Embedded bord met Gbit ethernet en SATA

Pagina: 1
Acties:

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 14:32
Ben als thuisprojectje bezig met wat low-power (embedded) bordjes. Heel veel stelt het nog niet voor, enkel wat zoeken en informeren. Daar is deze post ook voor.

Ik ben namelijk op zoek naar een bordje wat een 1Gbit ethernet aansluiting heeft, en daarbij een SATA aansluiting. Het liefst met een x86 architectuur, en waarop een goede DMA mogelijkheid zit om een flinke throughput te halen.

Nu ben ik veel tegen gekomen, de Soekris bordjes zijn bijna wat ik wil, echter geen Gbit ethernet.

Wat ik dus vraag is of iemand ervaring heeft met zulk soort bordjes, en me hier wat meer over kan vertellen. Of embedded bordjes met soortgelijke eigenschappen in het algemeen?

zeroxcool.net - curity.eu

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

De topicstarter in dit topic heeft wel een mooi bordje, ik durf alleen zo niet te zeggen of er gigabit op zit.

Ik denk trouwens dat die Soekris bordjes geen indruk gaan maken met gigabit, de CPU die daarop zit is volgensmij niet heel krachtig.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• zeroxcool
deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:09:
De topicstarter in dit topic heeft wel een mooi bordje, ik durf alleen zo niet te zeggen of er gigabit op zit.

Ik denk trouwens dat die Soekris bordjes geen indruk gaan maken met gigabit, de CPU die daarop zit is volgensmij niet heel krachtig.
Weet je toevallig of 100Mbit op het Soekris bordje wel gehaald wordt? Voor mijn gevoel (ai, gevoel met technische apparatuur :)) maakt je processorkracht niet heel veel uit mits je DMA 'goed werkt'.

Jammer dat dat 'Little Falls' bordje ook 100Mbit is. Dat zag er namelijk nog interessanter uit (Atom CPU :), fully loaded slechts 51W). Echter, VIA komt eind van dit jaar met een eigen variant, met daarop, jawel... 1Gbit ethernet. Weinig details bekend op het eerste gezicht.

Klinkt wel positief, bedankt voor de tip.
Ook interessant, thanks! Waarschijnlijk komen die nieuwe VIA bordjes daar ook wel uit wanneer ze uit de fabriek komen rollen. Jammer dat die 19" barebones ook enkel 10/100Mbit poorten hebben...

Ik neem aan dat het wel een beetje duidelijk is wat ik wil :). Een goedkope 'node'-server met een laag stroomverbruik maar een zo snel mogelijke NIC en dito harde schijf om er een storage node van te maken.

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
zeroxcool schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 01:21:
[...]
Jammer dat dat 'Little Falls' bordje ook 100Mbit is. Dat zag er namelijk nog interessanter uit (Atom CPU :), fully loaded slechts 51W). Echter,
Maar die heeft wel nog een extra PCI slot, in combinatie met een Intel PRO/1000 netwerkkaart moet je heel wat betere resultaten kunnen boeken dan met de onboard 100Mbit NIC lijkt me. Voor de 20/25 euro hoef je het niet te laten...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

zeroxcool schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 01:21:
Weet je toevallig of 100Mbit op het Soekris bordje wel gehaald wordt? Voor mijn gevoel (ai, gevoel met technische apparatuur :)) maakt je processorkracht niet heel veel uit mits je DMA 'goed werkt'.
Ik heb geen ervaring met die CPU op die Soekris bordjes, dus het is een beetje nattevingerwerk, maar:

Mijn NAT gateway/router thuis is een Pentium III 1GHz, met twee 100 MBit NICs (een Intel en een 3Com, het type NIC kan nog behoorlijk uitmaken). Als ik er 100 MBit/sec doorheen trek (fiber to the home ;) ), dan kost dat ongeveer 30% CPU.

