Nieuwe 22" monitor kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 679 views

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27
Omdat ik een financiële meevaller heb wil ik mezelf verwennen met twee 22" monitoren in dualscreen. Ze zullen mijn 19" Eizo's (crt's) vervangen. Binnenkort eens bij de mediamarkt binnenstappen om te kijken of ik wat moois zie. En daar begint het probleem, want er is teveel moois. Toch heb ik wel wat eisen zoals geen knoppen aan de zijkant en een zo dun mogelijke lijst ivm het tegen elkaar zetten.

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een scherm? TN of PVA (?)? MS belangrijk of verkooppraatjes? Hoe kan ik kwaliteit onderscheiden?

Doel (in volgorde van prioriteit)
Programmeren
Muziek produceren
Gamen
Webdesign

Dvd's/films kijk ik niet op mijn pc, HD doet mij weinig en de monitor moet weinig poespas hebben omdat ik die toch niet gebruik. Tips voor een scherm, of tips voor waar ik op moet letten?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom in Overige Hardware als er een onderdeel Videoplanken & Beeldkanonnen is? Daar staat ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?. Tip: dit zijn allemaal dingen die je heel makkelijk zelf uit kunt zoeken met een beetje eigen inzet. Succes met zoeken en kiezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 10-07-2008 20:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Een 'financiële meevaller 'is voor iedereen anders dus ik denk dat je toch snel een budget moet gaan noemen. TN of PVA is zeker geen verkooppraatje, PVA is een stuk duurder dan TN en geeft (naar mijn wete) meer kwaliteit op de kleuren e.d. wat vooral photoshoppers aantrekt, jij hebt het iig niet nodig voor wat jij er mee wilt. Voor gamen is een lage responsetijd wel handig, 5ms of minder misschien?

• Tarabass
Dan heb ik het topic inderdaad in de verkeerde sectie gezet. Excuses voor dat.

@gambieter
Ik ben geen ubernerd die weet waar al die cijfertjes en afkortingen voor staan, en ben niet in de positie me uitgebreid te gaan verdiepen in alles. Wel wil ik mij natuurlijk verdiepen in wat belangrijk is, vandaar de vraag wat het belangrijkste is waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuw scherm. Er staat hier zoveel info op het forum en er staan zoveel schermen in pricewatch (Samsung biedt alleen al 12 22" aan (!)) dat ik gewoon verdwaald ben.

@Kn4kw0r5t
Ik bedoelde ook niet dat TN of PVA verkooppraatjes waren, maar doelde daarbij op de MS. Lees hier en elders dat vooral Samsung dit gebruikt om hypes te veroorzaken, maar de monitoren de beloofde MS geeneens halen. Ik wil inderdaad niet hoger gaan dan 5ms. Oh, en geld is geen probleem zeker gezien de prijzen van 22"schermen op dit moment. Maar laten we zeggen dat ik rond de €750,- wil gaan zitten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tarabass schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:03:
@gambieter
Ik ben geen ubernerd die weet waar al die cijfertjes en afkortingen voor staan, en ben niet in de positie me uitgebreid te gaan verdiepen in alles.
En daar is **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? dus voor. Die opmerking over ubernerd is voor je eigen rekening, het zal niet echt helpen als je hulp wilt....

Maar op GoT gaat het om eigen inzet; jij wilt toch nieuwe monitors? Je bent altijd in de positie voor iets als je iets wilt hebben, het is jouw geld. Je zult het dus echt zelf moeten doen

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tarabass
gambieter schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:05:
[...]

En daar is **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? dus voor. Die opmerking over ubernerd is voor je eigen rekening, het zal niet echt helpen als je hulp wilt....

Maar op GoT gaat het om eigen inzet; jij wilt toch nieuwe monitors? Je bent altijd in de positie voor iets als je iets wilt hebben, het is jouw geld. Je zult het dus echt zelf moeten doen
Ik ben zelf een ubernerd dus durf dat wel te zeggen. Als veertien uur per dag achter een pc zitten tenminste onder "nerd zijn" valt. Alleen liggen mijn interesses niet bij de hardware, maar bij programmeren en scripten, software en muziek maken. En als iemand mijn kennis en ervaring kan gebruiken deel ik dit graag met anderen. Daarom lijkt mij het mijn goed recht om anderen die wel verstand hebben van monitoren te vragen naar hun kennis en ervaring, zodat ik mij kan richten op dat waar mijn interesses liggen. Bovendien vroeg ik een richtlijn om te weten waar op te letten in mijn eigen onderzoek. Ik ben niet te beroerd onderzoek te doen, waar dit topic ook onder valt, maar door al die nieuwe termen en de overload aan schermen zie ik de bomen door het bos niet meer. Dat zal voor jou of anderen anders zijn.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zulke richtlijnen kan je ongetwijfeld wel in het genoemde topic vinden. Bovendien heb jij dan wel het recht om dingen te vragen, maar ook de plicht om dat op de goede plek te doen, en zoveel mogelijk voorwerk te doen. Anderen hebben het recht om jou hun beste advies te geven, ook al is dat niet exact wat je wilt horen.

