Toch is dit onder omstandigheden wel mogelijk bijvoorbeeld als het bedrijf plotseling een grote order krijgt of bij ziekte van collega's. De werkgever moet dan wel de schade vergoeden die de werknemer lijdt, doordat zijn vakantie niet door kan gaan (bijvoorbeeld reeds gemaakte reis- of verblijfskosten).
Praktijkgids arbeidsrecht 2006, Kluwer (in 2008 staat zelfde info omtrent dit onderwerp, maar niet bij de hand)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 29-07-2008 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28491

Nitai schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:00:
@Viper, hij geeft 11-7 aan dat hij 30-7 gaat opzeggen, waarna hij nog een maand werkt. Ik vind dat meer dan redelijk hoor.
Umh.. hij werkt toch geen maand als hij er 3 weken van vakantie heeft opgenomen. Nu heeft zijn baas dus eigenlijk maar 1 week om een nieuwe persoon in te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
Anoniem: 28491 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Umh.. hij werkt toch geen maand als hij er 3 weken van vakantie heeft opgenomen. Nu heeft zijn baas dus eigenlijk maar 1 week om een nieuwe persoon in te werken.
Er moet al ongeveer 1 jaar lang een nieuw persoon bij (we waren een afdeling van 6, nu nog 3)

Hij heeft overigens nog niet aangeboden om ze uit te betalen. Hij kwam zelfs niet eens met een voorstel om tot een oplossing te komen, maar gelijk met het feit dat hij mijn vakantie niet wil toekennen.

Mijn vriendin is zojuist bij het juridisch loket geweest en daar zeiden dat het alleen kon als het om noodzakelijk bedrijfsbelang gaat. Denk aan het falliet gaan van het bedrijf. (wat hier niet het geval is want we zijn maar een kleine afdeling binnen het bedrijf)

Mijn voorstel om 2 weken vakantie te nemen en dan de laatste week nog terug te komen wilde hij niet accepteren.
Viper® schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:57:
[...]

Ja lastig. In principe had hij daar meer rekening mee moeten houden bij het evalueren van je vakantie, ik weet niet precies wanneer je die vakantie aangevraagd hebt.
Vakantie is ergens in mei aangevraagd als ik me niet vergis.

[ Voor 15% gewijzigd door RKD op 29-07-2008 17:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241294

Anoniem: 28491 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Hij zegt op per 30-7, dus de feitelijke uit dienst treding vindt plaats op 30-8. Omdat hij per 11-07 dat al aangegeven heeft lijkt het mij dat er dus wel degelijk sprake is van een ruime termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RKD schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:07:
[...]

Vakantie is ergens in mei aangevraagd als ik me niet vergis.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je vakantie goedgekeurd is toen je het aangevraagd hebt? Dan is het zo dat je baas tijd genoeg heeft gehad om vervanging voor jou te regelen. Daarbij kan ik uit je verhaal niet afleiding dat de voortgang van het bedrijf in het geding is waardoor je gewoon recht heb op je vakantie. Dat je met een tegenvoorstel komt is zeer netjes en dat je baas er niet op in gaat komt gewoon neer op werknemertje pesten. Probeer het nogmaals met je baas uit te praten, want je komt anders vrij snel in een hele vervelende situatie terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
Anoniem: 241294 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:13:
[...]

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je vakantie goedgekeurd is toen je het aangevraagd hebt? Dan is het zo dat je baas tijd genoeg heeft gehad om vervanging voor jou te regelen. Daarbij kan ik uit je verhaal niet afleiding dat de voortgang van het bedrijf in het geding is waardoor je gewoon recht heb op je vakantie. Dat je met een tegenvoorstel komt is zeer netjes en dat je baas er niet op in gaat komt gewoon neer op werknemertje pesten. Probeer het nogmaals met je baas uit te praten, want je komt anders vrij snel in een hele vervelende situatie terecht.
Het klopt inderdaad dat het bedrijf wel doorgaat, de afdeling zal het misschien even wat lastiger krijgen, maar dat is maar tijdelijk (we hebben iemand die kunnen inhuren, alleen dat kost even geld......)

Ik probeer netjes te blijven, maar ik heb een bloedhekel aan werknemertje pesten....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

als je in mei vakantie hebt aangevraagd , en die is je toegewezen , en er is geen sprake van een bedrijf wat zeer veel verlies lijdt als je er niet bent, zie ik niet in waarom hij zomaar je vakantie kan afpakken , zo te merken is je baas ook niet erg vrijgevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RKD schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:16:
[...]

Het klopt inderdaad dat het bedrijf wel doorgaat, de afdeling zal het misschien even wat lastiger krijgen, maar dat is maar tijdelijk (we hebben iemand die kunnen inhuren, alleen dat kost even geld......)

Ik probeer netjes te blijven, maar ik heb een bloedhekel aan werknemertje pesten....
Wie, als werknemer, niet. Vandaar ook mijn advies om het nogmaals te proberen middels communicatie met je baas. Mocht het zo zijn dat hij voet bij stuk blijft houden, is het raadzaam om je voorstel schriftelijk te doen en deze aangetekend te verzenden. Mocht het dan zover komen dat de boel gaat escaleren, dan heb jij in ieder geval je goodwill getoond door te zoeken naar een passende oplossing én je kunt het aantonen. Je staat, voor zover ik het kan zien/achterhalen, volledig in je recht. Stel je flexibel op, maar blijf bij je standpunten. En als het echt niet anders kan, laat het maar escaleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Anoniem: 241294 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:09:
[...]

