Te weinig relevante links in artikels

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:08
Het valt mij al een tijdje op (niet altijd evenvaak en consistent voorkomend) dat bij artikels die ik lees, ik even zit te neuzen naar een linkje naar de organisatie of bedrijf/applicatie/ontwikkeling/technologie waarover het artikel gaat.

Zo bv bij het artikel: nieuws: Google lanceert sociale-netwerkgame Lively

het gaat heel de tijd over lively, het staat in de titel zelfs, en dan in het artikel zelf zie je nergens een link naar dan de uiteindelijke Lively dienst, dan denk ik even bij mezelf: "het gaat er nu over, een linkje naar een voorgaand tweakers artikel is handig en staat er ook, maar een link naar lively zelf niet, waarom zetten ze die er niet ?".

Misschien iets om volgende keren op te letten of eens te overleggen ?

Just my 2 cents ;) , voor de rest verdienen jullie nog steeds een dikke, dikke schouderklop en een knuffeltje voor jullie werk :)

edit: zie wel net even dat in de reacties vanboven al direct een link staat, maar dan zie ik ze nog steeds graag in het artikel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 09-07-2008 21:48 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

DM!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Subtiele indirecte kick, JHS - maar uit indirecte trappen mag je niet scoren, je kent de regels toch? :P

Met het toevoegen van links zijn we traditioneel terughoudend. Bronnenmateriaal moet gelinkt worden, maar voor de rest gaan we er in principe vanuit dat een link iets aan de content toe moet voegen; we zijn namelijk prima in staat om stukken te produceren waar zoveel jargon in staat dat 'handige' linkjes d'r toe leiden dat meer dan de helft van het artikel hyperlink is. Tegelijkertijd moet essentiële informatie principaliter in een artikel worden opgenomen, zodat zulke extra links in beginsel eigenlijk helemaal niet nodig zouden moeten zijn. Uitzonderingen worden vooral gemaakt voor technische uitleg, maar ook daarbij merken we al dat de een zich stoort aan triviale links, terwijl de ander klaagt dat hij noodzakelijke info mist.

Over het linken naar generieke sites over de besproken onderwerpen is het laatste woord nog niet gesproken. Bij torrentsites willen we er bijvoorbeeld terughoudend mee zijn, omdat je bij het geldende beleid je lezers in feite verbiedt om uit een FP-post te citeren en dat is krom. Als we een site bespreken die gehackt is en malware verspreidt, link? I don't think so :) En schrijven we over games, moeten we dan maar steevast een link naar elke ons bekende gamesite opnemen? Daar kan je immers meer info over 'games' vinden, toch? Ik chargeer hier natuurlijk, maar het punt moge duidelijk wezen.

Kortom: we geven je liever de informatie die je nodig hebt dan een linkje en de groeten. In dit geval had het echter zeker gekund. Het nieuws is de oprichting van een site, een link naar de site is dan ook zeker functioneel. Ik zal daar wat meer aandacht voor proberen te regelen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

bij redactieblog: Optimus Maximus bestaat écht! zou een link naar de genoemde Vaporware 2007 lijst geen schande zijn. Ik zelf niet wetende wat het is ben toch even gaan googlen en kwam deze link tegen voor in het artikel: http://www.wired.com/gadg...rware?slide=7&slideView=7

Ook een link naar het tweakers artikel over "februari van dit jaar" naar nieuws: Optimus Maximus-keyboard komt eindelijk op de markt zou niet misstaan

verder kunnen er, zoals geopperd, wel iets meer relevante links in nieuwsberichten; in dit geval zijn het er maar 2 dus niet het hele artikel wordt gehyperlinked.

