[Debian] Out of range

Pagina: 1
Acties:

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Goedendag Tweakers :w

Ik heb vandaag weer eens Debian geinstalleerd (testing natuurlijk)
De installatie ging vlotjes - grafische installer bij Debian :D - maar na de reboot ging het al meteen fout, alles begon te booten maar plots wordt m'n scherm zwart, en krijg ik "Out of range" -O-

Daarna even grafisch ingelogt, en het command "...reconfigure xserver-xorg"
Alles gekozen enz maar uiteindelijk veranderd er niets aan de beeldscherminstellingen.

Er zat eerst een 7600GS in, en die heb ik daarna eens vervangen door een low-end kaartje, maar nog steeds Out of range :s

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Welke refreshrate en resolutie staat er ingesteld in de configuratie van Xorg?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• filenox
Dat ben ik vergeten te melden, zo'n instellingen staan er - nog ?- niet in :?
Er is natuurlijk wel een xorg.conf, maar alleen erggg basic

[ Voor 28% gewijzigd door filenox op 15-07-2008 17:17 ]

Verwijderd

Ik heb vandaag weer eens Debian geinstalleerd (testing natuurlijk)
Waarom is dat natuurlijk dan?

• filenox
"Natuurlijk" voor de meeste gebruikers - denk ik - toch.

Unstable; de naam zegt het zelf, deze software is nogal onstabiel.
Stable: stabiele software, maar deze is redelijk oud,
Testing; het beste van 2 werelden, redelijk stabiel, met nieuwe software

:)

Verwijderd

Ik zou zeggen: installeer eerst eens de stabiele versie, en kijk of het daarmee wel werkt. Het is niet alsof je niet kunt upgraden mocht dat nodig zijn. Als blijkt dat je bij een X probleempje er meteen al niet uitkomt, is het imho niet zo "natuurlijk" dat je testing installeert.

• filenox
Ja, maar dat is dan weer 600mb :X (België...)
Dus eerst even kijken ofdat er hier geen oplossing voor is. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Hoe ben je grafisch ingelogd als je geen beeld van Xorg krijgt?
en het command "...reconfigure xserver-xorg"
Ik ken het commando "...reconfigure" niet, bedoel je dpkg-reconfigure? Zo ja, welke vragen kreeg je exact, en wat heb je erop geantwoordt? (En dan met name de dingen die op je monitor, of specifieker je refreshrate, te maken kunnen hebben)
Er zat eerst een 7600GS in, en die heb ik daarna eens vervangen door een low-end kaartje, maar nog steeds Out of range :s
Dat is op zich niet zo verbazend, als Debian een refresh rate instelt die je monitor niet aankan, dan maakt je videokaart niet zoveel uit :P
FileNox schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:17:
Dat ben ik vergeten te melden, zo'n instellingen staan er - nog ?- niet in :?
Er is natuurlijk wel een xorg.conf, maar alleen erggg basic
En als je nou meteen je xorg.conf had gepost, dan was je in ieder geval de volgende vraag - "wat staat er in je xorg.conf?" - voorgeweest ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Zelf heb ik ook een Nvidia kaartje (onboard GeForce 6150) met Debian testing. De open source xserver-xorg-video-nv deed zijn werk niet goed en het beeld flipte ook. De xorg.conf was praktisch leeg en dpkg-reconfigure vroeg slechts wat toetsenbordinstellingen. De installatie van de closed Nvidia driver bleek de oplossing. Helaas is momenteel die driver (nvidia-glx) niet aanwezig in testing, maar alleen in etch en sid. Dus het moest de nvidia way door het zelf te compilen. Daarna snapte dpkg-reconfigure xserver-xorg de boel wel en was alles in no-time draaiende.
Ja, ik weet dat je de packages kan pinnen uit sid en etch, maar dat gaf bij mij talloze dependency problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 15-07-2008 18:37 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• filenox
deadinspace schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:18:
[...]

