Toon posts:

E8500 Idle temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 891 views

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een Intel E8500 op mijn Asus P5B Deluxe mobo geinstalleerd. Ik heb nog niets overklokt en de koeler is de standaard meegeleverde Intel-koeler.

Ik heb het idee dat de Idle temperaturen wat hoog zijn. Als ik ga stresstesten dan loopt de temp zelfs op tot 80C.

Iemand een idee of dit 'normaal' is ?

E8500 Idle
Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/8082/e8500idlevy5.jpg

E8500 Stresstest
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/1636/e8500stresstestgs1.jpg

De stresstest heb ik na een aantal minuten maar afgebroken omdat ik de temperatuuropbouw toch wat schrikbarend vond !

Iemand tips, wellicht is de Intel koeler gewoon crappy ?

• s.fillekes
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 22:10
Op zich zou standaard koeler van Intel wel z'n werk goed moeten doen. Hoe is verder de airflow in de kast? Probeer hier misschien wat aan te verbeteren. Maak je verder nog gebruik van coolers in de kast? Ik zie namelijk in Speedfan verder geen snelheden vermeld staan van eventueel andere fans. Als de warmte je kast niet uit kan, loopt idd de temperatuur wel op.
Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door s.fillekes op 26-07-2008 11:25 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Zit je koeler wel goed gemonteert? Als ik jou was zou ik het nog eens overnieuw doen, en kijken of alle pushpins wel goed 'vastklikken'.

(wel vreemd dat de cputemp, boven die van de coretemps uitkomt.)

Misschien ook even een ander uitleesprogramma gebruiken? Everest U.E. oid.

[ Voor 40% gewijzigd door pcgek op 26-07-2008 11:38 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Brakke tempsensor?

• s.fillekes
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 22:10
Hier nog een opmerking.

Het valt mij op dat op de 2 plaatjes alleen de temps van de processor veranderen. De HD, moederbord en de videokaart blijken dezelfde temperatuur te hebben. Dit lijkt mij een beetje verdacht. Misschien toch koelpasta vervangen en anders zou ik haast denken dat er iets met de sensors niet lekker zit.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Wat mij verder nog opvalt is dat de fan van de cpu op ongeveer gelijke toeren blijft draaien....

één is geen, twee is één

Verwijderd

Update de bios van je moederbord eens. Mijn moederbord duidde ook foute temperaturen aan met de standaard bios.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:41
s.fillekes schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:42:
Misschien toch koelpasta vervangen
Koelpasta vervangen lijkt mij een beetje vreemd advies, de koelpasta die onder de Intel koeler zit zou afdoende moeten zijn.

Als het in de ruimte waar de pc staat 29°C is lijkt mij die idle temperatuur helemaal zo gek nog niet.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn E8400 gekoeld door een Mugen wordt Idle 42 graden... dat is ook niet zo gek als je je realiseert dat het bloedheet op dit zolderkamertje is.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:15
Hier kan je dus gewoon 1 hele makkelijke conclusie uit trekken, de temperatuur uitlezing klopt niet.
Ofwel probeer andere software, ofwel je bios updaten.
Waarom de temp uitlezing niet klopt? Je cpu kan nooit warmer worden dan de indiviuele cores.
Ten 2e deze zou zichzelf hebben uitgeschakeld bij 80 graden. Welke temp geeft ie in je bios aan? komt dit overeen met de IDLE temp in windows??

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:36

talin

ES-MA

cctl01 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 08:09:
Hier kan je dus gewoon 1 hele makkelijke conclusie uit trekken, de temperatuur uitlezing klopt niet.
Ofwel probeer andere software, ofwel je bios updaten.
Waarom de temp uitlezing niet klopt? Je cpu kan nooit warmer worden dan de indiviuele cores.
Ten 2e deze zou zichzelf hebben uitgeschakeld bij 80 graden. Welke temp geeft ie in je bios aan? komt dit overeen met de IDLE temp in windows??
wat hij zegt!

en hoe warm is de buitentemperatuur?
stress testen tijdens 30 graden buitentemp is ook niet echt een goede referentie.

dan nog is de 80 graden te hoog.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

EDIT: nvm, is hierboven al gezegd geweest :)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 10:17 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Download eens HWmonitor en/of CoreTemp.
Deze zijn betrouwbaarder in mijn ogen, omdat je speedfan eerst moet instellen/callibreren.
Bovengenoemde progjes zijn tot nu toe in mijn ogen het betrouwbaartse gebleken, speedfan is teveel geklooi, vind ik :P
Als je temps dan nog zo hoog zijn idd je koeler even nakijken of ie wel goed zit en evt. je bios updaten.
Succes :)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:51
Probeer ook eens RealTemp, dan kun je je sensors testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Het is weer warm en topics over CPU tems springen sneller uit de grond dan zweetdruppels op je voorhoofd. Alleen hebben we al lang een artikel in de FAQ hierover staan en verwachten we sowieso dat Tweakers voor het posten de FAQ lezen en op zoek gaan naar eerdere topics over een onderwerp.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.