Metzie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:18:
Zo, net geslaagd voor APMG ISO 27001 foundation. Normaal betaal je zo'n €1250 voor de cursus + examen kosten. Heb de course als computer based training gedaan,
kosten inclusief examen voor €299. De video kwaliteit viel wat tegen met slechts 360p beeldkwaliteit, maar de content is voldoende en geaccrediteerd door APMG.
.....
Na het voltooien van je examen krijg je de voorlopige uitslag, pending review krijg ik over 2 dagen de definitieve uitslag. Geslaagd met 66%, niet een super score, maar geslaagd is geslaagd.
Hoi Metzie, heb gisteravond ook een poging voor de 'APMG ISO 27001 foundation' gewaagd en met 33 van de 50 vragen ook geslaagd, dus net als jij precies 66% score waar 50% voldoende was.
Zaten wel een aantal (~3) stamp vragen in waarbij de exacte namen van controls en domeinen gevraagd werden om te checken of je de structuur en de Annex A wel goed bestudeerd heb maar de meeste vragen kwamen mij wel als zinnige vragen over.
Heb gebruikgemaakt van de training en examen voucher van:
https://www.innovativelearning.eu/products/iso-iec-2700.html
En vond later deze site echt een pareltje, die heeft gratis trainingen en blogs en die vond ik zelfs beter dan de betaalde training!
https://training.advisera.com/
Heb zelf deze cursus gevolgd:
ISO 27001 FOUNDATIONS COURSE (~8uur)
Ze proberen je te verleiden om het eigen 'geaccrediteerde' examen te boeken maar denk dat die niet zo hoog aangeschreven staat.
Ze bieden ook de volgende gratis cursussen aan maar deze zijn denk ook te gebruiken als voorbereiding of iig aanvulling als je voor een PECB/EXIN/APMG examen:
- ISO 27001:2013 LEAD IMPLEMENTER COURSE (? uur)
- ISO 27001 LEAD AUDITOR COURSE (~20uur)
- ISO 27001:2013 INTERNAL AUDITOR COURSE (~15uur)
Nu ik toch met mijn hoofd in de materie zit maar nog niet helemaal een volledig beeld bij de standaard en het toepassen met de bijbehorende processen/documenten heb ben ik aan het twijfelen om door te pakken met APMG ISO/IEC 27001 PRACTITIONER - INFORMATION SECURITY OFFICER
Exam format:
- Objective Testing
- 4 questions per paper with 20 marks available per question
- (hier bedoelen ze 4 categorieën van elk 20 vragen mee)
- 40 marks or more required to pass (out of 80 available) – 50%
- 2 ½ hour duration
- Open book
innovativelearning.eu bied hier helaas geen cursus voor aan maar in email contact geven ze aan dat ze hier wel studiedocumenten voor hebben en een combipakket met 4uur 1op1 training en examen kunnen aanbieden.
Heb ze gevraagd of ze daar een prijs voor kunnen geven en of er ook een mogelijkheid is zonder die 4uur 1op1 training en alleen de documenten en examen voucher om de prijs te drukken.
Als ik dat combineer met de advisera.com cursus kom ik denk een heel eind:
ISO 27001:2013 INTERNAL AUDITOR COURSE (~15uur)
Heb dan iig de deep dive in 27001 in 1x achter de rug en kan dan vanuit de praktijk op mijn werk verdere ervaring opdoen door bij audits te assisteren.
Twijfel alleen of dit examen te behalen is met nagenoeg geen praktijk ervaring en kan op internet weinig informatie vinden van mensen die hem gehaald hebben.
Edit:
Als je een account aangemaakt hebt op
https://candidateportal.apmg-international.com/ en ingelogd dan kun je daarna "APMG Sample Exams" vinden ergens verstopt in de footer hier een directe link:
http://sampleexams.apmg-international.com/Marlin/SamplePapers.aspx
Opzet van het sample examen is als volgt:
80 vragen totaal
Planning and Risk Management (20 vragen)
a 4 vragen (abcde) (2 out of 5)
b 5 vragen (abcde) (0 to 5) Each option can be used once, more than once or not at all.
c 5 vragen (abcde) (0 to 5) Each option can be used once, more than once or not at all.
d 6 vragen (abcde) (0 to 5) Each option can be used once, more than once or not at all.
Leadership and Roles (20 vragen)
a 3 vragen (abcd) (0 to 4) Each selection from Column 2 can be used once, more than once or not at all.
b 3 vragen (abcd) (0 to 4) geen idee of meerdere opties mogelijk zijn
c 5 vragen (abcde) (2 out of 5) Which 2 statements BEST explain
d 4 vragen (abcde) (2 out of 5) Which 2 controls, if applied, would MOST likely
e 5 vragen (abcde) (0 to 5) Each option can be used once, more than once or not at all
Operational Systems, Measurement and Incident (20 vragen)
a 4 vragen (abcde) (2 out of 5) Remember to select 2 answers to each question
b 6 vragen (abcdefg)(0 to 7) Each selection from Column 2 can be used once, more than once or not at all
c 6 vragen (abcde) (0 to 5) Each option can be used once, more than once or not at all
d 4 vragen (abcd) (1 out of 4)
Audit and Management Review (20 vragen)
a 6 vragen (abcd) 1 out of 5?
b 5 vragen (abcde) (2 out of 5) Remember to select 2 answers to each question
c 4 vragen (abcd) (1 out of 4)
d 5 vragen (abcde) (0 to 5) each option can be used once, more than once or not at all
De basis casus en de bijlage is voor alle vragen gelijk dus je hoeft je maar 1x goed in te lezen.
Heb inhoudelijk het examen nog niet gemaakt, wil deze bewaren als 'test' nadat ik de cursus heb gedaan op training.advisera.com
Wel zie ik altijd erg op tegen vragen waarbij je 0 tot 5 opties mag aankruisen en er geen enkele leidraad hoeveel 'goede' antwoorden er tussen zitten. "each option can be used once, more than once or not at all"
[
Voor 28% gewijzigd door
Lennart_1337 op 21-12-2020 13:42
]