Mp3 luisteren op stereo vanaf externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 21:27
Hallo,

Ik heb al een tijdje zitten zoeken op internet en hier op tweakers. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik verhuis over een half jaar naar een nieuwbouw woning en wil daar een goed netwerksysteem aanleggen en gebruik gaan maken van audiostreaming.

Situatie:

- Kabelmodem + Draadloze Router in meterkast
- Externe harde schijf in meterkast aangesloten op Router
- PC op zolder, draadloos verbonden
- Laptop beneden, draadloos verbonden
- Stereo beneden

Ik wil dus graag op zowel de pc, laptop als stereo mp3tjes van de externe harde schijf kun luisteren.

Ik zie veel mooie oplossingen:

- Squeezebox
- Netgear MP101
- Pinnacle Soundbridge HomeMusic
- Philips SLA5520

Probleem is volgens mij dat voor deze oplossingen de PC moet aanstaan en dat wil ik nu juist niet. Gewoon streamen van de externe hardeschijf.

Dan is er natuurlijk het mooie sonos. Duur, maar mooi systeem. Echter de compatibiliteit met NAS-systeem (dat heb ik nodig volgens mij) is matig. Zie hier: https://sonos.custhelp.co...er/std_adp.php?p_faqid=42 . Bovendien is dit dus niet de meest goedkope oplossing.

Kortom, is er een handig en makkelijk apparaat waarmee ik mp3tjes van een harde schijf die aan mijn router hangt, kan afspelen op mijn stereo?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
Beste Loek,

Ik zou ook niet zo 1,2,3, weten welk apparaat hiervoor geschikt is, maar ik denk dat je je te rade moet gaan of je kosten wat kost deze opstelling wilt handhaven. Ik begrijp je motivatie maar misschien kun je overstappen naar een HTPC'tje die dient als server bijkomend voordeel is dat je dan niet alleen muziek kunt streamen naar je stereo/computer/laptop maar ook nog films kunt kijken en eventueel een potje gamen. Het nadeel moet wel gezegd worden dat je dan weer een apparaat hebt wat wellicht 24/7 aan staat, maar ook daar is een oplossing voor te vin den

Maar dan hebben we het dus over een oplossing voor je huidige situatie.

Ik zou in je nieuwbouw woning zowiezo in elke kamer een lan-kabeltje/aansluiting leggen, is toch wat prettiger dan draadloos in mijn ogen. De vraag is ook of je dan nog steeds je pc zo ver weg hebt staan van je router en stereo.

Misschien als je eens een schets maakt van de lay-out van je nieuwe vertrekje, kunnen we ons er wat meer van voorstellen en misschien kijken voor nog andere oplossingen dan hetgeen je hierboven noemd.

Er zijn toch van die media-usb/ethernet externe harde schijven, die films en muziek afspelen en ook nog gewoon gevoed kunnen worden met data. Misschien anders deze bij je stereo zetten zodat je een mediaspeler hebt waarvan je ook nog gewoon je muziek kan streamen.

[ Voor 35% gewijzigd door loewie1984 op 21-07-2008 13:42 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:03
er zijn ook hardeschijven waarin een klein stukje hardware zit, zodat je vanaf die hardeschijf direct op je tv films kan afspelen als die erop zijn gezet...je kan hem ook gewoon als hdd gebruiken en er ook muziek op zetten... volgens mij kan je als je daar muziek op zet dat gewoon aan je stereo hangen, je kan ze iig aan je tv hangen en dan je tv aan de stereo, nadeel als je hem direct aan de stereo hangt is dat je geen beeldscherm hebt om mee te selecteren ed.

edit:

dit bedoel ik, dat je een soort voorbeeld hebt:
http://www.vicomputer.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00573255

[ Voor 12% gewijzigd door darkpluisje op 21-07-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Heren, bedankt voor reacties.

Een HTCP heeft voor mij niet heel veel toegevoegde waarde. Dit aangezien ik films via dvdspelertje kijk en ik bovendien digitale tv heb. Het gaat puur om afspelen van muziek.

Mijn huis is projectbouw, kortom alles wat je verandert wordt heel duur. Voor het aanbrengen van lan aansluitpunten in het hele huis kan ik een aardig uitgebreid sonos systeem kopen :)

Een schetsje, tsja stel je gewoon voor dat je een huiskamer hebt waar stereoinstallatie staat. Dan de meterkast in de hal en helemaal op zolder de pc. Een laptop zwerft door het huis maar vooral beneden denk ik. Alle drie hebben verbinding met de router, waar weer een hardeschijf aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Digitale tv hoeft niet perse een probleem te vormen voor een mediacenter, als je canaldigitaal hebt via de schotel kun je van van Hauppauge een setje kopen om op je mediacenter te genieten van je schotel.

Daarnaast neemt het voordelen met zich mee, zoals het op pauze zetten van tv programma's en opnemen van tv programma op een harddisk.