Hoe ben je grafisch ingelogd als je geen beeld van Xorg krijgt?

antwoord Ik bedoelde dus via de command line :>

[...]
Ik ken het commando "...reconfigure" niet, bedoel je dpkg-reconfigure? Zo ja, welke vragen kreeg je exact, en wat heb je erop geantwoordt? (En dan met name de dingen die op je monitor, of specifieker je refreshrate, te maken kunnen hebben)

[...]

antwoordIk kreeg alleen vragen van het keyboard, niets van de monitor of refreshrate...

Dat is op zich niet zo verbazend, als Debian een refresh rate instelt die je monitor niet aankan, dan maakt je videokaart niet zoveel uit :P

[...]

En als je nou meteen je xorg.conf had gepost, dan was je in ieder geval de volgende vraag - "wat staat er in je xorg.conf?" - voorgeweest ;)

antwoordAls ik X draaiende had, was het geen moeite (kopieren uit gedit en plakken in firefox)
Maar nu moet ik dat hele xorg.conf overtijpen :9

[ Voor 3% gewijzigd door filenox op 15-07-2008 19:30 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

FileNox schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:29:
Als ik X draaiende had, was het geen moeite (kopieren uit gedit en plakken in firefox)
Maar nu moet ik dat hele xorg.conf overtijpen :9
Kom, een beetje creativiteit. Er zijn talloze manieren om zulk soort dingen op GoT te krijgen terwijl Xorg en je monitor nog ruzie hebben:
  • Je Xorg config bekijken over SSH vanaf een computer die grafisch wel werkt en een webbrowser heeft
  • Je Xorg config kopieren naar een USB stick oid en bekijken op een andere computer
  • Je Xorg config kopieren naar je Windows partitie, rebooten en vanuit Windows je Xorg config posten (aangenomen dat je Windows dualboot)
  • Je Xorg config uploaden naar ergens waar een andere computer erbij kan, of je Xorg config van de Debian machine kopieren over http / ftp / scp / waar je zin in hebt
  • Je Xorg config op GoT posten vanaf de commandline
Kies er een en leef je uit :P

Oh, en zou je alsjeblieft willen quoten door andermans tekst af te sluiten met [/quote] en daarna je eigen tekst te typen, in plaats van alles in één groot quote blok te zetten? Dat is een stuk leesbaarder en veel fijner te quoten.

• filenox
Toch maar de usb-stick gekozen O-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option      "XkbRules"  "xorg"
    Option      "XkbModel"  "pc105"
    Option      "XkbLayout" "be"
    Option      "XkbVariant"    "nodeadkeys"
    Option      "XkbOptions"    "nodeadkeys"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Option      "UseFBDev"      "true"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Configured Monitor"
EndSection

Even niet naar die keyboard-opties kijken, die verander ik later wel :+

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 10:25:
Toch maar de usb-stick gekozen O-)
Pff, deze en mijn vorige post zijn vanaf de commandline gepost, gewoon om te bewijzen dat het kan >:)
code:
1
2
3
Section "Monitor"
EndSection
Waarschijnlijk moet je een eind kunnen komen door hier beperkingen toe te voegen voor de refresh rate en/of horizontal sync rate. Welke waarden je monitor ondersteunt staat wel in de handleiding van het ding, of is te vinden door te googlen naar het typenummer. Alternatief kun je iets booten dat wel werkt (in de gewenste grafische video mode) en dan het OSD van het scherm te gebruiken om te kijken welke waarden gebruikt worden.

Je stelt de vertical refresh rate (in Hz) en de horizontal sync (in KHz) in door aan bovenstaande sectie het volgende toe te voegen:
code:
1
2
VertRefresh  <van>-<tot>
HorizSync    <van>-<tot>

Als je geen getallen kan vinden, dan zou je voor VertRefresh eens 56-75 kunnen proberen, of 56-60. Om wat voor scherm gaat het eigenlijk? LCD? CRT?