Hij zegt op per 30-7, dus de feitelijke uit dienst treding vindt plaats op 30-8. Omdat hij per 11-07 dat al aangegeven heeft lijkt het mij dat er dus wel degelijk sprake is van een ruime termijn.
Ehhrr
Hij heeft dus niet op 11-07 opgezegd of ontlag genomen. Hij zegt dus pas morgen zijn contact op. Dat hij eerder heeft aangegeven misschien weg te willen: so what? :X Iedereen zegt wel eens dat hij/zij misschien gaat stoppen. Moet de werkgever dan alle mensen die dit zeggen een maand later op straat zetten?

Dan zou je ook kunnen zeggen dat TS met voorberachte rade vakantie heeft opgenomen en dus nooit de intentie heeft gehad zijn werkgever tijd te geven om het werk over te dragen. Nu heb ik natuurlijk geen idee wat voor een soort baan en verantwoordelijkheid TS heeft, maar de maand opzegtermijn wordt nu ineens vanwege de vakantie ingekort tot 1 week. Lijkt me erg weinig om een nieuwe werknemer in te werken

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 29-07-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:25:
[...]

Ehhrr

[...]

Hij heeft dus niet op 11-07 opgezegd of ontlag genomen. Hij zegt dus pas morgen zijn contact op. Dat hij eerder heeft aangegeven misschien weg te willen: so what? :X Iedereen zegt wel eens dat hij/zij misschien gaat stoppen. Moet de werkgever dan alle mensen die dit zeggen een maand later op straat zetten?

Dan zou je ook kunnen zeggen dat TS met voorberachte rade vakantie heeft opgenomen en dus nooit de intentie heeft gehad zijn werkgever tijd te geven om het werk over te dragen. Nu heb ik natuurlijk geen idee wat voor een soort baan en verantwoordelijkheid TS heeft, maar de maand opzegtermijn wordt nu ineens vanwege de vakantie ingekort tot 1 week. Lijkt me erg weinig om een nieuwe werknemer in te werken
Goed punt. Te vluchtig overheen gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 14:21
Ik vind het niet zo'n goed punt.

Hij heeft per 11-07 aangegeven dat hij waarschijnlijk een andere baan heeft per 1-9 en dus eind juli gaat opzeggen (zéér redelijk aangezien de werksfeer behoorlijk verpest kan worden, persoonlijk zou ik dat ook niet doen). De vakantie stond toen al gepland en deze dient dan ook gewoon door te gaan. Een toegekende vakantie kan en mag alleen door de werkgever geannuleerd worden als er aantoonbaar gemaakt kan worden dan het bedrijf in grote (financiële) problemen komt.

Mijn advies, en zoals ik begrijp ook al gedaan, een retourtje wetswinkel / rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

Gewoon zeggen dat je op vakantie wilt en ook gaat; Gevolg is natuurlijk wel dat de werkgever je ontslag zal weigeren.
Racemol schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:49:
Hij heeft per 11-07 aangegeven dat hij waarschijnlijk een andere baan heeft per 1-9 en dus eind juli gaat opzeggen
[..]
Hij kan zeggen wat hij wilt, zolang hij zijn ontslagbrief niet heeft ingeleverd maakt het niets uit wat hij heeft gezegd, en wanneer. Hij Geeft zijn ontslag op 1/8, voor de continuiteit van het bedrijf zal de werkgever dus kunnen eisen dat alle werkzaamheden overgedragen moeten worden. Dat zal niet lukken binnen een week. Dus het is of niet op vakantie, of zijn ontslag-brief wordt niet erkend door de werkgever.

[ Voor 73% gewijzigd door dusty op 29-07-2008 18:00 ]

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie ook Probleem met ontslag voor meer informatie. Zoals aangegeven: als de werkgever de aangevraagde vakantie weigert, dan zal hij de overgebleven dagen en eventuele schade (kosten van veranderen boekingen etc) moeten vergoeden.

Let op: het is nooit goed om werkweigering te doen en toch gewoon op vakantie te gaan, dat kan je positie in een eventuele rechtszaak zwakker maken. Gewoon op het werk verschijnen, en je precies aan de regels en afspraken houden. Doe ook alle correspondentie op papier, niets meer mondeling, en ga bij die rechtwinkel langs of vraag je rechtsbijstand aan. Succes :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Racemol schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:49:
Ik vind het niet zo'n goed punt.

Hij heeft per 11-07 aangegeven dat hij waarschijnlijk een andere baan heeft per 1-9 en dus eind juli gaat opzeggen (zéér redelijk aangezien de werksfeer behoorlijk verpest kan worden, persoonlijk zou ik dat ook niet doen). De vakantie stond toen al gepland en deze dient dan ook gewoon door te gaan. Een toegekende vakantie kan en mag alleen door de werkgever geannuleerd worden als er aantoonbaar gemaakt kan worden dan het bedrijf in grote (financiële) problemen komt.

Mijn advies, en zoals ik begrijp ook al gedaan, een retourtje wetswinkel / rechtsbijstand.
Dwars corrigeerde mijn redenatie over de termijn. Daarin had ik een fout gemaakt. Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt van eerdere posts.

