THX zin of onzin voor homecinema ?

Pagina: 1
Acties:

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 20:00
Als ik zo links en recht lees zegt het THX certificaat alleen iets over de kwaliteit van de gebruikte componenten in de hardware en zegt verder niks over de kwaliteit die dit voortbrengt.

Met andere woorden: Een THX gecertificeerde versterker is niet per definitie een audiofiele versterker.>:)

Ik ben benieuwd wat de "deskundigen" hier van vinden.
Graag onderbouwde antwoorden.

Afbeeldingslocatie: http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/thx.gif

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13
Computer speakertjes van 100 euro krijgen al zon sticker.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 21:24
De waarde die aan THX tegenworodig wordt toegekend, is volgens mij bijzonder laag. Zijn ze ook zelf schuld. Het "kwaliteitslabel" stelt niets meer voor, fabrikanten kopen dit gewoon.

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 20:00
dus ? goedkoop spul ? of gewoon hele voordelige speakers ? en hoe klinken deze ?
hebben ze hetzelfde bereik ?

Verwijderd

THX is meer een manier van audio opnemen/bewerken om tot een bepaald resultaat te komen. In vergelijking tot een Dolby signaal, welke over het algemeen gebruik maakt van 1 subwoofer maakt THX gebruik van 2 subs :

Wikipedia: THX

De echte op de markt aanwezige THX sets zijn dan ook meer bedoeld voor grote aparte ruimte's waar mensen een prive bioscoop willen realiseren. Voor doorsnee huiskamer gebruik is het qua volume overkill en overbodig :

http://www.klipsch.com/wo...s/details/thx-ultra2.aspx

Het is alleen jammer dat weinig films worden voorzien van een THX geluidsopname, denk dat het duurder is dan een standaard 5.1 audio signaal opname. Maar het verschil hoor je zeker, maarjah, ik heb zelf ook gedacht om een 7.1 set te nemen maar vind het voor een huiskamer overkill, tenzij je room 20m bij 20m is :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:31
Er is helemaal niet zoiets als een 'THX geluidsopname'. THX is een bepaalde standaard waaraan je opname voldoet, maar het kan net zo goed stereo zijn als TrueHD.

Welke opnames zijn volgens jou zo goed dat ze de meerwaarde van THX laten horen? En ligt dat dan aan THX of aan andere aspecten van de opname?

Het moge duidelijk zijn dat ik THX vooral een marketingtruc vind.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:12:
THX is meer een manier van audio opnemen/bewerken om tot een bepaald resultaat te komen. In vergelijking tot een Dolby signaal, welke over het algemeen gebruik maakt van 1 subwoofer maakt THX gebruik van 2 subs :

Wikipedia: THX

De echte op de markt aanwezige THX sets zijn dan ook meer bedoeld voor grote aparte ruimte's waar mensen een prive bioscoop willen realiseren. Voor doorsnee huiskamer gebruik is het qua volume overkill en overbodig :

http://www.klipsch.com/wo...s/details/thx-ultra2.aspx

Het is alleen jammer dat weinig films worden voorzien van een THX geluidsopname, denk dat het duurder is dan een standaard 5.1 audio signaal opname. Maar het verschil hoor je zeker, maarjah, ik heb zelf ook gedacht om een 7.1 set te nemen maar vind het voor een huiskamer overkill, tenzij je room 20m bij 20m is :)
Niet echt, THX is niets anders dan een kwaliteits keurmerk op een installatie.

Een bioskoop kan een THX keurmerk krijgen als een gecertificeerd persoon deze goedkeurd.

Dat heeft niets te maken met hoe het geluid klinkt of wat er uit je speakers komt, of welke video standaard is gebruikt.

THX stikkertje op losse apparatuur stelt niets voor, zegt niks, niets getest gewoon gekocht.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
Het geeft aan dat er een bepaalde minimum kwaliteit is (alhoewel in die prijsklasse waarschijnlijk 90% van de apparatuur aan die eisen voldoet).
Bovendien is er een giga verschil tussen de keurmerken. De PC versie stelt niet zoveel voor (zijn nooit slechte setjes, maar echt geweldig is t ook weer niet), de home cinema versies (Select en Ultra) geven wel aan dat ze in ieder geval niet zo'n receivertje zijn met zogenaamd 5*100 watt, maar eigenlijk 5*10 levert. Verder zitten er dan een paar equaliser opties op (die ik nooit gebruik eigenlijk).
Het is ook wel grappig dat een bepaald model geen THX certificering kan hebben, maar dat de nauwelijks aangepaste opvolger het opeens wel heeft ;)...

