[ubuntu]kan alleen 1 partitie aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik ben bezig om de laatste ubuntu 8.04 op mijn machine te installeren. Nou loop ik echter tegen een probleem aan. De machine heeft een intel matrix raid 0 array van 2 schijven. Op deze raid set zijn 2 volumes aanwezig. (1 voor linux en 1 voor windows).

Ik start de ubuntu live cd op en activeer mijn fakeRaid zoals aangegeven is in verschillende tutorials. (dmraid installeren en dan dmraid -ay runnen).

Nou wil ik echter het volume partitioneren en dit gaat dus niet goed. Volgens gparted en fdisk mag ik enkel 1 primary partition hebben. Ok dan maar een extended met enkele logische partities. Na deze aangemaakt te hebben, en willen wegschrijven, zegt gparted dat extended partitions niet ondersteund worden :s. Wat gaat er hier niet goed?

Wat ik gedaan heb:
gparted / parted en fdisk gebruikt voor het aanmaken van nieuwe partitities.
1 primary partitie gaat wel goed. Maar dan heb ik geen swap.
Meerdere primary partitions mag niet.
Extended mag ik wel aanmaken maar met wegschrijven mag het weer niet.

Intel ich8r is de raid controller. Met 2 200gigs maxtor er aan.

Iemand een idee wat er niet goed gaat? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Kan je het tweede 'volume' in de Intel matrix array niet gewoon non-RAID laten? Dan kan je lekker aan de slag met mdadm om software RAID arrays te maken in Linux. Ben je veel flexibeler dan met fakeraid en het is toch allebei software RAID.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:35
Niet echt een antwoord, maar ik zou zeggen geef OpenSUSE een kans. Je zal zien dat die zich gemakkelijk op een fakeraid laat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
gertvdijk schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:19:
Kan je het tweede 'volume' in de Intel matrix array niet gewoon non-RAID laten? Dan kan je lekker aan de slag met mdadm om software RAID arrays te maken in Linux. Ben je veel flexibeler dan met fakeraid en het is toch allebei software RAID.
Dat kan ik iid wel is proberen. Dan kan ik er naast nog wel gewoon windows installeren op het 'raid' volume?
Niet echt een antwoord, maar ik zou zeggen geef OpenSUSE een kans. Je zal zien dat die zich gemakkelijk op een fakeraid laat installeren.
Wil wel bij ubuntu blijven als het kan. Bevalt me namelijk erg goed :)

Dat kan ik iid wel is proberen. Dan kan ik er naast nog wel gewoon windows installeren op het 'raid' volume?

[ Voor 27% gewijzigd door eppie op 16-07-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:35
Ik had FreeBSD, Vista en OpenSUSE (10.3) op een en dezelfde BIOS fakeraid staan. Later met véél geklooi OpenSUSE vervangen door Kubuntu.

Ik heb OpenSUSE 11 maar alvast gedownload, Kubuntu heb ik sinds de installatie niet meer aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Schopje.... (en ik post dit maar even omdat ik toevallig het "Waarom Linux" topic aan het lezen ben).

Ik heb vanavond (bij wijze van test, draai al langer Debian) even een Kubuntu live CD in mijn PC laten vallen om te kijken wat er gebeurd. (Lees hoofd leegmaken en installen als een none linux user :P )

Alles lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar op het moment dat er gepartitioneerd moet worden ziet Kubuntu doodleuk alle twee mijn SATA schijven, terwijl het toch echt een RAID 0 array is.

Vraag (voor mij iig) blijft dus wat gaat er gebeuren als je er voor kiest om Kubuntu op een van de sda's te installen.... ? (Persoonlijk denk ik dat de RAID set er aan gaat...)

Helaas heb ik nu even geen mogelijkheid om het te testen.

edit:

@blaataaps:
Je hebt gelijk.... My bad....

[ Voor 7% gewijzigd door Kluk-Kluk op 12-08-2008 20:11 ]