Maar een opmerking van ik ga mischien weg kan niemand wat mee. Ontslag gaat pas in op het moment van schriftelijke opzegging.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 241294 op 29-07-2008 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 14:21
dusty schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:56:
Gewoon zeggen dat je op vakantie wilt en ook gaat; Gevolg is natuurlijk wel dat de werkgever je ontslag zal weigeren.

[...]

Hij kan zeggen wat hij wilt, zolang hij zijn ontslagbrief niet heeft ingeleverd maakt het niets uit wat hij heeft gezegd, en wanneer. Hij Geeft zijn ontslag op 1/8, voor de continuiteit van het bedrijf zal de werkgever dus kunnen eisen dat alle werkzaamheden overgedragen moeten worden. Dat zal niet lukken binnen een week. Dus het is of niet op vakantie, of zijn ontslag-brief wordt niet erkend door de werkgever.
Als je een formeel correcte opzegbrief schrijft, kan de werkgever je ontslag niet weigeren.
Anoniem: 241294 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:03:
[...]

Dwars corrigeerde mijn redenatie over de termijn. Daarin had ik een fout gemaakt. Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt van eerdere posts.

Maar een opmerking van ik ga mischien weg kan niemand wat mee. Ontslag gaat pas in op het moment van schriftelijke opzegging.
Inderdaad, als hij morgen zijn ontslag indient heeft hij dus nog 1 maand te werken. De vakantie stond al en zal ook blijven staan.Wil niet zeggen dat hij al eerder heeft aangegeven; "let op, je hebt straks iemand anders nodig die mijn taken gaat overnemen". Maar dat doet ook niet ter zake.

Ik heb het hier niet over of het netjes is of niet. Wettelijk gezien zie ik namelijk geen probleem.

Uiteraard zou ik mijn werkgever ook de mogelijkheid geven om een nieuwe werknemer aan te nemen en die in te werken en dus niet op vakantie te gaan. Ligt er een beetje aan hoe de verstandhouding tussen jou en je werkgever op dat moment is. Het is lastig, je begint bij je nieuwe werkgever namelijk met 0 vakantie uren, dit jaar alsnog 3 weken op vakantie bij je nieuwe werkgever wordt dan ook moeilijk (tenzij van te voren overeengekomen).

[ Voor 45% gewijzigd door Racemol op 29-07-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Tot zover ik de startpost begrijp is dit ok.

Die ene maand opzegtermijn geldt voor beide partijen. Ook al had je de vakantiedagen nog niet aangegeven, dan mag je nog steeds 1 maand van tevoren opzeggen (31-07) en in de 2e week van augustus met vakantie gaan indien je die vakantiedagen beschikbaar hebt.

Als het verder niet in het contract staat, sta je goed in je recht. Doordat je eerder al had aangegeven om te vertrekken heeft de baas zich voor kunnen bereiden op jouw vertrek, maar dat speelt in dit verhaal niet mee.
Je werkgever probeert zijn probleem naar jou over te hevelen, maar daar moet je je niets van aan trekken. Als jij binnen 1 week niet alles kan overdragen, zit er iets structureel fout in dat bedrijf.

Echter, hij mag jou wel verplichten om de gegevens over te dragen door eventueel over te werken omdat het anders niet in orde komt. Maar aan overwerk zitten ook grenzen. :)

Als je zorgt dat hij je schriftelijke opzegging morgen of overmorgen onder ogen krijgt, heb jij jouw werk gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 29-07-2008 19:04 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
Onbekend schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:11:
Tot zover ik de startpost begrijp is dit ok.

Die ene maand opzegtermijn geldt voor beide partijen. Ook al had je de vakantiedagen nog niet aangegeven, dan mag je nog steeds 1 maand van tevoren opzeggen (31-07) en in de 2e week van augustus met vakantie gaan indien je die vakantiedagen beschikbaar hebt.

Als het verder niet in het contract staat, sta je goed in je recht. Doordat je eerder al had aangegeven om te vertrekken heeft de baas zich voor kunnen bereiden op jou vertrek, maar dat speelt in dit verhaal niet mee.
Je werkgever probeert zijn probleem naar jou over te hevelen, maar daar moet je je niets van aan trekken. Als jij binnen 1 week niet alles kan overdragen, zit er iets structureel fout in dat bedrijf.

Echter, hij mag jou wel verplichten om de gegevens over te dragen door eventueel over te werken omdat het anders niet in orde komt. Maar aan overwerk zitten ook grenzen. :)

Als je zorgt dat hij je schriftelijke opzegging morgen of overmorgen onder ogen krijgt, heb jij jouw werk gedaan.
Jij verwoord precies wat mijn omgeving zegt.

Bij het 1e gesprek heb ik letterlijk gezegd: Ga op zoek naar iemand anders want het is voor 75 tot 80% zeker dat ik wegga. En ik neem aan dat een ieder hier begrijpt dat ik niet mijn ontslagbrief in lever als ik nog niet mijn nieuwe contract getekend heb.

Ik heb al aangeboden om over te werken om alles op papier te krijgen, hier werd niet op gereageerd door mijn directeur. Mijn directe collega stelde dit wel op prijs.

Ik kan mij prima inleven in de situatie waarin mijn werkgever zich nu bevind, maar aan de ene kant wil ik niet dat hij probeert mij op te zadelen met zijn problemen, maar aan de andere kant wil ik uiteraard wel meehelpen om de klanten zo goed mogelijk te blijven helpen..

