[geheugen] Windows XP herkend maar 768MB i.p.v. 1024MB

Pagina: 1
Acties:

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Update: Probleem opgelost zie onder aan deze TS

Sinds juni 2008 heb ik een office PC'tje binnen die ik zelf heb samengesteld. Ik heb deze PC bestelt bij een webshop en die heeft hem geassembleerd en getest op compatibiliteit. Laatst ben ik erachter gekomen dat Windows niet volledige hoeveelheid geheugen herkend. Ik zal hier proberen duidelijk te maken wat ik heb geprobeerd en wat mogelijk nog de oorzaak zou kunnen zijn.

De PC specs zijn als volgt:
pricewatch: AMD Athlon X2 4450e
pricewatch: Antec Minuet 350 (met 350 watt voeding)
pricewatch: Asus M3A78-EMH HDMI
pricewatch: Kingston KVR800D2N5K2/1G 1GB (2x 512MB) DDR2
pricewatch: Lite-On LH-20A1S
pricewatch: Microsoft Windows XP Home (32 bits en SP2)

Het zijn dus 2 x 512MB reepjes geheugen die in dual channel zijn gezet in het Asus moederbord. En er wordt dus Windows XP Home gedraaid, 32 bits versie met momenteel nog Service Pack 2. Het moederbord kan als het goed is maximaal 8 GB aan geheugen aan en boven de 4GB kunnen de Windows 32 bits versies problemen geven, echter daar hem ik niet echt mee te maken.

Het probleem
Het probleem is dat Windows i.p.v. totaal 1024 geheugen totaal "maar" 785576kB herkend. Dit zie ik als ik naar taakbeheer ga bij de tabblad prestaties. Dezelfde aantal krijg ik als ik bij uitvoeren "winver" intyp en ok klik. Als ik rechtermuisklik op "Deze computer" doe en "Eigenschappen" aanklik zie ik 768MB staan. Dit klopt wel ongeveer want 785576 / 1024 ≈ 767,2 ≈ 768MB. Er "mist" dus geheugen en wel 1024 - 768 = 256 MB. Verder werkt de PC eigenlijk goed zonder problemen zoals vastlopers.

Wat heb ik gedaan / geprobeerd?
Bij zo'n afgerond en eigenlijk vrij normaal getal dat er "mist", zou mogelijk zijn dat het geheugen ergens anders voor gereserveerd is. Ik heb gelezen dat het mogelijk gebruik wordt door de integreerde videokaart. Het moederbord heeft een 790G chipset. Deze Wikipedia: AMD 700 chipset series heeft een Radeon HD 3200 als geïntegreerde videokaart. Ik heb gezocht, maar kan alleen niet precies vinden of deze videokaart nu echt het geheugen inneemt.

Ik heb de PMG FAQ doorgenomen. Daar kwam ik PMG FAQ tegen. Even zoeken in de handleiding van het moederbord zie ik dat dit Kingston KVR800D2N5K2/1G niet in de Qualified Vendors Litsts staat, echter mij lijkt het dat dit niet gelijk betekend dat het geheugen gelijkt niet werk, alleen dat het niet door Asus is getest. Begrijp ik dat zo goed? Verder hebben ze dit bij de webshop hoogstwaarschijnlijk ook nagekeken.

Daarnaast zou je het geheugen op fouten kunnen testen (PMG FAQ), echter dat is ook door de webshop al gedaan. Verder gaat het hier eigenlijk niet om fouten, maar een deel van het geheugen dat "mist".

Verder heb ik even de PC open gemaakt en alles even gekeken. De 2 reepjes van 512 MB zijn goed in dual channel in het moederbord geprikt en zitten er ook goed in. Veel meer valt er niet te zien.

Dan heb ik nog even de Sisoft Sandra Lite geïnstalleerd. Daar gecontroleerd en daar wordt wel 2x 512 MB aangegeven.

Verder heb ik nog even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij gepakt. Ik heb eigenlijk nog niet zoveel ervaring met het echt in elkaar zetten van een PC en dus zie ik ook niet zo 1, 2, 3 of iets fout is. Maar de volgende dingen kan ik wel even melden. De voeding lijkt me dik in orde. 350 Watt voor deze PC is goed genoeg. PC loopt eigenlijk gewoon goed zonder problemen, zoals vastlopers. Ik heb de PC niet overgeklokt. Temperatuur PC lijkt me goed. Bij de Minuet 350 behuizing zit een fan boven in de kast, waar actief lucht naar buiten wordt geblazen. Deze lucht voelt niet warm aan en is vaak zelfs fris te noemen. Temperatuur boven de 30 graden lijkt me dan ook sterk en dat lijkt me nog prima binnen de grenzen van een PC.

