Toon posts:

nieuwe laptop - installatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds deze week een nieuwe laptop een FCB JHL90 binnen gekregen. Ik heb zelf een officielen XP CD, 32 bits versie, maar die krijg ik niet geinstalleerd. Windows komt naar het installeren van een aantal bestanden met het wel bekende blauwe scherm.
Wellicht moet de harde schijf eerst nog geformateerd worden, maar hoe dat ik dat. Ik kom namelijk niet op de C schijf terecht.
De Bios versie die erop zit is phoenix 1.04 wat in principe een vrij oude versie blijkt te zijn.
Misschien moet ik die updaten maar dat lukt waarschijnlijk niet zonder een eerste installatie.
Ik heb geprobeerd om met Bart PE de boel draaiende te krijgen maar ook die vliegt eruit met een blauw scherm.

Heeft er iemand een idee wat er fout gaat en wat ik moet doen om mijn systeem draaiende te krijgen?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35

dominic

will code for food

HDD Formatteren: Bij de XP setup kiezen voor het verwijderen van je partities, dan een nieuwe partitie aanmaken & formatteren.

Download my music on SoundCloud

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als het goed is kan de Windows setup gewoon je schijfje formatteren. Er zijn ook andere tools die dat kunnen. B.v. met Ultimate Boot CD.

Een ouder bios lijkt me niet zo'n probleem. Dit moet gewoon goed werken. Dit kan je trouwens ook meestal wel updaten buiten windows om, met een bootable CD of Usb stick o.i.d.

Ik zou je echter even richten op de foutmeldingen die je krijgt. Dit zegt meestal meer over de echte oorzaak van het probleem.

Verwijderd

misschien herkent XP de harde schijf niet, SATA? Dan heb je bij XP een floppy nodig of je moet de driver slipstreamen met NLite?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de omschrijving is het inderdaad een SATA HD. Nu heb ik natuurlijk geen floppy disk er in zitten. Zijn er programma's die je dan vanaf CD rom kunt draaien die wel in staat zijn om de harddisk te herkennen. Is partition magic vanaf een boot cd een optie?

Verwijderd

Zit er in je BIOS een optie "Native SATA support" of iets in die trant? zo ja: uitschakelen en nog eens proberen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:46:
Volgens de omschrijving is het inderdaad een SATA HD. Nu heb ik natuurlijk geen floppy disk er in zitten. Zijn er programma's die je dan vanaf CD rom kunt draaien die wel in staat zijn om de harddisk te herkennen. Is partition magic vanaf een boot cd een optie?
zie mijn link naar Ultimate Boot CD. Hierop staan diverse tooltjes om te formatteren e.d. Als je schijf niet wordt herkend, zal je idd drivers nodig hebben om Windows te installeren. Zie voor oplossingen b.v. dit topic: SATA DISK probeem XP install - laptop GEEN floppy

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-01 13:17

buggienuk

lekker buggie

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:46:
En wat dan als je partition magic werkend krijgt? De windows installatie gaat die harde schijf daardoor sowieso niet zien. Wat je het beste kan doen is wat Verwijderd in "nieuwe laptop - installatie probleem" zei, de driver slipstreamen m.b.v. nLite. Zie deze howto, er zitten plaatjes bij dus heel lastig zal het niet zijn. Je hebt natuurlijk wel een andere pc nodig met een cd-brander.

soort van spuit 11

Ook bekend op XBL als buggienuk

Verwijderd

Met Vista kun je wel via een USB stick de driver laden, maar... die heb je niet...
Tips genoeg verder net hier boven....

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
Het kan ook zijn dat je in je BIOS de setting voor SATA (ook wel aangegeven met IDE oid) kan wijzigen naar een compability mode.

Dat kan ik op mijn Asus speciaal om Windows XP en eerder te installeren omdat die de SATA hardeschijf niet zouden vinden ivm drivers die niet op de CD staan. Dan kun je eerst daarmee Windows er op zetten en waarschijnlijk daarna de driver downloaden en installeren. Dan weer terug zetten et voila.

Echter, als ik je verhaal lees krijg je een blauw scherm bij Windows. Heb je dan al iets gedaan (iets moeten kiezen). Anders zou ik of je CD of je geheugen eerder de schuld geven van fouten wat een BSOD veroorzaakt.

Let overigens wle op dat Windows XP setup ook blauw is :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste intel matrix storage files gedownload en via nlite aan XP toegevoegd. Tijdens het loaden van de setup files voor windows is het nu goed gegaan. Ik heb nu in ieder geval een scherm voor me waarbij ik nu partities kan maken dan wel direct XP installeren. Volgens mij moet ie het dan gaan doen.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 22:55 ]

Pagina: 1