HenkEisjedies schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:12:
Ik merk dat het bedrijf waar ik werk en onze klanten niet volwassen genoeg zijn qua informatiebeveiliging. Ik zou daarom een proces in gang willen zetten om dit te verbeteren. Maar voordat ik dit kan doen moet ik zelf de benodigde kennis opdoen en daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mooie vraag met verschillende oplossingsmogelijkheden.
Zoals al eerder gesteld ligt het eraan wat het doel is dat je wilt bereiken.
Wil een bedrijf als eerste de basis maatregelen op orde hebben gebruik dan een methode die dat faciliteert. zoals:
- CIS Critical Security Controls
- NCSC.gov.uk Cyber Essentials (plus)
- NCSC.nl Handreiking Cybersecuritymaatregelen
Wilt een bedrijf serieus met cyber security aan de slag dan is ISO 27001 of de NIST zeker een goede basis, echter moet je eerst zorgen voor voldoende management commitment omdat er forse investeringen in mensen en middelen moeten worden gedaan.
Je start eerst met het bepalen welke informatiesystemen, processen, afdelingen of bedrijfsonderdelen binnen de scope vallen. Daarna voer je een risico analyse uit op deze scope. Op basis van die risico analyse kies je uit de 27001 Annex A de mitigerende maatregelen die het risico beheersen. Deze maatregelen moeten dan verder ingevuld worden met (sub) maatregelen, processen, controles en dergelijken. En daarna begint het implementeren, controleren, bijsturen en verbeteringen opnieuw implementeren. Je snapt al een flinke klus en bedrijven die ISO gecertificeerd willen worden redden dit meestal niet binnen 12 maanden.
Even als fictief voorbeeld.
De scope is het boekhoudpakket van een bedrijf.
Een van de risico's is Fraude, waarbij een medewerker bestellingen kan doen maar ook de facturen daarvan kan goedkeuren dus potentieel geld kan overboeken op zijn eigen rekening.
Een van de mitigerende maatregelen is A.6.1.2 Segregation of Duties, waarbij het doel is dat een enkele medewerker niet de hele purchase to pay proces kan uitvoeren maar dat deze is opgedeeld over meerdere medewerkers. Of bijvoorbeeld dat betalingen altijd goedgekeurd moeten worden door de eigenaar van bet bedrijf.
Veel maatregelen voor informatie beveiliging hebben niet zoveel met techniek te maken, maar vooral met het inrichten van processen en controles.
Qua opleidingen voor 27001 hebben wij als informatie beveiliging team gekozen voor
PECB 27001 Lead Implementer
PECB 27005 Risk Manager
Een auditor opleiding vind ik niet zo relevant als je aan de implementerende kant zit. Als je een nadere uitwerking zoekt waar een maatregelen aan moet voldoende (of inspiratie voor maatregelen) gebruik dan het boek van ISO 27001 controls – A guide to implementing and auditing van Bridget Kenyon of het aankomende Handboek ISO 27001 Controls van Cees van der Wens