Nieuws betreffende illegale producten

Pagina: 1
Acties:

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zojuist kwam ik nieuws: Meizu's iPhone-kloon arriveert mogelijk volgende maand tegen op de frontpage. Dit product schendt (zoals alle iPhone kloons uit China) de rechten van Apple (en vaak ook van Microsoft, maar dat terzijde). Als je een dergelijke telefoon uit China besteld wordt hij ook 9 van de 10 keer in beslag genomen door de douane.

Waarom posten we er dan nieuws over?

What's next, nieuws dat er een nieuwe versie van de DSTT uit is of een nieuwe 500mW laserpen?

Zie ook [invoer] Zijn deze telefoons legaal?

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 17-07-2008 11:07 ]

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:06
Blijft nieuws.

[ Voor 78% gewijzigd door Rob Voets op 17-07-2008 11:10 ]

• pagani
  • Niet online
En de policy/AV dan :z

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
johnnyv.nl schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:05:
Zojuist kwam ik nieuws: Meizu's iPhone-kloon arriveert mogelijk volgende maand tegen op de frontpage. Dit product schendt (zoals alle iPhone kloons uit China) de rechten van Apple (en vaak ook van Microsoft, maar dat terzijde). Als je een dergelijke telefoon uit China besteld wordt hij ook 9 van de 10 keer in beslag genomen door de douane.

[...]

Zie ook [invoer] Zijn deze telefoons legaal?
Euh, ik zie in het nieuwsbericht geen duidelijke aanleiding tot inbreuk op merk- of auteursrechten (al staat er een opmerking in het artikel zonder dat dat nader onderbouwd wordt). In het topic wat is aangehaald is in het ene geval sprake van een misleidende productnaam die sterk lijkt op een gedeponeerd merk.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Daar wordt intern al over gesproken zodat de FP en het Forum meer naar elkaar toe groeien qua policy. Echter is dit apparaat wel degelijk interessant en dan zou je nieuws zoals dit nieuws: Apple klaagt Mac-kloonmaker Psystar aan ook moeten schrappen omdat het op het zelfde neer komt.

Wij zijn niet roomser dan de paus en er melding van maken is niet een regel overtreden imho :)

• pagani
  • Niet online
Op de naam zitten net zoveel rechten als op het design?

Anyways, ik vind het de grens opzoeken, maar blijkbaar ben ik daarin alleen :P

Het gaat dus om artikel 337. Punt is het volgende:
e.
waren of onderdelen daarvan die valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen, invoert, doorvoert of uitvoert, verkoopt, te koop aanbiedt, aflevert, uitdeelt of in voorraad heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.
Invoeren mag dus niet.

Hem in bezit hebben echter wel:
2.
Niet strafbaar is hij die enkele waren, onderdelen daarvan of merken als omschreven in het eerste lid in voorraad heeft uitsluitend voor eigen gebruik
Echt weer Nederlands, hebben mag wel, maar verkrijgen mag niet :P

[ Voor 115% gewijzigd door pagani op 17-07-2008 11:21 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan kun je alle telefoonfabrikanten wel aan gaan klagen, want ze hebben allemaal een "iphone-achtige".

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ik zie niet wat een mogelijke schending van merkrecht te maken heeft met het niet kunnen schrijven over zaken. Dit heeft niets te maken met de grens opzoeken, maar gewoon objectieve verslaggeving. We schrijven ook over torrentsites, terwijl daar de meest 'illegale' software te vinden is. Net zoals dat we niet aanmoedigen om illegaal te downloaden door over torrentsites te schrijven, moedigen we ook het kopen van klonen niet aan. We melden simpelweg dat ze er zijn. Dat is gewoon nieuws.

[ Voor 63% gewijzigd door Wilbert de Vries op 17-07-2008 11:20 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Inderdaad, het is nieuws.

Het gaat over een product dat dingen kan en doet waar tweakers in geïnteresseerd in zijn. Dat er mogelijk sprake is van inbreuk op rechten (zoals ook in het artikel al staat) hoeft geen reden te zijn om er niet over te schrijven volgens mij. We schrijven ook met naam en toenaam over p2p-websites waar mogelijk illegale activiteiten plaatsvinden.

Wat gebruikers vervolgens doen met hetgeen ze bij ons gelezen hebben moeten ze zelf weten. Maar dat hoeft wat mij betreft echt niet te betekenen dat we onszelf een vorm van zelfcensuur opleggen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is er uberhaubt al een rechter oid geweest die dit apparaat inderdaad als 'illegaal' heeft uitgesproken?

Daarbij, nieuws is nieuws.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 17-07-2008 11:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DaannO
Ja, in Duitsland is hij tijdens de CeBit verboden door een rechter als ik me niet vergis door Apple idd. Echter zijn wij een onafhankelijke nieuws site die daar gewoon melding van kunnen en moeten maken. Je krijgt hierdoor heus niet Apple op je dak omdat je het slechts meld :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DaannO schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:22:
Ja, in Duitsland is hij tijdens de CeBit verboden door een rechter als ik me niet vergis door Apple idd. Echter zijn wij een onafhankelijke nieuws site die daar gewoon melding van kunnen en moeten maken. Je krijgt hierdoor heus niet Apple op je dak omdat je het slechts meld :)
Maar dat was vanwege "problemen" met de mp3 codec license ;)

nieuws: Meizu keert terug op Cebit-vloer met iPhone-kloon

• pagani
  • Niet online
Zoals ik al zei, in mijn ogen is het het opzoeken van grenzen. Zoals het bericht er nu staat lijkt het een soort preview van een product wat hoogstwaarschijnlijk (eerdere iPhone kloons hebben hetzelfde oordeel gekregen) verboden gaat worden in Nederland.

