No production networks were harmed during this posting
Bij ISC2 is dit veranderd - vroeger moest je idd per certificaat een fee betalen, dit is echter niet meer het geval. Tegenwoordig betaal je 1 bedrag, ongeacht het aantal ISC2 certs dat je hebt.Liegebeest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:36:
[...]
* Je moet voor alle certs betalen voor renewal.
* Je moet voor alle certs CPE/CE punten halen voor de renewal.
Net als bij de ISC2 en ECC certificaten. #MoneyPrintingMachine
Certified Members AMFs
(ISC)² certified members pay a single AMF of U.S. $125 which is due each year upon the anniversary of their certification date. Members only pay a single AMF of U.S. $125 regardless of how many certifications they earn. AMFs for members with multiple certifications are due on their earliest certification anniversary.
Your lack of planning is not my emergency
Dafaque? Ze zijn niet dezelfde intent-level? Die pagina die ik eerder linkte plaatst ze op dezelfde hoogte.The CySA+ and PenTest+ are not on the same intent level. You must submit CEUs separate for each certification.
The CE fees for your CySA+ is due:
December 9, 2019
December 9, 2020
December 9, 2021
The CE fees for your PenTest is due:
April 16, 2021
April 16, 2022
April 16, 2023
EDIT:
Ach nee, ik begin'm te begrijpen.
* Voor beiden moet ik CEU indienen. Logisch.
* En ze vragen om 5*$50, als je de jaartallen achter elkaar zet
Nee, dan klopt't wel...
[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 24-04-2020 15:35 ]
Liege, liege, liegebeest!
Bedankt voor je correctie! Dan verkondig ik vanaf nu geen out-dated informatie meerhellknight schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:39:
[...]
Bij ISC2 is dit veranderd - vroeger moest je idd per certificaat een fee betalen, dit is echter niet meer het geval. Tegenwoordig betaal je 1 bedrag, ongeacht het aantal ISC2 certs dat je hebt.
[...]
Daarnaast moet je per cert CEUs halen. Dat kan met 1 activiteit zijn (zie de website) of in meerdere entries.
(ik had met Linux+ mazzel: in het begin golden daar sommige Microsoft certs als geldige CEU, dus ik heb met Microsoft certificaten zelfs mijn Linux+ CEU's gehaald... best opmerkelijk :-))
Ik was erg onzeker of ik zou slagen omdat het tempo echt heel hoog was 4,5 dagen training en dan direct examen zonder bijvoorbeeld het weekend als extra studeer tijd. Ik heb voor 96 euro een re-take verzekering afgesloten, gelukkig niet nodig gehad.
Ik kan direct weer 40 CPE's toevoegen aan mijn CISSP / CCSP voor de training en avonden zelfstudie.
http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.
Gefeli!
De mei sessie waar je het over had in deze post was gisteren en ik was er bij! Zeer interessante training. Dit keer gegeven door Chris Brenton. Vond het erg leerzaam als wanna-be Red Teamer. In augustus doet John Strand weer een training voor nop. Hij zal focussen op netwerk threat hunting en gisteren ging het meer over endpoint threat hunting. Beiden zeker de moeite waard!Liegebeest schreef op maandag 6 april 2020 @ 06:42:
Ik heb m'n zaterdagavond gevuld met een online training (gratis!!) van Active Countermeasures, de club van John Strand (ex-SANS, Black Hills InfoSec). Ze hebben een mooie training gemaakt die de basics uitlegt van "threat hunting" en hoe je vooral WEL te werk moet gaan. D'r zitten ook twee labs bij, op een VM die je kan benutten zo lang je wilt.
In Mei houden ze weer zo'n sessie -> https://attendee.gotowebi...8209677?source=ACMTwitter…
Hier is de link voor augustus: https://attendee.gotowebi...ister/4039466489309086736
Bedankt voor de tip Liegebeest
Aangezien ik er ook bij was, een kleine correctie. Het ging over network threat hunting, niet over endpoints. Dat kwam echter wel een beetje aan bod door wat vragen. De labs werden ook allemaal gedaan met pcap-files, wat dus netwerk data is.Mandera schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:09:
[...]
De mei sessie waar je het over had in deze post was gisteren en ik was er bij! Zeer interessante training. Dit keer gegeven door Chris Brenton. Vond het erg leerzaam als wanna-be Red Teamer. In augustus doet John Strand weer een training voor nop. Hij zal focussen op netwerk threat hunting en gisteren ging het meer over endpoint threat hunting. Beiden zeker de moeite waard!
Hier is de link voor augustus: https://attendee.gotowebi...ister/4039466489309086736
Bedankt voor de tip Liegebeest
Steam: Grim
Ik had gisteren al vier uur aan calls gehad dus ik zag een webinar niet zitten. Maar denk je dat het te volgen is wanneer de opnames over twee weken online staan?Grim schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:53:
[...]
Aangezien ik er ook bij was, een kleine correctie. Het ging over network threat hunting, niet over endpoints. Dat kwam echter wel een beetje aan bod door wat vragen. De labs werden ook allemaal gedaan met pcap-files, wat dus netwerk data is.
Dat denk ik wel. Je kan de opnames altijd op pauze zetten wanneer je even wat pauze wilt, dat kon natuurlijk niet bij de live webinar.ANdrode schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:01:
[...]
Ik had gisteren al vier uur aan calls gehad dus ik zag een webinar niet zitten. Maar denk je dat het te volgen is wanneer de opnames over twee weken online staan?
