• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35
Goedenavond GoT'ers,

Specs PC:
Core2Duo E6600 (niet overclocked)
Radeon 1900XTX 512mb
2x 1GB corsair geheugen 675Mhz PC5400
Asus P5B deluxe wifi
1x 500GB HD Western Digital 7200RPM.

Bij mijn PC doen zich er al een geruime tijd problemen, voornamelijk verschillende bluescreens met verschillende errors, waarbij vaak mijn geheugen als boosdoener uitkwam. Nu heb ik eindelijk de tijd om even wat dieper hierop in te gaan, en ik begon met een verse windowsinstall op een nieuwe HD. Het probleem bleef. Hierop ging ik een geheugentest van microsoft doen waarbij hardwareproblemen werden geconstateerd.

Mijn geheugen ziet er zo uit:
Ik heb 4 240-pin DDR2 DIMM sockets.
Geel-zwart / Geel-zwart (DIMM_A1 en DIMM_A2 = channel A) / (DIMM_B1 en DIMM_B2 = channel B ).
Ik heb mijn geheugen van 2x 1GB op DIMM_A1 en op DIMM_B1 staan.

Na dat er hardwareproblemen waren geconstateerd, heb ik module 2 (DIMM_B1) eruit geflikkerd en toen waren er geen hardwareproblemen geconstateerd. Windows viel ook niet uit met een bluescreen. Toen ik module 1 (de goede? van DIMM_A1) eruit gooide en de 'slechte' module 2 (van DIMM_B1) in DIMM_A1 zette, gaf hij weer een fout.

Ik neem dus aan dat module 2 kapot is. Is er een mogelijkheid hoe dit kan, en kan het maar 1 module betreffen? Nu wil ik graag hetzelfde geheugen erbij kopen (2x 1GB), wat in totaal 3GB komt. Is dit verstandig of moet ik voor 2GB blijven gaan? Zo ja: moet ik deze 3GB op DIMM_A1/A2 en DIMM_B1 zetten?

Alvast bedankt!

EDIT:
'Goede' module 1 in slot 3 (DIMM_B1) geprobeerd, gaf geen fouten.

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik neem dus aan dat module 2 kapot is. Is er een mogelijkheid hoe dit kan, en kan het maar 1 module betreffen? Nu wil ik graag hetzelfde geheugen erbij kopen (2x 1GB), wat in totaal 3GB komt. Is dit verstandig of moet ik voor 2GB blijven gaan? Zo ja: moet ik deze 3GB op DIMM_A1/A2 en DIMM_B1 zetten?
Het kan zeker dat "module 2" kapot is, ik ben er ook van overtuigd dat dit het geval is. Ik zou er in ieder geval weer 1GB bijzetten, zodat je weer op 2GB uitkomt. Het is ook mogelijk om er 2GB bij te zetten, alleen weet ik niet hoeveel voordeel dat precies oplevert.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens getest met memtest86? Dan zou ik daar eerst eens mee beginnen.
Controleer daarnaast eens of de dimmen op de QVL van dit mobo staan. Het is een Asus, dus die kunnen dit soort problemen geven.

• yok
Memtest86 lukt niet omdat ik geen floppy/CD-rom kan maken.

Op de QVL staan alleen de corsair's met PC6400. Maar mijn enige dimm van PC5400 doet het prima (en die ander heeft het altijd prima gedaan).

Is het dan verstandiger om 2x 5400 erbij te nemen voor 3GB of 2x 6400.

Of moet ik 2x 5400 van een QVL nemen? Ik weet niet echt precies wat efficienter is voor mijn systeem, 5400 of 6400.

[ Voor 79% gewijzigd door yok op 28-07-2008 21:07 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yok schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:00:
Memtest86 lukt niet omdat ik geen floppy/CD-rom kan maken.

Op de QVL staan alleen de corsair's met PC6400. Maar mijn enige dimm van PC5400 doet het prima (en die ander heeft het altijd prima gedaan).

Is het dan verstandiger om 2x 5400 erbij te nemen voor 3GB of 2x 6400.

Of moet ik 2x 5400 van een QVL nemen? Ik weet niet echt precies wat efficienter is voor mijn systeem, 5400 of 6400.
Waarom kan je geen cdrom maken?

Het is verstandiger om iets te kopen dat op de QVL staat. Als ik een Asusbord zou kopen, dan zou ik me zeer strict aan de QVL houden, omdat je anders problemen kunt verwachten.

• yok
Omdat mijn CD-rom drive momenteel kapot is.

Ik zal eens kijken voor QVL geheugen, maar ik vind het wel jammer om 1GB 'weg te gooien', deze is toch niet meer te gebruiken ivm ander geheugen?

• yok
Ik heb nu maar even op de QVL list gekeken van mijn P5B en heb hierdoor 2x 1GB Kingston PC5300-modules besteld (stonden op de lijst). Nu heb ik nog een 1GB PC5400 over. Is het mogelijk om deze erbij te zetten om het geheugen te upgraden of zal dit leiden tot instabiliteit?

Verwijderd

yok schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:55:
Ik heb nu maar even op de QVL list gekeken van mijn P5B en heb hierdoor 2x 1GB Kingston PC5300-modules besteld (stonden op de lijst). Nu heb ik nog een 1GB PC5400 over. Is het mogelijk om deze erbij te zetten om het geheugen te upgraden of zal dit leiden tot instabiliteit?
Qua snelheid maakt het niet uit, de laagste snelheid word gehanteerd. Wel is het mogelijk dat beide merken elkaar niet lekker liggen maar daar kom je snel genoeg achter als hij er eenmaal bij zit :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yok schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:19:
Omdat mijn CD-rom drive momenteel kapot is.

Ik zal eens kijken voor QVL geheugen, maar ik vind het wel jammer om 1GB 'weg te gooien', deze is toch niet meer te gebruiken ivm ander geheugen?
Misschien wel, maar het kan problemen geven. Dan kun je een paar dingen doen. Het eerst testen is een mogelijkheid (dat het niet op de QVL staat wil niet gelijk zeggen dat het ook totaal niet werkt). Mocht dat niet werken (en de dimmen werken wel met memtest, doe dat sowieso) dan kun je altijd nog een andere set dimmen kopen, of een ander moederbord dat minder moeilijk doet met geheugen.

• yok
Ben ik weer! Ik heb nu 2 modules van Kingston (DDR2, PC5300) erin zitten en mijn 2 modules die kapot waren krijg ik opnieuw teruggestuurd. Dat zijn de Corsair ValueSelect (DDR2, PC5300).

Is het mogelijk om deze 4 in mijn systeem te hebben als 4GB? Aangezien ze allebei PC5300 zijn. Ik vraag het even voor de zekerheid. Heeft dit namelijk wel effect op de prestaties van mijn computer?

Verwijderd

Staat wel in de PMG FAQ of de RAM FAQ ;)
Pagina: 1