• filenox
deadinspace schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:44:
Pff, deze en mijn vorige post zijn vanaf de commandline gepost, gewoon om te bewijzen dat het kan >:)
Ooit op een dag zal ik dat ook - kunnen - doen :9~
deadinspace schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:44:
Als je geen getallen kan vinden, dan zou je voor VertRefresh eens 56-75 kunnen proberen, of 56-60. Om wat voor scherm gaat het eigenlijk? LCD? CRT?
Het is een - oud! - LCD-scherm, een L5EX, die op deze pagina staat. in het bijhorende pdf-bestand staan wel wat Hz, maar die hebben we denk ik niet nodig 8)7

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:57:
Ooit op een dag zal ik dat ook - kunnen - doen :9~
Zo moeilijk is het niet. Gewoon w3m (of lynx) gebruiken als browser. Je moet alleen even leren hoe je in die browsers navigeert, en iets copy/pasten (geen muis), of een config file in je post includen is wat lastiger.
Het is een - oud! - LCD-scherm, een L5EX, die op deze pagina staat. in het bijhorende pdf-bestand staan wel wat Hz, maar die hebben we denk ik niet nodig 8)7
Volgensmij moet je met 60-75 Hz als vertical refresh een eind komen (dat omvat de waarden die in die PDF bij 1024x768 staan).

• filenox
Welke waarden moeten er dan bij HorizSync ?

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat is het aantal lijnen dat per seconde naar je scherm geschreven wordt. Minimaal 400x70 Hz ofwel 28 kHz en maximaal 768x75 Hz ofwel 57.6 kHz.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• filenox
ok, dus dit zou moeten werken;

Selection "Monitor"
Identifier "Configued Monitor"
VertRefresh 60-75
HorizSync 28-57.6
EndSection

Ik hoop dat ik ergens iets fout heb gedaan, aangezien X nog steeds niet wilt starten.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ja, Configured monitor staat verkeerd gespeld.

Vicariously I live while the whole world dies

• filenox
Dat is gewoon een overtijpfoutje, in het xorg.conf staat die wel goed :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dirk schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:58:
Dat is het aantal lijnen dat per seconde naar je scherm geschreven wordt. Minimaal 400x70 Hz ofwel 28 kHz en maximaal 768x75 Hz ofwel 57.6 kHz.
HorizSync kan misschien wel weggelaten worden. Als hij op 1024x768 qua vertical refresh binnen de grenzen van de monitor blijft, dan zou de horizontal sync ook binnen de grenzen moeten zijn op zich.
Vicarious schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:26:
Ja, Configured monitor staat verkeerd gespeld.
En "Section" :P

Maar eh, wat als je na het aanpassen van je xorg.conf Xorg test vanaf de commandline?
X :1

Als Xorg dan start, en je krijgt weer "out of range", dan kun je Xorg afsluiten met ctrl-alt-backspace. Ook wordt het eens interessant in de Xorg logs te kijken.

• filenox
Werkt nog steeds niet :(

En van die logjes, welk wil je dan hebben ?
/usr/share/X11/XErrorDB ?

• gertvdijk
Hallo... al geprobeerd de closed source Nvidia driver te installeren? Zie vorige post van mij. Dit is echt 100% gelijk aan mijn probleem afgelopen weekend met Debian lenny.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• filenox
Ik hoop dat het ook nog anders kan, wat dat compilen klinkt maar eng ;)
Ook wireless instellen + verbinden met de commandline is wat te hoog gegrepen voor mij.

Maar zou een reinstall, met een oude nvidia (32mb kaartje) het probleem wel kunnen oplossen?
Daarna zou ik wel de 7600 er wel terug inwillen :D

• gertvdijk
FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:09:
Dat valt best mee. Die tool van NVidia geeft je redelijke aanwijzingen, al zijn ze niet altijd Debian specifiek natuurlijk. Installeer met aptitude eerst de belangrijke pakketten (uit mijn hoofd):
aptitude install gcc build-essentials linux-headers-2.6

dan moet je nog de gcc linken naar 4.1 (i.p.v. 4.3) (ln -s /usr/bin/gcc /usr/bin/gcc-4.1).
Nogmaals, dit is uit mijn hoofd, maar hier moet je wel uit kunnen komen volgens mij. Anders is er ook nog google en daarmee vind je talloze how-to's.