In de bios heb ik echter weldegelijk het idee dat het wat zegt. In tegenstelling tot de andere keurmerken van THX ben ik nog nooit een slechte zaal tegen gekomen met THX en niet vaak een echt goede zaal zonder.
Bioscopen certificeren was ook de core business van Lucas Arts. De andere keurmerken zijn er volgens mij een beetje bij verzonnen om wat meer geld te verdienen aan de hype die toen nog (terecht) THX heette.

De mooiste versterkers zijn overigens vaak niet THX gecertificeerd. Kijk maar naar McIntosh en Krell enzo. De slechtste zijn het overigens ook niet hoor :+ .
Voor muziek is een ideale THX opstelling overigens helemaal niet altijd begerenswaardig.
Die opstelling is voor een zo ruimtelijk mogelijk geluid, maar niet per se voor een natuurgetrouw geluid.
Ik ben dus van mening dat THX aangeeft dat je in ieder geval geen slechte apparatuur hebt, maar ook dat de fabrikant geld heeft besteed aan een sticker, waar hij dat ook aan betere onderdelen had kunnen besteden ;).
Overigens is de top (niet A serie) Denon niet THX gecertificeerd (AVR-4308), maar heeft hij wel bijna alle equaliser functies daarvan. Dat is ook een oplossing ;). I.p.v. THX heeft hij wifi. Alhoewel 90% van de mensen dat waarschijnlijk niet gaat gebruiken, gebruikt niemand echt de THX sticker :P

Toevallig is mijn receiver (SR8001) ook THX gecertificeerd, maar als ik op het keurmerk af zou gaan dan had ik een Onkyo moeten kopen, aangezien die THX Ultra II is en die van mij maar Select II ;)

[ Voor 53% gewijzigd door mac1987 op 28-07-2008 17:10 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:54
Je moet THX eigenlijk in 3 versies zien.

Bioscoop
Een reeks standaarden waar een zaal aan moet doen, denk aan akoestiek, galmtijd, etc.

Home theater
Zowel een reeks kwaliteits eisen aan de apparatuur, maar veel interessanter is een deel post processing. De bioscooptrack wordt wat aangepast zodat het in een huiskamer ook fatsoenlijk klinkt. Een mix voor een grote zaal komt er anders uit als je 'm in een huiskamer afspeelt. De THX processing corrigeert dit. Kan leuk zijn, maar je kunt voor de DVD ook gewoon een huiskamer mix maken, zoals ook wel eens gebeurt (LotR is een bekend voorbeeld).

Multimedia
Dit slaat vrijwel nergens op. Het is bedoeld voor geluidskaarten en pc speakers, en is om aan te geven dat de drivers en instellingen makkelijk werken. Denk niet als je een THX pc speakersetje haalt je dit kunt vergelijken met een goede zaal of fatsoenlijke home cinema.

Het probleem van dit alles is dat het een goed idee is als de hele keten meewerkt. THX processing werkt op een originele zaalmix. Koop je een niet THX dvd dan weet je niet naar wat voor mix je zit te luisteren. Je kunt zomaar een dubbele correctie uitvoeren. Daarnaast zijn de speakers en de opstellingen bij iedereen weer anders en dan is er nog zoiets als smaak.
Hoe dan ook, THX is geen onzin, het is een nobel streven dat nooit echt ver is doorgevoerd. Het is leuk als het op je versterker zit en het een positief effect heeft op je geluid. Maar je hebt het niet nodig om een goed geluid te kunnen produceren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:51:

