Anoniem: 267607 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:41:
snel eens schetsje gemaakt op verzoek van Vortex2
(jajaja leve paint...)
Zijaanzicht convectorput:
[
afbeelding]
Verdere gegevens: de convectorput ligt voor een schuifpui, is 320 cm lang en 36 cm breed. Effectieve binnenruimte 314 x 36. De warmtewisselaar ligt aan de raamkant. Rood is het tussenschot, blauw de warmtewisselaar en groen zijn mijn nog niet bestaande fans. Uiteraard zit de warmtewisselaar niet op de bodem en komt het tussenschot ook niet op de bodem, om zodoende voldoende luchtstroming te realiseren. . . . is de aanvoertemperatuur van het water maar zo'n 65 graden, waardoor de convectie slects langzaam op gang komt. . . .
Ik hoop hierbij wat duidelijker te zijn, wil je nog wat meer weten dan hoor ik het uiteraard graag.
Bedankt alvast!
OK Martijn, dit is belangrijke informatie. Deze situatie is identiek aan de convectorput die ik in 1988 zelf gebouwd heb. De installatie voor de schuifpui is optimaal om warmteverliezen door het glas naar buiten te minimaliseren. De opstijgende lucht van de convector creëert een "luchtgordijn" dat de warme lucht van de leefruimte scheidt van de koude lucht aan de puizijde. Als je dubbelglas in de pui hebt is het bezuinigingseffect van deze opstelling veel minder maar toch nog belangrijk.
Zonder ventilatoren ontstaat er een laminaire opstijgende warme luchtstroom die naar de leefruimte ombuigt en weer terug circuleert over de vloer naar de convector. Bij de pui ontstaat een circulatie die langs het glas naar
beneden stroomt en bij de vloer weer omhoog getrokken wordt door de warme luchtstroom uit de convector. . . de koude luchtstroom van het glas valt
niet in de put maar stroomt direct weer omhoog. . . Deze koude luchtstroom mengt minimaal met de warme lucht uit de convector zolang de stroming laminair is. . .doorgaans is dat het geval met natuurlijke convectie.
Het idee om met de ventilatoren de convectorstroming te verhogen is op zich een logische gedachte. Je veranderd daarmee een situatie van natuurlijke convectie naar een geforceerde convectie en in principe wordt daarmee de warmteoverdracht groter zodat de convector een groter thermisch vermogen krijgt.
Je kan echter gemakkelijk in een situatie belanden waarin "meer" in effect "minder" uitpakt vanwege grotere verliezen door het glas van de pui. . .de pui heeft een nogal groot oppervlakte en een verstoring van het isolerende effect van het laminaire luchtgordijn kan uitmonden in veel warmteverlies door de pui. . .in elk geval is dat een echt gevaar al je enkel glas hebt. . . met dubbel glas zal het weinig extra verlies zijn.
Vanwege een veel hogere luchtstroming uit de convector kan de opwaartse stroming turbulent worden. Als dit gebeurd zal de stroming uit de ventilatoren het luchtgordijn effect vernietigen en breed uitwaaieren. Met deze verstoring zal de warme lucht van de convector niet gelijkmatig verticaal omhoog stromen maar zich turbulent langs het glas van de pui omhoog dringen en bij het plafond geheel de leefruimte instromen. Het netto effect is dan:
1) Er wordt warme lucht langs een koud raam omhooggestuwd en een deel van de warmte verdwijnt naar buiten toe PLUS de lucht dat naar de leefruimte stroomt is kouder geworden. . .niet noodzakelijkerwijs kouder dan zonder de ventilatoren maar kouder omdat er warmte naar buiten toe wordt gepompt. . .de CV moet daardoor harder werken en verbruikt meer gas zonder dat je kamer warmer wordt;
2) Zoals door anderen genoemd is zou de extra stroming een tochtige woonruimte kunnen veroorzaken omdat er meer circulatie is. Dit is zou zeer irritant kunnen aanvoelen indien je een koude vloer zou hebben (tegels of linoleum of zoiets). Als je vloerverwarming zou hebben heb je daar veel minder last van.
In mijn geval gebruikte ik geen extra ventilatoren maar had wel vloerverwarming en een tegelvloer. Het was een prachtige verwarming en de extra stroming van ventilatoren was niet nodig. Ik had echter de optie om het water tot 90 C in te stellen. Mijn pui was enkel glas maar ook had ik tussen de pui en de convector een gordijn. In de avond was dat gordijn altijd dicht en dat leverde extra scheiding tussen de koude luchtcirculatie aan de glaszijde. De gasrekening was
zeer bescheiden in vergelijking met wat andere mensen voor hun neus kregen voor een vergelijkbare woning. Er werd door mij en mijn gezin niet speciaal zuinig met warmte omgegaan en ik had zelfs in de winters geen behoefte om een trui aan te trekken.
Advies: De ventilatoren moet je zeker op snelheid kunnen regelen als je er voor kiest. Ik betwijfel het dat je ze echt nodig hebt maar dat is moeilijk van te voren aan te tonen. Met een snelheidregeling kan je experimenteel bepalen wanneer de luchtstroming langs het glas omhoog gaat lopen en/of turbulent wordt. Ideaal is om de regeling zo in te stellen dat vlak langs het glas van de pui de lucht gemiddeld
stil staat op het moment dat er een relatief grote warmtevraag is. Als dit gebeurd is de stroming nog laminair en zal het warmteverlies door de pui naar buiten toe minimaal zijn. Als je over de vloer een irritante tocht voelt is de oplossing om de ventilatorensnelheid lager te zetten. Met dergelijke experimenten kan je conclusie zijn dat de ventilatoren niets of weinig bijdragen aan je wooncomfort of een lagere energierekening. Om het nut van de ventilatoren van te voren te kunnen vaststellen is een engineering analyse nodig en dan nog zijn de antwoorden beladen met onzekerheden zodat je doorgaans geen waarde voor je geld krijgt, tenzij er vanuit vergelijkbare situaties bewezen kan worden dat er gevoeg voordelen zijn om er voor te gaan. . . .en zoiets vereist geen moeilijke analyse.
Ik ben geneigd om je af te raden de ventilatoren te gaan installeren en eerst voor je zelf vast te stellen of het echt nodig is.