Elk uur deed de instructeur 10 minuten pauze nemen. Dan kwam er iemand anders die ondertussen vragen ging beantwoorden uit de livechat en Discord. Aangezien daar ook best wel wat interessants tussen zat was er voor mij niet echt veel pauze aan.
Ik had op het einde lichte hoofdpijn van de information overload.

Blij dat jullie'm zo interessant vonden!
Deze week was ook leuk voor mij: derde keer dat ik onze interne "Blue Team" training mocht co-teachen, maar meteen de eerste keer dat we'm online deden! In plaats van twaalf leerlingen in een klaslokaal, hadden we d'r nu zestien in een virtuele classroom, met twee uit het buitenland. Dat was zeker een leuke ervaring
Ondanks de titel is het trouwens meer defensief programmeren, dan blue teamen (wat je meer zou associeren met SOC-werk). Maar, erg leuk!
Link: autopsy.com. Je ontvangt een certificate of completion, dus altijd leuk voor je CPE's.
Saillant detail is dat ze in hun setup instructies / les / filmpje helemaal niet spreken over de beveiliging van de betrokken resources. Ga je de data op een NAS zetten? Gebruik je Postgres? Enz? Niets qua suggesties over firewalling, toegangspermissies enz. Ze beschrijven het haast als next,next,finish. Ik verwacht geen half uur met instructies voor dit werk, maar wel een kanttekening of twee over het veiligstellen van de audit data.
EDIT:
Ugh, Autopsy is d'r ook weer zo eentje zonder een CDN. Dit maal niet voor de video's maar voor hun eigen software. 850MB downloaden met 20kBps is geen feest, dus ik zal weer een AWS instance aanzwengelen om de download sneller te laten lopen.
EDIT 2:
Opmerkelijk, de 850+ MB komt vanaf Github... je zou verwachten dat dat qua CDN wel goed zit.
EDIT 3:
Ook niet zo handig aan die training: ze melden dat je Bing / Google kan gebruiken voor automatische vertaling van woorden en teksten. Het wordt ook gedemonstreerd in de training. Deze functie lijkt super-handig, maar ze geven geen waarschuwing over dat die tekst naar servers op het Internet wordt gestuurd.
EDIT 4:
Oef bij de labs merk ik dat ik deze VM duidelijk meer resources moet geven. Een Java app die veel disk intensieve dingen doet vreet duidelijk meer dan één CPU core en 4G RAM
[ Voor 115% gewijzigd door Liegebeest op 01-06-2020 15:06 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Anoniem: 316512
Hoe lang heb je er ongeveer over gedaan?Mandera schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:19:
Gisteren het GIAC GPEN examen gemaakt en gehaald met 95%.Het viel redelijk mee, score viel veel hoger uit dan verwacht. Voor de oefenexamens had ik resp. 78% en 83%. Eerste pen-test titel is binnen, op naar meer kennis en kunde in dit veld!
En gefeliciteerd natuurlijk!
Nogmaals bedankt voor de tip: die training was echt tof! Ik heb d'r veel van geleerd.EricdePeerik schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:53:
Voor de liefhebbers van forensische tooling (en wie is dat niet) is er tijdelijk een gratis training (ipv 495 dollar) voor de tool Autopsy. Vooralsnog even geen wervend verhaal, want deze aanbieding is tot 1 juni en ik ben nog niet gestart. Ik ga maar even af op de mening van mijn CISM docent.
Link: autopsy.com. Je ontvangt een certificate of completion, dus altijd leuk voor je CPE's.
Als opvolger ben ik nu bezig om hun tool Cyber Triage te installeren in m'n lab. Je krijgt daar een 7 dagen trial van en er zit demo data bij, als een soort van DFIR challenge, om bekend te raken met de tool.
Zie -> https://www.cybertriage.c...e-scanning-now-available/
EDIT:
Jeetje, die lui geven je wel een run-around om de challenge testdata te krijgen. In plaats van dat ze direct de URL wijd en breed publiceren. Voor degenen die het ook eens willen proberen -> http://www.cybertriage.com/eval_data_202005/
En gebruik vooral het walkthrough filmpje.
En wederom een AWS bak moeten aangooien voor de downloads, want het is traaag als wat.
[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 05-06-2020 21:45 ]
Je krijgt helaas alleen geslaagd/niet-geslaagd te horen, en geen score oid.
Gebruikte resources:
- Official (ISC)2 CCSP Student Guide
- Official (ISC)2 CCSP Practice tests (zowel boek als online omgeving, na registratie)
- (ISC)2 CCSP Examen training app op Android
Je hebt 180 minuten voor 125 vragen, maar was met iets meer dan een uurtje klaar. Examen was bij Computrain / BCN in Utrecht. Prima locatie, inclusief allemaal corona vlakjes en kruisjes op de grond en lege plekken om je heen.
Wilde m'n kennis voor opleidingen geven een beetje formaliseren, gezien ik de laatste tijd en komende maanden veel meer les ga geven
Thanks! ook aan de overige felicitatiesAnoniem: 316512 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Hoe lang heb je er ongeveer over gedaan?
En gefeliciteerd natuurlijk!
Ik ben op 30 maart begonnen met de training die 6 dagen duurde en daarna heb ik in mijn vrije tijd het nodige gedaan. Al met al 2 maanden dus van start tot finish.
