Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-11 14:51
Hi mede tweakers,

Ik heb een vraag wat de huidige gangbare contract eigenschappen zijn wanneer je een opleiding via werk volgt.

Ik had namelijk 2 jaar terug MCSA gedaan en de regel daarbij was dat ik minimaal 3 jaar zou moeten blijven werken en anders een "deel" zou moeten terugbetalen. Opleidingskosten 7000+ euro.

Nu heb ik CompTIA+ Server aangeboden gekregen waarbij de volgende regels worden voorgesteld:
Kosten 2250,-
Binnen 1 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 100%
Binnen 2 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 80%
Binnen 3 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 70%
Binnen 4 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 50%

Ik vind dit voor een opleiding van 2250,- die ik zelf buiten werktijd moet volgen ('s avonds) zwaar te lang. 2 jaar is dan toch het maximum wat ze hiervoor zouden moeten kunnen vragen?

Wat vinden jullie?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Dat is inderdaad wel aan de lange / hoge kant. Bij mijn werkgever is het 100% terug betalen binnen 1 jaar weg en 50% binnen 2 jaar. Daarna niets meer.

En bij opleidingen die ik specifiek voor mijn werk moet doen, heb ik gewoon overlegd dat ik vind dat ik die cursus voor hun volg, en dat ik daar geen contract voor ga tekenen of wat dan ook...

Less = more

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Valt daar niet over te onderhandelen? Verder hoort dit topic in WI. Daar loopt o.a. ook dit topic: IT werk , boycot de amortisatie wat hierover gaat :)

Is de opleiding erg werk specifiek of heb je er in het algemeen iets aan? Hoe realistisch zijn de kosten? Etc.

[ Voor 24% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-07-2008 15:18 ]

Specs

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

Valkyre

Kitesurf FTW!

Sluuut schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:12:
Hi mede tweakers,

Ik heb een vraag wat de huidige gangbare contract eigenschappen zijn wanneer je een opleiding via werk volgt.

Ik had namelijk 2 jaar terug MCSA gedaan en de regel daarbij was dat ik minimaal 3 jaar zou moeten blijven werken en anders een "deel" zou moeten terugbetalen. Opleidingskosten 7000+ euro.

Nu heb ik CompTIA+ Server aangeboden gekregen waarbij de volgende regels worden voorgesteld:
Kosten 2250,-
Binnen 1 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 100%
Binnen 2 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 80%
Binnen 3 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 70%
Binnen 4 jaar weg bij werkgeven, terugbetalen 50%

Ik vind dit voor een opleiding van 2250,- die ik zelf buiten werktijd moet volgen ('s avonds) zwaar te lang. 2 jaar is dan toch het maximum wat ze hiervoor zouden moeten kunnen vragen?

Wat vinden jullie?
ik denk overigens niet zozeer wat vinden. maar wat zijn de regels hieromtrent.

iRacing Profiel

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Die avonduren worden dus zeker ook niet betaald of wel?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb een contract gekregen voor aanzienlijk meer geld binnen een half jaar 100% nar een half jaar 50% daarna schuldenvrij. Ik vind vooral de afschrijvings termijn belachelijk lang. 20% in een jaar afschrijven op een totaal bedrag van 2250 euro dat is een amazing 450 euro. 8)7
Je verspild maandelijks meer geld met zinloze bijeenkomsten, koffie drinken, naar de secretaresse kijken en poepen in de baas zijn tijd.

Overigens als het een beetje relevant certificaat is en je solliciteer hierna niet naar een functie als kleuterjuf dan wil je nieuwe werkgever dat vast wel overnemen eventueel ook met een clausule erbij.

[ Voor 19% gewijzigd door TrailBlazer op 23-07-2008 15:26 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18
Zo verschrikkelijk belangrijk zijn dergelijke opleidingskosten natuurlijk ook weer niet, als je van baan verandert dan wil je nieuwe werkgever die toch vaak overnemen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zijn dan kosten die de nieuwe werknemer meeneemt in een beslissing je aan te nemen. Dan praat ik liever over meer maandloon ipv geld geven aan de vorige werkgever ;)

Pas na vier jaar 0% zelf betalen vind ik al erg lang, laat staan nog steeds de helft moeten betalen.

Na 1 jaar 100% terugbetalen is IMHO ronduit beledigend. Daarmee suggereren ze dat de werkgever er helemaal niets aan heeft. Terwijl
klinkt als iets waar de werkgever dus ook veel aan gaat hebben.