(Het gaat om een IT bedrijf)

Mijn opzegging heeft hij in ieder geval al binnen, die heb ik vandaag in ieder geval aan hem overhandigd, onafhankelijk van hoe het af gaat lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door RKD op 29-07-2008 18:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je niet een compromis sluiten? Een korte vakantie en bijvoorbeeld nog 1 of 2 maal terugkomen om wat problemen en vragen op te lossen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarom zit hier elke keer iedereen te piepen dat die maand zo kort is, zeker als er ook nog vrije dagen zijn. Een werkgever kiest er toch zelf voor om z'n korte termijn te willen kiezen. Ik heb sinds mijn eerste echt baan nooit meer een opzeg termijn van 1 maand gehad. Het is altijd 2 maanden of zelfs 3 maanden.

Je weet namelijk bijna altijd dat iemand nog vrije dagen heeft. En als je dan uit gaat van een opzeg termijn van 1 maand, dan loop je als werkgever een risico. Dat weet je.

De vakantie is goedgekeurd. Ontslag wordt aangevaagd. Ik zie geen enkele reden waarom de werkgever nu of de vakantie niet kan verlenen of het ontslag kan verlenen. Tenzij er bedrijfsbelangen zijn die hier niet zichtbaar zijn! Als er onvoldoende documentatie is, is dat ook de schuld van de werkgever, want die moet dat eisen TIJDENS de reguliere werkzaamheden, niet als iemand weg gaat. Doet hij dat niet, is dat ook zijn risico. Immers een werknemer kan ook vanwege andere risico's plots wegvallen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vakantiedagen en einde dienstbetrekking
Bij het uit dienst gaan van de werknemer moet de werkgever de werknemer zijn tegoed aan vakantiedagen uitbetalen (de werknemer krijgt een eindafrekening). Bij de nieuwe werkgever begint de opbouw van vakantie van voor af aan. Wel heeft de werknemer tegenover de nieuwe werkgever aanspraak op vakantie, zonder behoud van loon, gedurende de periode die hij bij zijn oude werkgever heeft opgebouwd. Weer geldt dat bij schriftelijke overeenkomst van dit uitgangspunt kan worden afgeweken, maar niet voor wat betreft de wettelijke vakantiedagen.
Bron
Geen instemming werkgever
In principe moet uw werkgever instemmen met uw vakantiewensen. Slechts in twee gevallen mag uw werkgever van deze regel afwijken:

Er is een collectieve vakantie vastgesteld (zoals in de bouw en het onderwijs) of er staan afspraken in uw arbeidsovereenkomst.
Uw vakantiewens levert grote problemen op voor de bedrijfsvoering. In dat geval moet de werkgever wel akkoord gaan met een andere vakantieperiode van twee weken lang of tweemaal een week.
Bron

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De vakantie is kennelijk in mei goedgekeurd, maar toen was niet duidelijk dat jij in dezelfde maand ontslag zou nemen. Ik vind toch wel dat dat meespeelt.

Zoals eerder al is aangegeven: Een vakantie kan worden teruggedraaid als bedrijfsvoering in gevaar komt. Het niet kunnen overdragen van kennis/werkzaamheden zou ik daar wel tot rekenen. Want effectief is er maar 1 week de tijd voor sinds dat jij officieel ontslag hebt genomen en dat is kort dag.

Dat je ze een waarschuwing hebt gegeven is zeer netjes van je, maar de werkgever kan daar maar tot beperkte hoogte iets mee. Hij kan moeilijk een vervanger aannemen terwijl het niet zeker is dat je weggaat.

Het lijkt mij dat TS de nieuwe baan graag na zijn ingeplande vakantie wilde starten en dacht dat de opzegtermijn dan mooi met zn vakantie kon samenvallen. Begrijpelijk natuurlijk, maar ik vind de weigering van je werkgever ook begrijpelijk. Voor hem ben je nu maar 1 week beschikbaar na je officiele ontslag.

[ Voor 29% gewijzigd door Kurios op 04-08-2008 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 16:22

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Vraagje: heb je dit jaar al voldoende vakantiedagen opgebouwd? Als je 1/9 uit dienst gaat, dan werk je 75% van het jaar bij je huidige werkgever en zal je dus ook 75% van je vakantiedagen krijgen.

Meer opnemen dan die 75% kan volgens mij wel worden geblokkeerd door jouw werkgever.

Probeer eerst overeenstemming te krijgen met jouw directeur over wat er nog gedaan moet worden voordat jij weg kan. Probeer hierover meetbare afspraken op papier te krijgen.
Ga daarna eens kijken hoe lang je daar voor nodig hebt...

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 08:52
Cyberpope schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:00:
Waarom zit hier elke keer iedereen te piepen dat die maand zo kort is, zeker als er ook nog vrije dagen zijn. Een werkgever kiest er toch zelf voor om z'n korte termijn te willen kiezen. Ik heb sinds mijn eerste echt baan nooit meer een opzeg termijn van 1 maand gehad. Het is altijd 2 maanden of zelfs 3 maanden.

Je weet namelijk bijna altijd dat iemand nog vrije dagen heeft. En als je dan uit gaat van een opzeg termijn van 1 maand, dan loop je als werkgever een risico. Dat weet je.