Tijdens het maken was ik er nog niet zo zeker van, maar blijkbaar ging het goed genoeg om na 100 vragen (het minimum, maximaal 150) klaar te zijn.
Begin dit jaar heb ik een training gehad, maar daarna kwam COVID-19 om de hoek. Achteraf gezien vraag ik me af of ik een week of twee na die training niet al had moeten gaan. Ik heb een week voor het examen er veel tijd in gestopt, en dat zou wel eens teveel kunnen zijn geweest.
Gebruikt:
- Sybex ebook
- Eleventh hour summary (gelezen voor de training)
- Official (ISC)2 student guide
- oefenexamens van Boson en Sybex: na de training consequent 70+%, en week voor examen was dat 80+%
@Hmmbob Ik zag dat je anderhalf jaar geleden met CIPP/E bezig was. Is dat gelukt? En de moeite waard? Ik twijfel tussen CIPP/E en CIPM.
Oh, echt?Ultra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:07:
@Hmmbob Ik zag dat je anderhalf jaar geleden met CIPP/E bezig was. Is dat gelukt? En de moeite waard? Ik twijfel tussen CIPP/E en CIPM.

Heb de theorie doorgenomen, maar uiteindelijk geen examen in gedaan. Heb nu alleen de stickertjes CISSP, CEH en CCSP.
[ Voor 80% gewijzigd door Ultra op 09-06-2020 09:55 ]

Vanaf begin dit jaar zelfstandig en ik zet deze op mijn lijstje voor "later". Altijd handig, maar nu eerst even een projectmanagement stickertje erbij. Dat is handiger mbt de opdrachten die ik doe
Maar goed, de CIPP/E theorie komt op veel plekken terug (ook binnen CISSP en CCSP), dus die basiskennis is mooi meegenomen.
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 09-06-2020 09:52 ]
Het ligt natuurlijk een beetje aan wat je doel is, maar persoonlijk zou ik dan beginnen met de CIPP/E, en dan eventueel de CIPM. Althans in die volgorde heb ik het gedaan.Ultra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:00:
Ik zou ook eerst CCSP kunnen doen, dan is de overlap nog groter. Maar ik denk dat met CIPP/E of CIPM ik meer bijleer.
Wild West Hackin' Fest is doorgaans een drukbezochte conferentie in hoog aanzien, maar nu ivm corona doen ze het anders. Er worden een aantal trainingen online verzorgt, o.a. in samenwerking met mensen van Black Hills InfoSec (John Strand et al).
-> http://wildwesthackinfest.com/online-training/
Voor de beginners in InfoSec is er een beginners cursus, die pay-what-you-can is! Tussen de $0 en $395, je bepaalt zelf wat je betaald. Ga die dus vooral delen onder je collega's en kennissen!
Ik ga zelf de Applied Purple Teaming training doen. Niet met een specifiek doel, maar puur om m'n horizon te verbreden.
Doel is niet heel vast omlijnd, maar ik zoek het een beetje in de richting van (C)ISO. Nou kom ik vanuit de techniek zogezegd, dus lijkt me eerst CIPM wat beter te behappen voordat ik aan CIPP/E begin. CIPP/E is wat ik ervan begrijp toch vooral juridisch, en dat is wel nieuw voor mewaalp schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:37:
[...]
Het ligt natuurlijk een beetje aan wat je doel is, maar persoonlijk zou ik dan beginnen met de CIPP/E, en dan eventueel de CIPM. Althans in die volgorde heb ik het gedaan.
gefeliciteerd
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.
Dat klopt, CIPP/E gaat grof gezegd meer over de AVG en de toepassing ervan binnen je bedrijf. CIPM is meer globaal privacy mangement zonder specifieke wetgeving erachter, het moet immers ook toepasbaar zijn voor andere privacy wetgeving e.d.Ultra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:32:
[...]
Doel is niet heel vast omlijnd, maar ik zoek het een beetje in de richting van (C)ISO. Nou kom ik vanuit de techniek zogezegd, dus lijkt me eerst CIPM wat beter te behappen voordat ik aan CIPP/E begin. CIPP/E is wat ik ervan begrijp toch vooral juridisch, en dat is wel nieuw voor me.
Ze hebben echt leuke trainingen voor zeer scherpe prijzen zeg. Helaas heb ik een andere cursus staan tijdens die Applied Purple Teaming training. Erg interessant. Ik zit nu te denken om Advanced Threat Hunting te gaan doen in augustus of Breaching The Cloud....Liegebeest schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:38:
Gaat dat zien! Gaat dat zien!
Wild West Hackin' Fest is doorgaans een drukbezochte conferentie in hoog aanzien, maar nu ivm corona doen ze het anders. Er worden een aantal trainingen online verzorgt, o.a. in samenwerking met mensen van Black Hills InfoSec (John Strand et al).
-> http://wildwesthackinfest.com/online-training/
Voor de beginners in InfoSec is er een beginners cursus, die pay-what-you-can is! Tussen de $0 en $395, je bepaalt zelf wat je betaald. Ga die dus vooral delen onder je collega's en kennissen!
Ik ga zelf de Applied Purple Teaming training doen. Niet met een specifiek doel, maar puur om m'n horizon te verbreden.
400 dollar voor 4 halve dagen training is peanuts als je kijkt naar de skills van deze lui.
Als ik het goed begrijp maken ze ze later ook als VoD beschikbaar, plus je krijgt wat langere toegang tot de labs. Dus zo kan je ook om dat probleem heenwerkenHelaas heb ik een andere cursus staan tijdens die Applied Purple Teaming training.