Ervan uitgaand dat het lineair schaalt zou een (hypothetische) 300 MHz pIII genoeg zijn om die 100MBit (over twee NICs) te halen. Die Geode CPUs zijn volgensmij niet denderend snel per clock, dus ik vermoed dat een 500 MHz Geode 100 MBit/sec NAT maar net redt.

DMA is leuk, maar de ellende met netwerkverkeer is dat van elk packet de TCP en IP headers afgepeuterd moeten worden en de inhoud aan elkaar geplakt moet worden. Dat gebeurt (zonder NICs met TCP/IP offloading) allemaal op de CPU, voorzover ik weet.

Om die reden zou Disk->NIC wat lichter kunnen zijn dan NIC->NIC, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je meer dan 200 MBit/sec haalt met zo'n ding.

Een ander vergelijkingspunt: op de Soekris site wordt die CPU een "586 class processor" genoemd. Een van mijn servers is een Pentium 200 MHz, en dat ding duwt op een goede dag met volle maan en de wind mee 3.5 MB/sec naar buiten over FTP (vsftpd, file volledig in cache). Toegegeven, nou heeft dat ding een Realtek kaart, maar toch.

Maar misschien verkijk ik me op die Geodes. Het is meer een educated guess dan iets anders.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Waarom heb je dit topic in NOS gezet? Wat wil je ermee gaan doen? Linux draaien?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• zeroxcool
deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:37:
[...]

Ik heb geen ervaring met die CPU op die Soekris bordjes, dus het is een beetje nattevingerwerk, maar:

Mijn NAT gateway/router thuis is een Pentium III 1GHz, met twee 100 MBit NICs (een Intel en een 3Com, het type NIC kan nog behoorlijk uitmaken). Als ik er 100 MBit/sec doorheen trek (fiber to the home ;) ), dan kost dat ongeveer 30% CPU.

Ervan uitgaand dat het lineair schaalt zou een (hypothetische) 300 MHz pIII genoeg zijn om die 100MBit (over twee NICs) te halen. Die Geode CPUs zijn volgensmij niet denderend snel per clock, dus ik vermoed dat een 500 MHz Geode 100 MBit/sec NAT maar net redt.

DMA is leuk, maar de ellende met netwerkverkeer is dat van elk packet de TCP en IP headers afgepeuterd moeten worden en de inhoud aan elkaar geplakt moet worden. Dat gebeurt (zonder NICs met TCP/IP offloading) allemaal op de CPU, voorzover ik weet.

Om die reden zou Disk->NIC wat lichter kunnen zijn dan NIC->NIC, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je meer dan 200 MBit/sec haalt met zo'n ding.
Ja klopt, niet over gedacht, pure datastreaming enkel over DMA gaat niet. Je zult altijd de headers + checksum moeten extracten. Misschien een kleine winst door gebruik van IPv6, omdat daar de IP-packet checksum wegvalt, maar dat lijkt me triviaal.

Misschien dan toch de embedded borden overboord gooien, om op de mini-, nano- of pico-ITX bordjes over te stappen. Qua vervanging denk ik ook gemakkelijker, minder exotische hardware. Gewoon standaard geheugen, een zo-goed-als standaard CPU.
Een ander vergelijkingspunt: op de Soekris site wordt die CPU een "586 class processor" genoemd. Een van mijn servers is een Pentium 200 MHz, en dat ding duwt op een goede dag met volle maan en de wind mee 3.5 MB/sec naar buiten over FTP (vsftpd, file volledig in cache). Toegegeven, nou heeft dat ding een Realtek kaart, maar toch.

Maar misschien verkijk ik me op die Geodes. Het is meer een educated guess dan iets anders.
En bij halve maan? Haha, got the point...
zomertje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:44:
Waarom heb je dit topic in NOS gezet? Wat wil je ermee gaan doen? Linux draaien?
Klopt (staat ook in de OP, stond, sorry), maar waar wil je dit topic anders parkeren?

Nu nog op zoek naar 1U cases om twee van zulke ITX bordjes plus voeding in te stoppen en twee 2.5" of toch 3.5" HD's in te stoppen.

