[USB] Int. USB pin-port gezocht / problemen met frontpanel

Pagina: 1
Acties:

• pbb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 10:58
Hallo allemaal,

Eerst maar even de korte versie. Ik heb een extra interne USB pin-connector nodig. Dan bedoel ik dus zo een zoals op het moederbord zit, met 4 uitstekende pins. Maar alle USB uitbreidingskaarten die ik kan vinden hebben hooguit een standaard (externe) USB-A port intern zitten. Ik zou ook een USB Plug-to-Pin adapter (zie http://amigakit.leamancom..._info.php?products_id=338) kunnen gebruiken, maar die ben ik ook nog niet in Nederland tegengekomen. Weet iemand waar ik óf een USB uitbreidingskaart met 4-pin port, óf zo'n 4-pin adapter kabel kan krijgen? (Let op; de andere kant op, dus een female USB plug naar USB pin adapter, zijn ze wel te vinden. Maar die zoek ik dus niet.)

En dan de lange versie. Ik heb een SilverStone LC16 HTPC case, welke onder andere een rij met media-buttons in het front panel heeft zitten. Deze media buttons moeten via een interne USB plug op het moederbord aangesloten worden. Maar het probleem is dat dat bij mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H niet werkt! De buttons worden dan als een onbekend apparaat in WinXP systeembeheer weergegeven (terwijl er geen drivers voor nodig zijn). Als ik op een van de knoppen druk, krijg ik een balloon tip van Windows met "USB device not recognized". Terwijl, als ik het hele ding demonteer en op mijn ASUS P5GD2 moederbord aansluit er geen enkel probleem is. Alles werkt, geen software installatie nodig. Ik heb de harde schijf al een paar keer geformatteerd en Windows XP opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil.

Ik heb al veel contact gehad met SilverStone, iMON en Gigabyte, maar die schuiven de schuld voornamelijk naar elkaar en het liefst naar mij. Als laatste kreeg ik echter een opmerking van SilverStone dat ze vaker van USB problemen met Gigabyte moederborden hebben gehoord, en dat die vaak opgelost waren door op een USB-uitbreidingskaart aan te sluiten. Maar ja, ik heb dus een 4-pins aansluiting nodig, en ik heb nog geen enkele uitbreidingskaart gevonden die dat biedt!

Ik begrijp het niet. Zijn die 4-pins aansluitingen op het moederbord zoveel anders dan de standaard USB plug-connectors? Waarom kan ik geen extra pin-aansluitingen kopen?

Kan iemand mij verder helpen? Ofwel met een mogelijkheid voor extra pin-aansluitingen, ofwel met een hint hoe ik mijn mediabuttons aan de praat zou kunnen krijgen? Ik ben echt heel erg dankbaar als iemand me verder kan helpen.

Peter

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 07:08
Vroeger waren deze nog wel te vinden op standaard USB kaartjes tegenwoordig vind je deze zelden. Hier zij n meerdere zoekpogingen naar gedaan. Wens je succes.

Je hebt denk mazzel bij Conrad: Linkje

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/9000_9999/9700/9740/9744/974499_BB_00_FB.EPS.jpg

Beschrijving: Met deze PCI-kaart kunt u uw PC in een handomdraai met snelle USB 2.0- en FireWire-interfaces uitrusten. En om uw externe harde schijven, USB-geheugensticks of ook een digitale camcorder gemakkelijk te kunnen aansluiten, leveren wij direct een frontinsteekeenheid met aansluitbussen mee.

De pin lay-out is gewoon USB dus je connector moet er gewoon op kunnen pas van 4 pin. De rest van de pinnen zijn voor de FW poorten en de andere USB poorten.

[ Voor 94% gewijzigd door Cave_Boy op 25-07-2008 20:17 ]

• pbb
De link geeft helaas "Invalid session" :(
Kun je me vertellen wat de naam van deze kaart is?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
USB 2.0 controller met interne 9-pins connector

In dat topic wordt gelinkt naar dit artikel bij Conrad.

Tevens zie ik daar dit kaartje staan, en heb wel eens kaartjes gezien die er erg op lijken, en daar zat naast de 'normale' interne usb connector ook een 4 pins header. Denk het op de foto ook te zien, maar als ik het me goed herinner zaten er soms ook alleen de soldeereilandjes, zonder pinnetjes. Kortom, aan deze info heb je denk ik niet zoveel, of je zou de kaart eerst ergens fysiek moeten kunnen bekijken :)

[ Voor 83% gewijzigd door Nielson op 26-07-2008 12:40 ]

• pbb
Ik begin nu inderdaad een lijstje op te bouwen van USB-kaarten met pin-aansluiting, maar dat zijn allemaal redelijk prijzige USB/Firewire kaarten. Ik zal later een overzichtje publiseren voor als iemand geinteresseert is.

Weet iemand of ik ergens in Nederland een dergelijke kabel kan vinden? Dat zou een stuk goedkopere oplossing zijn!

Afbeeldingslocatie: http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/images/usb-plug-to-pin.jpg

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:18
pbb schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:36:
Ik begin nu inderdaad een lijstje op te bouwen van USB-kaarten met pin-aansluiting, maar dat zijn allemaal redelijk prijzige USB/Firewire kaarten. Ik zal later een overzichtje publiseren voor als iemand geinteresseert is.

