Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] hoe kom ik bij die data van een andere gebruiker?

Pagina: 1
Acties:

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
En nee, ik wil niets illegaals... Topicheader is wat dat betreft misschien niet helemaal duidelijk maar werd anders te lang.

Wat is het geval: kennis van mij heeft een laptop met Vista. De beste man heeft niet zo heel veel verstand van computers (zachtjes uitgedrukt) maar kan niet zonder. Hij is gelijk ook wat ongeduldig.

Onlangs wilde hij de laptop uitzetten en dat duurde hem te lang.. Dus powerknop ingedrukt totdat machine uitging... Opstarten daarna ging niet meer. Asus schermpje, daarna zwart scherm en een harddisk LED dat niet meer uitgaat...

Paniek in de tent en mij maar bellen,.

Ik heb er inmiddels recovery consoles enzo op los gelaten, harddisk is niet kapot maar start gewoon niet op. Besloten te proberen zijn gebruikersdata te kopieren die bak maar opnieuw te installeren.

Disk uit de laptop en in een extern kastje aan mijn bak aangesloten. Ik kan overal bij op beide partities behalve zijn folder in de users folder, die zie ik geeneens. Logisch uiteraard maar ik wil toch zijn mail en zijn documenten kunnen kopieren.

Nu heb ik al wat zitten googlen enzo maar ik kom nergens iets tegen over hoe ik dat kan doen. Iemand een idee?

Ik zit nu al 3 avonden te prutsen en ik kom er gewoon niet uit. :|

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De powerknop van de laptop een seconde of 5 ingedrukt houden, helpt ook niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Haaglander op 10-07-2008 20:35 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je geprobeerd in veilige modus te booten, kan de de data naar een wel bereikbare plaats zetten.

Anders onder een admin account op de backup pc de rechten over zijn mappen overnemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Def_P op 10-07-2008 20:38 ]

I, for one, like Roman numerals

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoek eens op take ownership.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
5 seconden doet helemaal niets.. Gekke is overigens dat ook veilige modus starts enzo helemaal niets bereiken.... Ik weet niet wat die machine aan het doen was toen hij werd afgesloten maar Vista installate is goed verrot.

Heb ook al geprobeerd rechten over te nemen, maar die hele gebruikersfolder komt simpelweg niet te voorschijn. Heb alleen een users\default en een users\public

• Noork
  • Niet online
Ook niet zichtbaar als verborgen of systeembestanden? Het verbergen hiervan moet je even uitschakelen.

• Haaglander
  • Niet online
Knoppix CD gebruiken?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Een Linux Live CD dus.
Bv. Ubuntu, zeer compleet OS.
Of Knoppix
Of SLAX, klein maar krachtig.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Noork
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:31:
[...]

Een Linux Live CD dus.
Bv. Ubuntu, zeer compleet OS.
Of Knoppix
Of SLAX, klein maar krachtig.
Ja maak het de TS nog moeilijker :)

of BartPE...of....

• Haaglander
  • Niet online
Gewoon Knoppix gebruiken om de bestanden op de laptop te redden. Maak het niet moeilijker dan het al is.

• Petervanakelyen
Haaglander schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 22:04:
Gewoon Knoppix gebruiken om de bestanden op de laptop te redden. Maak het niet moeilijker dan het al is.
Nee, ik zou SLAX gebruiken.
Ik heb daar al menige HDD's mee gered ;)

Je kan trouwens inderdaad ook BartPE gebruiken.
Of Hiren's Boot CD, maar daar mag ik geen link naar geven.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Ik lees het al: ik heb morgenavond weer wat te doen... Bedankt voor alle input...

Verwijderd

Noork schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:04:
Ook niet zichtbaar als verborgen of systeembestanden? Het verbergen hiervan moet je even uitschakelen.
Dat kan zomaar de oorzaak zijn. Ik ben ook al eens een avondje bezig geweest met recovery om de users bestanden op te halen, en toen ik klaar was, bleek dat het gewoon op zijn plek stond, maar dan verborgen. |:(

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 08:27:
[...]