Het probleem van dit alles is dat het een goed idee is als de hele keten meewerkt. THX processing werkt op een originele zaalmix. Koop je een niet THX dvd dan weet je niet naar wat voor mix je zit te luisteren. Je kunt zomaar een dubbele correctie uitvoeren. Daarnaast zijn de speakers en de opstellingen bij iedereen weer anders en dan is er nog zoiets als smaak.
Hoe dan ook, THX is geen onzin, het is een nobel streven dat nooit echt ver is doorgevoerd. Het is leuk als het op je versterker zit en het een positief effect heeft op je geluid. Maar je hebt het niet nodig om een goed geluid te kunnen produceren.
Helaas denken teveel mensen dat THX een marketing truuk is wat het niet is. Het feit dat THX niet of nauwelijks is doorgebroken is omdat het duurder is dan een Dolby 5.1 downmix. Ondanks dat feit vind ik het toch knap dat THX zich weet te handhaven en inmiddels het heeft uitgebouwd naar THX II Ultra. Voor de non believers, misschien leuk om eens een THX versus Dolby test te houden en dan het zelf te ervaren, daar waar THX verder gaat dan alleen maar geluid bewerking, zo ook het beeld.

Voor wie wat meer te weten wil komen over THX :

http://www.thx.com/studio/index.html

Verder lijkt me oninteressant om er het welbekende welles/nietes verhaaltje van te maken, ga gewoon eens testen bij een goeie audiozaak met luisterruimtes en neem een gewone dvd mee en een THX certfied film en beluister dat dan eens over een THX set :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 02:00:
[...]

Helaas denken teveel mensen dat THX een marketing truuk is wat het niet is. Het feit dat THX niet of nauwelijks is doorgebroken is omdat het duurder is dan een Dolby 5.1 downmix. Ondanks dat feit vind ik het toch knap dat THX zich weet te handhaven en inmiddels het heeft uitgebouwd naar THX II Ultra. Voor de non believers, misschien leuk om eens een THX versus Dolby test te houden en dan het zelf te ervaren, daar waar THX verder gaat dan alleen maar geluid bewerking, zo ook het beeld.

Voor wie wat meer te weten wil komen over THX :

http://www.thx.com/studio/index.html

Verder lijkt me oninteressant om er het welbekende welles/nietes verhaaltje van te maken, ga gewoon eens testen bij een goeie audiozaak met luisterruimtes en neem een gewone dvd mee en een THX certfied film en beluister dat dan eens over een THX set :)
Ik heb hier een THX setje van logitech en dat klinkt toch niet echt vergelijkbaar met mijn serround systeem van Marantz en Mordaunt Short ;). Ook kan je een dvd met THX niet vergelijken met een dvd Zonder thx aangezien het hier dan over een andere film gaat. Iets met appels en bakstenen.
The THX brand carries an internationally recognized endorsement of quality, one that helps consumers navigate the complex world of home electronics and make more informed purchasing decisions. Whether it is a DVD, video game or a home audio and video product, THX certification represents excellence in production and performance. And with THX Technologies driving new product designs, THX works with its partners to make great products even better.
Van dezelfde site die je net aangeeft. Voor home cinema is het dus niets meer dan een stikker die een merk kan kopen om aan te tonen dat het een product van kwaliteit is :z
Het THX-systeem is geen opnametechnlogie, en specificeert ook niet een specifiek opnameformaat, alle geluidsformaten, of dat nu digitaal (Dolby Digital, SDDS) of analoog (Dolby SR, Ultra-Stereo) kunen in THX afgespeeld worden. THX is meer een regelgeving waaraan het geluid van een film en een bioscoop dat THX-gecertificeerd is aan moet voldoen om zichzelf THX te noemen. Een THX-gecertificeerde bioscoop zorgt voor de juiste akoestiek door de juiste vloer en muren, en geperforeerde projectieschermen, zodat het geluid bijna precies klinkt zoals de geluidseditor het bedoeld had. De eerste THX-bioscoop had de University of Southern California, als onderdeel van de daar gevestigde filmschool. Tegenwoordig zijn er wereldwijd meer dan 2.000 van dit soort bioscopen, waarvan 14 in België en 5 in Nederland.
en nog eventjes een quote van de Nederlandse Wiki. Hoe kom je er in hemels naam bij om dolby met THX te vergelijken THX is geen geluid standaard maar een certificering welke eigenlijk bij HIFI enkel nog maar een formality is gezien de eisen waar aan de apparatuur moet voldoen. Voor een BIOS is het een garantie dat de ruimte en de apparatuur akoestiek en kwa beeld een zo natuur getrouw beeld geeft zoals de makers van de film dat bedoelt hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Shunt op 29-07-2008 02:16 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1