ARP Timeout bij PXE boot - Tftpd32

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Op de operatietafel ligt een laptop met kapotte DVD drive, geen floppy, geen USB bootmogelijkheid en wel een LAN aansluiting die netboot ondersteunt. Hierop wil ik graag een verse WinXP zetten.

Ik had geen verstand van netbooten maar samen met google ben ik al een hele tijd aan de gang. De relevante stappen opsommende heb ik nu op een andere XP computer Tftpd32 gezet. Van een syslinux (3.55) distributie heb ik pxelinux.0 en memdisk gekopieerd waarmee een bootimage te laden zou moeten zijn door het configuratiebestandje pxelinux.cfg/default aan te maken met daarin:
code:
1
2
3
4
5
6
default boot
prompt 0
say booting...
label boot
kernel memdisk
append initrd=BootImage.img

Deze BootImage.img heb ik weer van Hiren's Boot CD geleend. Ik heb Tftpd32 als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/Tftpd32.png

Als ik de WINS Server setting leeg laat komt dat (255) er automatisch te staan. Als ik mijn default router ip adres daar ook intiep gebeurt er ook niets bijzonders. De algemene settings staan ook op PXE-bootable maar toch weigert mijn laptop in alle toonaarden te booten van mijn image.

Het DHCP gedeelte lijkt wel te werken en de Tftpd32 logs laten dat ook zien:
Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/Tftpd32log.png

Ook het TFTP gedeelte lijkt te werken, want ik kan de bestanden binnenhalen via een linuxcomputer in het zelfde netwerk:
$ tftp 192.168.201.5
tftp> list
?Invalid command
tftp> get pxelinux.0
Received 14080 bytes in 0.0 seconds
tftp> quit
$
Dit doet me ook geloven dat poorten mappen/forwarden/openen in de router niet nodig is, anders zou dit toch ook fout gaan?

Toch zegt mijn laptop telkens dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Intel(R) Boot Agent (..)
Copyright blahblah

CLIENT MAC ADDR: (...) GUID: (...)
CLIENT IP: 192.168.10.3  MASK: 255.255.255.0  DHCP IP: 192.168.10.2
PXE-E11: ARP timeout
PXE-E11: ARP timeout
PXE-E38: TFTP cannot open connection
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM

Met oude topics van google of GoT kom ik er echt niet uit. Wie kan me verder helpen? Ik wil zo graag even een schone XP op mijn laptop!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Draai je nu meerdere dhcp netwerken in je netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 23:05

ralpje

Deugpopje

LuckyY schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 08:01:
Draai je nu meerdere dhcp netwerken in je netwerk ?
'
Lijkt er wel op. Het screenshot van tftp laat een ander IP zien dat wat de client als dhcp-server aangeeft.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ja mijn adsl router is ook een dhcp server (die uitdeelt in de range van 192.168.201.*). Volgens menig artikel maakt dat niets uit, en het IP dat de bootende pc in kwestie aanvraagt is ook van de pool die Tftp uitdeelt (192.168.10.*). Dus volgens mij gaat op dat gebied niets mis, maar er gaat wel iets mis.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118713

Ik weet niet wat er mis gaat, maar als je VMware hebt zou je UDA misschien kunnen proberen. Je bridged dan met VMware je NIC van de Virtual Machine met de NIC in je desktop. Je kan je desktop dan even met een crosscable op je laptop aansluiten om geen last te hebben van andere DHCP servers (het kan trouwens ook wel als je al een DHCP hebt draaien, maar omdat het maar voor 1 installatie is is dit makkelijker).
Hier staat een how-to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Sando schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:13:
Ja mijn adsl router is ook een dhcp server (die uitdeelt in de range van 192.168.201.*). Volgens menig artikel maakt dat niets uit, en het IP dat de bootende pc in kwestie aanvraagt is ook van de pool die Tftp uitdeelt (192.168.10.*). Dus volgens mij gaat op dat gebied niets mis, maar er gaat wel iets mis.
Je router zal via DHCP waarschijnlijk geen bootfile meegeven. Ik zou het daarom even buiten je netwerkje doen of de DHCP-server in je router tijdelijk uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:10
kun je die hdd niet gewoon in je pc hangen? zo doe ik t in zulke gevallen