Dat kan zomaar de oorzaak zijn. Ik ben ook al eens een avondje bezig geweest met recovery om de users bestanden op te halen, en toen ik klaar was, bleek dat het gewoon op zijn plek stond, maar dan verborgen. |:(
Nee, dat is een instelling die ik altijd al als eerste aanzet... In dit geval helaas niet zo simpel dus..

Ik ga vanavond met de nodige Linux CD's kijken.

Helaas is dit iemand die er zo weinig verstand van heeft dat de beste man alles (echt alles: digitale fotos, brieven e.d.) in verschillende folders op zijn desktop heeft staan omdat hij het anders niet kon vinden...

Nu werd daar eens in de week een backup van gemaakt, daar kan ik inmiddels wel bij. Heb ik alleen zijn mail enzo nog niet terug....

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:02

CSB

:D

Sorry hoor, maar heb je gelezen dat de TS de laptop uberhaubt niet AAN krijgt?? 8)7

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Met welk programma las hij z'n mail? Outlook? Windows Mail? (dadelijk gebruikt hij Hotmail :') en jij dan maar zoeken).

Voor Outlook moet je op zoek gaan naar .pst in de %APPDATA% folder.

Maar TS zegt juist: 'alles staat op het bureaublad', dan zou je dus gewoon naar C:\Users\username moeten gaan.

Als je de schijf in je desktop hangt, krijg je dan errors in de eventviewer? Misschien dat er slechte sectoren op zitten?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Petervanakelyen
Snake schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:28:
Met welk programma las hij z'n mail? Outlook? Windows Mail? (dadelijk gebruikt hij Hotmail :') en jij dan maar zoeken).

Voor Outlook moet je op zoek gaan naar .pst in de %APPDATA% folder.

Maar TS zegt juist: 'alles staat op het bureaublad', dan zou je dus gewoon naar C:\Users\username moeten gaan.

Als je de schijf in je desktop hangt, krijg je dan errors in de eventviewer? Misschien dat er slechte sectoren op zitten?
Lol :)

Je kan ook eens een chkdsk /f uitvoeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CSB schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:12:
[...]

Sorry hoor, maar heb je gelezen dat de TS de laptop uberhaubt niet AAN krijgt?? 8)7
Hoezo moet daar dat ding voor aan kunnen dan? Je kan die disk ook in een USB case stoppen, zoals de topicstarter heeft gedaan, maar ook dan zul je nog tegen dergelijke problemen aanlopen.

Maar eigenlijk staat dat ook allemaal in de Windows Clients - FAQ ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49
CSB schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:12:
[...]

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Je haalt gewoon de schijf uit de laptop. Doet m in een andere laptop of externe schijf kastje. Start de WEL werkende computer op, maak de admin op die computer owner van alles wat je nodig hebt van de "kapotte" schijf en tadaaa je kunt het kopieren ;) Heb je ook geen gezeik met live cd's.

edit: te laat --> Wat Alt-92 zegt d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 11-07-2008 10:27 ]

Computer says no

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:02

CSB

:D

O, ja dat kan. Stom van mij he?
* CSB is aan vakantie toe.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Verwijderd

Jammer dat de oplossing van even de batterij er een half minuutje uit en hem er dan weer in en booten dan ook geen oplossing zal lijken te zijn. Maar ik denk.. laat ik even mee proberen te denken :)

Verwijderd

Zomaar even een gedachte, kan er geen virus of andere malware op de schijf zitten waardoor je er niet meer in komt ? Ik weet verder niet hoe de persoon verder beveiligd was. Verder kun je ook proberen om een systeem tool van de harde schijf fabrikant de schijf te laten controleren. Misschien zijn er wat bad sectors in geslopen door de hardware uitzet.

Zijn maar simpele dingen maar soms is het simpele vaak de oorzaak :) En als er iedere week een back up van is en hij een weekje emails moet missen, no offence maar dan is dat jammer, een goeie haan kraait nog wel een keer.

Misschien eens overdenken om een Nasje erbij te nemen en een autoback up te laten doen, als emails zo belangrijk zijn, dan kan de persoon dat iedere dag even doen.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:58:
...Ik weet verder niet hoe de persoon verder beveiligd was. .....
Persoon was goed beveiligd. Disk is ook 100% in orde.