De vakantie is goedgekeurd. Ontslag wordt aangevaagd. Ik zie geen enkele reden waarom de werkgever nu of de vakantie niet kan verlenen of het ontslag kan verlenen. Tenzij er bedrijfsbelangen zijn die hier niet zichtbaar zijn! Als er onvoldoende documentatie is, is dat ook de schuld van de werkgever, want die moet dat eisen TIJDENS de reguliere werkzaamheden, niet als iemand weg gaat. Doet hij dat niet, is dat ook zijn risico. Immers een werknemer kan ook vanwege andere risico's plots wegvallen.
Die 1 maand opzeg termijn kiest de werkgever niet, die zit in de cao vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

bangkirai schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:38:
[...]
Die 1 maand opzeg termijn kiest de werkgever niet, die zit in de cao vastgelegd.
De werkgever is op de hoogte van de cao en van de 1 maand opzegtermijn.
Een bedrijf mag niet van 1 werknemer afhangen!

Als er de helft van het personeel ontslag neemt is het een ander verhaal en kan het dus zijn dat er geen tijdelijke vervanger meer over is. (Maar dan zit er structureel iets fout bij dat bedrijf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

En wat zeg de CAO
1. Opzegging van een arbeidsovereenkomst geschiedt met inachtneming van de
termijnen zoals genoemd in artikel 7: 672 BW.
2. Opzegging geschiedt met inachtneming van de opzegtermijnen tegen het einde van de
maand bij salarisbetaling per maand en tegen het einde van de vierweken-periode bij
salarisbetaling per vier weken.
En wat zegt de wet:
6. Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van
opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en
voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.
Mij is geen enkele CAO bekend, die van deze regel afwijkt. Je mag als werkgever termijn verlengen. Helaas geld dat dan ook voor jou als werkgever (dubbel).

Edit: Een werkgever kiest dus altijd zijn eigen opzegtermijn, met het minimum van 1 maand. Hij kan dus rustig 2 maanden in het contract zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 05-08-2008 18:22 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Je kiest er zelf voor om werkgever te worden, en als je dan toch werkgever wordt binnen een sector binnen een CAO, kies je er toch echt als werkgever zelf voor.

Wil je dat als werkgever niet, dan moet je je niet aan een CAO binden, of niet een tak van sport doen waar dit in verplicht is.

Het wel of niet mee laten spelen van iets mondeling zeggen over wel of niet weggaan. Als ik met al mijn 500 collega's ga vertellen dat we allemaal voor 75-80% weggaan, en de baas neemt 500 man nieuwe personeel aan, en ik blij met al m'n 500 collega's hangen, is de tent ook snel failliet natuurlijk. Lijkt me dus totaal niet relevant.

Een opzegtermijn houd in dat je dus nog een maand werkt, om dingen over te dragen, anderen in werkt, etc..etc.. Zoals aangegeven kan een werkgever wegens zware bedrijfsbelangen een vakantie dus intrekken. Iemand die maar 1 week van zijn/haar opzegtermijn aanwezig is lijkt me een dusdanige reden om een vakantie in te trekken.

Een ander punt is natuurlijk, stel dat je vakantie omgezet zou worden (even zeggen dat je er wel blijft werken), kan je vriendin uberhaupt wel de vakantie omzetten. Lijkt me niet dat je als partners appart op vakantie zou moeten gaan.

Stel dat je bijvoorbeeld met je nieuwe werkgever nog even praat over bijvoorbeeld niet per 1 september te beginnen, maar 2 weken later, en dat je vriendin d'r vakantie verschuift, kosten voor de huidige werkgever? (2 weken onbetaald verlof dus eigenlijk).

Stel dat ik dit jaar met een handje vol vrienden op vakantie zou gaan, en mijn werkgever wil m'n vakantie laten omzetten. M'n maten kunnen niks verschuiven, ik werk me al meer dan een halfjaar naar m'n verdienden vakantie toe, en ik zou dan niet mee kunnen, en vervolgens in m'n eentje wegmoeten? No way dat dat gaat gebeuren. Er zullen dus ongetwijfeld meerdere factoren meespelen dan enkel de situatie van 1 werknemer, neem als voorbeeld een partner, of een groep vrienden, of een bruiloft van familie in het buitenland waar je een vakantie aan vast plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

Mx. Alba

hen/die/zij

TS staat heel sterk want eenmaal toegezegde vakantie kan niet zomaar teruggenomen worden.

Er zijn hier wel verzachtende omstandigheden voor de werkgever, namelijk dat bij het aanvragen van de vakantie uiteraard niet bekend was dat je ontslag zou nemen. Op die grond zou je met je werkgever een regeling kunnen treffen. Maarja, als je werkgever plompverloren zegt dat hij je vakantie wil terugtrekken dan geeft dat al aan dat hij niet echt in is voor een compromis...

Lastige situatie... Succes ermee!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
Mx. Alba schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:58:
TS staat heel sterk want eenmaal toegezegde vakantie kan niet zomaar teruggenomen worden.

Er zijn hier wel verzachtende omstandigheden voor de werkgever, namelijk dat bij het aanvragen van de vakantie uiteraard niet bekend was dat je ontslag zou nemen. Op die grond zou je met je werkgever een regeling kunnen treffen. Maarja, als je werkgever plompverloren zegt dat hij je vakantie wil terugtrekken dan geeft dat al aan dat hij niet echt in is voor een compromis...