Als je een soort van live box hebt kan het nog steeds, je kan de decoder van je provider namelijk ook op een s-video ingang aansluiten die al op een simpele tv kaart zit. Echter zap je dan nog steeds met de AB van je decoder. (hoewel je die AB dan weer kan in-programmeren op je HTPC)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 21-07-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Loek Rots schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:54:
Mijn huis is projectbouw, kortom alles wat je verandert wordt heel duur. Voor het aanbrengen van lan aansluitpunten in het hele huis kan ik een aardig uitgebreid sonos systeem kopen :)
Moet je niet laten doen, gewoon lekker zelf achteraf als je project is opgeleverd! Je kan toch wel een sleuf kappen om die kabels in te verzinken of gewoon achter de plint netjes wegwerken!

Een HTPC is dus geen optie, maar wellicht dus afstand doen van je huidige netwerkschijf en zo'n mediaspeler-schijf plaatsen wel. En ik was in de veronderstelling dat je in de bovenste alinea je huidige situatie beschreef en niet de toekomstige situatie.

Persoonlijk zou ik ernaar streven in het geval van een nieuwbouw project in elke ruimte een geluid en lan verbinding/aansluiting te hebben liggen. Het moet natuurlijk wel realistisch blijven t.o.v. wat je eraan wilt uitgeven en het werk wat je er zelf in wil steken, maar een beetje klussen/tweaken in je nieuwe huisje is toch leuk.

Bijv: B&J Audio Wandcontactdoos en dan gewoon een centraal systeempje maken, muziek op de badkamer, slaapkamer, plee... lekker chill 8)

Misschien draai ik gewoon een beetje door en is alles een beetje té veel van het goeie en is de oplossing van indoubt hieronder wel de beste!

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 21-07-2008 14:14 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Alles dus vanaf de NAS schijf. De pc en laptop zijn het probleem niet. behalve dat de kwaliteit van je geluidskaart in hoge mate je muziekkwaliteit bepaald. Bedenk wel dat indien je verbinding slecht is de muziek kan gaan stotteren. In principe is de bandbreedte ruim voldoende maar indien er een hapering optreed hoor je dat wel direct. Dan zul je voor de stereo nog iets moeten hebben. De squeezebox heeft erg goede reviews gehad en, als ik me niet vergis, is ie op een NAS drive aansluitbaar (maar check dat even).

Ik zou als ik jou was toch even testen met je laptop of je voldoende bandbreedte hebt (en houd) Bij mij thuis was dat niet het geval. MP3 tjes ging meestal goed (maar niet altijd) maar echte CD kwaliteit was een crime. In principe zou 54Mb/s ruim voldoende moeten zijn maar een betonnen vloertje (met vloerverwarming) doet wonderen om dat behoorlijk te minimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Indoubt, goede tip. Nog niet echt bij stil gestaan dat de snelheid van streaming het niet altijd toelaat.

Wellicht toch een grote Ipod apple kopen en die gewoon lekker aan de stereo hangen zit ik me net te bedenken. Scheelt een hoop geld en gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Loek Rots schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:32:
Indoubt, goede tip. Nog niet echt bij stil gestaan dat de snelheid van streaming het niet altijd toelaat.

Wellicht toch een grote Ipod apple kopen en die gewoon lekker aan de stereo hangen zit ik me net te bedenken. Scheelt een hoop geld en gedoe?
Dat wilde ik nog net even buiten beschouwing laten, (kheb hem zelf ook 8) 80GB Classic) en daar kan je genoeg op kwijt zowel mp3 als lossless/wav. Maar ook dat is een mooie oplossing!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

loewie-643- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:48:
[...]

Dat wilde ik nog net even buiten beschouwing laten, (kheb hem zelf ook 8) 80GB Classic) en daar kan je genoeg op kwijt zowel mp3 als lossless/wav. Maar ook dat is een mooie oplossing!
Alleen vind ik het jammer dat er geen digitale uitgang opzit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@ Hierboven

pssst...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:55
Een NAS die je eventueel wel wil hebben is natuurlijk niets anders dan een 'normale' computer in een ander jasje. Volgens mij kan je voor alle genoemde oplossingen (Squeezebox, Netget MP101, etc) een geschikte NAS vinden waar de software op draait voor die apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad interessant, maar .....prijzig!
Toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien minder duur, maar goedkoop...?
Bovendien:
Note: This product is ONLY available for sale and shipment within the USA.

Toch ook bedankt!

PS: zou er echt geen betaalbare oplossing zijn? Volgens mij een apart topic waard... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
PaveloW schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 07:44:
Een NAS die je eventueel wel wil hebben is natuurlijk niets anders dan een 'normale' computer in een ander jasje. Volgens mij kan je voor alle genoemde oplossingen (Squeezebox, Netget MP101, etc) een geschikte NAS vinden waar de software op draait voor die apparaten.
Klopt, ik zit nu toch weer te denken om het met een squeezebox te gaan fixen. Ik zag een goede NAS van Western Digital die niet al te duur is.

Als ik dan een goed Wireless-N netwerkje aanleg moet dat volgens mij toch goed gaan.