De beste man gebruikt de Vista mailclient.

De batterijtruuk had ik ook al geprobeerd Ik denk dat de machine bezig was met allerlei updates te verwerken o.i.d. want de Vista installatie is goed kaduuk.

Op zich ben ik al wat verdermet die backups uiteraard maar wat ik raar vind: er zullen vast mee mensen zijn die op een tijd hun Vista install de soep indraaien.. En als dan die Vista niet te repareren is, ik neem aan dat die mensen ook hun files terug willen hebben. Beveiliging is leuk maar toch....

En owner proberen te worden helpt dus in dit geval helemaal niet. Raar maar waar.

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:58:
Zomaar even een gedachte, kan er geen virus of andere malware op de schijf zitten waardoor je er niet meer in komt ? Ik weet verder niet hoe de persoon verder beveiligd was. Verder kun je ook proberen om een systeem tool van de harde schijf fabrikant de schijf te laten controleren. Misschien zijn er wat bad sectors in geslopen door de hardware uitzet.

Zijn maar simpele dingen maar soms is het simpele vaak de oorzaak :) En als er iedere week een back up van is en hij een weekje emails moet missen, no offence maar dan is dat jammer, een goeie haan kraait nog wel een keer.

Misschien eens overdenken om een Nasje erbij te nemen en een autoback up te laten doen, als emails zo belangrijk zijn, dan kan de persoon dat iedere dag even doen.
Tja, als je het werkelijk belangrijk vindt dat je bestanden niet verloren gaan is toch wel het minste wat je moet doen het je verdiepen in allerhande backup mogelijkheden. In real life verzeker je je toch ook voor diefstal, brand en andere ongelukken?

• Petervanakelyen
Haaglander schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:47:
[...]

Tja, als je het werkelijk belangrijk vindt dat je bestanden niet verloren gaan is toch wel het minste wat je moet doen het je verdiepen in allerhande backup mogelijkheden. In real life verzeker je je toch ook voor diefstal, brand en andere ongelukken?
Het probleem is dat de gewone mensen, non tweakers, geen besef hebben dat dat allemaal nodig is ;)

Verwijderd

Haaglander schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:47:
[...]

Ben ik met je eens maar niet, zo niet de meeste, zijn niet thuis in back ups danwel vragen zich af hoe belangrijk dat is tot het moment daar is en vaak een point of no return bereikt is. Ik ben ook een beetje de vraagbaak in mijn vriendenkring en het eerste wat ik vrijwel aanbeveel dan wel "verplicht" is dat ze ook de knip opentrekken voor extra hardware, die zowel een systeem backupped alswel als data storage fungeert.

On-topic, als het inderdaad uitgezet is tijdens een Vista update dan heb je kans dat de installatie om zeep is en dat het OS niet meer wil opstarten, word ook steeds nadrukkelijker gemeld aangezien de afgelopen updates wel erg groot waren, buiten SP1 om, heb net ook weer een update gehad van 65MB en zag die van de week al elders voorbij komen.

Hooguit zou je nog een data recovery tool kunnen proberen om bij zijn emails te komen en dan een frisse install uitvoeren. Verder heb ik zelf vaak zoiets, het is lesgeld en zal niet gauw een 2de keer meer gebeuren. Ook zou je er nog rekening rmee kunnen houden dat er een stuk hardware stuk is op de laptop, misschien met een andere schijf proberen.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Het is me inmiddels gelukt... Dit alles d.m.v. die backups. Gelukkig ging de beste man op vakantie en heb ik zo af-en-toe ernaar kunnen kijken.... En ik werd wel heel blij van mijn Antec MX-1 kastje ;-)

Moraal van het verhaal: je user-dir is goed beveiligd. Maak een automatische backup of kopieer regelmatig je documenten en desktop naar een andere folder, dan zal dit soort ellende je niet gebeuren..

[ Voor 12% gewijzigd door Stormtrooper op 27-07-2008 22:18 ]

Pagina: 1