Lastige situatie... Succes ermee!
Nog even een update:

Zoals iemand al zei, verschuiven van de vakantie is geen optie, want dan is mijn vriendin niet meer vrij, moet ze weer aan de gang met haar studie.

Mijn werkgever wilde geen enkele compromis sluiten, bleef alleen maar dreigen met het inhouden van de vakantie. Het probleem is dat hij het misschien als zwaarwegend bedrijfsbelang zou kunnen hard maken. Dan zou ik helemaal het haasje zijn. Daarom met mijn nieuwe werkgever afgesproken dat ik op 22 september begin en de 1e 3 weken van september nog bij mijn huidige werkgever werk.

Je begrijpt dat ik niet helemaal blij met de situatie, want het voelt gewoon als een soort chantage en werknemertje pesten, maar goed van 22 september begin ik dus bij mijn nieuwe werkgever.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

RKD schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:52:
Je begrijpt dat ik niet helemaal blij met de situatie, want het voelt gewoon als een soort chantage en werknemertje pesten, maar goed van 22 september begin ik dus bij mijn nieuwe werkgever.
Dit is inderdaad werknemertje pesten.
Hij wil je graag behouden om een of andere reden. (Kennis, kwaliteit, goedkoop e.d.)
Omdat je werkgever jouw nu niets gunt, heb jij toe moeten geven en werkt dus voor langer.

Wees blij dat je straks een andere werkgever hebt, want dit is niets meer zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:01

St@m

@ Your Service

[...]

Nog even een update:

Zoals iemand al zei, verschuiven van de vakantie is geen optie, want dan is mijn vriendin niet meer vrij, moet ze weer aan de gang met haar studie.

Mijn werkgever wilde geen enkele compromis sluiten, bleef alleen maar dreigen met het inhouden van de vakantie. Het probleem is dat hij het misschien als zwaarwegend bedrijfsbelang zou kunnen hard maken. Dan zou ik helemaal het haasje zijn. Daarom met mijn nieuwe werkgever afgesproken dat ik op 22 september begin en de 1e 3 weken van september nog bij mijn huidige werkgever werk.

Netjes opgelost van JOU (dat je daar zo mee akkoord gaat :P ), en natuurlijk niet van je werkgever.. wat een zak hooi.
Maar, er is een voordeel, je hoeft nu niet meer over te werken :+

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Y! Celebrate Life!

En het is weer duidelijk dat de meeste mensen geen idee hebben wat er omgaat in het aannemen van nieuw personeel; of denkt men dat je binnen een week een goede kandidaat kunt interviewen EN aannemen EN te laten inwerken?

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

dusty schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:51:
En het is weer duidelijk dat de meeste mensen geen idee hebben wat er omgaat in het aannemen van nieuw personeel; of denkt men dat je binnen een week een goede kandidaat kunt interviewen EN aannemen EN te laten inwerken?
Dat heeft er niets mee te maken. Ja of wel natuurlijk maar dat is een risico van de werkgever die dan maar een langere opzegtermijn in het contract moet zetten zodat hij meer tijd heeft om vertrekkende mensen te vervangen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:01

St@m

@ Your Service

Dan moet de werkgever dus inderdaad maar eens nadenken en de opzeg termijn verhogen..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

St@m schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:01:
[...]

Dan moet de werkgever dus inderdaad maar eens nadenken en de opzeg termijn verhogen..
De werkgever moet eens weten hoeveel risico zijn bedrijf loopt als 1 werknemer uitvalt (door ziekte of overlijden).
Documentatie en werkspreiding is een van de belangrijkste zaken waar veel (kleinere) bedrijven het niet zo nauw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit risico kan de werkgever zelf beperken door fatsoenlijke planning en tijd reserveren dat core-skills goed verdeeld zijn over de werknemers. Om dat risico nu alleen op de werknemer af te schuiven is niet correct :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Mx. Alba schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:58:
Onzin, bij ingrijpende wijzigingen in de arbeidssituatie (zeg bijv. werknemer dient ontslag in volgend op de vakantie) mag dit gewoon uit oogpunt van bedrijfsbelang teruggedraaid worden. Had je maar moeten bedenken voordat je op zo'n idioot moment van baan wilde switchen.

Alle eerdere toezeggingen en beloftes zijn daarbij van generlei belang - als jij aangeeft dat je voor 75-80% zeker weggaat is dat heel leuk voor je, maar daar kan werkgever niets mee, die moet dingen op papier zien. En die gaat er niet van uit dat jij zo stom bent dat je opzegt per de maand volgend op je lange vakantie, want daarmee geef je hem 5000kg munitie om je vakantie in te trekken. Duh.

