Geheugen wordt te heet zonder significante load

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb vorig weekend de nieuwe computer van mijn broertje in elkaar gezet. Naast alle driverproblemen is er ook het probleem van geheugen dat veel te heet wordt. Het was even zoeken vanavond, maar ik heb nu een tijdje een 120mm fan op het geheugen gericht en nu kan ik zonder problemen een spelletje doen of een DVD kijken, terwijl de computer zonder deze fan na enkele minuten gewoon crasht, waarbij af en toe nog een BSOD gegeven wordt. Conclusie: het geheugen wordt te heet.

Waar ik even mee zit is niet dat er geen methodes zijn om de boel te koelen, maar dat het geheugen helemaal niet zo heet zou mogen worden (volgens mij) Als ik Windows opgestart heb en alleen een DVDtje opzet, dan crasht hij al. Voel ik vervolgens aan de heatsinks op het geheugen, dan is dit gloedheet. Het geheugen zit niet abnormaal opgesloten in een wirwar van draden of iets anders. Die wirwar is er wel, maar die loopt er zo ver langs dat er toch een redelijke hoeveelheid ruimte is.

En nu: ik neem toch aan dat dit geen normaal gedrag is. Moet ik contact met de winkel opnemen of zijn er nog andere mogelijkheden?

Specs:
GigaByte GA-EP45-DS3
Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775
GEIL GX22GB6400UDC,2048MB, 800MHz, DDR2, PC6400 (2 keer 1GB)
Corsair CMPSU-550VX
Sapphire 3870 512MB (2 keer)
Windows Vista 64bits

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

al geprobeerd om 1 RAM erin te plaatsen?

al ander RAM geprobeerd?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:34
is het ook echt het RAM wat zo heet word en niet je CPU die te warm word en crashes veroorzaakt?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Hoe staat je RAM voltage ingesteld in je BIOS?
Misschien moet je juist een _lagere_ waarde instellen voor dat GEIL geheugen! :)

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:39

Ch3cker

Testlab Teamlead
Voel ik vervolgens aan de heatsinks op het geheugen, dan is dit gloedheet.
Denk t niet dus. ;)

• Mei
Het is echt het RAM, de CPU wordt nauwelijks belast en ook de koeler daarvan is koud, zelfs met gamen. 1GB kan ik even proberen, ander RAM wordt lastig. Het enige wat ik eventueel heb zijn twee latjes 256MB DDR geheugen uit de computer van mijn ouders.

RAM voltage lijkt me raar. Ben absoluut geen ervaren rot op dit gebied, maar het lijkt me toch raar dat dat de oorzaak kan zijn. Alhoewel... Ik merkte wel in het BIOS toen ik hem voor het eerst startte dat de CPU te laag geklokt stond. In plaats van op 3Ghz draaide hij op 2,66Ghz. Even de specs nagekeken en het bleek dat de multiplier inderdaad eentje te laag stond. Deze heb ik dus op de 'normale' waarde gezet, maar dit zou dus negatieve gevolgen voor het RAM gehad kunnen hebben... (Bedenk ik me nu dus)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Je kan geen DDR in een DDR2 slot proppen. Dus mem van je ouders gaat niet lukken.

En inderdaad, probeer eens het voltage van je ram omlaag te schroeven mits mogelijk. 1.8v is std voor DDR2.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Mei
Ik wist zo niet of DDR en DDR2 fysiek compatible waren.

Volgens het BIOS draait het RAM netjes op 1,800V met een kloksnelheid van 800mHz. Ik ga nu 1,450V (de laagst mogelijke spanning) proberen - zonder koeling op het geheugen dus.

//Edit: 1,450V gaat goed, hij wordt niet heet. Nu 1,650V proberen.
//Edit2: Na de eerste keer een BSOD: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gekregen te hebben ging 1,650V goed. Toen 1,750V ingesteld en toen bleef hij een hele tijd rebooten. De ene keer kwam hij het Windows niet eens in, de andere keer ging hij tijdens het laden van Windows weer opnieuw opstarten. Nu gaat het goed en wordt hij bij een potje COD licht warm, terwijl hij bij lagere spannnigen koud bleef.

