Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:55:
Dat wij samenleven met mobiele telefoons en ipods kan niemand meer ontkennen. Wat is echter de (onbewuste) invloed die apparaten zoals wasmachine, koelkast en stofzuiger op ons leven hebben. Waarin verschilt die invloed van de relatie die we met mobieltjes en ipods hebben?
Wat doe jij als je koelkast omvalt, je magnetron wordt gestolen, of je televisie verouderd?
Als mijn koelkast valt, zet ik deze weer rechtop. Als mijn magnetron gestolen wordt, ga ik heel hard lachen en als mijn TV verouderd is, koop ik een nieuwe. Geen van deze apparaten heb ik een relatie mee.
Ik heb dit wel gehad met mijn oude bootje en mijn oude brommer. Daar had ik zelf heel veel tijd en energie (bloed, zweet en tranen) in gestopt en zodoende dan wel een "band" mee. Emotionele waarde. Maar een simpel gebruiksvoorwerp als een telefoon of MP3 speler, nee, als dat stuk is, koop ik een nieuwe en klaar.
Naar mijn idee niets nieuws, sterker nog, ik denk dat de mens steeds minder een emontionele band krijgt met apparaten, omdat we steeds meer in een wegwerpmaatschappij leven. Om de twee jaar of elk jaar een nieuwe mobiel. Wie doet er tegenwoordig nog 10 jaar met een TV?