Toon posts:

Beeldscherm (nog steeds) standby na vervangen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de navolging op dit topic: Opstartproblemen > Windows installatie onmogelijk, oorzaak?

Ik heb wat beter m'n best gedaan, excuses voor de begane fout.

Ik heb nu een nieuw moederbord gekocht, maar ik krijg nu niks meer. Geen beeld, wat ik ook probeer beeldscherm blijft standby. De vraag is of het ligt aan het verkeerd aansluiten van iets (het enige waar ik niet zeker van ben is het power-switch stekkertje. De pc start meteen op als ie stroom krijgt zonder dat ik de aan- en uitknop indruk, dat zit dus niet goed. Maar kan dit de oorzaak van m'n probleem zijn? Ik heb al in de handleiding gekeken, maar daar staat geen duidelijke uitleg over hoe deze stekker(s) aan te sluiten.)

Ik heb iig al kunnen uitsluiten dat het m'n HD, voeding of videokaart is. Ik ben helaas niet in staat om een andere processor en ander geheugen te plaatsen, dus dat moet op een andere manier uitgesloten worden.

Het nieuwe moederbord is een ASRock P4I65G en de rest van m'n specs:
- Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
- Totaal Geheugen: 1GB DDR-SDRAM (2 x 512)
- Videokaart: NVIDIA GeForce 7600 GS
- Harde Schijf: Seagate Barracuda 250 GB
- PSU: Procase 500W

Ook heb ik al gecheckt of er pinnetjes op mn processor verbogen zijn, maar dit was niet het geval.

En als het het geheugen was zou ik piepjes moeten horen en die hoor ik niet. Terwijl het 'speaker-stekkertje' wel goed is aangesloten (die kan je volgens mij niet fout doen).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

de aan en uit switch kun je ook niet fout doen, Het enige wat fout te doen is zijn de ledjes (de HDD led en de power on led). Als hier de pinnetjes verkeerd om zitten doen ze het niet, verder geen ramp want de pc zal gewoon werken.

Maar eigenlijk een herhaling van de hangen en opstartproblemen troubleshooter: een voor een onderdelen uitsluiten tot je op de basis zit (sluit dus de HD niet aan, de dvd speler ook niet, floppy niet, usb niet, toetsenbord muis andere dingen ook niet. Alleen basic, dus 1 reepje ram, processor moederbord videokaart en voeding. Mobo is nieuw dus die zal het dan wel doen (maar zeker zijn kun je niet), geheugen past maar op 1 manier, en de videokaart (of chip) zal ook geen probleem zijn.

enfin, probeer in ieder geval altijd te testen met een open case en een tafelventilator gericht op je openstaande kast. Dan kun je warmteproblemen ook uitsluiten.

verder zou je processor dood kunnen zijn, of je geheugen, of toch je moederbord / voeding. Checken bij een medetweaker / kennis / vriend / familie is de enige optie (of even langs de computerboer om de hoek).

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 21-07-2008 20:19 ]

-_-

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Wat je zou kunnen proberen:

reset je bios eens (met jumpertje, of batterijtje eruit)

Probeer alleen een kaal bord met CPU, CPU cooler, geheugen en VGA. Geen hdd's, dvd's en geen pci kaarten.

Probeer het eens met 1 geheugen bankje in plaats van 2 en probeer verschillende sloten.
Werkt dat ook niet, probeer dan eens alleen het andere bankje.
Werkt dat ook niet, probeer dan toch ander geheugen te lenen.

Omdat je aangeeft dat je VGA kaart goed is en je CPU waarschijnlijk ook goed is (die gaan bijna nooit zomaar kapot), dan is je board waarschijnlijk een DOA.

Kan je die nog terug brengen en omruilen?

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit MB heeft een on-board grafische chip die je, naar ik aanneem eerst moet disablen, wil je je eigen VGA-kaart kunnen gebruiken. Lees het manual eens. Verder......... hangen en opstartproblemen troubleshooter

ARME AOW’er

• M2M

M2M

medicijnman

Guardian Angel schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:35:
Dit MB heeft een on-board grafische chip die je, naar ik aanneem eerst moet disablen, wil je je eigen VGA-kaart kunnen gebruiken. Lees het manual eens. Verder......... hangen en opstartproblemen troubleshooter
misschien een correctie, ik heb nog geen systeem meegemaakt waar een onboard chip eerst gedisabled moest worden als een pci-e / agp / pci videokaart gebruikt wil worden. (meestal is de prioriteit: pci-e / agp --> pci --> onboard toch?)

-_-

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

M2M schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:32:
[...]

misschien een correctie, ik heb nog geen systeem meegemaakt waar een onboard chip eerst gedisabled moest worden als een pci-e / agp / pci videokaart gebruikt wil worden. (meestal is de prioriteit: pci-e / agp --> pci --> onboard toch?)
Oh interessant, ik heb ooit eens een Compaq Presario gehad waar ik wel degelijk de onboard video uit moest schakelen voordat mijn 3Dfx Voodoo 3000 PCI wou werken.

Maar wat doet het board eigenlijk zonder AGP en met alleen onboard VGA ?

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

M2M schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:32:
[...]
meestal is de prioriteit: pci-e / agp --> pci --> onboard toch?
Mij lijkt standaard onboard en daarna de rest heel wat logischer. Veel mensen die zo'n MB kopen gebruiken alleen de onboard VGA. :)

Zie ook het verhaal hierboven wat ik ook kan bevestigen.

ARME AOW’er

• M2M

M2M

medicijnman

Guardian Angel schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:13:
[...]

Mij lijkt standaard onboard en daarna de rest heel wat logischer. Veel mensen die zo'n MB kopen gebruiken alleen de onboard VGA. :)

Zie ook het verhaal hierboven wat ik ook kan bevestigen.
in dat geval is het per mobo(fabrikant) verschillend. Ik ben verschillende mamaplanken tegengekomen met onboard video waar het onboard gewoon werkt als er geen videokaart ingestoken wordt, maar de videokaart gewoon werkt als deze er in zit.

Enfin, we dwalen eigenlijk een beetje van het topic af :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Om uit te sluiten dat m'n videokaart de oorzaak is, gebruik ik de onboard VGA, dus daar zit het probleem niet. Ik ben bang dat m'n processor te heet is geworden of toch het geheugen niet goed is (maar dan zou ik piepjes moeten horen, of niet?)

Kunnen die 2 dingen de oorzaak zijn van mijn probleem is wat ik me afvraag? Beeldscherm blijft standby en pc lijkt niet door te starten.

Over die powerswitch. Als ik geen stroom op m'n pc heb en dan de stekker erin doe, start de pc automatisch meteen op, zonder dat ik de aan- en uitknop aanraak. Dan moet er toch iets niet goed zitten? Maar goed, dat heeft dus niks met m'n probleem te maken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:59:
Om uit te sluiten dat m'n videokaart de oorzaak is, gebruik ik de onboard VGA, dus daar zit het probleem niet. Ik ben bang dat m'n processor te heet is geworden of toch het geheugen niet goed is (maar dan zou ik piepjes moeten horen, of niet?)
Als de cpu defect is dan springt je systeem in de meeste gevallen wel aan, maar blijft hij verder compleet dood (geen post dus).
Kunnen die 2 dingen de oorzaak zijn van mijn probleem is wat ik me afvraag? Beeldscherm blijft standby en pc lijkt niet door te starten.
Dat kan de oorzaak zijn ja, een defecte proc of geheugen kan ervoor zorgen dat een systeem niet werkt. Ook geheugen dat niet compatible is kan dit veroorzaken.
Over die powerswitch. Als ik geen stroom op m'n pc heb en dan de stekker erin doe, start de pc automatisch meteen op, zonder dat ik de aan- en uitknop aanraak. Dan moet er toch iets niet goed zitten? Maar goed, dat heeft dus niks met m'n probleem te maken?
Als restore on ACpowerloss aan staat dan gaat hij gewoon weer aan, is heel normaal als het zo ingesteld is.

Verwijderd

Topicstarter
Enige wat ik nog kan doen is ergens een andere processor vandaan zien te halen die compatible is met mn mobo. Daar ga ik dan maar eens achteraan.

Tot nu toe alvast bedankt voor de hulp, jullie horen nog van me. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:15:
Enige wat ik nog kan doen is ergens een andere processor vandaan zien te halen die compatible is met mn mobo. Daar ga ik dan maar eens achteraan.

Tot nu toe alvast bedankt voor de hulp, jullie horen nog van me. ;)
En je geheugen niet te vergeten natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Je heb gelijk, bijna vergeten. Muchas gracias. :)

Verwijderd

had iemand al geroepen dat de monitor wellicht kapot is, of het signaal niet aan kan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:28:
had iemand al geroepen dat de monitor wellicht kapot is, of het signaal niet aan kan?
Dat staat in de troubleshooter, dus ik ga ervanuit dat hij dat gewoon gecheckt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is gecheckt.

Ik heb nog een laatste vraag voordat ik een nieuwe cpu ga kopen:

Als jullie (als kenners zijnde ;)) naar de topic kijken die in m'n openingspost staat, zijn dat dat symptonen van een kapotte cpu of echt totaal niet? Want nu zijn alleen het standby blijven van mn beeldscherm en het niet doorstarten symptomen, maar in die andere topic staat wat er allemaal aan vooraf is gegaan.

EDIT: In die vorige topic heb ik het dus over symptomen als: Windows niet kunnen installeren, doordat ik niks meer kan doen als ik een partitie moet kiezen, lichtblauw scherm na het Windows laadscherm. Zijn dit dingen die veroorzaakt kunnen worden door een kapotte processor? Dat is eigenlijk het enige wat ik nog wil weten.

Hoop dat jullie nog kunnen helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
*Kleine bump*

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

Is het moederbord wel helemaal goed?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Hij heeft al een tweede moederbord gekocht, dus dat zit wel goed hoor.

Persoonlijk zou ik eerst naar RAM gaan kijken en dan pas naar een cpu, aangezien RAM nog altijd een stuk goedkoper is dan een cpu ;)

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Al geprobeerd met 1 reepje geheugen te draaien ipv 2?

En je sluit je voeding uit dat deze wel goed moet zijn..
Ik zie hier niks van terug in deze topic of je vorige..

Verwijderd

Topicstarter
Voeding heb ik idd uitgesloten en 1 reepje mem heb ik ook al geprobeerd. Als een 'kenner' mij kan vertellen dat de genoemde symptomen op processor problemen kunnen duiden weet ik voor 95% zeker dat het m'n processor is. Die zal wel een keer te heet zijn geworden ofzo. Maar als het goed is komt er na het weekend een processor aan, dus dan weet ik het 100% zeker.

Bedankt voor de hulp.

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

alex3305 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 12:42:
Hij heeft al een tweede moederbord gekocht, dus dat zit wel goed hoor.

Persoonlijk zou ik eerst naar RAM gaan kijken en dan pas naar een cpu, aangezien RAM nog altijd een stuk goedkoper is dan een cpu ;)
DOA komt nog wel eens voor.

Maar ben het met je eens dat het RAM eerst gestest moet worden.

Pagina: 1