[ Voor 52% gewijzigd door Mei op 25-07-2008 22:19 ]

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb in het Pentium-1 tijdperk ook wel eens geheugen flink warm voelen worden, maar dat was dan het gevolg van een uitgeschakelde CPU-cache.
De performance is verder wel goed van die machine ?

• Mei
[Zie edits in vorige post]

Ik ben nu weer bij de 1,800V aangekomen en heb een DVD aan staan terwijl ik COD aan het doen ben. Tot nu toe blijft het geheugen het goed doen (zonder koeling!)

//Edit: het werkt nog steeds, ook na tientallen minuten gamen en een DVD afspelen tegelijk. Ik neem nu dus aan dat het werkt.

Bedankt voor alle hulp! 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Mei op 25-07-2008 22:44 ]

• Mei
En het probleem is weer begonnen... Hij was net COD aan het spelen en ineens kreeg hij weer een BSOD. Heb de melding niet op kunnen schrijven (volgende keer even wat sneller bij zijn). De componenten zijn allemaal warm en het geheugen gaat voor mijn gevoel richting 'heet'. Beide graka's zijn warm, de CPU cooler ook, maar vooral dus het geheugen. Ik ben een beetje door mijn ideeuen heen, weten jullie nog wat?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Kast open houden? Ventilator op het geheugen richten? Het geheugen is passief gekoeld, als andere (actief gekoelde) componenten te veel warmte afgeven, kan het zijn dat de passieve koeling van het geheugen onvoldoende is.

[ Voor 3% gewijzigd door asfaloth_arwen op 28-07-2008 14:09 ]

Specs

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
een extra casefan kan een oplossing zijn :)

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
waarom ben je niet begonnen met memtest draaien?????????????

Als je het geheugen vermoed, is dat mijns inziens toch een van de eerste stappen.....

Als memtest fouten geeft, gewoon RMA.....

[ Voor 13% gewijzigd door R.E. op 28-07-2008 14:17 ]

Vette shit!

• Mei
Ik ben geen hardwarefreak en heb soms een duwtje in de goede richting nodig ;) Gezien mijn kennis van en interesse op dit gebied vind ik dat ik het tot nu toe al aardig gedaan heb.

Zoals eerder vermeld: 120mm fan losschroeven en voor het RAM hangen heeft geholpen, maarja, dat heeft de spanning omlaag- en weer omhoogschroeven ook gedaan. Memtest zal ik deze week eens achteraan gaan als ik tijd heb. Kunnen jullie nog een manier aanraden om te doen? (Geen idee of dat built-in Windows zit of dat je 3rd party tools nodig hebt hoor, moet ik nog uitzoeken)

• R.E.
  • Nu online
Kijk dan eens hier, dat is in de PMG FAQ en wordt uitgelegt hoe je je geheugen op fouten kunt testen. Geeft Memtest fouten, kun je je geheugen terug brengen, want dan is het gewoon kapot en is het (vaak) garantie.

Vette shit!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Niks Memtest. Puur warmteprobleem.

Je zet een extra fan op het geheugen. Dus is het koeler, probleem verholpen. Maar die fan verplaatst een hoop lucht.

Een te warme kast kan voor veel problemen zorgen. Je processor wordt te warm, grafische kaart, harde schijf en het moederbord. Met die ene extra fan verplaats je een hoop lucht en wordt de kasttemperatuur verlaagt.

Ga eens eerst kijken wat de temperaturen zijn van de diverse onderdelen. Memtest draaien is leuk, maar ziet er niet naar uit dat het de oorzaak is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Overigens is een van de eigenschappen van DRAM dat iedere geheugenlocatie iedere clockcycle (of ieder deel van de clockcycle bij double data rate bijvoorbeeld) gerefreshed moet worden.