Ook zijn er vaak genoeg nieuwe tweakers die hier net beginnen met lezen en alles willen weten, als je dan net die relevante links vergeet moeten ze weer extra gaan googlen terwijl dat 'voorkomen' had kunnen worden door even het linkje te posten naar het eerder geplaatste tweakers artikel of bron.

en ik weet dat er rechts een gedeelte staat met Gerelateerde artikelen maar dan heb je meestal afgekapte titels en weet je nog niet precies welke je moet hebben, en of het een artikel is wat net iets te oud is en dus niet in het lijstje rechts meer staat.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De term 'Vaporware' is tweemaal duidelijk zichtbaar in de lijst met related id's. Die afgekapte titels zijn trouwens voorzien van een nette mouseover.
Wiethoofd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:38:
Ook zijn er vaak genoeg nieuwe tweakers die hier net beginnen met lezen en alles willen weten
Dat lijkt mij een argumentum ad populum :)

Ik vind het heel vleiend dat je in Tweakers.net een repository voor alle bekende informatie ziet, maar uit praktische overwegingen hebben wij onze ambities toch iets beperkter opgesteld.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

inmiddels is het lijstje met relevante links naast het artikel uitgebreid, compromis tussen meer links bij een artikel maar geen complete hyperlinked tekst

{update}
Hij is langer dan toen ik vanochtend om half 11 keek!

[ Voor 17% gewijzigd door Wiethoofd op 11-07-2008 12:51 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

:?

Het lijstje met relevante links naast het artikel is *niet* uitgebreid.

edit:
Volgens mij rook jij te veel.

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan op 11-07-2008 13:00 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Rataplan: In dat je alleen in gevallen van dat een website zélf het nieuwsonderwerp is - en het dan niet gaat om grijze websites - linkt naar zo'n website kan ik helemaal inkomen :) .

DM!

Verwijderd

Maar bij dit soort posts verwacht ik toch echt een link naar de website van de maker/uitgever:

nieuws: Screenshots en video Mirror's Edge

Als ik de screenshots/video's interessant vind klik ik graag vanaf diezelfde pagina door naar de website van die game. Dat kan nu niet. Erg onhandig.

Geldt ook voor:

nieuws: Screenshots Spore

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 16:26 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:17:
Maar bij dit soort posts verwacht ik toch echt een link naar de website van de maker/uitgever:

nieuws: Screenshots en video Mirror's Edge

Als ik de screenshots/video's interessant vind klik ik graag vanaf diezelfde pagina door naar de website van die game. Dat kan nu niet. Erg onhandig.

Geldt ook voor:

nieuws: Screenshots Spore
Goed punt. Zullen we op gaan letten.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 13:05
Misschien een hele slechte kick maar ik merk de laatste tijd dat er gewoon onhandig NIET wordt gelinked. Bijvoorbeeld in nieuws: Playlogic start distributieportal Gamessence.com wordt er alleen naar een artikel van T.net zelf gelinked.

Ik merk nu zelf ook al vaak dat ik dit soort berichten eerderop andere sites ga lezen die hier wel naar linken, en dit lijkt mij niet echt de bedoeling van T.net

Ik hoop dat jullie hier echt iets aan kunnen gaan doen want dit maakt het nieuws van T.net soms meer een slechte CP/translate zonder links...

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik hoop dat jullie hier echt iets aan kunnen gaan doen want dit maakt het nieuws van T.net soms meer een slechte CP/translate zonder links...
Het 'probleem' is dat we steeds vaker met eigen nieuws komen, waarbij we de feiten dus zelf uit eerste hand vernomen hebben. We hebben steeds betere contacten bij bedrijven, meer andere bronnen binnen bepaalde bedrijfstakken en we bellen steeds vaker met woordvoerders en andere personen die te maken hebben met een nieuwsfeit. En ja, dan gaan we niet linken naar andere media die over hetzelfde nieuwsfeit berichten.

Overigens blijft voor de overige berichtgeving gelden dat we *altijd* naar de meest originele bron verwijzen.

Als je trouwens doelt op een link naar Gamessence.com, geef ik je gelijk: die had er wel moeten staan :P
Dat soort relevante links willen we nog wel eens vergeten dus dat gaan we in de gaten houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf op 02-07-2009 12:49 ]

Pagina: 1