Slot
Wat zou het kunnen zijn toch de geïntegreerde videokaart? Die verdenk ik tot nu toe nog wel het meest, maar kan nog nergens bevestiging vinden. Ik zal uiteraard nog wel door blijven zoeken naar de oorzaak, maar wellicht dat jullie mij kunnen vertellen of suggesties hebben.

Oplossing
de oplossing bleek inderdaad de onboard video. Op de Asus site staat gewoon:
Integrated ATI RV610-based Direct x10.1 graphics
Maximum shared memory of 256 MB
Ik dacht al dat ik iets vergeten was te controleren en dat was dus gewoon de site van het moederbord fabrikant... Beetje 8)7 van mij. Hoeveel RAM je wilt toewijzen aan de onboard video kan ik en zou je dan in de BIOS moeten in kunnen stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Regeneration op 24-07-2008 19:23 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geintegreerde videokaart kwam ook bij mij meteen als eerste op. Kijk eens in je bios hoeveel de videokaart aan geheugen nodig heeft, mogelijk is dit instelbaar.

Pff wat een topicstart, zo'n goede en uitgebreiden zie je tegenwoordig niet vaak meer :)

[ Voor 22% gewijzigd door Noork op 24-07-2008 18:29 ]

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
Ik neem aan dat je mobo onboard video heeft, waarschijnlijk snoept die 256MB van je RAM af.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50
Volgens Google heeft de HD 3200 inderdaad onboard memory, misschien kan je in de BIOS de hoeveelheid hiervan aanpassen om het eens te proberen?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
M3A78-EMH HDMI specs
Integrated ATI RV610-based Direct x10.1 graphics
Maximum shared memory of 256 MB
Misschien kun je in de bios inderdaad deze waarde lager instellen.

offtopic:
d/t-regels
;)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 24-07-2008 18:38 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Dit model moederbord heeft inderdaad onboard vga.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je onboard videokaart snoept keurig die 256MB van je interne geheugen af.

Je kan met CPU-Z controleren of je daadwerkelijk 2x 512MB op je mobo hebt geprikt (gekregen).
En in GPU-Z kan je je IGP controleren en staat er als het goed is ook bij hoeveel geheugen deze in gebruik heeft.

{edit}
Er een aparte grafische kaart in stoppen die z'n eigen geheugen heeft zou je die 256MB terug op moeten leveren.

offtopic:
Hulde voor de topicstart _/-\o_. Miss deze toevoegen aan de FAQ hoe een topic te starten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Wiethoofd op 24-07-2008 18:41 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
Denk dat het nu wel duidelijk is waar die 256 Mb zijn heengegaan, gewoon in de bios in te stellen hoeveel geheugen de videokaart afsnoept. :+

[ Voor 37% gewijzigd door thefxr op 24-07-2008 18:40 ]

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Moest wel zoiets eenvoudigs zijn, toen ik de topic starter zag dacht ik meteen heeft deze onboard vid....
En ja hoor, maar je bent niet de eerste die ineens "geheugen kwijt is".

Atari 4 ff'r 😊

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
bedankt voor jullie snelle reacties. :)
Henk007 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:36:
M3A78-EMH HDMI specs

[...]

Misschien kun je in de bios inderdaad deze waarde lager instellen.
Na de TS wist ik dat ik nog iets vergeten was te checken. Gewoon de Asus site uiteraard. 7(8)7 Bedankt voor de link. PC loopt eigenlijk wel goed en er wordt niet echt gegamed op de PC. Ik zal het wel even in de BIOS kijken, misschien dat ik het wat naar beneden bij stel.
offtopic:
d/t-regels
;)
offtopic:
Ook bedankt voor deze tip, maar ik was / ben / zal het nog verbeteren. ;)

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. :)

offtopic:
Ook bedankt voor jullie complimenten voor de TS. Ik vind het altijd prettig als anderen ook met volledige TS komen en dus houd ik mij daar ook zo goed mogelijk aan. :)
Pagina: 1