Er is dus niet zoiets als 'load' bij geheugen, ze gebruiken altijd in alle omstandigheden precies evenveel stroom en worden altijd even warm, ook al gebruik je het hele geheugen niet.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Mei schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:43:
Ik wist zo niet of DDR en DDR2 fysiek compatible waren.

Volgens het BIOS draait het RAM netjes op 1,800V met een kloksnelheid van 800mHz. Ik ga nu 1,450V (de laagst mogelijke spanning) proberen - zonder koeling op het geheugen dus.

//Edit: 1,450V gaat goed, hij wordt niet heet. Nu 1,650V proberen.
//Edit2: Na de eerste keer een BSOD: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gekregen te hebben ging 1,650V goed. Toen 1,750V ingesteld en toen bleef hij een hele tijd rebooten. De ene keer kwam hij het Windows niet eens in, de andere keer ging hij tijdens het laden van Windows weer opnieuw opstarten. Nu gaat het goed en wordt hij bij een potje COD licht warm, terwijl hij bij lagere spannnigen koud bleef.
Weet je zeker dat je de spanning over het geheugen aan het veranderen bent? DDR2 geheugen heeft een minimum van 1.8V nodig. Dus op 1.45V instellen lijkt me praktisch onmogelijk. :?
En wat als je dan 1.45V ingesteld hebt schijnbaar, wat geeft een programma als Everest of Speedfan dan voor voltage aan?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• R.E.
  • Nu online
Motrax schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:46:
Niks Memtest. Puur warmteprobleem.

Je zet een extra fan op het geheugen. Dus is het koeler, probleem verholpen. Maar die fan verplaatst een hoop lucht.

Een te warme kast kan voor veel problemen zorgen. Je processor wordt te warm, grafische kaart, harde schijf en het moederbord. Met die ene extra fan verplaats je een hoop lucht en wordt de kasttemperatuur verlaagt.

Ga eens eerst kijken wat de temperaturen zijn van de diverse onderdelen. Memtest draaien is leuk, maar ziet er niet naar uit dat het de oorzaak is.
Dit warmte probleem kan ook juist veroorzaakt worden door foute/kapotte DIMMS, of een voeding die de load niet goed aan kan. Maar als het echt te warm is in de kast, is je koelblok van je CPU niet koud, zoals beschreven. Memtest is alleen een klein zekerheidje dat het aan je geheugen ligt en een veel betere tester dan "ik heb een BSOD"......
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:49:
Overigens is een van de eigenschappen van DRAM dat iedere geheugenlocatie iedere clockcycle (of ieder deel van de clockcycle bij double data rate bijvoorbeeld) gerefreshed moet worden.

Er is dus niet zoiets als 'load' bij geheugen, ze gebruiken altijd in alle omstandigheden precies evenveel stroom en worden altijd even warm, ook al gebruik je het hele geheugen niet.
Hmmmmm, dit ga ik eens even checken. Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord (betekend niet dat je ongelijk hebt overgens...) hmmm, even niet goed nagedacht: soort van flip-flopjes; dus je hebt gewoon gelijk.....

BTW TS: Welke kast heb je en hoe heb je de koeling verzorgt?

[ Voor 3% gewijzigd door R.E. op 28-07-2008 15:35 ]

Vette shit!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

_the_crow_ schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:54:
[...]
Weet je zeker dat je de spanning over het geheugen aan het veranderen bent? DDR2 geheugen heeft een minimum van 1.8V nodig. Dus op 1.45V instellen lijkt me praktisch onmogelijk. :?
En wat als je dan 1.45V ingesteld hebt schijnbaar, wat geeft een programma als Everest of Speedfan dan voor voltage aan?
Volgens mij zit hij aan zijn CPU Core voltage te draaien :S

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Mei
De kast is een Cooler Master Elite 333 (ATX kast dus) met een Corsair 550W voeding erin. ik heb een Nexus LXM8200 CPU cooler en aan de achterkant van de kast zit een 120mmfan, ter hoogte van de CPU. De CPU is een E8400, het geheugen zijn twee reepjes GEIL GX22GB6400UDC, 800MHz, DDR2, PC6400 van 1GB en er zitten twee Sapphire 3870's in. Er was mij onder andere hier op GoT verteld dat de voeding en koeling verder voldoende zou zijn, vandaar dat ik naast de CPU fan alleen de 120mm fan die bij de kast zat heb.

Spanning van het geheugen verlagen werd mij hier aangeraden. Afgezien van (inderdaad) af en toe een crash tijdens het booten kwam ik geen total freezes of BSOD's tegen. Inmiddels staat het geheugen weer gewoon op 1,8V.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Koeler in de voorkant van de kast stoppen en een in de zijkant. Koel problemen opgelost. (Veel geluid hoeven ze niet te maken, Nexus heeft hele stille fans).

• Mei
Voorkant kan wel, maar dan zit de koeler helemaal onderin richting de graka's te blazen. Aan de zijkant kan niet, het gat voor de koeler/afvoerpijp zit rechtstreeks boven de CPU en daar gelijk onder zit die Nexus.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Je hebt ook kleine coolers voor op de geheugenmodules zelf (zat bij mijn corsair geheugen). Misschien dat je daar wat aan hebt.

Maar extra fans voorin helpen weldegelijk > verbeterde airflow. Anders een fan in de 5,25" bays. Zo een van coolermaster bijv. (die eigenlijk voor HDD zijn)

Verwijderd

R.E. schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:23:
[...]
Hmmmmm, dit ga ik eens even checken. Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord (betekend niet dat je ongelijk hebt overgens...) hmmm, even niet goed nagedacht: soort van flip-flopjes; dus je hebt gewoon gelijk.....
Nee juist geen flip-flopjes, die behouden normaal gezien hun data oneindig. (Totdat je de stroom eraf haalt)

Vergelijk het met een hele grote lading condensatoren, als je ze niet refreshed lopen ze leeg en verlies je dus de informatie. (Sterker nog, het zijn letterlijk een hele grote lading condensatoren).

Dit is de kenmerkende eigenschap van DRAM.

Zie ook: Wikipedia: Dynamic random access memory

• Mei
Ati Tray Tools geprobeerd, maar dan krijg ik een driver error. De paar memtests die ik heb geprobeerd hadden allemaal een floppy of een CD nodig. Een floppydrive zit niet in de computer en een lege CD heb ik hier nog niet kunnen vinden (branden is ouderwets, daar doe ik niet meer aan :+ )

Is er nog een andere manier om de temperaturen te controleren?

Verwijderd

Zoals _the_crow_ al zei je DDR2 geheugen instellen op 1,45 Volt is onmogelijk, volgens mij bestaat er ook geen mobo/bios die dit ondersteund. Werken gaat het iig niet. ;) Volgens mij zet je de CPU gewoon op 1,8 Volt. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 21:41 ]

• Mei
Nja, nou, sorry hoor, als er in het BIOS iets als "DRAM voltage" staat dan mag ik als domme Hollander toch aannemen dat hij niet stiekem de CPU spanning aanpast :+

Verwijderd

Mei schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:44:
Nja, nou, sorry hoor, als er in het BIOS iets als "DRAM voltage" staat dan mag ik als domme Hollander toch aannemen dat hij niet stiekem de CPU spanning aanpast :+
Ja dat lijkt me ook. ;)
Maar bij mijn Gigabytejes kan ik het geheugen alleen op +0.1, +0.2 enz instellen.
En niet op bijvoorbeeld een los voltage, zoals 1,45 Volt.
Als je eens in het tabblad PC health kijkt staan de voltages daar dan wel juist.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 21:51 ]

• Mei
Het is je vergeven ;)

Hem memtest86+ nu draaien. Nog een lege CD kunnen vinden.
And now we wait 8)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geheugen te heet waardoor een BSOD ontstaat heb ik nog nooit meegemaakt. Het geheugen wat jij gebruikt heeft nota bene een heatspreader!!