Dan vraag ik me dus af waar de grens ligt.

offtopic:
Wel grappig dat men gelijk weer met de persvrijheid gaat gooien, zo hard ga ik er nou ook weer niet op in :P

• DaannO
Vandaar, als ik me niet vergis er achter ;)
johnnyv.nl schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:25:
Zoals ik al zei, in mijn ogen is het het opzoeken van grenzen. Zoals het bericht er nu staat lijkt het een soort preview van een product wat hoogstwaarschijnlijk (eerdere iPhone kloons hebben hetzelfde oordeel gekregen) verboden gaat worden in Nederland.

offtopic:
Wel grappig dat men gelijk weer met de persvrijheid gaat gooien, zo hard ga ik er nou ook weer niet op in :P
Maar waar zie jij dan het probleem in? Het niet mogen praten over producten die verboden zijn oid :? Dat gebeurt toch zo veel en daar ligt toch bijna niemand wakker van verder in de maatschappij?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02 16:31

lasharor

7 december 2004

DaannO schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:22:
Dat verhaal had NIETS te maken met de Meizu M8, wel met de Meizu m6 een Mp3 speler...

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
johnnyv.nl schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:25:

offtopic:
Lijkt een soort preview? Volgens mij ben je wat contentsoorten door elkaar aan het halen. Nog los van de persvrijheid, is dit gewoon overduidelijk nieuws - ook als dat product wel verboden zou zijn. Sterker nog, als het echt verboden zou zijn en toch op de markt komt, dan is dat het nieuws.

• pagani
  • Niet online
DaannO schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:27:
[...]
Maar waar zie jij dan het probleem in? Het niet mogen praten over producten die verboden zijn oid :? Dat gebeurt toch zo veel en daar ligt toch bijna niemand wakker van verder in de maatschappij?
Ik zie de nieuwswaarde niet in van iets wat wettelijk gezien niet buiten China kan komen. Als we nou tweakers.cn waren ok.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

johnnyv.nl schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:32:
[...]

Ik zie de nieuwswaarde niet in van iets wat wettelijk gezien niet buiten China kan komen. Als we nou tweakers.cn waren ok.
Waar staat dat dit ding buiten China wettelijk niet mag komen :?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Het is zo dat je op basis van de kwaliteit van de namaakproducten kan nagaan hoe goed men binnen een land bezig is om zelfstandig ontwikkelaar, producent, ontwerper et cetera te worden. Dus ik stel voor dat je het nieuwsbericht in dat verband gaat bezien ;) . Het is maar een idee.

[edit]
Afgezien daarvan is het nog helemaal niet volledig zeker dat het ding niet buiten China mag komen. Daar zal de Nederlandse of Europese rechter eerst wat over moeten zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Harm op 17-07-2008 11:35 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Als je die redenatie los laat op totale nieuws op t.net kan je rustig 50% van de items al weghalen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Omdat er genoeg tweakers zijn die de ontwikkelingen rond deze telefoon gevolgd hebben:
Het Meizu M8 topic

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• pagani
  • Niet online
Harm schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:34:
[...]
Dus ik stel voor dat je het nieuwsbericht in dat verband gaat bezien ;) . Het is maar een idee.
Laat ik dat dan maar doen.

(ik vind het overigens wel cru dat er dan over zaken als homebrew op de ds/psp (ook zo'n grensgeval waar véél tweakers interesse in hebben) wél moeilijk wordt gedaan, maar dat terzijde)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 17-07-2008 11:57 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is maar sterk de vraag of dit wel een illegaal product zou zijn.
• De specificaties zijn anders dan de iPhone.
• De formfactor vertoont sterke gelijkenissen, maar je kunt nou niet bepaald zeggen dat de iPhone een originele formfactor heeft. Dit is gewoon een standaard formfactor die vele phones gebruiken. Daarnaast zitten er wel degelijk verschillen in. Zo bevat de M8 drie "echte" knoppen aan de onderkant.
• De interface vertoont gelijkenissen, maar véél minder dan voorheen. Beetje jammer dat er in het nieuwsbericht alleen de recent gereleasde pics staan. In het hierboven al aangehaalde topic staan een hoop pics waar je ook een redelijk stuk originaliteit uit kan halen.

Sterke gelijkenissen en duidelijk geïnspireerd op de iPhone? Ja. Clone? Imo niet meer. Dus, illegaal? Dat lijkt mij zéér sterk de vraag. En dus zie ik het probleem niet.

En ja, dit is nieuws. Veel mensen volgen deze telefoon al een tijdje, en daarnaast staat Meizu goed bekend om zijn kwaliteit. Met de M6 hebben ze ook een behoorlijk succes geboekt in Nederland. Door deze populariteit is het helemaal niet gek om er een nieuwsbericht aan te wijden. Het is niet zomaar de zoveelste iPhone-kloon.
Pagina: 1