- hdd met verloopje op IDE poort
- booten met dos (win98 cd oid)
- fdisken en partitie aanmaken, reboot
- format op de hdd aangemaakte partitie, met /s (=schijf bootable maken)
- himem.sys en smartdrv.exe kopieeren naar die hdd (anders duurt t uren), copy con config.sys en himem erin gooien
- i386 map van xp setupcd overkopieeren

hdd terugplaatsen, dos booten, smartdrive laden, en dan i386/winnt starten. niet formatteren uiteraard, en als laatste de zooi omtrappen naar ntfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kleine delay ivm tijdgeblek :P

@dirk II:
Dat is opzich een hele goede tip. Echter ik heb VMware niet, en toen ik een trial draaide kreeg ik dat bridged networking niet lekker aan de praat. Ik kon wel internetten, maar niet (intern) file sharen en FTPen. Uiteraard wel fixable, maar het zou fijn zijn als ik gewoon die PXE boot aan de praat krijg. Eens in de zoveel tijd heb ik weer een situatie waarin ik dat zou willen, dat zou mij toch ook moeten lukken dacht ik. Scheelt weer computers offline halen enzo. Bovendien moet ik dan weer naar de crosskabelboer, en mijn uitgangspunt is dat dat niet nodig moet zijn.
xtra schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:43:
Je router zal via DHCP waarschijnlijk geen bootfile meegeven. Ik zou het daarom even buiten je netwerkje doen of de DHCP-server in je router tijdelijk uitzetten.
Klinkt logisch, maar ik heb vandaag vele varianten (van IPs in de config) geprobeert terwijl ik mijn router DHCP server uit had gezet. Precies hetzelfde resultaat..
DJSmiley schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:04:
kun je die hdd niet gewoon in je pc hangen? zo doe ik t in zulke gevallen
(puntsgewijs uitleg)
Ook een goeie tip. Maar ik haal liever geen computers offline (alles maakt gebruik van elkaar hier in het netwerk) en ik laat mijn computers liever dicht (let op) wetende dat het gewoon vet easy zou moeten kunnen! Het is tevens een beetje een les, ik wil dat truukje kunnen herhalen met de brakke laptop van mijn pa en de eigenwijze Pentium266 en in de toekomst vast nog wel meer.

Maar voor nu trap ik met mijn 'ik wil het op de PXE manier' eigenwijsheid mijn eigen ramen in want ik zit nog steeds met een lompe XP die om vervanging schreeuwt op mijn laptop.. Maar als je je bedenkt dat je zo gewoon een netinstall kunt doen en dat bijna alles het ondersteunt, dan is dat toch zo handig dat het raar is dat er niet tig hondert hele heldere guides voor zijn?

Hmm..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
HET WERKT!

Sorry voor de caps. Ik ben blij. In tegenstelling tot wat alle guides die ik wel kon vinden zeggen, gaf ik voor de tftpd32 gewoon de zelfde dhcp range op als de dhcp van mijn router hanteert (en die stond ook gewoon aan). Nu boot ie prachtig van een willekeurig bootimage die ik opgaf!

Mijn logica zei dat dat ziezo fout was, vandaar dat ik het nog niet eerder probeerde.. Nu alleen nog uitvinden hoe ik zo de hele windows installatie kan 'streamen' (ofzo). Zal vast het een en ander over geschreven zijn, maar nu moet ik echt 24 kijken en slapen en dan een paar daagjes weg. Dus wordt vervolgt.

(nee ik was niet al die tijd met hetzelfde bezig ;))

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik ben terug en heb een netbootimage gevonden.. en nu met precies de zelfde instellingen werkt het niet meer! Bij dit soort (in mijn ogen) irrationele stierenfecaliën ben ik er altijd snel flauw van en moet ik mij bedwingen XP er niet met een hamer in te slaan. Ik krijg zelfs niet eens de PXE-E11: ARP timeout, er staat meteen ''no image received'' en hij stopt ermee. Milflippingjaar zeg..
[edit]
tfdpd geeft nog altijd de ip negotiation logs dus er IS communicatie.
[/edit]

Als het nog een keer lukt laat ik het wel weten. Maar als het maar random en op goed geluk is kan ik niet uitgebreid vertellen wat nu de truuk was.