Zier eruit als een gaaf programma. Helaas vallen de sessies in mijn zomervakantie. Wellicht dat de video opnames nog interessant zijn. Ik zal het in ieder geval delen met de collega's hier op kantoor.Liegebeest schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:38:
Waarom geen CISM dan? Dat betreft namelijk information security, waar CIPP/CiPM/CIPT (die laatste sluit nog trouwens meer aan op je technische achtergrond) allemaal over privacy gaat.Ultra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:32:
[...]
Doel is niet heel vast omlijnd, maar ik zoek het een beetje in de richting van (C)ISO. Nou kom ik vanuit de techniek zogezegd, dus lijkt me eerst CIPM wat beter te behappen voordat ik aan CIPP/E begin. CIPP/E is wat ik ervan begrijp toch vooral juridisch, en dat is wel nieuw voor me.
Ik heb zelf overigens een CIPP/e certificaat en heb het CISM examen eind augustus gepland. Beide onderwerpen vind ik interessant en zijn gewenst voor mijn werk
Jammer genoeg was free training 1 juni al gestopt. Kans gemistLiegebeest schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Nogmaals bedankt voor de tip: die training was echt tof! Ik heb d'r veel van geleerd.
Als opvolger ben ik nu bezig om hun tool Cyber Triage te installeren in m'n lab. Je krijgt daar een 7 dagen trial van en er zit demo data bij, als een soort van DFIR challenge, om bekend te raken met de tool.
Zie -> https://www.cybertriage.c...e-scanning-now-available/
EDIT:
Jeetje, die lui geven je wel een run-around om de challenge testdata te krijgen. In plaats van dat ze direct de URL wijd en breed publiceren. Voor degenen die het ook eens willen proberen -> http://www.cybertriage.com/eval_data_202005/
En gebruik vooral het walkthrough filmpje.
En wederom een AWS bak moeten aangooien voor de downloads, want het is traaag als wat.

Voor CISM heb je managementervaring nodig, en die heb ik niet echt. En ik vind de privacy-vraagstukken ook interessantEbbao schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:26:
[...]
Waarom geen CISM dan? Dat betreft namelijk information security, waar CIPP/CiPM/CIPT (die laatste sluit nog trouwens meer aan op je technische achtergrond) allemaal over privacy gaat.
Ik heb zelf overigens een CIPP/e certificaat en heb het CISM examen eind augustus gepland. Beide onderwerpen vind ik interessant en zijn gewenst voor mijn werk
* Geslaagd voor CTT+ (cert. technical trainer) theorie, dus ik kan door voor het praktijkexamen.
* Ik ga op korte termijn wekelijks Linux-les geven aan een groep beginnen cybersecurity leerlingen. We gaan ze richting de Linux+ werken
Gisteren werd er door Sans ook bekend gemaakt dat de DFIR Summit van 16 en 17 juli gratis is, normaal kost dat iets van 700 euro voor 1 dag, maar dit keer dus twee dagen, gratis en online. je kan je inschrijven via
https://t.co/47T76spGUR?amp=1
Pro tip: Er is een actie gaande bij SANS dat als je je inschrijft voor 1 van hun cursusen e.d. je morgen (18 juni) gratis(!) mee mag doen met NETWARS Core, een erg toffe CTF game. Blijkbaar telt de DFIR Summit ook, want toen ik me daarvoor ingeschreven had kon ik me aanmelden via de SANS Portal voor Netwars! Volgens mij is er wel een limiet aan plaatsen, en het is morgen dus niet te lang wachten.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Beetje laat dag om morgen nog klaar te staan voor Netwars, maar die DFIR Summit is wel super. Dankje voor het delen!
Gefeliciteerd met je mooie score. Mooie tip inderdaad (ben erbij) en helaas morgen net iets te vroeg dag om nog aan te schuiven.Melantrix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:25:
.... een pittige test ...toch nog een goede score ...
Gisteren werd er door Sans ook bekend gemaakt dat de DFIR Summit van 16 en 17 juli gratis is, .......
https://www.cisco.com/c/e...yberops-professional.html
Ziet er wel goed uit. Ben benieuwd naar de uitwerking
Om hier even op terug te komen... Vandaag heeft iemand van SANS mij toegevoegd op LinkedIn. Hij had gezien dat ik mij hiervoor had geregistreerd en wenste mij veel plezier op de virtuele DFIR.Grim schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:42:
NetWars ga ik niet aan mee doen maar heb mij wel alvast geregistreerd en de tip gedeeld met (oud-)collega's. Bedankt @Melantrix!
Nog iemand iets gelijkaardig meegemaakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Grim op 19-06-2020 23:39 ]
Daar kreeg ik ook een invite van de dag nadat ik SEC560 had gebeokt.
Overigens heb ik dus meegedaan aan Netwars. Was erg leuk om te doen, waren wel wat late nachten. Helaas geen top 5 gehaald, maar dat had ik ook niet verwacht
Netwars ook gedaan een tijdje terug was super leuk om te doen, heb ik mij ook erg mee vermaakt.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Heb je niet gestudeerd, dan is het wat spannender
[ Voor 18% gewijzigd door Liegebeest op 26-06-2020 06:52 ]
Ik denk dat @Liegebeest hierboven de juiste benadering neer zet. Tuurlijk kan je CPE's zoveel opvoeren als je wilt, maar alle certificaten die CPE onderhoud vereisen vragen ook professionaliteit, ervaring en vooral een bevestiging en dat je je aan de "code of conduct" houd waarin de ethische normen en waarden zijn beschreven.Hmmbob schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:52:
40CPE voor CCSP zelfstudie was geen probleem bij CISSP....