Zou het overigens veel schelen in energieverbruik als ik de pc de hele dag aanlaat, of die NAS de hele dag? Anders is dat ook nog eens te overwegen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een combinatie gaat gebruiken met NAS en mediaserver, lees je dan wel even in wat goed werkt met elkaar. Je kunt bijvoorbeeld de Squeezebox software draaien op een Synology NAS, maar dat moet dan wel een + versie zijn, liefst met 128MB, zoals deze: pricewatch: Synology Disk Station DS-107+ (1000Mbps, 3 x USB2.0 & 1 x eSATA, 1 x SATA, 128MB)

Er zweeft hier ergens een topic rond met info over NASsen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie in "[WA] Squeezebox"
Ik was ook op zoek, en met een Squeezebox en een DS-107+ zou je dus zonder PC MP3's moeten kunnen streamen.

http://www.wifisound.nl/c...squeezeboxduet-p-287.html

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Hey bedankt voor reacties.

Zo'n synology ziet er goed uit. Zie ook veel goede ervaringen. Dan wel voor de plus variant gaan dus. Net iets meer power. Samen met de squeezbox komt dat helemaal goed dan.

Iemand aanbeveling voor een goede hardeschijf? Capaciteit circa 250 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben hier ook mee bezig geweest en er zijn eigenlijk maar een paar oplossingen die aardig zijn :

- Squeezebox v3, of voor meer $$ de duet
- Apple ipod touch met airport
- Philips np1100 streamium

Om met de np1100 te beginnen : Die heb ik een paar dagen gehad en teruggestuurd, want de upnp werkte niet naar behoren. Alleen bij overnieuw opstarten vond hij de servers. Aangezien het ding geen echte aan en uit knop heeft, moet je elke keer de voeding uit het stopcontact trekken en er weer instoppen. Zitten nog veel te veel bugs in, en de afstandsbediening is el-cheapo. Daarbij wil mijn programmeerbare afstandsbediening hem ook niet accepteren gek genoeg. Wel goedkoop, zo rond de 135 euro, maar nog niet uitgerijpt : een typisch philips product.

Ipod touch met airport : hiermee kan je via je touch itunes op een pc bedienen die dan de airport aan je receiver van muziek voorziet. Komt op bijna 400 euro en moet je dus ook weer een pc voor hebben aanstaan. Ben niet zo gek op apple producten en hun lock-in, daarbij ook geen flac ondersteuning en itunes..... tja.

Squeezebox v3 : Komt morgen binnen en daar kan je zonder NAS toe want via mp3tunes kan je voor een redelijk bedrag per jaar je muziek kwijt. Daar sla je dus al je tracks op en kan je zonder servers/nas/pc's met je Squeezebox je muziek horen. Lijkt me de beste en goedkoopste oplossing, zo'n dikke 200 euro voor de Squeezebox v3.

De duet : ja mooi, maar dan zit ik weer met een apart AB en opladen, om maar te zwijgen van de bijna 400 euro voor dat setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Qua schijf is 1TB de meest logische qua prijs/gigabyte:
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Is 1TB ook nog steeds logisch als je dat waarschijnlijk nooit gaat gebruiken? Ik zal aan 250 GB meer dan genoeg hebben..

V3 van Squeezbox.. is dat een bijzonder versie?

Nog even heel wat anders:

Ik zie dat de Squeezbox op wireless-g draait. ALs de rest van het netwerk wireless-N draait, kan dat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Squeezbox v3 = de squeezebox classic, oftewel dat rechtopstaande ding met display.

Die hele NAS toestand is niet nodig als je, zoals ik al beschreven had, mp3tunes gebruikt als server. Kost zo 25 euro per jaar, wat minder is dan de stroomkosten van een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Hey HaseMike, Mooi systeem dat mp3tunes. Voordeel van de NAS is echter dat ik alle bestanden centraal in huis op één plek heb staan en daar dus vanaf pc, laptop en squeezbox bij kan.

De vraag blijf dust staan of het mogelijk is wanneer de squeezbox op wireless G gaat, als de rest van het netwerk wireless-N draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Je netwerk ondersteunt dan de wireless-soorten tot en met de N variant. De G-variant valt hier dus ook onder. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Hey Goudvis-Jan, backwards compatible dus.. das mooi. Maar ook gelijktijdig? dus zowel op G naar Squeezbox en gelijktijdig op N naar laptop of pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of de Ipod voor de TS nou zo'n goede oplossing is betwijfel ik. Sure, de Ipod functioneert heel aardig voor de meeste mensen als je mobiel muziek nodig hebt maar in de thuissituatie kan de Ipod waarschijnlijk niet behagen als je behoorlijke kwaliteit wilt hebben. Dat wordt anders als je de Ipod aansluit op een Meridian of MBS, voor zover ik weet de enige apparaten die de digitale stream van de Ipod kunnen verwerken. Het ene apparaatje is 3000€ en de andere nog een veelvoud daarvan.

Mogelijk ja, zinvol??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Hey Indoubt, ik ben inmiddels ook van dat idee afgestapt!

Nu Squeezbox met NAS als idee.
Pagina: 1