Reken overigens eens uit hoeveel tijd je kwijt bent, doe dat keer het uurloon dat voor je wordt gerekend aan klanten en trek dat af van die 7k. Dat vind ik een zinnig bedrag om over te praten als je eerder stopt. Immers doe je zelf ook een grote investering.

Maar goed, steekwoorden zijn 'IMHO' en 'vindt'. Wat staat er over in je contract?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Volgens mij is er ook een verschil tussen opleidingen waarvan je werkgever vraagt of je deze wil doen, of die je zelf graag wil doen en waar de werkgever ook wat aan heeft.
In het 1e geval is het ongebruikelijk dat er terugbetaald moet worden; in het 2e geval is het idd wel gebruikelijk, maar deze constructie is, zeker voor zo'n bedrag, een beetje 'overkill'

• Sluuut
bangkirai schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:18:
Die avonduren worden dus zeker ook niet betaald of wel?
Nope worden niet betaald.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je moet gewoon niet meer dan 2 jaar eisen. Dat is heel erg gangbaar en daarna hebben ze het echt dubbel en dwars terug verdiend.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

eens met merendeel hier.
die periode is veel te lang, is er nog ruimte tot onderhandeling of is dit "bod"definitief?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
=> WI aangezien dit werkgerelateerde materie is en een kleine titelaanpassing :)

• Sluuut
Ik ga morgen voorstellen het anders te doen, boeken kan ik via via krijgen dus ik kan er een zelf studie van maken. Dan betaalt m'n werk enkel voor het examen zonder verdere voorwaarden (ik ga natuurlijk wel in de toekomst om meer salaris vragen als ik het heb gehaald...).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sowieso moet je dat nu al vastleggen als je er aan begint.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Sluuut schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:04:
Ik ga morgen voorstellen het anders te doen, boeken kan ik via via krijgen dus ik kan er een zelf studie van maken. Dan betaalt m'n werk enkel voor het examen zonder verdere voorwaarden (ik ga natuurlijk wel in de toekomst om meer salaris vragen als ik het heb gehaald...).
Zou ik gelijk laten vast leggen, anders zit je met het zelfde salaris en een potentieele schuld bij je werkgever.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sluuut schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:04:
Jij bent nu bezig met het op te lossen voor je baas. Niet doen. Want via een klassikale studie ga jij echt sneller deze studie afronden, dan in je eigentijd te doen.

Ik zou gewoon aangeven bij je werkgever dat je 2 jaren max. vindt en mocht dit niet geaccepteerd ga dan es naar een andere oplossing kijken (nieuwe werkgever ofzo :P)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Twee dingen:
1. 4 jaar vind ik een rijkelijk lange periode voor amortisatie van een dergelijke cursus. 4 jaar is misschien gepast voor een tweejarige MBA studie van 20.000 euro, maar niet hiervoor.

2. amortisatie gaat niet lineair (100, 75, 50, 25, 0%). Het verschil zit met name in het derde en vierde jaar. Mijn mening is dat ze met opzet de afschrijving naar achteren schuiven om je in die jaren met een hogere restschuld op te zadelen, waarschijnlijk met de bedoeling om jouw te binden.

Het is ook een beetje vreemde manier van boekhouden. Kennelijk heeft jouw werkgever de eerste jaren niet zoveel baat van jouw opleiding, terwijl ze in het vierde en vijfde jaar ineens heel veel terugverdienen van de opleiding. Ik vraag me af hoe ze die afschrijvingen zouden financieren, want een afschrijving moet natuurlijk worden geconpenseerd door inkomsten. Twee ideeen:
1. gestegen uurtarief / waarde van de werknemer voor het bedrijf (raar dat dat effect ineens zichtbaar wordt enkele jaren na de cursus... ;) )
2. oplopend effect van lagere loonstijgingen? (met als gedachte dat jij toch niet vertrekt omdat je een schuld hebt ;) )

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Afgezien van de terugbetalingsregeling: is zelfstudie niets?

Gezien de kosten van 7000 euro voor je MCSA ijkt het erop dat je gewoon voor elke module een curcus gevolgd hebt, terwijl dit niet altijd nodig is. Een set studieboeken plus examen kost iets van 250 euro...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

(edit) Bericht was bedoelt voor ander topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 14:10 ]

Pagina: 1