Je kan er mee weg komen natuurlijk als je "zomaar" iets opvoert (of net even iets meer) zonder dat je het goed kan onderbouwen/bewijzen, maar je zal echt niet de eerste zijn die aan het einde van het jaar ( or ergens in je certification cycle) een audit krijgt waarin je het "bewijs" ter analyse moet overhandigen.
Even doorborduren op de 40CPE voor CCSP (Overigens "Approved" is niet een goedkeuring van je CPE's maar een bevstiging dat de CPE's zijn opgenomen in het systeem )
Dan valt mij het volgende op:
Hier bovenstaat dus eigenlijk al dat je nooit meer als 30 CPE's voor een afgeronde "self study" zou moeten kunnen opvoeren. Dus bij een audit kan dat wel eens nadeling uitpakkenMembers can earn one CPE credit per hour for completing a self-study program, attending computerbased training, or viewing a Web Cast or Pod Cast. For example, members can claim 1 CPE hour for attending one hour of online training course, or watching a webcast or podcast. However, (ISC)2 will not allow members to submit more than the maximum number of CPEs recommended by the self-study
- Completing self-study, and attending Computer-Based Training (CBT), webcasts, and
podcasts - Group A or B credit
provider.
Members who have studied to obtain an additional professional certification and are awarded that
certification can claim up to 30 CPE credits for the preparation or self-study work they did to achieve that certification. If the additional certification is related to the domains of members’ (ISC) 2 credential, they would earn 30 Group A credits. If the additional certification is not related to the domains of members’ (ISC)2 credential, they would earn 30 Group B credits. CPE credits associated with obtaining additional professional certifications are awarded for the time they spent in preparation for obtaining the additional credential but not for achieving the certification.
Members should keep documentation of hours spent earning the CPE credits submitted under this category. In the event that they are audited, members are required to provide their records.
The Self-Study category could be used to record credits when there is no other category available to
record such credits. This would most often cover any type of research that is done in conjunction with
preparation for other activities that are not listed in any of the other categories.
[ Voor 58% gewijzigd door ShadowBumble op 26-06-2020 08:39 ]
Zelfstudie ter voorbereiding van een examen/certificering wordt specifiek genoemd als toegestaan in het (ISC)2 CPE Handbook (pagina 9, group A, zevende bullet).ShadowBumble schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:31:
[...]
Ik denk dat @Liegebeest hierboven de juiste benadering neer zet. Tuurlijk kan je CPE's zoveel opvoeren als je wilt, maar alle certificaten die CPE onderhoud vereisen vragen ook professionaliteit, ervaring en vooral een bevestigingen dat je je aan de "code of conduct" houd waarin de ethische normen en waarden zijn beschreven.
Je kan er mee weg komen natuurlijk als je "zomaar" iets opvoert (of net even iets meer) zonder dat je het goed kan onderbouwen/bewijzen, maar je zal echt niet de eerste zijn die aan het einde van het jaar ( or ergens in je certification cycle) een audit krijgt waarin je het "bewijs" ter analyse moet overhandigen.
En ik heb er echt wel meer dan 40u aan besteed.
Dat was ook niet wat ik aangaf, tuurlijk mag je selfstudy opvoeren, wat ik aangaf is dat je het moet onderbouwen en de onderbouwing moeten kunnen overhandigen bij een audit. Ik raad je wel ten strengste aan om nog even mijn reactie hierboven goed te lezen, en zeker ook het "CPE Guidelines" die ik daarin link.Hmmbob schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Zelfstudie ter voorbereiding van een examen/certificering wordt specifiek genoemd als toegestaan in het (ISC)2 CPE Handbook (pagina 9, group A, zevende bullet).
En ik heb er echt wel meer dan 40u aan besteed.
[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 26-06-2020 08:47 ]
CCSP Self study staat 40 CPE voor:
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het wel moet kloppen - de uren die je claimt moet je wel kunnen onderbouwen.Credits & accreditation
40.00 CCSP
40.00 CPE
Edit: mooie CPE opportunities zijn trouwens ook de Professional Development Institute cursussen die ISC2 aanbiedt. Ik heb bijvoorbeeld de DevSecOps cursus gevolgd, erg interessant en leerzaam, en 5CPE.
Alle cursussen zijn gratis als je al bij ISC2 zit en staan op https://www.isc2.org/Development
[ Voor 50% gewijzigd door Hmmbob op 26-06-2020 09:16 ]
Just to be clear, Dat is self pacedHmmbob schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:09:
CCSP Self study staat 40 CPE voor:
De regels voor zelfstudie waren voorheen nogal vaag en soms was een maximum van 30 CPE en soms 40. In april 2020 is de ISC2 CPE guide gewijzigd en er staat nu duidelijk dat je maximaal 40 CPE mag claimen per keer per studie effort in categorie A.ShadowBumble schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Just to be clear, Dat is self pacedniet zelf studie, dus gewoon een online study die je in je eigen tempo kan volgen. Vandaar ook de 40CPE ipv 30CPE die max geld voor zelfstudie.