[ Voor 81% gewijzigd door zeroxcool op 23-07-2008 23:37 ]

• zeroxcool
Ik ga denk ik voor een mini-ITX bordje. Na de post vandaag over de Intel Atom <-> VIA Nano battle wacht ik eerst nog op de eerste Nano bordjes (waarschijnlijk van Gigabyte). Die 10W meer aan stroomverbruik van de Nano is niet zo dramatisch. Vooral niet als je het met standaard 1U (>150W) servers vergelijkt.

De meeste van de Nano bordjes hebben Gbit LAN onboard, ben benieuwd dus :).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Post ook vooral je ervaringen hier, ik ben er wel benieuwd naar :) Ik vraag me ook af in wat voor een behuizing zo'n bordje moet, en wat die behuizingen kosten.

Ik vind het wel jammer dat veel van dat soort mini-ITX achtige dingen maar één netwerkkaart onboard hebben. Zulke dingetjes zouden een mooie thuisrouter/gateway/server zijn namelijk.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Behuizing? :P
Gewoon aan de wand schroeven die handel! :D

• zeroxcool
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:45:
Post ook vooral je ervaringen hier, ik ben er wel benieuwd naar :) Ik vraag me ook af in wat voor een behuizing zo'n bordje moet, en wat die behuizingen kosten.
Ik neem aan dat je doelt op de 1U behuizingen? Die zijn relatief goedkoop. Ik heb oplossingen gezien waar twee mini-ITX bordjes in gaan. Zo'n kast kost je zo'n 175 euro. Dat is wel exclusief voedingen (meen ik).

Maar ik ga zeker een voortgang beschrijven :).
Ik vind het wel jammer dat veel van dat soort mini-ITX achtige dingen maar één netwerkkaart onboard hebben. Zulke dingetjes zouden een mooie thuisrouter/gateway/server zijn namelijk.
Eén netwerkkaart :)? http://www.mini-itx.com/store/?c=2

Dat zijn wel allemaal niet-Atom borden. Echter, het VIA Nano bordje - wat geen productie model is - wat de reviewer hier had. Heeft wel twee Gbit poorten onboard: http://www.pcper.com/arti...aid=597&type=expert&pid=9

Sowieso wel een interessante review om te lezen. Die overtuigde mij toch wel om te wachten op VIA Nano bordjes...
GuitarWeed schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:16:
Behuizing? :P
Gewoon aan de wand schroeven die handel! :D
Haha, voor een semi-professionele aanpak, doet dat toch nèt niet de trick :).

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
zeroxcool schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:48:
[...]
Dat is wel exclusief voedingen (meen ik).
[...]
Wat voor voeding gebruikt men eigenlijk voor dit soort itx bordjes? Zijn daar speciale voedingen voor of kun je hiervoor ook gewone voedingen gebruiken welke je ook zou gebruiken voor atx-borden?

• zeroxcool
GuitarWeed schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:22:
[...]
Wat voor voeding gebruikt men eigenlijk voor dit soort itx bordjes? Zijn daar speciale voedingen voor of kun je hiervoor ook gewone voedingen gebruiken welke je ook zou gebruiken voor atx-borden?
Normale ATX-voedingen werken er gewoon op.

Echter, er zijn externe voedingen die warmte ontwikkeling in je kast (dus ook fans) overbodig maken. De voedingen die je kent van de laptops. Je hebt dan op je moederbord een DC-DC converter die een stabiel 3, 5 en 12V signaal maakt van de uitgang van de AC converter: http://www.mini-itx.com/store/viewer.asp?i=01&j=1829. Een review: http://www.epiacenter.com...ontent&pa=showpage&pid=83

Dingetjes zijn alleen best prijzig...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou ook naar (een inmiddels misschien weer wat ouder) ander bordje kunnen kijken: het D2703-S van Fujitsu-Siemens. Het blijft helaas wel prijzig...
Afbeeldingslocatie: http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/78/1683263879.jpg
Datasheet

Bijvoorbeeld (/onder andere) Kontron heeft ook wel wat interessants in de pijplijn.