Weet iemand of ik ergens in Nederland een dergelijke kabel kan vinden? Dat zou een stuk goedkopere oplossing zijn!

[afbeelding]
Een beetje tweaker tweak een standaard usb kabeltje naar zoiets?

een standaard usb kabel doormidden knippen.
Dan 4pin header en even op volgorde solderen.
Volgorde staat bijvoorbeeld:
hier

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• pbb
nsa1984 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:54:
[...]

Een beetje tweaker tweak een standaard usb kabeltje naar zoiets?

een standaard usb kabel doormidden knippen.
Dan 4pin header en even op volgorde solderen.
Volgorde staat bijvoorbeeld:
hier
Ik ben geen soldeer-tweaker, sorry. De harde waren laat ik liever door iemand anders verprutsen ;)

• nsa1984
pbb schreef op maandag 28 juli 2008 @ 01:25:
[...]

Ik ben geen soldeer-tweaker, sorry. De harde waren laat ik liever door iemand anders verprutsen ;)
Dat snap ik, hoewel het wel erg simpel is in dit geval.
Waar hoor je ergens thuis? Anders ben ik wel gek genoeg om even een soldeerbout warm te maken en het inelkaar te plakken.
Enige is dat ik geen apparaat heb die op zoon 4 pin aangesloten moet worden, zodat ik het kabeltje even zou kunnen testen. suggesties voor een apparaatfront panel wat een 4 pin aansluiting verwacht ?

• pbb
nsa1984 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 08:12:
[...]

Dat snap ik, hoewel het wel erg simpel is in dit geval.
Waar hoor je ergens thuis? Anders ben ik wel gek genoeg om even een soldeerbout warm te maken en het inelkaar te plakken.
Enige is dat ik geen apparaat heb die op zoon 4 pin aangesloten moet worden, zodat ik het kabeltje even zou kunnen testen. suggesties voor een apparaatfront panel wat een 4 pin aansluiting verwacht ?
Wow dank je, dat is erg genereus. Maar ik ben bang dat het niet zo gemakkelijk is. Ik heb mezelf zo'n 1600 km boven Nederland gedropt, halverwege Noorwegen in Trondheim. Hier heb ik dus ook niet de gewenste hardware kunnen vinden. En het apparaat dat ik aan wil sluiten, is het buttonpaneel dat bij de SilverStone LC16 case zit... Er zijn hier en daar wel omgekeerde kabels te koop (van USB female naar 4 pinkapjes) waarmee het te testen zou moeten zijn, maar ik weet niet waar ze die in Nederland verkopen.

• nsa1984
Dat is inderdaad wat verderweg dan ik vermoede.

Aan de andere kant wat zou een envelop met een usb kabeltje richting Noorwegen aan porto kosten?
Ik zal morgen eens kijken of ik iets kan versieren en er achter kan komen wat een verzendoptie zou zijn.

Wat je uiteraard ook kunt doen, is kijken of der in Noorwegen een electro winkeltje te vinden is, waar je een schema kunt afgeven met onderdelen, en dat ze het daar in elkaar solderen voor je. (zomaar een wilde alternatieve gedachte)

edit:
Nog een wilde gedachte, als je een interne usb kaart vind met een een 9pin intern?
Dan kun je daarvan toch gewoon de "korte"zijde gebruiken, die met slechts 4 pinnen. die 5e pin zit er dacht ik allen voor de formfactor.

[ Voor 19% gewijzigd door nsa1984 op 31-07-2008 19:32 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik vermoed dat het probleem zit in de storingsgevoeligheid. Zo'n zelfgesoldeerd verloopkabeltje is volgens mij niet meer USB 2.0 compliant i.v.m. RFI en dergelijke door gebrek aan afscherming.

• pbb
Zoals belooft (en aangezien er vraag naar was in vergelijkbare threads) hier een lijstje met USB adapter cards met pin-headers die ik heb kunnen vinden. De meeste zijn USB/Firewire kaartjes, ik heb nauwelijks goedkope USB-only kaartjes met pin-headers kunnen vinden.

Let wel op dat ik meerdere kaarten heb gezien waarbij er ook versies zijn, met hetzelfde typenummer, zonder pinheaders. Dus eerst checken voor de aankoop...

- AVLab NEC USB PCI 4+1
- Belkin F5U508
- Belkin F5U602EA
- Conceptronic CDUOFWU
- Conrad 974499
- DGFSPC/ALi HY200
- Eminent EM1038 (niet helemaal zeker)
- newlink UNI41PCIUSBSP
- QU-CB205
- Ritmo CC-C15
- Sitecom FW-008
- Syba SD-NECU2-5E1I
- Syba SD-VIA-2UH
- Syba SD-PCI-2U
- Syba SD-V2-5U (niet helemaal zeker)

• pbb
Ok, ik heb het kabeltje van AmigaKit besteld. Inclusief verzendkosten bleek het zo'n 5 euro te zijn, dus daar ga ik niet moeilijk om doen ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
pbb schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:36:
Grote kans dat als je een opvroeg in V&A zet je vanzelf benaderd wordt door mensen die er toevallig eén hebben liggen en niet meer gebruiken.
Pagina: 1