Iedereen die hier roept dat het 'werknemertje pesten' is wat er hier gebeurt moet even z'n oogkleppen afzetten en bedenken wat het inhoudt als er iemand voor je werkt waar je in goed vertrouwen een lange vakantie mee afspreekt en die die toezegging vervolgens misbruikt om z'n opzegtermijn meer dan te halveren. Dat heet 'werkgevertje pesten'.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Y! Celebrate Life!

gambieter schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:57:
[...]
Dit risico kan de werkgever zelf beperken door fatsoenlijke planning en tijd reserveren dat core-skills goed verdeeld zijn over de werknemers. Om dat risico nu alleen op de werknemer af te schuiven is niet correct :) .
Core-skills goed verdelen over de werknemers komt inderdaad niet vaak genoeg voor. Bij ziekte kan men over het algemeen nog steeds vragen stellen aan de werknemer en die zal dan ook meestal in staat zijn te helpen ondanks zijn ziekte. Echter is overlijden incidenteel en niet iets waar iemand mee rekening zal houden. Netzoals iemand die opzegt, en dan 3 van de resterende 4 weken op vakantie gaat, dat is een incident wat niet vaak zal voorkomen, echter komt het wel vaak genoeg voor dat sommige bazen slim genoeg zijn dat ze in het contract zetten 4 >> werk << weken ( waarbij dus vakantie niet als werk-week zal worden beschouwd. )

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RKD schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:49:

Alvast bedankt.
Als ik de relevante feiten even onder elkaar zet krijg ik dit:

1. Op 11-7 deel jij mee dat er 75 à 80% kans is dat je je baan opzegt.
2. Jij plant vervolgens een vakantie die de laatste drie weken in augustus beslaat.
3. Per 30-7 vindt opzegging plaats met inachtneming wettelijke termijn, dus einde arbeidsovereenkomst met ingang van 1-9.

Vind je het gek dat je werkgever hier niet blij mee is? Jij hebt de verplichting je als goed werknemer te gedragen en de wet schrijft ook voor dat vakanties worden ingeroosterd in overleg met de werkgever. Je kunt niet zomaar éénzijdig aanzeggen dat je er dan en dan niet bent. Ik begrijp uit je verhaal dat je dat wel hebt gedaan.

Weliswaar heb je vóór je juridische opzegging al kenbaar gemaakt dat er een grote kans was dat je weg zou gaan, maar dat is geen vrijbrief om dan je eigenbelang maar volledig voorop te stellen. Tot het moment dat jouw arbeidsovereenkomst eindigt ben je nog gewoon in dienst. Had je dit eerder kortgesloten met je werkgever dan had je wellicht iets kunnen regelen, maar die mogelijkheid is nu natuurlijk bekeken.

Dus tsja, wat 'mag' de werkgever? Je bent formeel nog tot 1-9 in dienst en daarin gelden de normale regels. Als een zwaarwegend bedrijfsbelang meebrengt dat jij in die periode nog moet werken, dan moet dat maar. Je krijgt je niet opgenomen vakantiedagen wel in geld uitgekeerd. Weiger je te werken, dan zal waarschijnlijk ontslag op staande voet volgen nog vóór het einde van de opzegtermijn, en kun je er donder op zeggen dat je ook nog een hele vervelende discussie met je werkgever aan zult moeten gaan over de uit te betalen vakantiedagen.

Ik zou maar op mijn knietjes gaan en gewoon proberen iets te regelen, want je bent hier zelf gewoon niet helemaal als een goed werknemer bezig geweest.

Mensen denken vaak dat je je opzegtermijn wel kunt 'verkorten' door de niet opgenomen vakantiedagen allemaal in de laatste periode van de opzegtermijn te plempen, maar bedenk je goed, dat wordt niet als netjes gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 07-08-2008 15:36 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

nare man schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:35:
1. Op 11-7 deel jij mee dat er 75 à 80% kans is dat je je baan opzegt.
2. Jij plant vervolgens een vakantie die de laatste drie weken in augustus beslaat.
3. Per 30-7 vindt opzegging plaats met inachtneming wettelijke termijn, dus einde arbeidsovereenkomst met ingang van 1-9.
Je moet 1 en 2 omdraaien denk ik.

1. In mei plaatst hij die vakantie in augustus en die wordt goedgekeurd
2. Op 11-7 deelt hij mee dat er grote kans is dat hij weg gaat per 1 september
3. op 30-7 dient hij zijn ontslag in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:47:
Je moet 1 en 2 omdraaien denk ik.

1. In mei plaatst hij die vakantie in augustus en die wordt goedgekeurd
2. Op 11-7 deelt hij mee dat er grote kans is dat hij weg gaat per 1 september
3. op 30-7 dient hij zijn ontslag in
Je mist het (terechte) punt dat nummer 2 helemaal niet relevant is. Grote kans, kleine kans, allemaal nutteloze informatie. Stel nu dat de werkgever extra capaciteit en training regelt, en dan zegt de werknemer doodleuk dat hij niet weggaat? Alleen 1 en 3 zijn relevant :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Eensch. Maar het is dus niet zo dat TS al wist dat hij ontslag zou nemen toen hij deze vakantie aanvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Hij had dus, in short, z'n moment van ontslag beter moeten plannen. Had 'm veel gezeik, een gecancelde vakantie en een slechte referentie op z'n CV bespaard als ie gewoon per 1-10 was overgestapt ipv 1-9.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik sluit me volledig aan met wat curry zegt.

De opzegtermijn is er om mensen in te werken, werk over te dragen. Anders was er geen opzegtermijn namelijk.

Dat houd in dat je tijdens de opzegtermijn gewoon je werk hoort te doen. Geplande vakantie is dan het probleem van de gene die opzegt. Vrij logisch ook. Eigen zeg je (of schrijf je): Ik ga hier weg, maar werk (dus niet: ik hou vakantie) nog een maandje door, zodat er dingen kunnen worden overgedragen.

Eventueel in overleg kan de werkgever dus zeggen: ga jij maar van je vakantie genieten, we redden het wel zonder jouw aanwezigheid (wat dus inhoud dat je daar al voor spek en bonen zit).