Natuurlijk gaan dingen niet random.. net zo natuurlijk als dat de wet van Murphy in theorie onzin is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 07-08-2008 01:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als de TFTP server zegt dat er communicatie is heeft hij vast gewoon een IP gekregen maar kan hij gewoon geen images vinden. Zit je in de goede map te browsen etc?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Jazeker, alle instellingen staan nog precies zo als toen het werkte (en toen ik een paar daagjes wegging).

De grap is dat het EERSTE wat dat ding moet zeggen, of het nu wel of niet werkt, is het verkregen IP:
code:
1
2
CLIENT MAC ADDR: (...) GUID: (...) // Dit staat er ziezo
CLIENT IP: 192.168.10.3  MASK: 255.255.255.0  DHCP IP: 192.168.201.6 // Dit staat er bv bij het krijgen van een ip

en die 2e regel staat er niet eens.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ben er eindelijk weer eens mee bezig geweest, en het pxe booten werkt na een kleine verandering in tftpd32. De IP range moet beginnen met alleen de laatste ip-octet anders dan de reeks die al door de DHCP van de router wordt uitgedeelt, en wel hoger dan het hoogst in gebruik zijnde IP natuurlijk.

Server interface:
192.168.201.5
Pool starting address:
192.168.201.10
WINS/DNS:
255.255.255.255
Default router:
192.168.201.1
Netmask:
255.255.255.0

Het maakt verder niet uit dat er een router aan zit met andere computers.

Het probleem is, via SysLinux drivers kan ik nu elke BootImage.img laden die ik bijv. met IsoBuster van een CD af kopiëer als er bestanden in staan. Zoals boot.img van Hiren's Boot CD. Maar de overige bestanden buiten het boot image kan ie niet vinden. Zo kan ik dus niet de netwerk drivers van Hiren's CD laden.

Deze guide voor BartPE werkt ook niet. Hij is duidelijk incompleet want de laptop zegt file not found. Er staan ook geen instructies die aangeven hoe de bootende laptop moet weten welke bestanden ie zoekt ofzo.

Ik heb dus een werkende pxe boot en kan een .img laden. Wie kan me uitleggen hoe ik nu wel van Hiren's Boot CD of BartPE kan booten over het netwerk? Als dat eenmaal lukt kan ik met net use wel de installatieCD van XP mounten en zo installeren. :)

Oja, detail:
.img files die ik van bootable CD's extract kan ik booten, maar - niet wetende of het toeval is - tot nu toe heb ik geen enkele .img die eigenlijk op floppy hoort (netbootdisk.com) kunnen booten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Jeuj, het is gelukt!

Met de Bart Network Bootdisk als initrd in Tftpd32 met syslinux' memdisk kan ik mijn laptop booten en mijn netwerkkaart aan de praat krijgen (want net als bij cd-boot wil het booten niet zeggen dat de hardware daarna ook aanspreekbaar is).

Zo kan ik met net use z: \\computernaam\share een share benaderen waar de WinXP CD op staat.

Ik heb met de installer van Vector Linux, ook pxebooted, mijn partities gemaakt en geformatteerd, want deze installer heeft de tools hiervoor. Je moet dan gewoon ff een Vector Linux ISO downloaden (VL6.0-STD-RC1) en de isolinux map naar je pxe rootdirectory kopiëren.

Linux is zo veelzijdig, er zijn veel artikels te vinden over hoe dat via pxe te installeren. Vector Linux is ziezo wel chill voor oude hardware. Voor iets nieuwere hardware is (x)Ubuntu super makkelijk, maar de Radeon Mobility van mijn laptop ondersteunt de Proprietary Driver niet en het verschil is best groot met de Open Source versie dus persoonlijk wil ik echt XP erop. Maar ik zal alle opties hieronder geven.

pxelinux.cfg/default edit je dan als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
DEFAULT menu.c32
PROMPT 0
SAY - PXE Server on Redsandro -

MENU TITLE What do you want to boot?