• Dirk

Dirk

FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:09:
Compilen klinkt dan misschien wel eng, maar in ieder geval voor ati kaarten is het gedaan met een enkele opdracht, waarna je direct kunt installeren. Stelt dus niets voor, het gaat (bijna) allemaal automatisch. De programmeurs hebben netjes standaard configuratiebestanden gemaakt die automatisch worden ingelezen tijdens het compileren en jij hebt er geen omkijken naar. Het voorkomt gewoon dat er voor elke linuxsmaak een apart pakket online moet worden gezet.

Compileren is simpel, zolang jij de benodigde programma's maar hebt geinstalleerd. En anders is het ook simpel, want dan mislukt het gewoon domweg en is er nog geen man overboord: noodzakelijke programma's alsnog installeren en opnieuw proberen. Niets aan de hand. Pas als je ongebruikelijke dingen wil (en dat is dit echt niet) wordt het 'eng'.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• filenox
Ok, ik heb even mijn idee geprobeerd, dus een nieuwe installatie met een oudere videokaart;
Daarover heb ik goed én minder goed nieuws;

Het goede nieuws is, dat X start met de oude videokaart
Het slechte nieuws is, dat als ik de nieuwe er weer indoe, weer de melding "Out of Range" krijg.

Nu ga ik m'n draadloze netwerkkaart installeren/proberen te installeren en ik zal daarna eens beginnen aan die drivers van nVidia.

• Dirk

Dirk

Met een beetje moderne kernel heb je een goede kans dat je draadloze netwerkkaart al actief is. Doe maar eens iwconfig, goede kans dat je hem al ziet staan. (Gewoon 'iwconfig' intypen.) In de manpage van iwconfig kun je ook goed vinden hoe je daarmee je netwerkkaart instelt. Dat is vrij simpel.

Logs waar je wat aan zou kunnen hebben ivm X.org zijn bijvoorbeeld /var/log/Xorg.0.log en /var/log/Xorg.0.log.old

• filenox
iwconfig; command not found :?

In Arch werkte deze ook niet standaard (iwconfig wel trouwens :D) dus ik heb de drivers al, er is alleen een klein probleem met het "make" commando, ik heb make geinstalleerd via een appart .deb bestand , want die bleek ook nog niet standaard geinstalleerd te zijn.

Dus als ik nu make draai (in de juiste map etc) krijg ik dit;
make: *** /lib/modules/2.6.25-2-686/build: Bestand of map bestaat niet. gestopt.

Is dit omdat ik nu geen 686 install heb (bij Arch had ik dat dus wel, en de drivers heb ik op de wiki van Arch gevonden) ?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ik naar deze regel in de PDF kijk: XGA 1024x768 (60/70/75 Hz) suggereert het dat de monitor echt maar een paar vaste frequenties aan kan, en niet zoals een CRT, alle mogelijke aan kan. Aangezien je bij een LCD toch het verschil tussen 60 en 75 Hz ga merken, zou ik zeggen dat je de VertRefresh gewoon op 60 moet fixeren. Die wordt in alle resoluties geaccepteerd. Daarnaast is het misschien zinnig om ook je resolutie vast te zetten op 1024x768.
In je Xorg moet dus het volgende komen dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Monitor"
    IdentifierMonitor  "Configured Monitor"
    VertRefresh        60
EndSection

Section "Screen"
    Identifier      "Default Screen"
    Device          "Configured Video Device"
    Monitor         "Configured Monitor"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth      24
        Modes      "1024x768"
    EndSubSection
EndSection

Op deze manier zet je zowel de resolutie als frequentie vast op 1024x768@60Hz 24Bit. Met je monitor moet dit beeld opleveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

iwconfig moet je wel als superuser uitvoeren. sudo iwconfig dus.

• Dirk

Dirk

apt-get -i wireless-tools (zo uit mijn hoofd, naam van het pakket klopt in ieder geval.)
In Arch werkte deze ook niet standaard (iwconfig wel trouwens :D) dus ik heb de drivers al, er is alleen een klein probleem met het "make" commando, ik heb make geinstalleerd via een appart .deb bestand , want die bleek ook nog niet standaard geinstalleerd te zijn.

make: *** /lib/modules/2.6.25-2-686/build: Bestand of map bestaat niet. gestopt.

Is dit omdat ik nu geen 686 install heb (bij Arch had ik dat dus wel, en de drivers heb ik op de wiki van Arch gevonden) ?
Nee, waarschijnlijk is dat een kapotte symlink. Deze hoort (in ubuntu iig) te verwijzen naar /usr/src/'linux-versie'-headers zo uit mijn hoofd.
/me DirkW typt dit allemaal vanachter een windows pc, niet al te veel mogelijkheden om te controleren dus.

Edit:
Vicarious schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:06:
iwconfig moet je wel als superuser uitvoeren. sudo iwconfig dus.
Nee, dat hoeft niet als je alleen de huidige status wil hebben. Om te wijzigen met je wel root zijn inderdaad. Maar als dat het probleem was geweest had hij ook een andere foutmelding gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk op 16-07-2008 16:08 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In de laatste versie van Ubuntu moet je volgens mij toch echt sudo ervoor typen, anders doet hij het niet. Is in OpenSUSE ook zo. En ik kreeg exact dezelfd foutmelding toen ik het niet deed.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:49:
En van die logjes, welk wil je dan hebben ?
/var/log/Xorg.0.log zal de logs bevatten van de automatisch startende Xorg, en /var/log/Xorg.1.log die van een handmatig met "X :1" gestartte Xorg.

Heb je misschien een andere monitor (het liefste een CRT) die je er even aan kan hangen om te testen? Dat verschaft misschien ook wat duidelijkheid :)
gertvdijk schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:03:
Hallo... al geprobeerd de closed source Nvidia driver te installeren? Zie vorige post van mij. Dit is echt 100% gelijk aan mijn probleem afgelopen weekend met Debian lenny.
Nouja, je zei dat je beeld "flipte". Om eerlijk te zijn vatte ik dat op als een corrupt beeld (dat was misschien wat voorbarig), wat natuurlijk een ander probleem is dan een foute refreshrate.

Daarnaast; misschien helpt het installeren van de proprietary NVidia driver inderdaad wel, maar die brengen weer hun eigen gezeik met zich mee. Dus die drivers zijn niet noodzakelijk de beste keuze (tenzij hij 3D acceleratie nodig heeft, dan heeft hij weinig keuze). ;)
deepbass909 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:46:
Als ik naar deze regel in de PDF kijk: XGA 1024x768 (60/70/75 Hz) suggereert het dat de monitor echt maar een paar vaste frequenties aan kan, en niet zoals een CRT, alle mogelijke aan kan.
Ja, dat zou kunnen, maar dat hoeft niet. Videomodes als 1024x768 @60, @70 en @75 zijn standaard VESA modes, dus de kans bestaat dat ze daarom zo genoemd staan. Maar het is de moeite van het proberen waard.

• Dirk

Dirk

Vicarious schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:09:
In de laatste versie van Ubuntu moet je volgens mij toch echt sudo ervoor typen, anders doet hij het niet. Is in OpenSUSE ook zo. En ik kreeg exact dezelfd foutmelding toen ik het niet deed.
Ik vermoed dan toch een typefout aan jouw kant, bij mij werkte het altijd wel. Maar dat is verder offtopic, zijn beeldscherm moet werken en dan zijn we in principe klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Dirk op 16-07-2008 16:18 ]

• filenox
owke, iwconfig onder root werkte ook niet, dus heb ik die wireless-tools geinstalleerd, en het werkt.
Wat nog goed nieuws is, is dat er 'wlan0' staat (na uitvoeren van iwconfig), dus die drivers zijn niet meer nodig. Nu alleen nog zien hoe ik moet verbinden enz :D

deepbass909, ik zal meteen eens kijken ofdat het dan wel werkt :)

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dirk schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:17:
[...]