De manier zoals het nu is opgelost is ook de enige juiste, tenzij dit in overleg met de huidige werkgever was gegaan. M.a.w.: Zeg baas, ik ga hier stoppen met werken, m'n vakantie is me heilig, dus die verzet ik niet. Zal ik op 1 september weggaan, of 1 oktober?

Anyways, de TS heeft het netjes opgelost zoals het hoort, ongeacht of de situatie nu leuk is of niet. De opzegtermijn in je vakantie laten vallen is natuurlijk gewoon niet collegeaal, en ook nog eens asociaal.

Goed, de TS heeft het inmiddels geregeld, en was ook de enige manier ook trouwens. Anders had het simpelweg werkweigering geweest. Ontslag op staande voet zou dan een optie zijn, en de TS had dan niet een mand salaris gehad, maar 1 week. Leuke thuiskomer van je vakantieis het niet, maar wel eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Cyberpope schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:12:
Mij is geen enkele CAO bekend, die van deze regel afwijkt. Je mag als werkgever termijn verlengen. Helaas geld dat dan ook voor jou als werkgever (dubbel).

Edit: Een werkgever kiest dus altijd zijn eigen opzegtermijn, met het minimum van 1 maand. Hij kan dus rustig 2 maanden in het contract zetten.
Dat is de termijn die de werkgever aan moet houden als hij het contract opzegt. Over de termijn die de werknemer aan moet houden heeft de wergever niets te zeggen. Die is wettelijk vastgelegd op 1 maand, onder voorbehoud van redelijkheid, bla, etc.. De topicstarter doet niet redelijk.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Nadat ik de reacties na mijn vorige reactie heb doorgelezen, merk ik dat ik eigenlijk te weinig over de TS en zijn werksituatie weet om een goed standpunt in te nemen.
Met een aantal reacties hierboven ben ik het grotendeels eens, terwijl ik aan de andere kant er niet helemaal mee eens ben.
Ik zal de discussie wel blijven volgen, maar voorlopig heb ik geen standpunt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Confusion schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:37:
Dat is de termijn die de werkgever aan moet houden als hij het contract opzegt. Over de termijn die de werknemer aan moet houden heeft de wergever niets te zeggen.
Natuurlijk wel.
De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand. Maar in de arbeidsovereenkomst kan een andere termijn worden afgesproken, daarvoor gelden overigens wel wat voorwaarden. Zie het Burgerlijk Wetboek (Boek 7 Artikel 672) voor de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Confusion schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:37:
[...]

Dat is de termijn die de werkgever aan moet houden als hij het contract opzegt. Over de termijn die de werknemer aan moet houden heeft de wergever niets te zeggen. Die is wettelijk vastgelegd op 1 maand, onder voorbehoud van redelijkheid, bla, etc.. De topicstarter doet niet redelijk.
Nee hoor, zie het door mij aangehaalde wetsartikel. Zolang de termijn voor de werknemer maar 2x zo lang is. In mijn huidige contract staat 2 maanden, in mijn vorige 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:22:
Zolang de termijn voor de werknemer maar 2x zo lang is.
Werkgever bedoeljedenkik.
Van deze beperking kan weer per CAO worden afgeweken (BW7:672 lid 8 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

asmi schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:48:
[...]

Werkgever bedoeljedenkik.
Van deze beperking kan weer per CAO worden afgeweken (BW7:672 lid 8 ).
Ja, dat bedoel ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

asmi schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 19:41:
De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand. Maar in de arbeidsovereenkomst kan een andere termijn worden afgesproken, daarvoor gelden overigens wel wat voorwaarden.
Het kan, maar het is uitzonderlijk en bovendien is het niet rechtsgeldig als de werkgever niet een tweemaal zo lange opzegtermijn in acht neemt.

Zie bijvoorbeeld http://www.personeelszake...3/2003-3-Opzegtermijn.htm

@Cyberblizzard:
Heeft de werkgever in jouw voorbeelden ook opzegtermijnen van 4 en 6 maanden voor zichzelf in het contract gezet? Zoniet, dan heb je gewoon een opzegtermijn van 1 maand. Het moet er wel in staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 07-08-2008 21:18 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Of het uitzonderlijk zou zijn is in deze discussie helemaal niet ter zake, maar toch vraag ik: hoe kom je daar nou bij?
en bovendien is het niet rechtsgeldig als de werkgever niet een tweemaal zo lange opzegtermijn in acht neemt.
Je vergeet hier de uitzondering voor CAO's. Die staat toch echt in de wet.
Jammer dat ze ook daar de uitzondering voor CAO's vergeten. Verder staat er toch netjes in binnen welke grenzen de werkgever wél iets te zeggen kan hebben over de opzegtermijn van de werknemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
[...]

Nog even een update:

Als een werkgever een reeds toegekende vakentie wil intrekken, moet hij inderdaad een zwaarwegend bedrijfsbelang kunnen aantonen. Boevndien moet hij de werknemer schadeloos stellen.
Heb je daarover al gepraat met je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
asmi schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 22:14:
[...]
Jammer dat ze ook daar de uitzondering voor CAO's vergeten.
Het is natuurlijk wel teh interweb he. Over het algemeen is juridische informatie daar niet zo geweldig betrouwbaar. Je kunt je van de meeste van die bronnen afvragen of ze überhaupt opgesteld zijn door juristen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1