LABEL hd
    MENU LABEL Boot from harddrive
    LOCALBOOT  0

LABEL ubuntu
    MENU LABEL Ubuntu Web installer
    KERNEL \Ubuntu\ubuntu.pxe
    APPEND tasks=standard pkgsel/language-pack-patterns= pkgsel/install-language-support=false vga=normal initrd=\Ubuntu\initrd.gz -- 

LABEL vlt
    MENU LABEL Vector Linux Text Mode Installer
    KERNEL /isolinux/kernel/sata
    APPEND initrd=/isolinux/initrd.img load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=0 ramdisk_size=18000 rw root=/dev/ram

LABEL vlg
    MENU LABEL Vector Linux GUI Mode Installer
    KERNEL /isolinux/kernel/sata
    APPEND initrd=/isolinux/init.gz vga=791 splash=verbose load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=0 ramdisk_size=75000 rw root=/dev/ram

LABEL bart
    MENU LABEL Bart Network Disk
    kernel memdisk
    append initrd=bartnet.img

Dat VL kernel sata is raar, er is geen ide versie maar het werkt op mijn ide laptop.

Je moet nog even menu.c32, pxelinux.0 en memdisk in je pxeroot kopiëren. Deze bestandjes zijn te vinden in SysLinux.

Voor de volledigheid: De Ubuntu installer heb ik erbij gedaan door linux en initrd.gz van de Ubuntu Mini Installer ISO te halen, in de map Ubuntu te stoppen en linux naar ubuntu.pxe te renamen omdat ik dat leuk vond.

Als je partities op de laptop al voor elkaar zijn dan heeft de GUI installer van VL6-RC1 geen probleem en kan je (rechtsonder in het verborgen start menu van de installer) gparted openen. Een fijne manier om je partities aan te passen. Mijn partities waren helaas kapot, en om een of andere reden wil de GUI dan niet starten. De text-installer wel en daar kan je ook exit naar de console doen, maar met parted of fdisk is het maken van je partities een stuk lelijker.

Formatteer de 1e partitie naar FAT32 want in DOS heb je geen NTFS en dan werkt de installer over het netwerk niet.

Wanneer alles klaar is boot je met Bart Network Disk, edit je lmhosts zodat je ipadres computernaam erbij hebt staan en sluit je alle menu's, waarna je msnet start om de NIC te detecten. Kies overal voor OK en dan gaat het (bij mij) goed.

code:
1
2
3
4
net use z: \\computernaam\xpsetup
z:
cd i386
winnt.exe

Als alles goed is gegaan kopieert setup nu alles naar je HD, reboot ie een keertje en gaat setup verder alsof er niets aan de hand is!

Eenmaal in Windows kan je wel weer een tooltje installeren om FAT32 naar NTFS te converteren in Caldera-DOS oid.

Mogelijke andere problemen

Probleem:
Als GRUB of LILO nog op je MBR staan dan gaat setup niet verder na het rebooten.

Oplossing:
Download ergens fixmbr.exe en copy die naar je share om na het booten met Bart Net eerst je MBR te fixen. Althans, als je fixmbr.exe kan vinden. Ik las dat het ooit te downen was, maar volgens mij is het alleen te vinden als commando in de recovery console van XP en die is via pxe niet te bereiken. Daarom bracht ik een linux liveCD naar een computer met XP erop en dd'de de mbr (1e 446 bytes) van /dev/hda naar een tijdelijk bestandje die ik op mijn share zette. Deze binaire dump kan je dan na booten met Bart Network Disk dmv een tooltje als restrmbr.exe (gewoon in DOS) terugzetten op de laptop, en daarna boot ie gewoon de rest van de installatie af.

Probleem:
De meeste nLite tweaks werken na deze methode niet. De installatie is niet langer unattended. Voor iedere geslipstreamde theme krijg je een foutmelding.

Oplossing:
De foutmeldingen passeer je door het niet te vinden bestand over te slaan. In hoeverre tweaks niet werken weet ik nog niet. De opties voor het klassieke startmenu komen bijvoorbeeld wel over, maar dat klassiek default moet zijn weer niet.

Nu heb ik niet overal details tot in de puntjes lopen geven maar de gemiddelde tweaker weet wel raad met deze info.

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 30-12-2008 18:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1