[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 30-07-2008 23:19 ]

• zeroxcool
begintmeta schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:57:
Je zou ook naar (een inmiddels misschien weer wat ouder) ander bordje kunnen kijken: het D2703-S van Fujitsu-Siemens. Het blijft helaas wel prijzig...
[afbeelding]
Datasheet
Het bordje zelf is redelijk prijzig ja. Ander nadeel vind ik het feit dat er nog een (redelijk exotische) CPU in moet (AMD Mobile Turion/Sempron) en SO DIMM geheugen. Wat het ook net allemaal wat duurder maakt.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Volgens de review op epiacenter.de is dat Fujitsu-bord ontwikkeld voor industriele toepassingen, oftewel het is de "bedoeling" dat de klant een x-tal van die bordjes inclusief CPU's en support bestelt bij de leverancier. Ikzelf ben dit bordje, en soortgelijke producten, in ieder geval niet tegengekomen bij de gangbare detailhandel.

Wat betreft de prijs: de reviewer stelt dat de hoge prijs komt door de standaard support van FSC. Oh, de review is trouwens hier in 't Duits te lezen. Ik heb het kortgeleden zelf onderzocht, en ik kwam tot de ontdekking dat dat Fujitsu-bord vele malen meer performance per watt biedt dan een Little Falls. En bij mijn berekenen (ad-hoc via excel, helaas niet bewaard) heb ik de geheugenbandbreedte het zwaarst laten wegen.

Dus de vraag is hoe profi je dit project aan wilt pakken. Het kan goedkoop, zelfbouw met Little Falls bordjes, of duurder, met professionele Industrial Computing oplossingen.

Voor mijn afsudeerscriptie (implementatie van een parallel evolutionair algoritme) heb ik de computing cluster van de universiteit gebruikt, en dat was een IBM BladeCenter. Misschien ook een idee? Daar zat overigens InfiniBand in naast gigabitethernet.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De D2703-S is toch wel verkrijgbaar inmiddels (bijvoorbeeld bij Picco in verschillende uitvoeringen). In het eerder door mij aangehaalde andere topic had ik al eens een andere review gepost. Ik zou zelf de Kontron met Atom&US15 die eraan gaat komen wel interessant vinden, maar of het daarop nog 1 of nog 4 maanden wachten is weet ik niet... Een Nano zou ook leuk zijn om mijn C7 te vervangen (als het nodig zou zijn en ik wat meer geld ter beschikking zou hebben...).

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

netvor schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:50:

Voor mijn afsudeerscriptie (implementatie van een parallel evolutionair algoritme) heb ik de computing cluster van de universiteit gebruikt, en dat was een IBM BladeCenter. Misschien ook een idee? Daar zat overigens InfiniBand in naast gigabitethernet.
TS wil een low power pc-tje niet een slurpend cluster :P

Ik zie in een blaadje wat ik gratis krijg, de bits en chips, veel embedded bordjes voorbij komen. Misschien ook een gratis abbo'tje? Je kan van sommige ook ulv versies krijgen.

• netvor
Mr_gadget schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 20:48:
TS wil een low power pc-tje niet een slurpend cluster :P
OK, maar hij geeft ook aan dat hij er een boel wilt. Als je uiteindelijk kijkt naar performance per core en performance per watt dan zie je soms verrassende resultaten. Bijvoorbeeld dat een Via Epia-systeem meer joules nodig heeft dan een "slurpend" Pentium 4-systeem om dezelfde taken uit te voeren. (Dit was het resultaat van een test van een paar jaar terug, met Via's oude C3 cpu's.)

