Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben van plan om voor een casemod een hdd bay te bouwen, het wordt zeg maar een server die als nas gaat dienen.

Daarom de volgende vraag:
- Zijn alle 3,5" harde schijven even dik?
- (If 1 == true) Hoe dik dan?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je neemt een computerkast.
Je schroeft deze open.
En je gaat meten.

Lijkt me niet echt moeilijk.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:43

_Apache_

For life.

Kijk naar je eigen kast, hoe ver zitten de hdd schreoven daar boven elkaar en daarbij wil je nog padding gebruiken om vibratie tegen te gaan en wil je er nog wind tussendoor kunnen blazen. Lijkt me een makkelijk sommetje voor een tweaker. Huidige hdd ruimte + padding + extra ventilatie ruimte = jouw maat.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

The Dolf schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:33:
Je neemt een computerkast.
Je schroeft deze open.
En je gaat meten.

Lijkt me niet echt moeilijk.
Hij heeft ook echt alle soorten 3,5" hd's in zn pc hangen zeker...

Van Wikipedia:

3.5 inch (4 in x 1 in x 5.75 in = 101.6 mm x 25.4 mm x 146 mm)
This smaller form factor, first used in an HDD by Rodime in 1984, was the same size as the "half height" 3½ FDD, i.e., 1.63 inches high. Today has been largely superseded by 1-inch high “slimline” or “low-profile” versions of this form factor which is used by most desktop HDDs

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• BlackWhizz
Probeelmpje, ik draai heir alleen maar seagates, Ik weet de groottes neit van maxtors etc. Het gaat mij puur om de dikte van zo'n drive, ze worden namelijk schuin neergezet en dan wil ik er u-profielen omheen maken.

Maar ik begrijp dus dat de schijven wel even dik zijn?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
BlackWhizz schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:43:
Probeelmpje, ik draai heir alleen maar seagates, Ik weet de groottes neit van maxtors etc. Het gaat mij puur om de dikte van zo'n drive, ze worden namelijk schuin neergezet en dan wil ik er u-profielen omheen maken.

Schuine drives ? Lijkt me niet zo goed voor de lezer.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:43

_Apache_

For life.

Is het niet beter om deze vlak te houden? Als je een hdd draait als hij actief is krijg je een natuurkundig effect - ben de naam even kwijt - dat de hdd weer in zijn originele staat probeert te duwen. Of het ook gebeurt als je hem schuin start weet ik niet, ben zelf meer een fan van gewoon horizontale plaatsing.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ook al kan een hdd dit wel hebben (schijn draaien), echt geweldig is dit niet voor een schijf. Waarom niet gewoon verticaal of horizontaal?

Over de dikte (hoogte), neem je best de afmeting die gebruikt wordt in computerkasten, zo kunnen alle schijven erin (future proof). Breedte en lengte zijn volgens mij wel standaard (google).

• BlackWhizz
Denk dat je schuin verkeert begrijpt.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/487f4251bc6c9/487f4251bbefe-hdd_rack.JPG

Zo moet het worden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

0X55AA schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:59:
Ook al kan een hdd dit wel hebben (schijn draaien), echt geweldig is dit niet voor een schijf. Waarom niet gewoon verticaal of horizontaal?
Waarom eigenlijk? het is toch gewoon een gyroscoopje?
Zeker met vloeistoflagers lijkt het me niet zo'n probleem te zijn.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

BlackWhizz schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:00:
Denk dat je schuin verkeert begrijpt.

*pic*

Zo moet het worden.
Dat is niet schuin maar verticaal.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Boudewijn schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:03:
[...]

Waarom eigenlijk? het is toch gewoon een gyroscoopje?
Zeker met vloeistoflagers lijkt het me niet zo'n probleem te zijn.
Met vloeistoflagers is het idd geen probleem, maar kogellagers slijten in op de positie waarin ze een tijdje staan. Als je ze dan ineens 90 draait dan vinden ze dat niet zo leuk.

Normale HD's zijn zoals gezegd 1 inch dik, maar ik weet dat er ook dunnere te koop zijn.Kenny noemde dat namelijk in zijn review. Als ik het goed zie is dat ook een seagate.

Casemod: Cubeleon

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
brinkdinges schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:42:
[...]

Met vloeistoflagers is het idd geen probleem, maar kogellagers slijten in op de positie waarin ze een tijdje staan. Als je ze dan ineens 90 draait dan vinden ze dat niet zo leuk.

