Verwijderd

Topicstarter
Dat wij samenleven met mobiele telefoons en ipods kan niemand meer ontkennen. Wat is echter de (onbewuste) invloed die apparaten zoals wasmachine, koelkast en stofzuiger op ons leven hebben. Waarin verschilt die invloed van de relatie die we met mobieltjes en ipods hebben?
Wat doe jij als je koelkast omvalt, je magnetron wordt gestolen, of je televisie verouderd?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-12 11:33

samo

yo/wassup

TS begint? Misschien kan je de stelling "kan niemand meer ontkennen" onderbouwen? Wie zegt er nog meer wat over, en wat zegt die dan? Kan je concretere voorbeelden geven? En wat vindt je er zelf van?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Materialisme.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat zijn je eigen ervaringen? Het is gebruikelijk dat de topicstarter een voorzet doet en zijn of haar mening geeft.
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:55:
Wat doe jij als je koelkast omvalt, je magnetron wordt gestolen, of je televisie verouderd?
Rechtop zetten, politie en verzekering bellen en een nieuwe kopen, TV blijven kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als mijn mobieltje op de grond dondert krijg ik daar emoties bij ja. Niet omdat ik emotioneel gebonden ben aan het toestel, maar omdat een nieuwe mij een paar honderd euro kost. Datzelfde geldt voor mijn tv, ik heb onlangs een nieuwe gekocht en de oude heb ik, zonder een traantje te laten, op marktplaats gezet en verkocht. De aanschaf van de nieuwe deed mij meer pijn (in m'n portemonnee) dan het verkopen van de oude.

Ik geloof niet dat er mensen werkelijk een band met een apparaat kunnen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 17-07-2008 13:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CodeCaster schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:58:
Ik geloof niet dat er mensen werkelijk een band met een apparaat kunnen krijgen.
Nou, met een motorfiets of auto wel hoor. Alleen is het een nogal eenzijdige band ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

gambieter schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:59:
[...]

Nou, met een motorfiets of auto wel hoor. Alleen is het een nogal eenzijdige band ;)
Je kunt wel gehecht raken aan een apparaat, en er blij mee zijn omdat het bijvoorbeeld goed werkt, of omdat het er mooi uitziet. Spreek je dan van een emotionele band?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 17-07-2008 14:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CodeCaster schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:00:
Je kunt wel gehecht raken aan een apparaat, en er blij mee zijn omdat het bijvoorbeeld goed werkt, of omdat het er mooi uitziet. Spreek je dan van een emotionele band?
Verzamelaars met hun unieke postzegel, 45rpm single? De eigenaar van een old-timer, die liever zijn dochter uithuwelijkt dan zijn auto te laten beschadigen? "Dan verkoop je toch gewoon de boot"... :P

Ja, dat kan een zeer eenzijdige emotionele band opleveren. Het "ding" geeft niets terug :)

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:55:
Dat wij samenleven met mobiele telefoons en ipods kan niemand meer ontkennen. Wat is echter de (onbewuste) invloed die apparaten zoals wasmachine, koelkast en stofzuiger op ons leven hebben. Waarin verschilt die invloed van de relatie die we met mobieltjes en ipods hebben?
Als mijn koelkast valt, zet ik deze weer rechtop. Als mijn magnetron gestolen wordt, ga ik heel hard lachen en als mijn TV verouderd is, koop ik een nieuwe. Geen van deze apparaten heb ik een relatie mee.

Ik heb dit wel gehad met mijn oude bootje en mijn oude brommer. Daar had ik zelf heel veel tijd en energie (bloed, zweet en tranen) in gestopt en zodoende dan wel een "band" mee. Emotionele waarde. Maar een simpel gebruiksvoorwerp als een telefoon of MP3 speler, nee, als dat stuk is, koop ik een nieuwe en klaar.

Naar mijn idee niets nieuws, sterker nog, ik denk dat de mens steeds minder een emontionele band krijgt met apparaten, omdat we steeds meer in een wegwerpmaatschappij leven. Om de twee jaar of elk jaar een nieuwe mobiel. Wie doet er tegenwoordig nog 10 jaar met een TV?

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
Maar dat is toch niets nieuws? Je ziet vanaf de hele vroege prehistorie al dat sommige gebruiksvoorwerpen een speciale behandeling krijgen. Sommige voorwerpen ontstijgen hun gebruiksfunctie en worden bewaard als ze niet meer functioneren of als er meer geavanceerde voorwerpen beschikbaar komen. Tegenwoordig zitten er meer displays en lampjes op voorwerpen, maar onze omgang met voorwerpen is imho niet veranderd.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Ik wrijf mijn tv altijd subtiel in slaap. Pak meestal wat olie, begin z'n rug in te smeren, vertel een verhaaltje over waarom het belangrijk is dat mijn TV slapen gaat, en daarmee enigzins de wereld goeddoe door wat minder energie te gebruiken. Verder is de afstandsbediening ook 2 handen op 1 buik, en kunnen we niet meer zonder elkaar. Wat dat betreft is er wel sprake van een band, maar niet een emotioneele. Ik weet niet wat je gerookt heb toen je op deze gedachte uitkwam, maar op materialisme na en niet meer zonder kunnen (GSM, Senseo, Computer etc) is gewoon iets wat ingebakken zit. Ga maar eens 2 weken op vakantie naar de ardennen oid zonder al die poespas en je bent weer mens al kom je terug.

• samo
  • Laatst online: 21-12 11:33

samo

yo/wassup

Als ik mijn gsm verlies ben ik rouwiger om het feit dat ik onbereikbaar ben, en misschien een aantal telefoonnummers kwijt ben, dan om de verloren gsm. De band gaat voor mij niet zo zeer met het apparaat, maar met het gebruik. Mijn gsm is 'network', de mogelijkheid tot communicatie. Ik heb net zo min een band met internet, maar wel met de manier waarop ik het gebruik.

Dus band mens-machine? Overrated imo

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22

Haan

dotnetter

Ik ben opzich wel erg gehecht aan mijn Lian-Li PC-61 computerkastje. Als die gestolen wordt zou ik daar toch best wel flink van balen :(
(nog even afgezien van de data op m'n hardeschijven)

Ik vraag me wel af waarom de TS zich speciaal hiervoor op deze site registreerd :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-12 22:32
Ik herinner me een krantenartikel (jaren geleden, dus vraag me niet naar een bron) over een vrouw die trouwde met haar dressoirkastje. In een kerk welliswaar (burgerlijke stand wordt wat lastig). Kwam wel erg triest over...
Dus het kan wel, maar helemaal geestelijk gezond lijkt het me niet.

Los daarvan heb ik de indruk dat dit een beetje een hit'n'run topic is aangezien de nick van de TS alleen maar een aanvulling is op zijn/haar (enige) post.

_██_
(ಠ_ృ)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Welkom op Gathering of Tweakers, mens_apparaat. :)
Graag verzoek ik je Wetenschap en Levensbeschouwing beleid door te nemen. We verwachten iets meer inzet. Als je een uitgebreidde topicstart hebt met daarin wat eigen standpunten en de voors en tegens, kun je een nieuwe openen. Dit topic is niet voldoende en wordt daarom gesloten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.