Dit is een afsplitsing vanuit een ander topic waarbij de mod zei dat er wel doorgegaan mag worden maar dat het een warboel van subtopics was binnen 1 topic. In dit topic wil ik graag focussen op het in mijn ogen verloochenen van de joodse wortels van het christendom.
Als deze startpost niet voldoet aan de eisen dan zou ik graag willen weten hoe het wel moet
Cheetah in
Wat ik bedoel is dat NERGENS uit de bijbel blijkt dat de zondag als een soort sabbat moet worden gehouden en dat áls er voor christenen een rustdag zou (moeten) zijn, dit de sabbat is en niet de zondag.
- in Zacharia wordt over een nieuwe tempel gesproken waar ook faciliteiten voor offers zijn.
- nergens wordt gesteld dat de Torah wordt afgeschaft. Jezus zegt zelfs expliciet dat hij daar niet voor gekomen is.
Verder ben ik het met je eens dat de profeten e.d. (dus alles van OT muv Torah) in overeenstemming zijn met de Torah maar de Torah is letterlijk door God gegeven op de berg Sinaï en God heeft onder andere gesteld dat elke profeet die iets zou profeteren dat tegen Torah ingaat een valse profeet is.
Buiten dit alles is het toch triest dat 'wij' christenen ons verschrikkelijk hebben gedragen naar joden en naar de joodse tradities? Waarom vieren wij andere feesten dan de joden en waarom bijvoorbeeld pasen op een volledig andere dag dan het joodse pesach? Waarom betrekken we de joodse betekenis van die feesten niet in de christelijke feesten? Waarom stellen we een zondag in ipv de sabbat ? Waarom zeggen we dat de joden hebben afgedaan en wij christenen in hun plaats zijn gekomen ?
Verder kan ik je aanraden om Romeinen 11 eens goed te lezen.
Als deze startpost niet voldoet aan de eisen dan zou ik graag willen weten hoe het wel moet
Cheetah in
Niet nadenken is onvriendelijk dus dat had ik niet zo moeten zeggen.Ik ben het met je eens dat de Sabbat niet gehouden hoeft te worden, net als de rest van de specifiek Mozaische voorschriften overigens, maar om nou te stellen dat mensen die daar anders over denken niet nadenken...
Wat ik bedoel is dat NERGENS uit de bijbel blijkt dat de zondag als een soort sabbat moet worden gehouden en dat áls er voor christenen een rustdag zou (moeten) zijn, dit de sabbat is en niet de zondag.
Hoe zit het dan met de beloften van God uit het OT (lees de profeten maar) waar wordt gesproken over een nieuw Israël ?Ook nogal cru gesteld, maar ik geloof wel degelijk dat het letterlijke Israel hier op aarde geen specifieke rol meer heeft in Gods voornemens.
Waarom betekende dit het einde? Want:Markus 15:37 Maar Jezus slaakte een luide kreet en blies de laatste adem uit. 38 En het gordijn van het heiligdom scheurde van boven tot onder in tweeën.
Dit kentekende het einde van God's ondersteuning voor de Mozaische tempelregeling en het bijbehorende Mozaische wetsverbond. Het einde van de tempel zelf kwam in 70 nChr toen de Romeinen Jeruzalem en de tempel verwoestten en de Joodse diaspora in gang zetten.
- in Zacharia wordt over een nieuwe tempel gesproken waar ook faciliteiten voor offers zijn.
- nergens wordt gesteld dat de Torah wordt afgeschaft. Jezus zegt zelfs expliciet dat hij daar niet voor gekomen is.
Let wel! Dit woord is gegeven aan joden die vervolgens hun Messias hebben verworpen. Het is dus níet aan ons (heidenen) gericht. Wij hebben geen oud verbond maar mogen Godzijdank meedelen in de genade die God had bestemd voor Zijn uitverkoren volk. Het is dus ook maar de vraag of heidenen zich ook moeten houden aan de wetten van Mozes. (ik denk zelf van niet)Mat 5
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: [5:18] Luk 16:17.Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 [5:19] Jakob 2:10.Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie ze zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Er zijn wel meer dingen highly unlikely geweest in de geschiedenis van Israël. Het opnieuw stichten en handhaven van de staat Israël is het grootste wonder van de 20e eeuw.De letterlijke Mozaische priesterschap kan trouwens hoe dan ook niet meer worden hersteld, zelfs als men het in Israel voor elkaar krijgt de tempel te herbouwen (highy unlikely met die moskee daar)...
Wat is 'de schrift' zoals bedoeld in deze quote? Het nieuwe testament of het oude?Kun je me laten zien waar gesteld wordt dat 'de rest' van de bijbel ondergeschikt zou zijn aan de thora?
2 Tim. 3:16 zegt: De gehele schrift is door God geinspireerd en nuttig...
Verder ben ik het met je eens dat de profeten e.d. (dus alles van OT muv Torah) in overeenstemming zijn met de Torah maar de Torah is letterlijk door God gegeven op de berg Sinaï en God heeft onder andere gesteld dat elke profeet die iets zou profeteren dat tegen Torah ingaat een valse profeet is.
Dat begrijp ik niet. Waarom vind je dat?Als er perse onderscheid moet worden gemaakt, dan is het i.m.o. aannemelijker te maken dat de Christelijke Griekse Geschriften (NT) het belangrijkst zijn voor Christenen, en (voor hen) relevanter dan de Hebreeuwse geschriften (OT).
Zoek de profetie maar eens op (Jeremia 31). Dit heeft betrekking op de toekomstige messiaanse periode waarin de wereld er een stuk beter uitziet dan nu.Jezus sloot met zijn volgelingen (later Christenen) een 'nieuw verbond'. Over het 'oude verbond' met de Israelieten, waar ook de Mozaische wet onder viel wordt het volgende gezegd in Hebreeen 8:13 > Wanneer hij zegt „een nieuw [verbond]”, heeft hij het vroegere verouderd gemaakt. Welnu, wat verouderd is gemaakt en oud wordt, staat op het punt te verdwijnen.
Buiten dit alles is het toch triest dat 'wij' christenen ons verschrikkelijk hebben gedragen naar joden en naar de joodse tradities? Waarom vieren wij andere feesten dan de joden en waarom bijvoorbeeld pasen op een volledig andere dag dan het joodse pesach? Waarom betrekken we de joodse betekenis van die feesten niet in de christelijke feesten? Waarom stellen we een zondag in ipv de sabbat ? Waarom zeggen we dat de joden hebben afgedaan en wij christenen in hun plaats zijn gekomen ?
Verder kan ik je aanraden om Romeinen 11 eens goed te lezen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof