Toon posts:

2 GB Dual channel, heeft 1 GB erbij zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5B Deluxe Mobo met 2 reepjes Kingston DDR2 SDRAM van 1 GB.
Op dit moment draaien die dual channel.

Is er winst als ik hier 1 GB (niet 2, omdat dat toch niet te adresseren is) van hetzelfde geheugen aan toe voeg? Kan ik nu niet meer dual channel draaien? Heb ik dan nog wel winst m.b.t. de toch maar 2.8 GB te adresseren geheugen in Windows XP Pro?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
plaats dan 2x512 MiB bij, houd je je DC ook werkend :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

iceheart schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:52:
plaats dan 2x512 MiB bij, houd je je DC ook werkend :)
maar alssie het geheugen nog aan moet schaffen zou ik niet gaan voor twee maal 512... druk er dan gewoon 2 gigabytes bij. Kost (nagenoeg) net zoveel, tenzij je speciaal sli enabled super overklok ddr3 hyper geheugen wil, en wil je straks toch over naar of vista die 3.2 herkent, of x64 die gewoon wel 4 gigabytes gebruiken kan (of dat een of ander slimme kerel of dame een workaround ontwikkeld), en dan heb je slechts 3 gigabytes.

verder zijn er nog argumenten dat de chipset het zwaar krijgt als je de 4 sleuven bezet, maar daar hoort de chipset (als je niet te hard overklokt) gewoon tegen te kunnen. Denk er wel om dat je probeert hetzelfde geheugen te halen als je al had, of te kijken of je nieuwe en je oude op de Qualified ram list staat (support.asus.com --> mobo indrukken in de zoekbalk --> links op de link klikken)

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 21-07-2008 19:59 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:57:
[...]

maar alssie het geheugen nog aan moet schaffen zou ik niet gaan voor twee maal 512... druk er dan gewoon 2 gigabytes bij. Kost (nagenoeg) net zoveel, tenzij je speciaal sli enabled super overklok ddr3 hyper geheugen wil, en wil je straks toch over naar of vista die 3.2 herkent, of x64 die gewoon wel 4 gigabytes gebruiken kan (of dat een of ander slimme kerel of dame een workaround ontwikkeld), en dan heb je slechts 3 gigabytes.

verder zijn er nog argumenten dat de chipset het zwaar krijgt als je de 4 sleuven bezet, maar daar hoort de chipset (als je niet te hard overklokt) gewoon tegen te kunnen. Denk er wel om dat je probeert hetzelfde geheugen te halen als je al had, of te kijken of je nieuwe en je oude op de Qualified ram list staat (support.asus.com --> mobo indrukken in de zoekbalk --> links op de link klikken)
Ik kan 1GB krijgen van precies hetzelfde geheugen namelijk:
Kingston HyperX 1024 MB, PC6000, 750 MHz, Cas 4

Als ik één reep van 2GB wil, dan wordt het bijvoorbeeld een Kingston HyperX 2048 MB, PC6400, 800 MHz, Cas 5, die twee keer zo duur is als de 1GB.
Allebei de opties kosten niet zo veel, maar als ik niet veel heb aan 2GB koop ik toch liever 1.

Wat is nu mijn beste optie?

- 1x Kingston HyperX 1024 MB, PC6000, 750 MHz, Cas 4

- 2x Kingston HyperX 1024 MB, PC6000, 750 MHz, Cas 4

- 1x Kingston HyperX 2048 MB, PC6400, 800 MHz, Cas 5 (werkt dat überhaupt?)

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:40
Zeker weten de 2de. Windows ziet dan maar 3 GB, net zoals je er maar 1 reepje in zou doen.

Met 2x 1024 erbij houd je wel gewoon dual channel.

[ Voor 12% gewijzigd door Forcepoint op 21-07-2008 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Forcepoint schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:23:
Zeker weten de 2de. Windows ziet dan maar 3 GB, net zoals je er maar 1 reepje in zou doen.

Met 2x 1024 erbij houd je wel gewoon dual channel.
Is het sowieso altijd over met dual channel als je drie repen gebruikt, of zijn er mobo's die er twee in dual channel kunnen draaien en één niet?

Dual Channel is sowieso altijd een must begrijp ik?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:40:
[...]

Is het sowieso altijd over met dual channel als je drie repen gebruikt, of zijn er mobo's die er twee in dual channel kunnen draaien en één niet?

Dual Channel is sowieso altijd een must begrijp ik?
er bestaan geen mobos die half dual channel kunnen en half niet. Dual channel is inderdaad voor de performance een must (twee maal de hoeveelheid bandbreedte van het geheugen naar de northbridge (cpu, southbridge en videokaart) dus een must ja.

En gaan voor optie twee. (of als je veel geld hebt en je moederbord enigszins wilt ontlasten, smijt alles er uit en schaf twee maal 2 gigabyte aan. maar dat is dus niet aan te raden :))

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn:

Ik zie dat je nu bijvoorbeeld inmiddels Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 4096 MB, PC8500, 1066 MHz, 5 (kit van twee) hebt.

Is dit veel sneller tenopzichte van wat ik heb, of heeft dit alleen zin als je gaat OC'en?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:45:
Nu we toch bezig zijn:

Ik zie dat je nu bijvoorbeeld inmiddels Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 4096 MB, PC8500, 1066 MHz, 5 (kit van twee) hebt.

Is dit veel sneller tenopzichte van wat ik heb, of heeft dit alleen zin als je gaat OC'en?
Nee dus.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze vraag komt wel vaker voorbij. Daarom dat we er ook een stukje aan gewijd hebben in de FAQ:

PMG FAQ - Wat is sneller, minder sneller geheugen of meer trager geheugen?

Graag voortaan FAQ lezen voordat je een topic opent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.