Ik vermoed dan toch een typefout aan jouw kant, bij mij werkte het altijd wel. Maar dat is verder offtopic, zijn beeldscherm moet werken en dan zijn we in principe klaar.
http://forums.opensuse.or...re-ifconfig-iwconfig.html

En heel offtopic is het niet, want het werkend krijgen van zijn wireless kan hem weer helpen om zijn beeldschermprobleem op te lossen.

Overigens ga ik mee met de suggestie: probeer eens een ander (desnoods geleend) beeldscherm?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

FileNox schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:45:
ik heb make geinstalleerd via een appart .deb bestand , want die bleek ook nog niet standaard geinstalleerd te zijn.
Heb je wel de aptitude opdracht van gertvdijk uitgevoerd? Zo ja, dan zou je make moeten hebben. Zo nee, dan:
...mis je ook de kernel headers nog.

Waar heb je die make .deb precies gedownload trouwens? Van een Debian mirror, of een meer random plaats op het internet? :P
Dirk schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:06:
apt-get -i wireless-tools (zo uit mijn hoofd, naam van het pakket klopt in ieder geval.)
Het is al enige tijd aan te raden om aptitude te gebruiken in plaats van apt-get ;)
Nee, dat hoeft niet als je alleen de huidige status wil hebben. Om te wijzigen met je wel root zijn inderdaad. Maar als dat het probleem was geweest had hij ook een andere foutmelding gekregen.
iwconfig staat (in Debian iig) in /sbin, dus als niet-root zul je dan idd nog "command not found" krijgen. Dat is natuurlijk op te lossen door
/sbin/iwconfig
te gebruiken, of /sbin in je path op te nemen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

deadinspace schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:15:
[...]
Ja, dat zou kunnen, maar dat hoeft niet. Videomodes als 1024x768 @60, @70 en @75 zijn standaard VESA modes, dus de kans bestaat dat ze daarom zo genoemd staan. Maar het is de moeite van het proberen waard.
Aangezien het bij een LCD toch niet uitmaakt op welke frequentie hij draait, is 60Hz gewoon het veiligst. Elke videokaart/driver kan dat zonder problemen aansturen en elke LCD kan dat aan.

Offtopic:
Wat tegenwoordig erg irritant aan Ubuntu is, dat ze er standaard vanuit gaan dat je een breedbeeld monitor hebt... Het gevolg is dat het zelfs op een 21" CRT (1600x1200) nog bijna fout gaat met de Live-cd...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• filenox
deadinspace schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:31:
[...]

Heb je wel de aptitude opdracht van gertvdijk uitgevoerd? Zo ja, dan zou je make moeten hebben. Zo nee, dan:
Nee, dat ging nogal moeilijk gaan zonder wireless denk ik :)
Waar heb je die make .deb precies gedownload trouwens? Van een Debian mirror, of een meer random plaats op het internet? :P
Debian mirror :)
Het is al enige tijd aan te raden om aptitude te gebruiken in plaats van apt-get ;)
Waarom, als ik vragen mag :)
iwconfig staat (in Debian iig) in /sbin, dus als niet-root zul je dan idd nog "command not found" krijgen. Dat is natuurlijk op te lossen door
/sbin/iwconfig
te gebruiken, of /sbin in je path op te nemen.
Idd, ik heb het even gechecked, en je hebt helemaal gelijk :)

En dan nu even het goede nieuws; ik heb beeld ! :>
Eerst kreeg ik wel een kleine error dat "IdentifierMonitor" niet bestond, dus dat moest ik even naar Identifier veranderen. _/-\o_

Moet ik voor m'n wireless een nieuw topic openen, of mag het gewoon hier verder ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nou, vooruit dan maar... ;)

Aptitude is een nieuwere tool die beter omgaat met een hoop situaties, zoals automatisch geinstalleerde dependancies. Als package A package B nodig heeft, dan gaat het bij apt-get zo:
  • apt-get install A installeert A en B
  • apt-get remove A verwijdert alleen A
En bij aptitude:
  • aptitude install A installeert A en B
  • aptitude remove A verwijdert A en B
Daarnaast heeft aptitude ook een interactieve mode die erg handig kan zijn en die apt-get niet heeft. Aptitude is voor de rest bedoeld als drop-in replacement voor apt-get, dus dingen als voor de meeste dingen kun je gewoon aptitude typen in plaats van apt-get en dan werkt het verder hetzelfde (of beter).