Daarnaast zit het geheugen zodanig dicht bij de CPU dat het onmogelijk is alleen de geheugenmodules extra te koelen dus kan het de CPU zijn en/of de southbridge.

Kijk eens in de log wat de BSOD heeft veroorzaakt en draai eens memtest. Misschien is het geheugen niet compatibel met je MB. Controleer dat in de QVL van dit MB.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2008 21:57 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Mei schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:52:
Het is je vergeven ;)

Hem memtest86+ nu draaien. Nog een lege CD kunnen vinden.

[...]
Denk niet dat Memtest86+ iets nuttigs gaat opleveren, want volgens mij test die ook de CPU en dan vooral het Cache geheugen. Zou eerst maar eens in het tabblad PC Health kijken. ;)
En volgens mij heet het voltage van het geheugen ook DDR2 Overvoltage control, maar het zou bij jou mobo anders kunnen zijn natuurlijk. :)

• Mei
Hij checkt inderdaar het L1 cache en het L2 cache, maar ook het RAM.

Het BIOS duik ik zometeen nog wel even in, Memtest is nu nog aan het draaien.

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 20:35
Als ik het goed begrijp dan heb je dus één 120 mm fan achterin de kast zitten die de warmte uit de kast blaast. Dit is wel erg karig, helemaal als je nagaat dat er 2 3870's in de kast zitten. Ik zou toch dat slot aan de voorkant opvullen met een extra fan die koele lucht naar binnen blaast. Dit hoeft niet zozeer je RAM probleem op te lossen, maar is toch wel verstandig.

Verder is het inderdaad wel verdacht ze zo heet worden, zelfs met die heatspreaders erop. Wat je kan proberen (ben niet zo thuis in GEIL geheugen) is de heatspreaders eraf halen. Misschien dat ze er niet goed op zitten en zo de boel alleen maar erger maken. (Let wel, dit kan je garantie beperken)

PS5 PSN: UnrealKazu

Verwijderd

bij dit soort problemen moet je wel alle gegevens hebben om dichterbij het probleem te komen.
doe een bios update als je nog niet de laatste bios hebt.
wat is de cpu tempratuur idle en stress?? (niet je koeler,de cpu)
hoe heet word het geheugen? (loeiheet is nogal moeilijk in te schatten)
hoe heet word de northbridge?
zet alle bios opties eens op default

en zometeen even je memtest resultaten laten natuurlijk.

• Mei
Memtest gaf op 52% een dikke vette rode balk. Kon zo niet wijs worden uit de gegevens, kon ook op de site geen docs vinden. Dus... maar even het BIOS ingedoken. Ik ben nooit bij PC Health geweest, alleen bij MB Intelligent Tweaker (M.I.T.) en daar staat duidelijk "DRAM Voltage" met 1,800V onder Normal en ook 1,800V bij Current.

@Kazu: ik ga niet aan het geheugen sleutelen. Met mijn ervaring en kennis kan ik ze net zo goed gelijk weggooien, volgens mij :+

CPU zit rond de 40 graden, zowel idle als wanneer ik aan het gamen ben. Van het geheugen en de Northbridge weet ik het niet, want er staan nergens labeltjes bij. Temp1 en Temp2 zegt mij namelijk nogal weinig :P

BIOS opties staan bijna op default. Ik heb alleen de CPU even op de fabriekssnelheid gezet (333mHz * 9 ipv 333mHz * 8 wat het was bij de eerste keer booten). Ook het geheugen staat sinds mijn 'onderclock'poging netjes op 1,800V.

Verwijderd

memtest fouten,dan is er wel bijna zeker wat aan de hand met het geheugen.
test de geheugen latjes eens afzonderlijk met memtest,dan kan je erachter komen welke kapot is.