Omdat ik de beroerdste niet ben zal ik ook een paar tips geven hoe ik het aan zou pakken: Koop geen goedkoop prutsmerk, koop geen Iiyama, ga kijken hoe het beeld eruit ziet van modellen die je eventueel zou willen kopen (nadat je die op basis van andere kriteria hebt uitgezocht). Als je geen TFT gewend bent, ga als allereerste eens een uurtje bij iemand werken die een TFT heeft staan, kijk wat je opvalt.

[ Voor 4% gewijzigd door mae-t.net op 10-07-2008 23:25 ]

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Tarabass schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:03:

@Kn4kw0r5t
Ik bedoelde ook niet dat TN of PVA verkooppraatjes waren, maar doelde daarbij op de MS. Lees hier en elders dat vooral Samsung dit gebruikt om hypes te veroorzaken, maar de monitoren de beloofde MS geeneens halen. Ik wil inderdaad niet hoger gaan dan 5ms. Oh, en geld is geen probleem zeker gezien de prijzen van 22"schermen op dit moment. Maar laten we zeggen dat ik rond de €750,- wil gaan zitten.
Dan is geld dus wel een probleem ;)
Een fatsoenlijke 20" (!) is al zo'n 370-400 euro. 22" is dan nog een stukje duurder ;)
Bij fatsoenlijk praat ik dus over s-pva, pva, mva, p-mva, ips, s-ips. S-ips zul je niet snel vinden voor een bedrag < 4-500.
Een TN-scherm is leuk om te gamen, maar ook op een p-mva of een mva/pva kun je prima gamen.

Een TN-scherm heeft een kleinere kijkhoek en brakke weergave als je niet echt in het midden van het scherm zit. TN-schermen hebben ook vaak last van bleeding (licht boven/buiten de monitor)

Voor ervaringen van monitoren in je prijsklasse is er uiteraard de tweakers.net pricewatch. Daar kun je ook reviews vinden :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Tarabass
Nee, ik hoef inderdaad geen tft van €4000,- met pva. Maar wist dus niet dat dit vaak door het pva-gebeuren kwam. Bovendien zijn die eizo's met pva-panel ultra-lelijk :P

Ik heb wat reviews gelezen hier, maar de schermen waar mijn oog op viel hadden soms geen review helaas. Ik zit op het moment een beetje te twijfelen tussen onderstaand lijstje, waarvan één 26" is omdat dat me ook wel wat lijkt al zou ik mijn tweede scherm wel erg missen. Dus in volgorde van welke me het meest wat lijkt:

LG l227wt (uiterlijk en specs)
HP W2207H (aanraden van collega, specs)
Samsung Syncmaster 2253BW (uiterlijk)

LG W2600HP

Die laatste dus voor de vervanging van twee schermen. Wat zouden jullie doen, één grote of twee kleinere? En is die grote wel goed voor gamen etc.? En is de keuze wat, of raden jullie ze gewoon allemaal af ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tarabass op 13-07-2008 21:50 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:00
met 2 schermen gamen is nog best wel lastig in te stellen.
meestal gaat de game op primary screen en is de 2e leeg.

als je veel moet switchen tussen 2 vensters, zijn 2 schermen heel handig.
vooral bij veel tekstverwerken en/of photoshoppen e.d. is het erg aan te raden 2 schermen te nemen.

• Tarabass
CappieL schreef op zondag 13 juli 2008 @ 21:42:
met 2 schermen gamen is nog best wel lastig in te stellen.
meestal gaat de game op primary screen en is de 2e leeg.

als je veel moet switchen tussen 2 vensters, zijn 2 schermen heel handig.
vooral bij veel tekstverwerken en/of photoshoppen e.d. is het erg aan te raden 2 schermen te nemen.
Gamen zal ik inderdaad gewoon op één scherm doen. Produceren, ontwikkelen en design zal ik vooral op twee schermen doen, tenminste doe ik dat nu op twee schermen. Denk inderdaad dat ik bij twee schermen blijf, mede omdat ik dit al jaren gewend ben..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gambieter schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 20:47:
Waarom in Overige Hardware als er een onderdeel Videoplanken & Beeldkanonnen is? Daar staat ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?. Tip: dit zijn allemaal dingen die je heel makkelijk zelf uit kunt zoeken met een beetje eigen inzet. Succes met zoeken en kiezen :)
Weinig aan toe te voegen - Overige Hardware is geen dumpbak, en van een Tweaker verwachten we dat hij zelf in staat is relevante info op te zoeken en dan zelf een keuze te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.