Ik vond hier wel een goed onderbouwde post over waarom aptitude aan te raden is, en die copy/paste ik even hier naar toe voor de zoekbaarheid:
Nine reasons why you should be using aptitude instead of apt-get or dselect.
  1. aptitude can look just like apt-get

If you run 'aptitude update' or 'aptitude upgrade' or 'aptitude install', it looks and works just like apt-get, with a few enhancements. So there is no learning curve.

(If you're a dselect user, learning curve is obviously not one of your problems.)
  2. aptitude tracks automatically installed packages

Stop worrying about pruning unused libraries and support packages from your system. If you use aptitude to install everything, it will keep track of what packages are pulled in by dependencies alone, and remove those packages when they are no longer needed.
  3. aptitude sanely handles recommends

A long-standing failure of apt-get has been its lack of support for the Recommends relationship. Which is a problem because many packages in Debian rely on Recommends to pull in software that the average user generally uses with the package. This is a not uncommon cause of trouble, even though apt-get recently became able to at least mention recommended packages, it's easy to miss its warnings.

Aptitude supports Recommends by default, and can be confgigured to support Suggests too. It even supports installing recommended packages when used in command-line mode.
  4. use aptitude as a normal user and avoid hosing your system

Maybe you didn't know that you can run aptitude in gui mode as a regular user. Make any changes you'd like to try out. If you get into a real mess, you can hit 'q' and exit, your changes will not be saved. (Aptitude also lets you use ctrl-u to undo changes.) Since it's running as a normal user, you cannot hose your system until you tell aptitude to do something, at which point it will prompt you for your root password.
  5. aptitude has a powerful UI and searching capabilities

Between aptitude's categorical browser and its great support for mutt-style filtering and searching of packages by name, description, maintainer, dependencies, etc, you should be able to find packages faster than ever before using aptitude.
  6. aptitude makes it easy to keep track of obsolete software

If Debian stops distributing a package, apt will leave it on your system indefinitly, with no warnings, and no upgrades. Aptitude lists such packages in its "Obsolete and Locally Created Packages" section, so you can be informed of the problem and do something about it.
  7. aptitude has an interface to the Debian task system

Aptitude lets you use Debian's task system as it was designed to be used. You can browse the available tasks, select a task for install, and then dig into it and de-select parts of the task that you don't want. apt-get has no support for tasks, and aptitude is better even than special purpose tools like tasksel.
  8. aptitude supports multiple sources

If your sources.list is configured to make multiple versions of a package available, aptitude lets you drill down to see the available versions and pick a non-default version to install. If a package breaks in unstable, just roll it back to the version in testing.
  9. aptitude logs its actions

Aptitude logs package it installs, upgrades, and removes to /varlog/aptitude, which can be useful to work out why things started breaking after yesterday's upgrade, or when you removed a partiticlar package.
Puntje 5 kende ik zelf nog niet trouwens :P
En dan nu even het goede nieuws; ik heb beeld ! :>
Eerst kreeg ik wel een kleine error dat "IdentifierMonitor" niet bestond, dus dat moest ik even naar Identifier veranderen. _/-\o_
Ah, mooi :)

Hoe heb je het nu opgelost?

• filenox
Bedankt voor de uitleg :)

Hoe ik het heb opgelost ?
Door dit in m'n xorg.conf te zetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Monitor"
    VertRefresh        60
EndSection

Section "Screen"
    Identifier      "Default Screen"
    Device          "Configured Video Device"
    Monitor         "Configured Monitor"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth      24
        Modes      "1024x768"
    EndSubSection
EndSection

Voor het wireless-probleem heb ik een nieuw topic gestart :)
Pagina: 1