• Mei
Ik heb het nu opgegeven. Azerty net met een RMA verzoek gemaild (RMA via de site aanvragen werkte niet voor het geheugen, wel voor de rest van de bestelling). De latjes komen trouwens uit een setje, dus ik stuur ze gewoon beide terug.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

Vliegvlug

Flight Simple

Misschien een vreemd advies vanwege het vermeende warmte probleem van de geheugen modules maar heb je al geprobeert het geheugen voltage omhoog te gooien?

Uit de specs voor het geheugen, Geil GX22GB6400UDC: Working Voltage : 1.9-2.3V

Bron http://www.geilusa.com/products/showSpec/id/65

Als 1.9 volt werkelijk het minimum is verbaast het me niet dat je crashes kan krijgen als ze te weinig prik krijgen.

• Viper®
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:46:
Misschien een vreemd advies vanwege het vermeende warmte probleem van de geheugen modules maar heb je al geprobeert het geheugen voltage omhoog te gooien?

Uit de specs voor het geheugen, Geil GX22GB6400UDC: Working Voltage : 1.9-2.3V

Bron http://www.geilusa.com/products/showSpec/id/65

Als 1.9 volt werkelijk het minimum is verbaast het me niet dat je crashes kan krijgen als ze te weinig prik krijgen.
Wel raar dan dat het systeem goed lijkt te werken als hij extra koeling aanbrengt op het geheugen. Zou je toch snel richting warmteproblemen neigen

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Viper® schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:01:
[...]
Wel raar dan dat het systeem goed lijkt te werken als hij extra koeling aanbrengt op het geheugen. Zou je toch snel richting warmteproblemen neigen
Ik ben geen elektrotechnicus maar misschien veroorzaakt warmte een effect waarbij je net een beetje meer prik nodig hebt om dat effect te overwinnen omdat het anders instabiel wordt.

Daarnaast zal de fabrikant die specificaties niet voor niets op 1.9 volt zetten dus ik zou het minimaal eerst proberen met de aanbevolen instellingen voordat je kan concluderen dat ze defect zijn.

Zelf heb ik de Geil PC2-6400 800MHz EVO ONE Quad Channel Kit, de 8GB CAS4 variant en die vereist ook minimaal 1.9 volt.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat die modules vanuit de SPD op CAS 5 staan ingesteld dat wel met 1.8 volt genoegen neemt en je ze handmatig op de rated specs moet zetten in de bios.
Als dat bij de modules van de TS ook zo is zouden ze zonder verdere instellingen waarschijnlijk wel goed moeten werken op 1.8 volt.
Maar misschien heeft hij handmatig wel de timings aangepast en niet het voltage verhoogt.

Mijn modules worden trouwens niet heel warm maar ze hebben dan ook een veel groter koelsysteem erop, de reden dat ik juist die gekocht heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 31-07-2008 19:35 ]

Verwijderd

Ik ben geen elektrotechnicus maar misschien veroorzaakt warmte een effect waarbij je net een beetje meer prik nodig hebt om dat effect te overwinnen omdat het anders instabiel wordt.
Als je er meer spanning opzet worden ze ook warmer. ;) Dus als je er meer spanning opzet worden ze alleen nog maar warmer. Maar voltage verhoging kan wel leiden tot meer stabiliteit. :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met twee van die heethoofden (3870's) is er iig veels te weinig airflow in de kast. Zet er minsten 1x 120mm bij, een intake is een must bij zo'n opstelling.

Mijn geheugen word ook heet, maar draait als een zonnetje (OCZ Platinums); gewoon op 2 volt. Geheugen kan makkelijk tegen een beetje hitte; die heatspreaders zitten er vaak meer voor de show op dan dat ze eenig nut hebben. Watergekoelt geheugen bevestigt dit ook eens; je haalt geen hogere kloksnelheden en of het een langere levensduur heeft is ook nog nooit bewezen.