Pagina 14, alinea CPE rule, regel 5
"Maximum number of CPE per entry should not exceed 40"
https://www.isc2.org/-/me...s/CPE/CPE---Handbook.ashx
Ik las op het ISC2 forum dat je ook zou kunnen stapelen, ook al is het voor hetzelfde certificaat bijvoorbeeld:
Volgen van online training 24 CPE.
Lezen boek, 5 CPE.
Zelfstudie 30 CPE
Bekijken youtube video's 4 CPE.
Dan kom je zelfs boven de 40 uit. Zolang je maar je inzet / uren kan bewijzen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, voorheen hield ik mij aan maximaal 30 CPE en nu onder de nieuwe regels 40 CPE.
Ik houd altijd een uren verantwoording bij in een spreadsheet zodat ik bij een audit altijd een goed bewijs heb, zoveel mogelijk met ondersteunende bewijzen als screenshots van video trainingen bijvoorbeeld of mijn browser historie.
Ik heb trouwens nog nooit een audit gehad, maar ik upload altijd alles wat ik heb op het CPE portal, dus alle bewijzen zijn al beschikbaar voor ze.
Verder heb ik niet veel problemen om mijn CPE te behalen, ik heb in februari 2019 mijn CISSP gehaald en ik heb begin 2020 mijn 120 CPE al gehaald. Voor CCSP ben ik er bijna, de laatste ITIL 4 expert training gaf ook weer 40 CPE.
[ Voor 10% gewijzigd door Metzie op 27-06-2020 00:23 ]
* Hmmbob mompelt iets over ethiek
Scherp dat je dat het opgepikt!ShadowBumble schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:31:
[...]
Hier bovenstaat dus eigenlijk al dat je nooit meer als 30 CPE's voor een afgeronde "self study" zou moeten kunnen opvoeren. Dus bij een audit kan dat wel eens nadeling uitpakken
Die heb ik indertijd over het hoofd gezien, zodat ik bijv. 50 CPE heb geclaimed voor een enorm lang studietraject voor een RedHat cert. Van alle uren heb ik netjes bijgehouden wanneer het was, hoeveel en waaraan het was besteed. Maar dit is belangrijk om te weten.
Hou dus netjes een boekhouding bij! En vergewis je er van wat de max per cert/studie is.
De meningen zijn er niet overuit na telefonisch contact met ISC EMEAMetzie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:13:
[...]
Ik las op het ISC2 forum dat je ook zou kunnen stapelen, ook al is het voor hetzelfde certificaat bijvoorbeeld:
Lezen boek, 5 CPE.
Zelfstudie 30 CPE
Naar aanleiding van het contact is de eerste reactie dat je nooit meer als 30 CPE mag opvoeren in totaliteit voor een self study traject, zoals aangegeven staat in de CPE Guidelines.
Het in het CPE handbook aangehaalde "Max 40 CPE per entry" is niet alleen voor toepassing op Self study die daar toevallig ook onder valt maar een harde technische limiet in het systeem om zaken op te voeren.
Op aangeven dat het splitsen van een Self study in meerdere entries zoals "Lezen 10, Youtube 20, etc", is de reactie enkel "wij verwachten dat onze leden de code of conduct volgen en geen misbruik maken van de mogelijkheden hiervan".
Kortom het is even afwachten tot er per mail een formeel antwoord terug komt
Inderdaad het is niet zo dat de CPE's heel moeilijk te verkrijgen zijn ,als je een beetje bewust met je ontwikkeling bezig bent en vak gerelateerd bij wil blijven ga je ruim over de benodigde CPE's heen. (Zelfs zonder splitsen van taken)Hmmbob schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:33:
Ik zit er ook altijd ruim overheen. Nog los van het feit dat er niets geclaimd wordt wat ik niet kan onderbouwen.
* Hmmbob mompelt iets over ethiek
[ Voor 20% gewijzigd door ShadowBumble op 30-06-2020 10:59 ]
Ik zal'm nog maar eens aanhalen, maar tot aan 2012 ben ik daar zo keihard de mist mee in gegaan.ShadowBumble schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:40:
[...]
Inderdaad het is niet zo dat de CPE's heel moeilijk te verkrijgen zijn ,als je een beetje bewust met je ontwikkeling bezig bent en vak gerelateerd bij wil blijven ga je ruim over de benodigde CPE's heen. (Zelfs zonder splitsen van taken)

Confessions of a CISSP slacker
"The math" is elke drie jaar nogal een stuk simpeler geworden:
* Doe eens in de drie jaar een IT training van een week: 40 CPE in dom. A of B
* Doe elke maand een security podcast luisteren: 36 CPE in dom. A.
* Doe op het werk eens iets nieuws met security! Max. 10 CPE per keer.
[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 30-06-2020 19:48 ]
Onhandig dat ze het antwoord zelf ook niet goed weten, maar ik ben benieuwd. Als ze blijven bij de maximum van 30 CPE per zelfstudie dan moeten ze ook hun antwoorden op het officiele (ISC)² forum aanpassen.ShadowBumble schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:40:
De meningen zijn er niet overuit na telefonisch contact met ISC EMEAIk heb de vraag expliciet (op hun verzoek) ook formeel ingediend, zodat Global er eens naar kan kijken.
Kortom het is even afwachten tot er per mail een formeel antwoord terug komtmaar ik vermoed dat ik die nagenoeg zeker wel kan invullen wat die gaat worden op basis van het telefoon gesprek.
