Toon posts:

[USB TO IDE] Oude HD met ex3 filesystem via USB -> Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd actief lezer te zijn geweest op de forums van tweakers, zou ik nu graag beroep doen op jullie kennis. Het gaat om het volgende:

Tijdens mijn studententijd heb ik een linux-bak gehad (gentoo), die op een gegeven moment is gecrashed. De HDD heb ik bewaard om deze wellicht ooit nog te kunnen benaderen. Nu is deze tijd aangebroken. Ik beschik tegenwoordig over een Vista laptop (business edition) en heb een 'USB to IDE' kitje aangeschaft bij de MM.

Middels dit kitje, bestaande uit een IDE-connector en power supply, heb ik met succes verschillende HDD's weten te benaderen. De harde schijf (Maxtor Diamondmax Plus 9, 120 gb) van mijn oude linux-bak krijg ik echter niet aan de praat. De HDD wordt succesvol gevonden, zie onderstaand:

Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/6676/idepm9.th.jpg

er wordt echter geen partitie aangemaakt, zoals bij de andere HDD's. Wellicht dat dit iets te maken heeft met het feit dat het een ex3 filesystem betreft? Mijn verwachting was dat er een partitie zou worden aangemaakt, die ik vervolgens zou kunnen benaderen met explore2fs. Ik heb zowel Master, slave als cable select op de betreffende HDD geprobeerd. Graag jullie advies hoe ik deze harde schijf met ex3 filesystem in Vista kan benaderen.

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
kzou hem even in een pc steken en formatteren naar ntfs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik wil de harde schijf niet formatteren, aangezien ik vermoed dat er nog wat leuke foto's en muziek op kunnen staan. Daarnaast beschik ik niet over een PC, alleen een laptop en ben ik dus aangewezen op de USB to IDE connector. Dus mijn vraag is of dit mogelijk is en hoe ik dit kan bewerkstelligen? Ik heb het vermoeden dat ik in de buurt zit, omdat de HD wel wordt herkend...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 17:16 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-02 11:34
Ik ben niet bekend met de werking van explore2fs maar:

klik even rechts op computer -> manage/beheren -> diskmanagement/schijfbeheer

Misschien dat je daar iets wijzer van word. anders post daar even een screen van.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat zegt de diskmanager in Windows over de schijf? Staat er een parititie op?

Weet je zeker dat het gewoon ext3 is? Als deze partitie b.v. binnen een LVM staat, dan werkt explore2fs volgens mij niet.

Verwijderd

Topicstarter
Thx, geweldig volgens mij wordt de HD gezien in disk management als Disk 1 - 114,5 GB (zie screenie):

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/5571/diskmanagementrb8.th.jpg

Enig idee hoe ik dit verder moet aanpakken om de data/gegevens te kunnen benaderen?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
zou je niet doormiddel van een linux live cd de schijf kunnen benaderen, en hem dan kunnen backupen naar een andere schijf? Daarna formateren, en data terug zetten?

Specs!

• Noork
  • Niet online
Unallocated betekend dat er gewoonweg geen parititie is. Wat was de aard van de Linux crash?

Als je echt de data terug wil hebben, zou je eens kunnen kijken naar diverse datarecovery tooltjes.
Zie b.v.:
Data verloren (ext3)
Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

[ Voor 61% gewijzigd door Noork op 27-07-2008 17:34 ]

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
misschien lukt het met dit prog
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm

oh soz, werkt niet in vista

[ Voor 14% gewijzigd door dbm_ op 27-07-2008 17:34 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
soms werkt het om met drive image de partitie herkenbaar te maken, dit heeft mij meerdee malen gewerkt, ook met XP herkenbaar maken en niet formatteren is ook te proberen.

Linux ben ik niet bekend mee (helaas) maar met recover tools lukt het zeker.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-02 11:34
met een ubuntu 8.04 install cd kun je gewoon booten zonder het te installeren, dan kun je in linux proberen de boel te redden. want over ext3 parities redden onder vista zul je niet veel vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door martijnve op 27-07-2008 19:57 . Reden: @hieronder dat wist ik was een tikfout :-( ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voor iedereen die het over ex3 heeft: Het is ext3.

Topicstarter: Je laat merken dat je je data niet kwijt wilt. Vista kent geen ext3 bestandsformaat, daarom zie je geen partitie in windows. Dus die optie valt dan gewoon af. Ga vooral NIET met de diskmanager in Vista lopen klooien, want de kans op succesvol herstel nadert dan snel het 0 punt. Probeer het ook niet met tools onder Vista, wat mij betreft, maar boot gewoon met een linux CD. Moet je misschien even rommelen om die IDE->USB converter aan de praat te krijgen, maar dan werkt het wel prima. Maar wat vooral belangrijk is: je sloopt de data op die schijf niet zo snel per ongeluk.

Alles kan stuk.

• Noork
  • Niet online
remco_k schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:19:
Vista kent geen ext3 bestandsformaat, daarom zie je geen partitie in windows.
Er wordt natuurlijk geen schijfletter aan toegekend, je kan er niet standaard van lezen of schrijven, maar een Linux partitie wordt wel gewoon herkend in diskmanagement. En dat is dus wat er bij de TS niet gebeurd.

Als hij wel wordt herkend als 'partitie', kun je met tooltjes zoals Ext2 IFS for Windows, gewoon de partitie benaderen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een andere mogelijkheid is dat de schijf helemaal niet gepartitioneerd is destijds, maar gewoon een ext3 filesystem is aangemaakt op het hele device. Windows zal dit niet herkennen en geeft dat ding als unallocated aan (misschien zelfs eerder een melding over een niet herkende partitietabel?).

Boot eens een ubuntu/knoppix/whatever livecd en kijk wat er op die disk staat. Met Windows kom je er niet met de standaardtools.
Pagina: 1