Normale HD's zijn zoals gezegd 1 inch dik, maar ik weet dat er ook dunnere te koop zijn.Kenny noemde dat namelijk in zijn review. Als ik het goed zie is dat ook een seagate.
Seagate & samsung hebben slimline uitvoeringen voor zover ik weet. en deze zijn meestal 160gig of kleiner. die van 320 zou ook kunnen omdat dat maar 1 platter is (bij samsung), maar groter zijn ze dikker.
@Blackwhizz:
Wat beter zoekwerk mag ook wel hoor. Ik weet dat je de topics hier allemaal volgt en daar heb ik al genoeg info over hdd's voorbij zien komen.

Get Airflow, save the world.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Dat HD's recht moeten staan is volgens mij onzin. Het Gyroscopisch effect wat ontstaat door het draaien van de platters zorgt er voor dat de platters in de positie willen blijven waar hij draaid. Dus als de schijf steeds gekanteld zou worden zou dit in theorie problemen kunnen geven omdat de platter eigelijk neit mee wil kantelen. De zwaartekracht is te verwaarlozen vanwege het minieme gewicht van de platters. Als het waar zou zijn dat HDD's recht moeten staan zouden notebook HD's continu uitvallen, en ook die in een pc. Want wie heeft zijn pc nou precies waterpas staan? Zolang de schijf maar stil blijft, en niet snel bewogen wordt kan hij in elke positie hangen.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meelobee schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:38:
[...]

Hij heeft ook echt alle soorten 3,5" hd's in zn pc hangen zeker...
Dat zeg ik toch ook niet. Hij vraagt enkel naar de dikte. En laat dat nou bij vrijwel elke kast hetzelfde zijn. Geen enkele HD fabrikant gaat het risico lopen om een te dik model uit te brengen die vervolgens nergens ingebouwd kan worden.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
over de diktes van 3,5 inch hdd's

Als je inderdaad de hoogte van een bay aan houd, zal het altijd passen. De meeste schijven zijn dan ook ongeveer zo hoog. Er bestaan echter ook dunnere, hierin zit zoals al eerder werd genoemd dan vaak maar 1 platter, en dit zijn dus schijven met een lagere capaciteit dan hun iets dikkere tegenhangers. Zo heb ik zelf een 40 gb seagate, die dunner is.

even google-en leert het volgende:
op http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/formIn35-c.html staat het volgende:

3.5" form factor drives come in two general profiles: the larger is the so-called half-height drive, which is 1.63" in height. This name is kind of funny, since it is "half" of a height that never existed for 3.5" form factor drives. The name was derived from the fact that these drives are the same height as half-height 5.25" form factor drives, which are half the height of full-height 3.25" high drives in that form factor. Half-height 3.5" form factor drives are still used today, but only in servers and other high-end platforms. The standard for 3.5" is 1" height, which is commonly called slimline or low-profile, but just as commonly given no name at all and assumed as the default. The reason for the smaller size being the standard is that 1" is the height of a standard 3.5" floppy disk drive and 3.5" drive bay. In addition, there are some drives that are reduced in size from the 1" standard, using for example 0.75" height.

dus 1 inch is standaard, en komt soms in een lagere versie voor (als er bijvoorbeeld maar 1 platter in zit). er bestaat dus ook een standaard voor 1,63 ich hoge harde schijven, echter worden deze alleen in servers en andere 'high end' sytemen gebruikt. (wordt dus niet gebruikt voor 'gewone consumenten'

succes met het bouwen

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zelf heb ik met Western Digital en Seagate schijven gewerkt. Uit ervaring weet ik dat Seagate schijven net iets dikker zijn dan Western Digital.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
Om maar even wat millimeters rond te strooien voor een algemeen idee:

maxtor 120 GB: 26 mm
seagate 80 GB: 25 mm
maxtor ?? GB: 21 mm (2 platters)
maxtor ?? GB: 21 mm (1 platter)
samsung 1TB: 29 mm (spinpoint F1) (*)
(*) De samsung heb ik niet helemaal precies kunnen meten daar deze live in mijn server zit ;)

Uiteraard moet je wat ruimte houden voor airflow, als je op 35mm zou gaan zitten lijk je safe genoeg te zitten :)

Eve char: Warock <TEST>

Pagina: 1