Atirado (ISC)² Team:
I brought this topic to my superiors and they confirmed that it is now up to 40 CPEs for the time you spent preparing to obtain the new certification.
Geen idee, ik hoor het vanzelf welMetzie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Onhandig dat ze het antwoord zelf ook niet goed weten, maar ik ben benieuwd. Als ze blijven bij de maximum van 30 CPE per zelfstudie dan moeten ze ook hun antwoorden op het officiele (ISC)² forum aanpassen.
[...]
Het zou hoe dan ook nooit boven de 40 moeten uitkomen voor een enkel studieMetzie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:13:
[...]
Lezen boek, 5 CPE.
Zelfstudie 30 CPE
Dan kom je zelfs boven de 40 uit.
[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 30-06-2020 21:41 ]
Wederom, geen security, maar de tweede helft van CTT+ is ook binnen, dus binnenkort krijg ik ook het officiële certificaat. Op naar het volgende werk.... then again, die cursus geven vraagt het nodige van meLiegebeest schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:30:
Geen security, maar alsnog![]()
* Geslaagd voor CTT+ (cert. technical trainer) theorie, dus ik kan door voor het praktijkexamen.
* Ik ga op korte termijn wekelijks Linux-les geven aan een groep beginnen cybersecurity leerlingen. We gaan ze richting de Linux+ werken
Fijn dat het nu ook door het EMEA team bevestigd wordt, bedankt voor het controleren. Dat scheelt weer in 2022 wanneer mijn nieuwe CPE cycle start.ShadowBumble schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:50:
In navolging van de bovenstaande discussie heb ik inmiddels antwoord gekregen vanuit ISC2
Lijkt mij dus opzich duidelijk, de max is dus voor zover ik begrijp 40 CPE per completed (self)study. Dit is onlangs dus gewijzigd ( April 2020 ).
Mooie opdracht Liegebeest, ga je zelf de cursus schrijven of gebruik je bestaande Linux+ courseware? Hoeveel uur per week ga je cursus geven?Liegebeest schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:34:
[...]
Wederom, geen security, maar de tweede helft van CTT+ is ook binnen, dus binnenkort krijg ik ook het officiële certificaat. Op naar het volgende werk.... then again, die cursus geven vraagt het nodige van me
[ Voor 32% gewijzigd door Metzie op 10-07-2020 22:22 ]
Het doel is dat de klas voor het eind van het jaar het examen kan proberen. Dat wordt nog een dobber, want naar mijn ervaring test het examen redelijk goed op werk-ervaring. En beheer-ervaring opdoen, doe je met jaren beheer-werk, niet met één of twee lessen per week, of door Linux als je desktop OS te runnen. Ik ga mijn opperste best doen ze voor te bereiden, met lessen, labs en met het delen van mijn eigen werkervaring.Metzie schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:21:
[...]
Mooie opdracht Liegebeest, ga je zelf de cursus schrijven of gebruik je bestaande Linux+ courseware? Hoeveel uur per week ga je cursus geven?
Ik wou dat ze de officiële courseware hadden gehaald; dat had mij veel tijd en moeite bespaard
De groep is super
[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 11-07-2020 00:01 ]
Jammer, want ik verwacht dat ik die ooit ook wel ga doceren.
https://app.itpro.tv/plan...utm_campaign=free_weekend
https://home.pearsonvue.com/Clients/CompTIA.aspx
Dat is wel heel snel sinds de vorige release. Ik heb ook geen enkele cloud-ervaring, dus het zal niet heel veel zin hebben. Maar hey, als ik voor $50 even mag snuffelen (helemaal als het online is!), dan is 't dat wel waard
EDIT:
Je kan 'm per nu direct boeken, via PearsonVue. De beta is open van 14 Juli t/m 7 Oktober.
Gek genoeg kunnen ze mijn betaling niet verwerken, dus ik moet't morgen nog maar eens proberen.
[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 14-07-2020 21:54 ]
Betalen kan weer 😄Liegebeest schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:20:
Interessant: vanaf morgen is de beta van het nieuwe Cloud+ examen geopend. CV1-003.
Gek genoeg kunnen ze mijn betaling niet verwerken, dus ik moet't morgen nog maar eens proberen.
Die van mij blijft weigeren. AmEx issue lijkt't.
EDIT: Weet je wat? Ik doe'm gewoon niet... ik heb het al druk zat.
[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 15-07-2020 13:24 ]
Dat algoritme van AmEx wordt toch wel steeds slimmer he, die had al zo een vooruit ziende blikLiegebeest schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:21:
[...]
Die van mij blijft weigeren. AmEx issue lijkt't.
EDIT: Weet je wat? Ik doe'm gewoon niet... ik heb het al druk zat.
Myeah... ik heb nog wel een Visa liggen, maar laat dat nou net zo'n disposable kaart zijn met een limiet van EUR50 op online aankopen. Oh well, wat ik zei, 'tis toch beter als ik deze even uitzit.paella schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:36:
Ik had laatst bij Microsoft beta's ook al probleem dat ik met Amex niet kon betalen maar met mijn Mastercard wel....