Om terug te komen op het "slurpende cluster," dat was een systeem met 8 blades, waarvan elk twee dualcore cpu's had, oftewel een 32-node cluster. Als je dat uit Epia's of Intel Atom zou opbouwen verbuikt dat in totaal zo'n 32*40=1280 W. Deel dat door acht en je krijgt 160 W per blade. Volgens mij ligt het ware verbruik van zo'n blade ongeveer twee keer zo hoog als dat, maar vergeet niet deze dan wel meer dan twee keer zo snel is als de Epia/Atom oplossing.

Enfin, ik weet ook wel dat zo'n multi-kilowatt-systeem als wat ik noemde weinig (understatement of the year) kans heeft om door de TS aangeschaft te worden, maar een beetje out-of-the-box-thinking kan nooit kwaad.

• zeroxcool
netvor schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:31:
[...]

OK, maar hij geeft ook aan dat hij er een boel wilt. Als je uiteindelijk kijkt naar performance per core en performance per watt dan zie je soms verrassende resultaten. Bijvoorbeeld dat een Via Epia-systeem meer joules nodig heeft dan een "slurpend" Pentium 4-systeem om dezelfde taken uit te voeren. (Dit was het resultaat van een test van een paar jaar terug, met Via's oude C3 cpu's.)
De Nano's zijn op het eerste gezicht een stuk krachtiger per J (W/s).
Om terug te komen op het "slurpende cluster," dat was een systeem met 8 blades, waarvan elk twee dualcore cpu's had, oftewel een 32-node cluster. Als je dat uit Epia's of Intel Atom zou opbouwen verbuikt dat in totaal zo'n 32*40=1280 W. Deel dat door acht en je krijgt 160 W per blade. Volgens mij ligt het ware verbruik van zo'n blade ongeveer twee keer zo hoog als dat, maar vergeet niet deze dan wel meer dan twee keer zo snel is als de Epia/Atom oplossing.
Snelheid is één. Prijs is twee :). Tweeëndertig van zo'n machientjes kosten je heel grofweg gezegd 8000 euro. Ik verwacht dat je zo'n volledig gevuld blade-systeem voor misschien wel het dubbele pas hebt...

En dat is dan enkel de aanschaf. Gaat er een node kapot in je VIA/Atom cluster, dan heb je voor 250 euro een geheel nieuwe node. Een nieuwe blade/voeding/HD/whatever in zo'n oplossing lijkt mij stukken duurder. Maar het is maar net waar je voor kiest. De support bij zulk soort systeem is veel beter, maar daar betaal je ook voor. Het is net wat je wilt...
Enfin, ik weet ook wel dat zo'n multi-kilowatt-systeem als wat ik noemde weinig (understatement of the year) kans heeft om door de TS aangeschaft te worden, maar een beetje out-of-the-box-thinking kan nooit kwaad.
Zeker niet, helemaal niet erg hoor _/-\o_.

• netvor
Trouwens, ik heb hier in Tsjechië een fabrikant gevonden die Epia-barebones bouwt voor in 19"-serverkasten. Je krijgt dan een nette 1U kast met daarin een Epia-bordje, voeding en koeling. RAM+HDD toevoegen en je bent klaar. Kost omgerekend zo'n 170 euro voor het instapmodel. Uiteindelijk is het dus niet echt goedkoper dan zelfbouw, maar aan de andere kant zijn lege 1U-serverkasten ook niet echt goedkoop.

• zeroxcool
netvor schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:04:
Trouwens, ik heb hier in Tsjechië een fabrikant gevonden die Epia-barebones bouwt voor in 19"-serverkasten. Je krijgt dan een nette 1U kast met daarin een Epia-bordje, voeding en koeling. RAM+HDD toevoegen en je bent klaar. Kost omgerekend zo'n 170 euro voor het instapmodel. Uiteindelijk is het dus niet echt goedkoper dan zelfbouw, maar aan de andere kant zijn lege 1U-serverkasten ook niet echt goedkoop.
Als je even verder zoekt (shit kan die site nergens vinden in m'n history), dan vind je ook 1U kasten met daarin twee of zelfs vier(!) Epia bordjes. Met voedingen erin en plaats voor twee of vier 2.5" schijven...

Pagina: 1