Dat je geheugen met 1.8v te heet zou worden, betwijfel ik ten zeerste. Het geheugen zou ook meer stroom moeten krijgen, 1.9v of hoger; zegt een tweaker. Dat zou ik dan ook als eerste doen.
Het feit dat je geheugen het wel doet met actieve koeling op 1.8v zou kunnen, daar het geheugen eigenlijk net iets te weinig prik krijgt; maar door de extra koeling gaat het net allemaal goed (koeler geheugen geleid beter). Hetzelfde principe dat je cpu's toch heel ver kan overklokken met extreme koeling.

Nee, 1.9v minimaal = 1.9v. Maar het werkt ook op 2 volt, zonder dat je direct je geheugen opblaast.

1) Betere airflow in je kast
2) Niet ondervolten!

Als de problemen blijven, kan het ook nog zo zijn dat je moederbord het geheugen niet "slikt".

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mei
Madrox schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 20:55:
Met twee van die heethoofden (3870's) is er iig veels te weinig airflow in de kast. Zet er minsten 1x 120mm bij, een intake is een must bij zo'n opstelling.
Daar ga ik later wel even achteraan, nu gaat het zelfs met een open kast verkeerd. Wel onhandig (ik geef niemand de schuld) dat mij hier op GoT en andere plekken eerst werd verteld dat de huidige koeling voldoende is en dat nu iedereen zegt dat er nog een 120mm fan bij moet :P
Nee, 1.9v minimaal = 1.9v. Maar het werkt ook op 2 volt, zonder dat je direct je geheugen opblaast.
Ik ga na het weekend (zit de komende 3 dagen namelijk niet thuis) de docs even nakijken en de boel e.v.t. op een hogere spanning laten draaien.
Als de problemen blijven, kan het ook nog zo zijn dat je moederbord het geheugen niet "slikt".
Que? Qua specs moet het kloppen, dus dan zou het mobo kapot zijn?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Mei schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:37:
[...]

Daar ga ik later wel even achteraan, nu gaat het zelfs met een open kast verkeerd. Wel onhandig (ik geef niemand de schuld) dat mij hier op GoT en andere plekken eerst werd verteld dat de huidige koeling voldoende is en dat nu iedereen zegt dat er nog een 120mm fan bij moet :P

[...]

Ik ga na het weekend (zit de komende 3 dagen namelijk niet thuis) de docs even nakijken en de boel e.v.t. op een hogere spanning laten draaien.

[...]

Que? Qua specs moet het kloppen, dus dan zou het mobo kapot zijn?
Mobo is vast niet kapot, maar hij bedoelt dat het mobo niet overweg kan met jou reepjes, door een combinatie van het pcb(onderbodem met draadjes) en de chips. Sommige moederborden slikken daarom niet alle type geheugenchips/pcb's op de geheugenreep.

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-05 13:39
ik heb zelf ook geil word ook warm. (niet heet)
maar volgens geil moet het op 2.0 - 2.1 volt draaien.
had ook probleemen op 1.8 (ik heb er wel een koeler op zitten)

• Mei
Ik he het doosje van het geheugen er nog eens bijgepakt en er zat een heel klein vodje papier in, ongeveer 5*5 centimer. Het lijkt net zo'n papiertje waar op staat wat je allemaal wel en niet mag doen ivm garantie. Er bleek dus op te staan dat ik op het geheugen zelf moest kijken voor de optimale spanning. Dit bleek 2,1V te zijn. Net ingesteld, dus nu even proberen of het goed werkt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mei schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:50:
...
Net ingesteld, dus nu even proberen of het goed werkt.
En, draait het nu wel stabiel?
* Vliegvlug is wel benieuwd

• Mei
Nog niet kunnen testen. De computer is van mijn broertje en net deze week is zijn kamer opgeknapt. De computer heeft zo lang op zolder gestaan en staan pas sinds gisterenavond weer op de kamer. Ik zal mijn broertje eens vragen of hij er al achter gezeten heeft.
Pagina: 1