Bedankt voor de tip, ik heb mijn CCSP al, Cloud+ voegt niet zoveel meer toe en als mijn vakantie over is staat CISM op de planning.Liegebeest schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:20:
Interessant: vanaf morgen is de beta van het nieuwe Cloud+ examen geopend. CV1-003.
https://www.linkedin.com/...-6687094603838959616-ljO7
"Maar Tess, je hebt toch al een homelab?" ... Klopt, maar ik wil mijn leerlingen graag een vergelijkbare setup aanbieden. Ze zitten nu allemaal op hun privé laptop te werken, wat zo zijn limitaties heeft. Sowieso bereidt een dergelijke aanpak ze nog niet echt voor op enterprise-level nadenken, dus ik ga alsnog op jacht naar een leuke bak.
Ik heb mij trouwens goed verkeken op hoe ingewikkeld of verwarrend onderwerpen kunnen zijn die voor een beheerder met een beetje ervaring doodnormaal zijn. Denk aan zoiets als SSH. Van de ene bak hoppen naar de andere om commando's uit te voeren. En dan vooral in de gaten houden welke commando's je waar uit wilt voeren, zodat je bijv. niet een service op je laptop, maar op de VM installeert
Superleuke ervaring zo, dat wel
... volgens mij moet ik op zoek naar Het Grote Lesgeven topic ofzo. Dit is wel heel off-topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 19-07-2020 16:56 ]
De objectives vind je hier -> https://comptiacdn.azuree...ives.pdf?sfvrsn=261b911_2
Ziet er uit alsof't goed te doen is.
Haha je kon het toch niet latenLiegebeest schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:33:
Pfft, ik kon de verleiding niet weerstaan en heb via-via alsnog de Cloud+ beta geregeldTijdens mijn vakantie ga ik een ochtendje eens kijken hoe het examen bevalt en meteen zie hoe de test-at-home van CompTIA werkt. Noice
De objectives vind je hier -> https://comptiacdn.azuree...ives.pdf?sfvrsn=261b911_2
Ziet er uit alsof't goed te doen is.
https://www.cybrary.it/bl...-courses-for-august-2020/
Fundamentals of Cybersecurity Architecture
Cloud Architecture Foundations
Identifying Web Attacks Through Logs
DNSTwist Fundamentals
Penetration Testing Execution Standard (PTES)
Command Line Basics
Physical Penetration Testing
Ik ga eens kijken, heb al een paar keer ondervonden dat ze zeg op 80% niet meer beschikbaar zijn als je niet upgrade naar een betaald account.paella schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:43:
Cybrary heeft een aantal courses gratis in Augustuus:
https://www.cybrary.it/bl...-courses-for-august-2020/
Fundamentals of Cybersecurity Architecture
Cloud Architecture Foundations
Identifying Web Attacks Through Logs
DNSTwist Fundamentals
Penetration Testing Execution Standard (PTES)
Command Line Basics
Physical Penetration Testing
Misschien een goed idee om dit te verwerken in de TS?
Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.
Als ik wat vakinhoudelijke papieren wil toevoegen, zou ik bijvoorbeeld kunnen gaan voor CIPP/E of een ISO2700x certificering (bijvoorbeeld van PECB). Heeft iemand ervaring met één van deze certificeringstrajecten?
Maar, aan de andere kan heb ik het idee dat het nu toevoegen van extra 'inhoudelijke' / 'exacte' papieren weinig voorlopig even niks meer toevoegt. Misschien zijn wat meer soft skills wel aardig. Een zoekopdracht op Indeed leert mij dat er enorm vaak 'scrum', of 'agile', of 'lean' gevraagd wordt.
Van die laatste weet ik niet zoveel af. Wat zijn de officiële certificerende instanties voor dergelijke methodieken? Of bestaan die niet, en moet ik gewoon een cursusje doen?
Je zou wellicht ook nog deze twee kunnen toevoegen:ebia schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:51:
Onlangs CISM toegevoegd aan mijn CISSP en CISA accreditering. Wil er verder aan blijven werken mijn c.v. interessant te houden, zeker in deze onzekere tijd.
Als ik wat vakinhoudelijke papieren wil toevoegen, zou ik bijvoorbeeld kunnen gaan voor CIPP/E of een ISO2700x certificering (bijvoorbeeld van PECB). Heeft iemand ervaring met één van deze certificeringstrajecten?
Maar, aan de andere kan heb ik het idee dat het nu toevoegen van extra 'inhoudelijke' / 'exacte' papieren weinig voorlopig even niks meer toevoegt. Misschien zijn wat meer soft skills wel aardig. Een zoekopdracht op Indeed leert mij dat er enorm vaak 'scrum', of 'agile', of 'lean' gevraagd wordt.
Van die laatste weet ik niet zoveel af. Wat zijn de officiële certificerende instanties voor dergelijke methodieken? Of bestaan die niet, en moet ik gewoon een cursusje doen?
Computer Hacking Forensic Investigator (CHFI)
Certified Ethical Hacking(CEH)v10
Voor meer info over de Scrum certs zou ik is kijken bij de Scrum Alliance:
[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 30-08-2020 19:00 ]
CCSP of AZ500 gezien alle ontwikkelingen naar de cloud. Scrum en Agile basiskennis kun je misschien al aantonen met een ITIL 4 certificaat?!ebia schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:51:
Onlangs CISM toegevoegd aan mijn CISSP en CISA accreditering. Wil er verder aan blijven werken mijn c.v. interessant te houden, zeker in deze onzekere tijd.
Elk clubje vraagt zijn annual fee;.met PECB en CIPP/e heb je naast iSACA en ISC2 wellicht 4 keer fee en het bijbehorende CPE circus?
PSN ID= initsix, steamid = slashdev